-tipi- Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Ihmettelijöille: No miksi ei!?!?!?!?! Juu, orkkis tonnikuussatasesta saa varmaan helpommalla enemmän tehoa kestävyyden kärsimättä, mutta se on tylsää... Eli onko kukaan kutitellut kiinteälaturinjalkaisesta koneesta vähemmän luotettavaa :o) Kuinka isot sylinterit pystyy lohkoon / kansiin koneistamaan, että kuitenkin kestäisi ajaa tuhansia kilometrejä? Kymmeniä tonneja ei tarvi päästä... Kukahan hitsaisi kampeen lisää pituutta ja vastapainoja? Paljokohan olisi liikaa iskun pituudelle? Kireämpi nokka, kuulemma 356 Possun nokkia on käytetty. Saako moisia mistään harrastelijabudjetilla? Vai hiotaanko vakiosta? Kansiin isommat venat? Kaasareiksi tupla 28 solexit? Sopiiko 30hp koneeseen myöhemmät isorattaiset öljypumput? Kantta taisin kokeilla, ja se menisi pienellä viilaamisella. Eli ulosotollinen kansi painevenalla fullflowta varten. Öljynjäähdytin otetaan pihalle kopasta, pitääkö kolmossylinterin jäähdyttämiseksi modata koppaa sisältä jäähdyttimen poistuessa? Lohkon parantelu. Vahvistukset? Öljykanavien poraaminen isommaksi? Entäs sytty? Voiko orkkista parannella tuplakaasari käyttöön. Tai miten on sen puimurin magneeton virittely katu/kisakäyttöön? Lisäöljypohjia ei taida olla saatavilla, pittääkö hitsata teräksestä... Aihio motti mulla jo on. Muita, lähinnä viriosia, saapi tarjota. Quote
-MITO- Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Bosch 010 toki oldschool jakajaksi. http://www.glenn-ring.com/010/ Quote
-tipi- Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 Tästä on OldSkool kaukana. Mahtaako edes moinen käikäle käydä 30hp lohkoon, kun noissa on bensapumppu siinä kyljessä? Quote
Jyrki Toivanen Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Kyllä sä Tipi varmaan nämä jo löysit: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... lla+vertex Samba.comissa muitakin keskusteluja noista magneetoista. Quote
-tipi- Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 Antti, en turbota. Vapaasti henkittävä tuleepi, ei oo varaa Judsoneihin. Quote
Guest Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Joe Ruiz myy virinokkia 30hv-koneisiin.. $149 + postikulut, mrokrasa@earthlink.net Quote
busgods Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 En nyt tiedä että paljonko siinä magneetossa on tuunauksen kanssa tekemistä suuntaan tai toiseen. Omassa 1200cc koneessa on ollu 009n käyrällä varustettu uusi Vertexi reilun vuoden kiinni ja sanotaan nyt näin että luotettavuus ja kipinä on kyllä ihan omaa luokkaansa. Kai sekin on jo jotain viritystä. Yhtenä kivana yksityiskohtana mainittakoon että sähköongemat ei magneeton jälkeen enää koske moottorin toimintaa. Auton voi aina pukata käyntiin vaikka akku oliskin tyhjä ;))) Sitä en sitten tiedä että miten tuollaista kiinteän ennakon magneettoa voisi viritellä. Luulenpa että pääsis helpommalla ostamalla uuden Pensylvaniasta. Muistaakseni liikkui jossain 500e tuntumassa kotiovella härmälandiassa... Quote
-tipi- Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 Tommonen tuli vastaan: http://www.aircooledresearch.com/ http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=96565 Quote
-tipi- Posted August 13, 2006 Author Posted August 13, 2006 Sen verran tuli mittailtua, että 88mm ulkohalkaisijalla olevan sylinteriputken saisi järkevästi kanteen. Lohko jäi vielä mittaamatta. Ø83mm männällä jäisi vielä 2,5mm tiivistyspinta. 83:han on tonni viissatasen vakiomäntä. Onko kellään 1500 putkia irrallaan, ulkomitoista olisin kiinnostunut... Ulkomaan elävät ovat istuttaneet 35/32 venat 30hp kansiin. Minua mietityttää venojen pituus. 30hp venat on 101,7-102,3mm pitkät kun taas myöhemmät venat on 112mm pitkiä. Onnistuuko venttiilien lyhentäminen, vai pitääkö etsiä jostain toisesta merkistä venat? Tässä näemmä käytetty porssen kansia: Kuva ryöstetty Kobuksen blogista. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Venttiilin lyhennys onnistuu kun sorvaa siihen vaan lisää uria. Quote
