Jump to content

irs camber


Guest Tuoppi

Recommended Posts

Guest Tuoppi

kertokaas nyt IRS perien kans pelanneet et minkälainen toi camber on tommosessa perässä? kun nykyinen swinggi taittaa renkaita niin perkuleesti kun madaltaa, mut kun laitan IRS:n niin onko renkaat aina ihan pystysuorassa vai miten? pitäis jonkin verran saada kumminkin takarenkaita lintalleen kun radalla pitäis jotenkin mennä. voiko säätää tai vastaavaa...pari aihetta löysin haulla mut ei selvinny kokonaan, oli kirjotettu et jotenkin kääntämällä saa camberia lisää mut mitä kääntämällä?

Link to comment

Ei ole renkaat aina pystysuorassa, koska tulivarren akselointi ei ole saman suuntainen jousilatan akselointiin nähden. Eli hieman muuttuu IRS perässäkin Camber joustossa, muttei läheskään niin paljoa kuin swingissä.

Link to comment

Possu 944 tukivarrethan on samat kuin kuplan Irssit. Possun jousilatoissa on tuo camberi säädettävissä seuraavasti:

 

Kääntämällä tukivarren korvaketta jompaan kumpaan suuntaan tuon pyöreän nuolen mukaan.

2192.JPG

 

Kuplan jousilattoihin vaan vingulla reijät vähän pitkulaisiksi... ;)

 

Ei tälläkään menetelmällä montaa astetta mutta kumminkin vähän saa korjattua...

Link to comment

Tukivarret väärille puolille (iskarin kiinnityspisteen kääntö toiselle puolelle tukivartta) auttaa tuollaisessa Sepimäisessä madalluksessa.

 

Red Paronin urveloon tein moisen operaation ja sillä korjaantui, mutta mihinkään lievään madallukseen ei kannata mennä muutosta tekemään.

Link to comment

Käsittääkseni swappaamalla vasen ja oikea (vaatii iskarikiinnikkeen siirron) tukivarsi, saadaan sikamatalaan rengas suorempaan. Tietty jos muutosta on tekemässä, niin voisi samantien hitsata korvakkeet valmiiksi ylempään kulmaan?

 

(edit: Ketsa jo kerkisi kertomaan omakohtaisia kokemuksia tukivarsista)

Link to comment
Käsittääkseni swappaamalla vasen ja oikea (vaatii iskarikiinnikkeen siirron) tukivarsi, saadaan sikamatalaan rengas suorempaan. Tietty jos muutosta on tekemässä, niin voisi samantien hitsata korvakkeet valmiiksi ylempään kulmaan?

 

ei kannata,vituiks menee jos hitsaa.Talvella kokeiltiin, madaltaa pitäs niin paljon et diagonaaliin häätys tehä kolo tota iskarin yläpääm pukinsarvee varten.

Link to comment

ei kannata,vituiks menee jos hitsaa.Talvella kokeiltiin, madaltaa pitäs niin paljon et diagonaaliin häätys tehä kolo tota iskarin yläpääm pukinsarvee varten.

 

jos vakiotukivartta varten hitsaa korvakkeen valmiiksi madallettua asentoa ajatellen?

Link to comment

Kyse ei olekaan noiden iskareiden uudelleen hitsaus vaan se että jousilatat nousee niin korkealle että ne alkaa ottaa iskarisauvaan.

 

rear15.jpg

rear25.jpg

 

Vakio pultti alkaa ottaa iskaritorniin joten ristin kohdalle joutuu poraamaan uusi reikä...

rearnewhole.jpg

 

Tästä näkee miten alas se menee. Kuvassa on vielä jopa negatiivinen camber(tai oliko se nyt positiivinen......)

31.jpg

 

Tästä nakee joustovara ennen korin asennusta...

27.jpg

 

(Toivottavasti kaikki kuvat näkyy...?)

Link to comment

edelleen kunnes toisin todistetaan, mielestäni irs-korvakkeen (jos esim. tekee irs-muutosta heilurialustaan) hitsaaminen maltillisempaa madallusta varten valmiiksi voisi olla toimiva keino parantaa vakiotukivarsien asentoa (vasen vasemmalla ja oikea oikealla).

