Jump to content

Vaihtipyörän mutteri.


Recommended Posts

Josko näin Halloween viikonloppun vois heittää tyhmän kysymyksen?

 

Vaihdatteko aina vauhtipyörän mutterin kun se on kerran käynyt kiinni? On mun mielestä niin järee mutteri et houkuttelis uudelleen käyttö. 

Kiristän mutterin EMPI momentinkertojalla, tämmösellä: http://www.aircooled.fi/tuote/6034/momentinkertoja-empi

Tällähän saa sen kiristettyä johonkin momenttiin, eikä ”nyt on riittävän tiukalla”. 

 

Jos oma käytäntö ujostuttaa, yksityisviesti ihan

OK. 

Link to comment

Mä kiristän kamasan 3/4" Momenttiavaimella menee just niinku pitääkin eikä mitään vipuhässäkkäviritelmiä. Isompi prikka pultin alle on hyvä virityssä koneessa tai kokonaan uusi laatuvalmistajan pultti prikkoineen. Ja kierrelukite tietty lisäksi.

 

Edited by Racing
Link to comment
1 hour ago, ARTO said:

Onks jossain infoa missä saksalainen orkkispultti muuttuu venymästä nyrjähdykseksi... ihan uteliaisuuttani kysyn.

Ei oo tullu infoa vastaan, mutta momentit jossa 100kg äijä hyppää parinmetrin varren päälle, on aavistuksen liikaa..

 

Mutta oikealla momenttiavaimella 36kgm, niin ollaan aikalailla oikeassa momentissa.

Link to comment

No jos toi pultti kestää lähes 200kg momentin on siinä sen 35 kilon päälle hiukan toleranssia eli vähimmäismomenttina plus pikkasen päälle ja pysyy eikä katkee.

 

Omalla vastuulla tietenkin jos ei oo matinkantunneilla oltu hereillä taikka momenttityökalua.

Link to comment

Kannattava säästökohde kun uusi vakion mallinen vahvempi pultti (ei siis mutteri) maksaa alta kympin. Ja tuo momentin kerroin on todella hyvä laite kun 4kg momentilla momenttiavaimella käännettynä on pultti 36kg kiinni. Ei tarvitse mitään hirveitä virityksiä moottorin/kampiakselin/vauhtipyörän paikallaanpitämiseen vaan yksinkertainen lukitus vauhtipyörän hammaskehältä lukitustyökalulla piisaa.

  • Like 1
Link to comment
9 hours ago, ARTO said:

No jos toi pultti kestää lähes 200kg momentin on siinä sen 35 kilon päälle hiukan toleranssia eli vähimmäismomenttina plus pikkasen päälle ja pysyy eikä katkee.

 

Omalla vastuulla tietenkin jos ei oo matinkantunneilla oltu hereillä taikka momenttityökalua.

Onko jossain infoa että pultti kestää tuon 200kg? 

Link to comment

 

1 hour ago, mikko k said:

Onko jossain infoa että pultti kestää tuon 200kg? 

Hyvästä materiaalista itse tehdyn mutterin kiristin 500nm, faktana voi siis pitää, että kiinalaisen kampiakselin kierre kestää sen. Ehkä alkuperäinen mutterikin? Kiinalainen venyi ainakin toisella kiristyskerralla, oikealla momentilla. Jota ei meinannut saada aikaiseksi, kun venyi karkuun. Silmällä pystyi toteamaan mitä oli tapahtunut.

Edited by peruskallio
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...