-AP- Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 30 hv venttiilinvarsi on 7 mm, uudemmat kasimillisiä. Quote
-tipi- Posted August 13, 2006 Author Posted August 13, 2006 Toki kansia täytyy koneistella aika lailla, isommille sylintereille, seeteille ja samantien ohjuritkin uusii. Halkileikkauskuvista, jotka näin, ilmeni ettei porttaus varaa ole kovin paljoa. Kuva1 Kuva2 Oli muuten tuossa tehtaan korjausoppaassa ohjeistettu ja mitoitettu venakopan tuuletusputken asennus 30hp koneeseen. Quote
UltraVW Posted August 13, 2006 Posted August 13, 2006 Vähän off topic mutta tossa kuva mun 34hp 1200cc portatuista kansista. Sori isot ja suttuset kuvat...Ja kyllä ne virtaakin jotain Eli saa noista 1200cc kansistakin jotain aikaseks vai mikä oli kansisuunitelma??? Quote
-tipi- Posted August 14, 2006 Author Posted August 14, 2006 Eli saa noista 1200cc kansistakin jotain aikaseks vai mikä oli kansisuunitelma??? En ihan täysin ymmärrä kysymystä, mutta noi 34hp kannet ei käy 30hp koneeseen. Kansiin on siis tarkoitus istuttaa 35,5/32 venttiilit ja seetit, uudet ohjurit, koneistaa sylinterin reikä 88mm ulkohalkaisijalle. Toki myös mieto porttaus, mutta kuten edellä olevista kuvista näkyy, kanavien seinämät eivät ole kovin paksut. Kaasareiksi pari 28 Solekseja, tms. Quote
UltraVW Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Juu,sori, olis taas pitänyt lukea kunnolla tai edes opetella lukemaan??? 30hp koneestahan oli kysymys ei 34hp koneesta.(pari kaljaa liikaa)Noh eikait kuitenkaan niissä 30hp ja 34hp kansissa hirmu eroja ole vai onko?En tiedä?Porttausta ajatellen .Omissa 33/30 venat Quote
-tipi- Posted August 18, 2006 Author Posted August 18, 2006 Tunnistaako kukaan mistä kuvan pytty on kotoisin, aika veikeät noi pinnapulttien väistöt, eikö? Mäntä on 77mm, ulkohalkaisija about 90mm. Noista vois ehkä saada tehtyä 83:lle, mutta pitäisi täyttöhitsata tuota yläpään uraa... Kuva Quote
Guest VW 1303 Posted August 18, 2006 Posted August 18, 2006 pytty on 60 luvun alun 1200cc koneesta. Quote
-tipi- Posted October 13, 2006 Author Posted October 13, 2006 Nythän näitä porssen teollisuuskoneen 74mm kampia tuntuu putkahtelevan vaikka kuinka monta. Tietooni tuli 4kpl parin viikon sisällä. Ja tässäkin lienee kokonainen mylly: http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... highlight= Saako VW:n 1500cc Ø83mm pyttyjä ja mäntiä uusina reproina tai NOSsina mistään? Vois Notsiinkin varalle ostaa, jos saa... Quote
-tipi- Posted October 22, 2006 Author Posted October 22, 2006 Aiemmin mainitun koneen (kuva alla) omistaja/rakentaja on Leslie Aerts. Hän kertoi seuraavaa: Koneessa on orkkis kampi ja kiertarit, joiden yläpää on holkitettu Ø22mm tapille. Sylinterit ovat 356 ylikoko putket, jotka on koneistettu 87 männille. Kannet ovat 356B:stä. Nokka on hiottu alkuperäisestä vastaamaan 356/912 Super 90 koneen nokkaa. Näillä muutoksilla takapyöriltä on jarrutettu 80hp! Ensi talvena koneeseen on tulossa 356 kampi koneistettuna em. kiertareille ja kireämpi nokka, kenties jopa remmiahdin... Quote
-tipi- Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Tuossa parannetaan 30hp:n jäähdytystä: http://www.oval57.com/inhalt_ov57_15.html Possun flektissa tiuhemmassa ripoja. Quote
