Guest Tuoppi Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 kertokaas nyt IRS perien kans pelanneet et minkälainen toi camber on tommosessa perässä? kun nykyinen swinggi taittaa renkaita niin perkuleesti kun madaltaa, mut kun laitan IRS:n niin onko renkaat aina ihan pystysuorassa vai miten? pitäis jonkin verran saada kumminkin takarenkaita lintalleen kun radalla pitäis jotenkin mennä. voiko säätää tai vastaavaa...pari aihetta löysin haulla mut ei selvinny kokonaan, oli kirjotettu et jotenkin kääntämällä saa camberia lisää mut mitä kääntämällä? Quote Link to comment
-tipi- Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Ei ole renkaat aina pystysuorassa, koska tulivarren akselointi ei ole saman suuntainen jousilatan akselointiin nähden. Eli hieman muuttuu IRS perässäkin Camber joustossa, muttei läheskään niin paljoa kuin swingissä. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Tossa mun projektissa on irssi, ja kuvassa niin matalalla että iskarit rajoittavat jo. Eli matalemmalle ei saa vakioiskareilla. Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Possu 944 tukivarrethan on samat kuin kuplan Irssit. Possun jousilatoissa on tuo camberi säädettävissä seuraavasti: Kääntämällä tukivarren korvaketta jompaan kumpaan suuntaan tuon pyöreän nuolen mukaan. Kuplan jousilattoihin vaan vingulla reijät vähän pitkulaisiksi... ;) Ei tälläkään menetelmällä montaa astetta mutta kumminkin vähän saa korjattua... Quote Link to comment
Ketsa Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Tukivarret väärille puolille (iskarin kiinnityspisteen kääntö toiselle puolelle tukivartta) auttaa tuollaisessa Sepimäisessä madalluksessa. Red Paronin urveloon tein moisen operaation ja sillä korjaantui, mutta mihinkään lievään madallukseen ei kannata mennä muutosta tekemään. Quote Link to comment
joksa Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Käsittääkseni swappaamalla vasen ja oikea (vaatii iskarikiinnikkeen siirron) tukivarsi, saadaan sikamatalaan rengas suorempaan. Tietty jos muutosta on tekemässä, niin voisi samantien hitsata korvakkeet valmiiksi ylempään kulmaan? (edit: Ketsa jo kerkisi kertomaan omakohtaisia kokemuksia tukivarsista) Quote Link to comment
Sakke Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Käsittääkseni swappaamalla vasen ja oikea (vaatii iskarikiinnikkeen siirron) tukivarsi, saadaan sikamatalaan rengas suorempaan. Tietty jos muutosta on tekemässä, niin voisi samantien hitsata korvakkeet valmiiksi ylempään kulmaan? ei kannata,vituiks menee jos hitsaa.Talvella kokeiltiin, madaltaa pitäs niin paljon et diagonaaliin häätys tehä kolo tota iskarin yläpääm pukinsarvee varten. Quote Link to comment
joksa Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 ei kannata,vituiks menee jos hitsaa.Talvella kokeiltiin, madaltaa pitäs niin paljon et diagonaaliin häätys tehä kolo tota iskarin yläpääm pukinsarvee varten. jos vakiotukivartta varten hitsaa korvakkeen valmiiksi madallettua asentoa ajatellen? Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Kyse ei olekaan noiden iskareiden uudelleen hitsaus vaan se että jousilatat nousee niin korkealle että ne alkaa ottaa iskarisauvaan. Vakio pultti alkaa ottaa iskaritorniin joten ristin kohdalle joutuu poraamaan uusi reikä... Tästä näkee miten alas se menee. Kuvassa on vielä jopa negatiivinen camber(tai oliko se nyt positiivinen......) Tästä nakee joustovara ennen korin asennusta... (Toivottavasti kaikki kuvat näkyy...?) Quote Link to comment
joksa Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 edelleen kunnes toisin todistetaan, mielestäni irs-korvakkeen (jos esim. tekee irs-muutosta heilurialustaan) hitsaaminen maltillisempaa madallusta varten valmiiksi voisi olla toimiva keino parantaa vakiotukivarsien asentoa (vasen vasemmalla ja oikea oikealla). Quote Link to comment
