ovaaliheppu Posted May 19 Posted May 19 Vois olla paikallaan kääntää napsu takalattoja ylemmäs, aika roisisti camber plussalla kun eilen lähdit Boxista. Tekee ajotuntumasta hieman mukavamman. Quote
TF_Osku Posted yesterday at 11:36 AM Author Posted yesterday at 11:36 AM Hei aloin tässä suunitteleen että teettäisin vinohampiset rattaat alennusvaihteisiin melutasontakia ja mietin löytyykö valmiitasarjoja jostain että ei näe turhaa vaivaa. Lisäki jos valmiita ei löydy niin onko tietoa että joku olisi kokeillut ja huonoksi havainnut? Jos vastaus ylempiin on molemiin kieltävä onko kellään muulla kiinnostusta noihin jos ensitalvena tilais? Itse haluaa pitää auton alkuperäsenä mutta olisi se kiva kumminkin välttää kuulovamma. Quote
TF_Osku Posted yesterday at 11:46 AM Author Posted yesterday at 11:46 AM (edited) On 5/19/2025 at 4:56 AM, ovaaliheppu said: Vois olla paikallaan kääntää napsu takalattoja ylemmäs, aika roisisti camber plussalla kun eilen lähdit Boxista. Tekee ajotuntumasta hieman mukavamman. Joo suunnitelmissa on. Edited yesterday at 11:46 AM by TF_Osku Quote
Kharon Posted yesterday at 12:54 PM Posted yesterday at 12:54 PM 1 hour ago, TF_Osku said: Hei aloin tässä suunitteleen että teettäisin vinohampiset rattaat alennusvaihteisiin melutason takia Ihan triviaalia tuo ei ole, ulostuloakseli on koneistettu yhdestä köntistä eli pitäisi tehdä koko akseli uusiksi, sisäänmenopuolella on irtoratas. Kuulalaakerit eivät enää toimi ollenkaan vinohampaisen hammaspyörien kanssa, joten nekin pitäisi vaihtaa vinorulliin ja luottaa siihen että alennusvaihteen kuori kestää päittäisvoimia. Noiden lisäksi pitäisi tehdä vähän tilaa että saa säätää päittäisvälyksen, vinorullat ovat aika nirsoja välyksistä. Varmasti on tehtävissä, mutta kustannukset voivat karata käsistä jos joutuu teettämään ja harvallapa on hammaspyöräjyrsintä omasta takaa. Voisin epäillä että melu hiukan vähenee jos menee ja vaihtaa alkuperäiset kuulalaakerit vastaavankokoisiin rulliin. Sitä en osaa sanoa että onko ero merkittävä vai ei. Quote
ovaaliheppu Posted yesterday at 03:13 PM Posted yesterday at 03:13 PM (edited) Onnistuu kun sorvaa vanhat hampaat akselista hittoon ja rymppää päälle uuden kehän joko hammastettuna tai hammastaa akselin kanssa. Noin aikanaan kupliinkin suoria + eri välityksiä tehtiin. Kesti vallan mainiosti. Hammaskulma ei kovin kummoinen tarvi olla että ääni muuttuu, mutta sivuttaisvoima ei kasva kovinkaan kummoiseksi. Kaksikin hammasta kun saa ryntökulmaan lähes samaan aikaan, se tekee äänessä ison eron. Riihimäellä uskoisin onnistuvan yksittäiset ratasparit kun vaan saat akselivälin tarkasti tietoon niin saa laskettua optimaaliset hammaskoot ja kulmat & välykset sinnepäin Edited yesterday at 03:16 PM by ovaaliheppu 1 Quote
metake Posted 19 hours ago Posted 19 hours ago Nuo pariin kertaan mainitut sivuttaisvoimat saattaa muodostua kuitenkin ongelmaksi. Joskus 35 vuotta sitten tehtiin yksi budjetti -laatikko tiheillä välityksillä ralliautoon siten, että vain sivuakselin rataspari tehtiin suorahampaiseksi ja itse vaihteen ratas jäi vinohampaiseksi, eli toisensa kumoavista sivuttaisvoimista toinen poistettiin. Kokeilu loppui muistaakseni kakkos- tai kolmospätkälle kun sivuakseli tuli vaihteiston päädystä läpi... Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
ovaaliheppu Posted 4 hours ago Posted 4 hours ago Eikös joku putiikki tee alukuorisia alennusvaihteita, ja tais olla 3 rattainen mallikin valikoimissa 🤔 Quote
TF_Osku Posted 4 hours ago Author Posted 4 hours ago (edited) Itse ajattelin asian niin että minimi vinouma eli noin hammas ristiin ja konehan on täysin vakio 1500 joten ei mikään teho hirmu. Alemman eli pyörän rattaan kansssa tuskin ongelmaa koska tuleehan siihen renkaan sivuttais voimiakin aika lailla joten ongelma keston kannalta on korkeintaan ylempi ratas koska sen rakenteelliset voimat alun perin aika pienet joten sen laakereita itse ajattelin ehkä uusia. Mutta joo noi päittäis voimat on just se ainoa ongelma kohta kustannusten lisäks. Ja isoin kysymys merkki oli että kun kukaan ei tunnu tarjoavan niin eikö se sitten kestä vai eikö kukaan vain ole kokeillut. Edited 4 hours ago by TF_Osku Quote
Kharon Posted 1 hour ago Posted 1 hour ago 3 hours ago, TF_Osku said: Ja isoin kysymys merkki oli että kun kukaan ei tunnu tarjoavan niin eikö se sitten kestä vai eikö kukaan vain ole kokeillut. Taitaa se ns. normaali vaihtoehto olla että dumpataan koko vaihde kuuseen ja käytetään kuplan akselia, alennusvaihteen koko ideahan on siinä että moottori on niin tehoton että muuten ei jaksa, erityisesti kuorman kanssa ylämäkeen. Ideasta tulee aika turha kun pannaan vähän isompi kone eikä kuljetella tonnin kuormaa ... tai varmaan jo sillä että viritellään vakiokonetta. Samalla koko auto madaltuu kätevästi sopivalle korkeudelle. Joten tipahtaa :"kukaan ei ole kokeillut" -lokeroon. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.