sebulba Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Aiemmin mainitun koneen (kuva alla) omistaja/rakentaja on Leslie Aerts. Hän kertoi seuraavaa: Koneessa on orkkis kampi ja kiertarit, joiden yläpää on holkitettu Ø22mm tapille. Sylinterit ovat 356 ylikoko putket, jotka on koneistettu 87 männille. Kannet ovat 356B:stä. Nokka on hiottu alkuperäisestä vastaamaan 356/912 Super 90 koneen nokkaa. Näillä muutoksilla takapyöriltä on jarrutettu 80hp! Ensi talvena koneeseen on tulossa 356 kampi koneistettuna em. kiertareille ja kireämpi nokka, kenties jopa remmiahdin... Moi! Onk tiatoo miten heppu on vaihtannu lohkon pinnapulttijaon 356 sylinteriputkille (ja varsinki kansille) sopivax? Ei muutako mutku lohkon hitsaustestit on meillä hieman kilpistyneet. Nätti sauma tullu mutta ei kestä mitn. Epäkeskoholkki? Epäkeskopinnapultit? seb. Quote
-tipi- Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 Ei oo vielä tietoo pinnapulttijaon muutoksen toteutustavasta, kyselin siitäkin männä viikolla. Itte kun tähtäilin samaa hommaa, ni ei välttämättä tarviis hirveesti täyttää. Toi tietty riippuu casesaverin ulkohalkasijasta. Epäkesko casesaver vois olla ainakin käyttökelponen. Jossain semmosia tais olla käytettykin, missähän? Quote
-tipi- Posted November 2, 2006 Author Posted November 2, 2006 Nyt on jotain legoja kotiutettu. Noilla tulee iskutilavuutta 1679cc, 74xØ85mm. Ameriikasta hommasin venakopat, keinut ja kiertarit. Mutta käykö '58 356A:n 1600cc keinut noihin 356C/912 kansiin, jää nähtäväksi. Saa nähdä mitä noista tulee, vai tuleeko mitään. Vähänkö nuo teollisuuskoneen imarit houkuttelis turbotukseen, mutta eiköhän pysytä normaali paineissa vielä ettei budjetti täysin repeä. Miettikää turbo, ohjelmoitava ruisku, jne. 30 hp:ssa :o). Joku jenkki oli jo ehtinyt 30hp:n turbottaa, kuva oli tuoreessa Volkswordissa. 30-hp kammen laakerikaulojen vakiomitat on vauhtipyörältä laskien 1-2-3-4: 50 - 50 - 50 - 40mm Mustosen Turolta sain tietoja possun kampiakseleiden mitoista ja niiden istuttamisesta 30hp lohkoon. Kuvassa olevan akselin laakerikaulat ovat : 50 - 55 - 55 - 40mm Tätä akselia käytettiin myöhäisissä teollisuusmoottoreissa. 356C, 356SC ja 912 on muuten sama mutta vastapainoilla. 356 B:n akseli 50 - 50 - 50 - 40mm, laakerikaulojen väliset alueet soikeat, 2 laakeri leveämpi kuin 30 hv. 356 A:n akseli (poislukien jotkut varhaiset A:t jossa oli vielä 2 osaiseen kampikammioon tehdyt moottorit) muuten sama kuin edellinen mutta kaulojen väliset alueet suoremmat, kuten VW:ssä 356 1500 ja pitkäiskuinen 1300 ja jotkut varhaiset A:t,kuten edellinen mutta 2 laakeri kapeampi, menee suoraan 30 hv kampikammioon VW laakereilla. Posche Super 90 akselin kaulat ovat 55 - 55 - 55 - 40mm. Kaikki mallit on mahdollista sovittaa 30 hv kampikammioon, toiset vaan teettää enemmän työtä. Turon tarinaa laakeroinnista suoraan lainattuna: Porschen runkolaakerilinja kampikammiossa on aina samankokoinen riippumatta akselin kaulojen mitoista,std mitta on 60,25 eli 0,25 isompi kuin VW:n std ja 0,25 pienempi kuin VW:n ensimmäinen ylikoko, ei pitäisi kuitenkaan olla ongelma porata kampikammiota Porschen mittaan, kokonaan tai 2 ja 3 laakerin osalta tai kokolinja mittaan 60.5, joka on sekä VW:n että Porschen ensimmäinen ylikoko. Noissa Porschen ohuissa laakereissa lukitus on erilainen kuin paksuissa eli ei tapilla vaan kynsilukituksella kk laakereiden tapaan, lukitusurien teko kampikammioon ei ole iso ongelma.Laakereiden saatavuudesta ja hinnoista en osaa sanoa, kalliita kuitenkin, käsittääkseni mahdollista ostaa erillisiä laakereita, 1 ja 4 laakereiksi käy suoraan VW laakerit. Yksi mahdollisuus voisi olla myöhäisen VW vesibokserin laakerit, oikea sisämitta, kynsilukitus, pitää kaventaa noin 2mm ja ulkohalkaisia noin 61,60. Tässä vielä kuva kuplan kammen mitoista: Quote