Sakke Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 edelleen kunnes toisin todistetaan, mielestäni irs-korvakkeen (jos esim. tekee irs-muutosta heilurialustaan) hitsaaminen maltillisempaa madallusta varten valmiiksi voisi olla toimiva keino parantaa vakiotukivarsien asentoa (vasen vasemmalla ja oikea oikealla). noh,ei ainakaan täällä toiminut...Ja ottaa se jousilattakin kiinni siihen päätykorvakkeeseen aika maltillisella madalluksella.Eli kolot häätyy tehä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 edelleen kunnes toisin todistetaan, mielestäni irs-korvakkeen (jos esim. tekee irs-muutosta heilurialustaan) hitsaaminen maltillisempaa madallusta varten valmiiksi voisi olla toimiva keino parantaa vakiotukivarsien asentoa (vasen vasemmalla ja oikea oikealla). Olen täysin samaa mieltä jos heilurialustasta hitsataan Irssi. Vähän mittaamalla saa kyllä tuon korvakkeen sopivaan asentoonkin. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Enempi taasen Saken linjalla, pelkkä irssi-korvan nosto ei oikein auta, vaan vääntösauvaa pitäisi nostaa saman verran jotta tulee hyvä. Quote Link to comment
joksa Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 eli ilman mittavia muutoksia ei "voi" laskea ollenkaan? ja jos vakioalustaan hitsaa korvakkeet, niin vakiokulmaan ja parempi ajella vakiokorkeudessa? Quote Link to comment
Sakke Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 kärsiihän sitä madaltaa,ei camberi ihan persiilleen mene,tuomo vois nakata jonkinlaisen kuvankin varmaanki? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 no täähän herätti keskustelua...hyvähyvä :) eli kun vaihdan IRS:n niin on mahdollisuus madaltaa vakio palikoilla vakio paikoissa niin kuin swingikin mut takarenkaat ei mee NIIN linttaan mut menee vähän kumminkin...oonko ymmärtäny oikein?takarenkaiden ei tarviikkaan jäädä "pystyyn" mut parantaa kuitenkin swingin lintta ongelmaa. kiitoksia tähänastisista vinkeistä, jatkan seuraamista :) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Ton verran on mulla camberia. http://www.rymstigers.fi/galleria/nrc2006/images/IMG_0577.jpg Kuva lainattu rymstigerseiltä. Ei mun mielestä mikään älytön. Ja tuossa on tukivarret hitsattu vakio asentoon ja ihan normaalipäin. Sitä tukivarren sisäkiinnikettä vois nostaa vähän jos aikoo paljon madaltaa, mutta jigi pitää olla sopiva. Kokeiltiin eka ylempään asentoon valmiilla jigillä missä 2 asentoa, mutta se yläasento oli aivan liian ylhäällä. Jos oikein muistelen, niin 3 cm olis sopiva korotus. Senhän pystyy laskemaankin tosin kun tietää paljonko haluaa madaltaa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Linkki sanoo mulle:? ForbiddenYou don't have permission to access /galleria/nrc2006/images/IMG_0577.jpg on this server. Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request. -------------------------------------------------------------------------------- Apache/1.3.37 Server at www.rymstigers.fi Port 80 Quote Link to comment
joksa Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 noh,ei ainakaan täällä toiminut... Onko tämä ymmärrettävissä, että kolojen tarve liittyi erityisesti korvakkeiden eri asentoon (vakioasennolla laskettaessa tilanne parempi)? Linkki sanoo mulle:? ForbiddenYou don't have permission to access /galleria/nrc2006/images/IMG_0577.jpg on this server. http://www.rymstigers.fi/galleria/nrc2006/images/ kautta toimii, kun http-servo ilmeisesti tukailee referer-headeria tjsp. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Tuomon käyttämän jigin mitoitusajatus on sellainen, että toisella asennolla saataisiin toinen tukivarren korvake alkuperäisen päälle radikaalia madallusta varten alkuperäiseen IRS-persustaan. Ajatus vain osoittautui sudeksi silloin, kun säilytetään alkuperäinen vääntöjousijousitus :-/ Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Kolot jousilattoihin joutuu joka tapauksessa tehdä radikaaleissa madalluksissa. Kolot ei ole riippuvaisia korvakkeen asennosta vaan jousilatan asennosta... Toisin sanoen joustovara loppuu... Eikö se jo noista mun liittämistä kuvista selviä riittävän tarkasti??? Quote Link to comment
Guest Raggare Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 entii liittyykö asiaan mut ehkä jotenki. jänkkilässä ukoilla rupes olee ongelmia ankarissa madalluksissa että perän toe-in meni vituralleen ku orkkis latoissa ei riittäny säätö. sit yks tuusas pikku pidennyspalojamitkä pultataan kiinni päähän että saa kulmat kohillee, samalla sit oli noista red9designin palikoista kans mietintää et jos tekis samalla pidennysosan missä ois tollanen pikku kickup http://www.red9design.com/swingaxle.jpg eli tolla yritetään säästää et ei tartte laikkailla ja säätää lattaa ylöspäin, mutta madaltaa silti vähän http://www.red9design.com/IRS.JPG näkys olevan irssiinki tollasii, voisko noikin tehdä tollasilla pikku latanpaloilla Quote Link to comment