Link to comment
edelleen kunnes toisin todistetaan, mielestäni irs-korvakkeen (jos esim. tekee irs-muutosta heilurialustaan) hitsaaminen maltillisempaa madallusta varten valmiiksi voisi olla toimiva keino parantaa vakiotukivarsien asentoa (vasen vasemmalla ja oikea oikealla).

 

 

noh,ei ainakaan täällä toiminut...Ja ottaa se jousilattakin kiinni siihen päätykorvakkeeseen aika maltillisella madalluksella.Eli kolot häätyy tehä.

Link to comment
edelleen kunnes toisin todistetaan, mielestäni irs-korvakkeen (jos esim. tekee irs-muutosta heilurialustaan) hitsaaminen maltillisempaa madallusta varten valmiiksi voisi olla toimiva keino parantaa vakiotukivarsien asentoa (vasen vasemmalla ja oikea oikealla).

 

Olen täysin samaa mieltä jos heilurialustasta hitsataan Irssi. Vähän mittaamalla saa kyllä tuon korvakkeen sopivaan asentoonkin.

Link to comment
Guest Tuoppi

no täähän herätti keskustelua...hyvähyvä :)

 

eli kun vaihdan IRS:n niin on mahdollisuus madaltaa vakio palikoilla vakio paikoissa niin kuin swingikin mut takarenkaat ei mee NIIN linttaan mut menee vähän kumminkin...oonko ymmärtäny oikein?takarenkaiden ei tarviikkaan jäädä "pystyyn" mut parantaa kuitenkin swingin lintta ongelmaa.

 

kiitoksia tähänastisista vinkeistä, jatkan seuraamista :)

Link to comment

Ton verran on mulla camberia.

 

http://www.rymstigers.fi/galleria/nrc2006/images/IMG_0577.jpg

Kuva lainattu rymstigerseiltä.

 

Ei mun mielestä mikään älytön. Ja tuossa on tukivarret hitsattu vakio asentoon ja ihan normaalipäin.

 

Sitä tukivarren sisäkiinnikettä vois nostaa vähän jos aikoo paljon madaltaa, mutta jigi pitää olla sopiva. Kokeiltiin eka ylempään asentoon valmiilla jigillä missä 2 asentoa, mutta se yläasento oli aivan liian ylhäällä. Jos oikein muistelen, niin 3 cm olis sopiva korotus. Senhän pystyy laskemaankin tosin kun tietää paljonko haluaa madaltaa.

Link to comment

Linkki sanoo mulle:?

 

Forbidden

You don't have permission to access /galleria/nrc2006/images/IMG_0577.jpg on this server.

 

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Apache/1.3.37 Server at www.rymstigers.fi Port 80

Link to comment

noh,ei ainakaan täällä toiminut...

 

Onko tämä ymmärrettävissä, että kolojen tarve liittyi erityisesti korvakkeiden eri asentoon (vakioasennolla laskettaessa tilanne parempi)?

 

Linkki sanoo mulle:?

 

Forbidden

You don't have permission to access /galleria/nrc2006/images/IMG_0577.jpg on this server.

 

http://www.rymstigers.fi/galleria/nrc2006/images/ kautta toimii, kun http-servo ilmeisesti tukailee referer-headeria tjsp.

Link to comment

Tuomon käyttämän jigin mitoitusajatus on sellainen, että toisella asennolla saataisiin toinen tukivarren korvake alkuperäisen päälle radikaalia madallusta varten alkuperäiseen IRS-persustaan.

 

Ajatus vain osoittautui sudeksi silloin, kun säilytetään alkuperäinen vääntöjousijousitus :-/

Link to comment

Kolot jousilattoihin joutuu joka tapauksessa tehdä radikaaleissa madalluksissa. Kolot ei ole riippuvaisia korvakkeen asennosta vaan jousilatan asennosta... Toisin sanoen joustovara loppuu...

 

Eikö se jo noista mun liittämistä kuvista selviä riittävän tarkasti???

