Mattius Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Tervehdys. Törmäsin tämmöseen ongelmaan kun moottoria kasailin että nostaja ei painu riittävän syvälle reikäänsä ja nokan "kyhmyt" jää nostajaan kiinni kammiota momenttiin laitettaessa. Näkyy uudessa empin nostajassa olevan enemmän kaulusta vakioon verrattuna. (Kuvassa vasemmalla vakio nostaja ja oikealla empi.) Onneksi ongelma ei ole kun yhden tai kahden nostajan kanssa. Onkos tähän jotain hyvää vippaskonstia millä saadaan kone pyörimään ilman tuskia? Paljonko pitää olla välystä nokan ja nostajan välissä? Otetaanko nostajan reijästä senkkiterällä siivupois vai vaihdetaanko vaan toisenlainen nostaja setti? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Onneksi ongelma ei ole kun yhden tai kahden nostajan kanssa. Onkos tähän jotain hyvää vippaskonstia millä saadaan kone pyörimään ilman tuskia? *** Vedä lohkosta nostajan pesän kulmasta materiaalia pois. Mikä tahansa terätyökalu käy Paljonko pitää olla välystä nokan ja nostajan välissä? *** Milli on OK Otetaanko nostajan reijästä senkkiterällä siivupois vai vaihdetaanko vaan toisenlainen nostaja setti? *** Senkkiterä OK Quote Link to comment
Maasturi Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Sorvaa nostajan kauluksesta pois ylimääräinen aines niin ei tarvitse puhdistaa "lohkoa". Quote Link to comment
Tanhis Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 1 hour ago, Maasturi said: Sorvaa nostajan kauluksesta pois ylimääräinen aines niin ei tarvitse puhdistaa "lohkoa". En ole nyt ihan kauhean materiaalioppinut mutta terävän kulman tekeminen karkaistuun nostajaan sorvilla kuullostaa huomattavasti huonommalta idealta kuin pienen viisteen tekeminen lohkoon. En yhtään ihmettetelisi että tätä nostajan lautasen ja rungon välistä ärrää oltaisiin juuri sen takia kasvatettu että nostajasta tulisi vahvempi. 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Lainaa tai tekee vastaavan työkalun: https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1350265 Tai käyttää lohkon jollain koneistajalla jolla vehkeet tuohon. . Quote Link to comment
metake Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 2 hours ago, -Alex- said: Lainaa tai tekee vastaavan työkalun: https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1350265 Tai käyttää lohkon jollain koneistajalla jolla vehkeet tuohon. Ei tää nyt sentään mitään rakettitiedettä ole. Porakone ja upotusterä niin hoituu mainiosti kotitallissa homma. Quote Link to comment
Ketsa Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 5 hours ago, Tanhis said: En ole nyt ihan kauhean materiaalioppinut mutta terävän kulman tekeminen karkaistuun nostajaan sorvilla kuullostaa huomattavasti huonommalta idealta kuin pienen viisteen tekeminen lohkoon. En yhtään ihmettetelisi että tätä nostajan lautasen ja rungon välistä ärrää oltaisiin juuri sen takia kasvatettu että nostajasta tulisi vahvempi. Tuskimpa on kauhean läpikova tuollainen nostaja. Ja kevyissä nostajissa paljon ohuemmat lautaset, joten ei taida tulla lujuuskaannongelmaksi. Eli kumpikin tyyli taitaa toimia... Itse modaisin nostimia tai vaihtaisin ne ohuemmalla lautasella oleviksi, jotta nostimen ollessa ääri ulkona olisi maksimaalinen määrä matskua pitämässä nostajaa suorassa / minimaalinen linjaheitto ohjurin ja pesän välillä erityisesti siinä kohtaa, kun pesä alkaa olemaan kulunut. Tiedä sitten minkä verran asilla on oikeasti käytännössä merkitystä... Quote Link to comment
Maasturi Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 (edited) On 3/22/2019 at 12:47 PM, Tanhis said: En ole nyt ihan kauhean materiaalioppinut mutta terävän kulman tekeminen karkaistuun nostajaan sorvilla kuullostaa huomattavasti huonommalta idealta kuin pienen viisteen tekeminen lohkoon. En yhtään ihmettetelisi että tätä nostajan lautasen ja rungon välistä ärrää oltaisiin juuri sen takia kasvatettu että nostajasta tulisi vahvempi. Saahan sen poistaa vaikka hampailla pureskelemalla, minä toteutan sen sorvaamalla lautasen sisäpinnalta ja teen pyöristyksen terävän kulman kohdalle. Katsokaa keveitä kilpanostajia miten kevennys on tehty. Jos lohkon pesästä poistetaan materiaalia niin nostajalle varattu tukipinta lyhenee, antaa sen olla siellä alkuperäismitassaan. Edited March 31, 2019 by Maasturi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.