Ketsa Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Kolot ei ole riippuvaisia korvakkeen asennosta vaan jousilatan asennosta... Toisin sanoen joustovara loppuu... Eikö se jo noista mun liittämistä kuvista selviä riittävän tarkasti??? Siis jousituksesta tulee paska jousto-ominaisuuksiltaan kun tukivarren kiinnityspiste viedään ylös ja vääntöjousen paikka säilyy alkuperäisenä. Osat ovat keskenään jonkilaisessa kanituksessa ja tukivarsi on kankea liikkumaan --> Ei varmasti ole herkkyyttä takajousituksessa ja sitä ei kolot jousilatassa mihinkään muuta. Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Se on totta. Mutta kysymyshän kuuluikin aiemmin että pitääkö noi kolot laittaa juuri tuon korvakkeen muutoksen takia? Ja korvakkeet ei vaikuta siihen pitääkö kolot tehdä vai ei.. ;) Quote Link to comment
Guest Mikko Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Raggre oo nyt hiljaa me poijaat tontitetaan... (vitsi...) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 saatana mieki ostan koht irssi persiin mun notsiin ja näytän ;D plöts Quote Link to comment
Guest Posted August 19, 2006 Share Posted August 19, 2006 *irs on perseestä* *...juueimulla muuta* :DD Quote Link to comment
joksa Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 kaivoinpa vanhan IRS-keskustelun, kun näyttää olevan ajankohtainen. Siis jousituksesta tulee paska jousto-ominaisuuksiltaan kun tukivarren kiinnityspiste viedään ylös ja vääntöjousen paikka säilyy alkuperäisenä. Osat ovat keskenään jonkilaisessa kanituksessa ja tukivarsi on kankea liikkumaan --> Ei varmasti ole herkkyyttä takajousituksessa ja sitä ei kolot jousilatassa mihinkään muuta. Eikös vääntösauva ja sauvan suojaputki, johon korvake kiinnitetään, ole samalla akselilla. Jos tuolla akselilla kääntää korvaketta, ei mielestäni ko. akselilla olevien/kääntyvien osien keskinäinen geometria muutu. Quote Link to comment
Ketsa Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Kuplan IRS:iä ei ole tullut rakennettua sitten viime keskustelun, mutta kolme viimeistä kesää on tullut ährättyä e30 mulkun kuljettimen pyöränkulmien kanssa ja sen taka-akseli muistuttaa geometrialtaan kuplan IRS:iä. Tuohon laitokseen tein tukivarren sisempään korvaan säädön jolla tukivarren kiinnityspulttia saa vietyä suoraan ylös- ja alaspäin. Säätää kyllä camberia, mutta sotkee samalla myös aurausta. Tuosta saadulla näppituntumalla uskon aikoinaan IRS- jigiin tehdyn korvakkeen noston olleen ylimitoitettu rajullekkin madallukselle. Joksan geometrian muuttumiseen sen verran, että edelleen se mielestäni muuttuu: - Kun korvaketta pyörittää jousiputken ympäri, tukivarren kiinnityspultin etäisyys muuttuu suhteessa oletettuun taka-akselin linjaan, eli muuttaa taka-akselia haritukselle. - Tukivarren kiinnityspisteet (tukivarren pultti ja vääntösauva) eivät ole enää poikkisuunnassa alkuperäisellä akselilla, vaan tukivarren nivel ja jousilatta joutuvat kovalle väännölle. Jotta tästä ilmiöstä pääsisi eroon, pitäisi nivelissä olla enemmän vapauksia ja se on vaikeasti toteutettavissa vääntösauvaa ja jousilattaa käytettäessä. Periaatteessa jos vääntäsauvaputken ottaisi irti ja taivuttaisi sitä keskeltä siten, että keskiosa olisi korken kohta, korjautuisi camber oikeammaksi (e30 kotteroissakin jotkut taivuttivat taka-apurunkoa). Mutta samalla vaivalla kyllä nostaisi jo koko jousiputkea ylemmäksi :-) Quote Link to comment
joksa Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Edelleen kuvittelen, että osien keskinäiset suhteet pysyy samana, jos lattaa ja korvaketta käännetään asteissa saman verran. Hmm... latan koloamisenhan välttäisi kääntämällä koko putkea mukaanlukien iskaritornit eikä vaatisi yhtä paljon peltitöitä. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 iskaritorniin kääntö ei ole edes iso homma jos kori on alustalta irti... Quote Link to comment
joksa Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Koko putken kääntö kyllä lisää aurausta Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 pitäskö olla koskematta koko irssiperään, ja ajaa niin ku tehdas on sen kasannu, ei ois niin vaikeen tuntusta :D Quote Link to comment
Lasse Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Eiks se volkkari oo jo ihan riittävän kamala ajettava ilman näitä laikkaa ja liimaa virityksiäkin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.