Link to comment
Guest Raggare

entii liittyykö asiaan mut ehkä jotenki.

jänkkilässä ukoilla rupes olee ongelmia ankarissa madalluksissa että perän toe-in meni vituralleen ku orkkis latoissa ei riittäny säätö. sit yks tuusas pikku pidennyspalojamitkä pultataan kiinni päähän että saa kulmat kohillee, samalla sit oli noista red9designin palikoista kans mietintää et jos tekis samalla pidennysosan missä ois tollanen pikku kickup

http://www.red9design.com/swingaxle.jpg

eli tolla yritetään säästää et ei tartte laikkailla ja säätää lattaa ylöspäin, mutta madaltaa silti vähän

http://www.red9design.com/IRS.JPG

näkys olevan irssiinki tollasii, voisko noikin tehdä tollasilla pikku latanpaloilla

Link to comment
Kolot ei ole riippuvaisia korvakkeen asennosta vaan jousilatan asennosta... Toisin sanoen joustovara loppuu...

 

Eikö se jo noista mun liittämistä kuvista selviä riittävän tarkasti???

 

Siis jousituksesta tulee paska jousto-ominaisuuksiltaan kun tukivarren kiinnityspiste viedään ylös ja vääntöjousen paikka säilyy alkuperäisenä. Osat ovat keskenään jonkilaisessa kanituksessa ja tukivarsi on kankea liikkumaan --> Ei varmasti ole herkkyyttä takajousituksessa ja sitä ei kolot jousilatassa mihinkään muuta.

Link to comment
  • 3 years later...

kaivoinpa vanhan IRS-keskustelun, kun näyttää olevan ajankohtainen.

 

Siis jousituksesta tulee paska jousto-ominaisuuksiltaan kun tukivarren kiinnityspiste viedään ylös ja vääntöjousen paikka säilyy alkuperäisenä. Osat ovat keskenään jonkilaisessa kanituksessa ja tukivarsi on kankea liikkumaan --> Ei varmasti ole herkkyyttä takajousituksessa ja sitä ei kolot jousilatassa mihinkään muuta.

 

Eikös vääntösauva ja sauvan suojaputki, johon korvake kiinnitetään, ole samalla akselilla. Jos tuolla akselilla kääntää korvaketta, ei mielestäni ko. akselilla olevien/kääntyvien osien keskinäinen geometria muutu.

Link to comment

Kuplan IRS:iä ei ole tullut rakennettua sitten viime keskustelun, mutta kolme viimeistä kesää on tullut ährättyä e30 mulkun kuljettimen pyöränkulmien kanssa ja sen taka-akseli muistuttaa geometrialtaan kuplan IRS:iä. Tuohon laitokseen tein tukivarren sisempään korvaan säädön jolla tukivarren kiinnityspulttia saa vietyä suoraan ylös- ja alaspäin. Säätää kyllä camberia, mutta sotkee samalla myös aurausta. Tuosta saadulla näppituntumalla uskon aikoinaan IRS- jigiin tehdyn korvakkeen noston olleen ylimitoitettu rajullekkin madallukselle.

 

Joksan geometrian muuttumiseen sen verran, että edelleen se mielestäni muuttuu:

- Kun korvaketta pyörittää jousiputken ympäri, tukivarren kiinnityspultin etäisyys muuttuu suhteessa oletettuun taka-akselin linjaan, eli muuttaa

taka-akselia haritukselle.

- Tukivarren kiinnityspisteet (tukivarren pultti ja vääntösauva) eivät ole enää poikkisuunnassa alkuperäisellä akselilla, vaan tukivarren nivel ja jousilatta joutuvat kovalle väännölle. Jotta tästä ilmiöstä pääsisi eroon, pitäisi nivelissä olla enemmän vapauksia ja se on vaikeasti toteutettavissa vääntösauvaa ja jousilattaa käytettäessä.

 

Periaatteessa jos vääntäsauvaputken ottaisi irti ja taivuttaisi sitä keskeltä siten, että keskiosa olisi korken kohta, korjautuisi camber oikeammaksi (e30 kotteroissakin jotkut taivuttivat taka-apurunkoa). Mutta samalla vaivalla kyllä nostaisi jo koko jousiputkea ylemmäksi :-)

Link to comment

Edelleen kuvittelen, että osien keskinäiset suhteet pysyy samana, jos lattaa ja korvaketta käännetään asteissa saman verran. Hmm... latan koloamisenhan välttäisi kääntämällä koko putkea mukaanlukien iskaritornit eikä vaatisi yhtä paljon peltitöitä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...