ovaaliheppu Posted May 19 Posted May 19 Vois olla paikallaan kääntää napsu takalattoja ylemmäs, aika roisisti camber plussalla kun eilen lähdit Boxista. Tekee ajotuntumasta hieman mukavamman. Quote
TF_Osku Posted 20 hours ago Author Posted 20 hours ago Hei aloin tässä suunitteleen että teettäisin vinohampiset rattaat alennusvaihteisiin melutasontakia ja mietin löytyykö valmiitasarjoja jostain että ei näe turhaa vaivaa. Lisäki jos valmiita ei löydy niin onko tietoa että joku olisi kokeillut ja huonoksi havainnut? Jos vastaus ylempiin on molemiin kieltävä onko kellään muulla kiinnostusta noihin jos ensitalvena tilais? Itse haluaa pitää auton alkuperäsenä mutta olisi se kiva kumminkin välttää kuulovamma. Quote
TF_Osku Posted 20 hours ago Author Posted 20 hours ago (edited) On 5/19/2025 at 4:56 AM, ovaaliheppu said: Vois olla paikallaan kääntää napsu takalattoja ylemmäs, aika roisisti camber plussalla kun eilen lähdit Boxista. Tekee ajotuntumasta hieman mukavamman. Joo suunnitelmissa on. Edited 20 hours ago by TF_Osku Quote
Kharon Posted 19 hours ago Posted 19 hours ago 1 hour ago, TF_Osku said: Hei aloin tässä suunitteleen että teettäisin vinohampiset rattaat alennusvaihteisiin melutason takia Ihan triviaalia tuo ei ole, ulostuloakseli on koneistettu yhdestä köntistä eli pitäisi tehdä koko akseli uusiksi, sisäänmenopuolella on irtoratas. Kuulalaakerit eivät enää toimi ollenkaan vinohampaisen hammaspyörien kanssa, joten nekin pitäisi vaihtaa vinorulliin ja luottaa siihen että alennusvaihteen kuori kestää päittäisvoimia. Noiden lisäksi pitäisi tehdä vähän tilaa että saa säätää päittäisvälyksen, vinorullat ovat aika nirsoja välyksistä. Varmasti on tehtävissä, mutta kustannukset voivat karata käsistä jos joutuu teettämään ja harvallapa on hammaspyöräjyrsintä omasta takaa. Voisin epäillä että melu hiukan vähenee jos menee ja vaihtaa alkuperäiset kuulalaakerit vastaavankokoisiin rulliin. Sitä en osaa sanoa että onko ero merkittävä vai ei. Quote
ovaaliheppu Posted 17 hours ago Posted 17 hours ago (edited) Onnistuu kun sorvaa vanhat hampaat akselista hittoon ja rymppää päälle uuden kehän joko hammastettuna tai hammastaa akselin kanssa. Noin aikanaan kupliinkin suoria + eri välityksiä tehtiin. Kesti vallan mainiosti. Hammaskulma ei kovin kummoinen tarvi olla että ääni muuttuu, mutta sivuttaisvoima ei kasva kovinkaan kummoiseksi. Kaksikin hammasta kun saa ryntökulmaan lähes samaan aikaan, se tekee äänessä ison eron. Riihimäellä uskoisin onnistuvan yksittäiset ratasparit kun vaan saat akselivälin tarkasti tietoon niin saa laskettua optimaaliset hammaskoot ja kulmat & välykset sinnepäin Edited 17 hours ago by ovaaliheppu Quote
metake Posted 4 hours ago Posted 4 hours ago Nuo pariin kertaan mainitut sivuttaisvoimat saattaa muodostua kuitenkin ongelmaksi. Joskus 35 vuotta sitten tehtiin yksi budjetti -laatikko tiheillä välityksillä ralliautoon siten, että vain sivuakselin rataspari tehtiin suorahampaiseksi ja itse vaihteen ratas jäi vinohampaiseksi, eli toisensa kumoavista sivuttaisvoimista toinen poistettiin. Kokeilu loppui muistaakseni kakkos- tai kolmospätkälle kun sivuakseli tuli vaihteiston päädystä läpi... Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.