-tipi- Posted November 2, 2006 Author Posted November 2, 2006 Mitä sanoo kokeneet moottorinrakentajat semmosesta laakerivaihtoehdosta 2 ja 3 kaulalle, kun myöhemmän kuplan kiertokangen laakerit olisivat sopivat halkasijan suhteen STD koossa (Ø60/55, mutta saahan niitä yli/alikokojakin). MUTTA (nii'in se ainainen mutta) Kuplan kiertarinlaakeri on n. 18,4mm leveä ja possun laakeri 20mm. Haittaako puuttuva ~1,6mm leveydestä öljynpaineita, laakeriin kohdistuvaa painetta tai jotain muuta seikkaa? Quote
-tipi- Posted November 13, 2006 Author Posted November 13, 2006 30HP:llä kovaa: http://www.burlyb.com/ Quote
Guest Toheltaja Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 joks teil o tämmöset tuplakaasareille? http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=231372 Quote
-tipi- Posted November 24, 2006 Author Posted November 24, 2006 Ei, mut eiköhän sitä yhdelläkin ulostulolla pärjää. Tämmösen jos heittäs sisään vaan: http://www.wolfsburgwest.com/cart/Detai ... =111198551 Quote
Guest Toheltaja Posted November 24, 2006 Posted November 24, 2006 mul muuten pitäs olla joutilas tuommonen originaali täydellisenä. voin kuikuilla sunnuntaina jos sen löydän arkistoista. Quote
Guest Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Ilmeisesti aika uusi putiikki 30/34-hv virityksiin, myyvät mm. nokka-akseleita eri tarkoituksiin: http://www.aircooledresearch.com edit: vanha! Häpeällistä! Quote
Guest Variant Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Onkohan nää ollu jo tällä palstalla myynnissä? http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?t=5874 Quote
-tipi- Posted August 21, 2007 Author Posted August 21, 2007 Pitää koittaa talven aikana saada projekti käyntiin. Mitään ei siis ole tapahtunut, mutta on sitä mietitty kovasti. Voikohan esim. nokan laakerit laittaa uudemmasta, jos koneistaa niille pesät, vai lieneekö laakerikaulan halkaisija eri? Pitää itte mitata jos joskus pääsee kotiin. Quote
-tipi- Posted September 13, 2007 Author Posted September 13, 2007 Doodah: Kerroppa missä 30HP nokkia saa hiotettua? HAP? Tai jos liian kuumaa tietoa kaikkien silmille, paas eemelillä. Voiskohan samalla saada hiotettua edukkaammin useita nokkakeppejä? Mitenkähän nokan laakerien asennus 30hp lohkoon onnistuu? Quote
Guest Toheltaja Posted September 13, 2007 Posted September 13, 2007 pesät koneistamalla varmasti onnistuu. Ja jos pukki on kapeempi ku uudempi laakeri, ei liene väliä jos vaan päittäisliikkeen saa stopattua jotain vasten jonkun kaulan kohdalta kolmesta. Quote
DOODAH Posted September 13, 2007 Posted September 13, 2007 Taikajimillä oli tohon itetehty vehje. Manuaali hommaa on, eli määrä ei halvenna mitään. Kysyn hintaa, kun saan lohkot hakea aarporauksesta. Quote
Guest HanttaP Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 Manuaali oli haussa ja löytyi sitten netistäkin. http://www.oldspeed.ch/pages/preparation.html Quote
Guest Posted September 16, 2007 Posted September 16, 2007 Käykö 356:n nokka 30hp lohkoon heittämällä? Saksasta saisi edullisesti 356 SC ja Sport nokkia, uusia... Omaan vintage 30hp mosaan tulossa 356-vastapainokampi yms. kivaa =) Okrasa kannet vielä hakusessa!!! Eli ensikesänä päästellään "vakio" kansilla jos ei okrasaa löydy... Nokka hommaan itselleni vastaten => ei käy =( Näin sanoi nokan valmistaja saksanmaalta... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.