Jump to content

Nostaja ongelma


Recommended Posts

Tervehdys. 

Törmäsin tämmöseen ongelmaan kun moottoria kasailin että nostaja ei painu riittävän syvälle reikäänsä ja nokan "kyhmyt" jää nostajaan kiinni kammiota momenttiin laitettaessa.

Näkyy uudessa empin nostajassa olevan enemmän kaulusta vakioon verrattuna.

(Kuvassa vasemmalla vakio nostaja ja oikealla empi.) 

Onneksi ongelma ei ole kun yhden tai kahden nostajan kanssa. Onkos tähän jotain hyvää vippaskonstia millä saadaan kone pyörimään ilman tuskia? 

Paljonko pitää olla välystä nokan ja nostajan välissä? 

Otetaanko nostajan reijästä senkkiterällä siivupois vai vaihdetaanko vaan toisenlainen nostaja setti? 

IMG_20190316_184514.jpg

Link to comment

Onneksi ongelma ei ole kun yhden tai kahden nostajan kanssa. Onkos tähän jotain hyvää vippaskonstia millä saadaan kone pyörimään ilman tuskia? 

***

Vedä lohkosta nostajan pesän kulmasta materiaalia pois. Mikä tahansa terätyökalu käy

 

 

Paljonko pitää olla välystä nokan ja nostajan välissä? 

***

Milli on OK

 

 

Otetaanko nostajan reijästä senkkiterällä siivupois vai vaihdetaanko vaan toisenlainen nostaja setti? 

***

Senkkiterä OK

 

Link to comment
1 hour ago, Maasturi said:

Sorvaa nostajan kauluksesta pois ylimääräinen aines niin ei tarvitse puhdistaa "lohkoa".

En ole nyt ihan kauhean materiaalioppinut mutta terävän kulman tekeminen karkaistuun nostajaan sorvilla kuullostaa huomattavasti huonommalta idealta kuin pienen viisteen tekeminen lohkoon. En yhtään ihmettetelisi että tätä nostajan lautasen ja rungon välistä ärrää oltaisiin juuri sen takia kasvatettu että nostajasta tulisi vahvempi.

 

  • Like 1
Link to comment
5 hours ago, Tanhis said:

En ole nyt ihan kauhean materiaalioppinut mutta terävän kulman tekeminen karkaistuun nostajaan sorvilla kuullostaa huomattavasti huonommalta idealta kuin pienen viisteen tekeminen lohkoon. En yhtään ihmettetelisi että tätä nostajan lautasen ja rungon välistä ärrää oltaisiin juuri sen takia kasvatettu että nostajasta tulisi vahvempi.

 

 

Tuskimpa on kauhean läpikova tuollainen nostaja. Ja kevyissä nostajissa paljon ohuemmat lautaset, joten ei taida tulla lujuuskaannongelmaksi. Eli kumpikin tyyli taitaa toimia...

 

Itse modaisin nostimia tai vaihtaisin ne ohuemmalla lautasella oleviksi, jotta nostimen ollessa ääri ulkona olisi maksimaalinen määrä matskua pitämässä nostajaa suorassa / minimaalinen linjaheitto ohjurin ja pesän välillä erityisesti siinä kohtaa, kun pesä alkaa olemaan kulunut. Tiedä sitten minkä verran asilla on oikeasti käytännössä merkitystä...

Link to comment
  • 2 weeks later...
On ‎3‎/‎22‎/‎2019 at 12:47 PM, Tanhis said:

En ole nyt ihan kauhean materiaalioppinut mutta terävän kulman tekeminen karkaistuun nostajaan sorvilla kuullostaa huomattavasti huonommalta idealta kuin pienen viisteen tekeminen lohkoon. En yhtään ihmettetelisi että tätä nostajan lautasen ja rungon välistä ärrää oltaisiin juuri sen takia kasvatettu että nostajasta tulisi vahvempi.

 

 

Saahan sen poistaa vaikka hampailla pureskelemalla, minä toteutan sen sorvaamalla lautasen sisäpinnalta ja teen pyöristyksen terävän kulman kohdalle. Katsokaa keveitä kilpanostajia miten kevennys on tehty. Jos lohkon pesästä poistetaan materiaalia niin nostajalle varattu tukipinta lyhenee, antaa sen olla siellä alkuperäismitassaan.

 

Edited by Maasturi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...