mikko k Posted July 19, 2019 Posted July 19, 2019 Kokemuksia kenelläkään? Hyviä tai huonoja. Suosituksia? Quote
Ketsa Posted July 19, 2019 Posted July 19, 2019 Mauri Virtasella lienee aina hyvä avata nämä keskustelut. Quote
jaketech Posted July 19, 2019 Posted July 19, 2019 2 minutes ago, PZQ said: https://www.camshaftworks.com/ tämä hio mulle 16V ABF moottoriin nokkaakselit. en oo viellä saanut paikalleen moottori vielä osina Quote
mikko k Posted July 19, 2019 Author Posted July 19, 2019 1 hour ago, Ketsa said: Mauri Virtasella lienee aina hyvä avata nämä keskustelut. Maurille oon yrittäny soitella koko tän päivän ilman onnistumista, ens viikolla yritykset jatkuu. Saattaa toki olla vaikka lomalla. Quote
mikko k Posted July 19, 2019 Author Posted July 19, 2019 1 hour ago, PZQ said: https://www.camshaftworks.com/ Onko kokemuksia? Sivusto on toki mielenkiintoinen. Quote
wp Posted July 20, 2019 Posted July 20, 2019 23 hours ago, mikko k said: Kokemuksia kenelläkään? Hyviä tai huonoja. Suosituksia? Ilmavolkkariin tulossa nokka? Olin muutama vuosi sitten sähköpostitse yhteyksissä henkilöön joka hioo JPM:n nokat, oli erittäin mielenkiintoinen keskustelu koskien ilmajäähdytteisen moottorin erityisominaisuuksista vrt nokka-akselien suunnittelu. Quote
jaketech Posted July 21, 2019 Posted July 21, 2019 On 7/19/2019 at 9:32 PM, mikko k said: Onko kokemuksia? Sivusto on toki mielenkiintoinen. nopea palvelu oli 1 Quote
mikko k Posted July 21, 2019 Author Posted July 21, 2019 21 hours ago, wp said: Ilmavolkkariin tulossa nokka? Olin muutama vuosi sitten sähköpostitse yhteyksissä henkilöön joka hioo JPM:n nokat, oli erittäin mielenkiintoinen keskustelu koskien ilmajäähdytteisen moottorin erityisominaisuuksista vrt nokka-akselien suunnittelu. Kyseessä on JPM rullanokka, jonka Johannes on todennut olevan ok. Mutta täällä pohjanmaalla on nyt erilainen käsitys siitä että mikä olis ok. Eli Jpm ei nyt ole vaihtoehto. Quote
Racing Posted July 21, 2019 Posted July 21, 2019 Rintakarin erkki hioo kisanokkia lapualla,mutta en tiedä onko tähän tapaukseen apua. Quote
wp Posted July 21, 2019 Posted July 21, 2019 3 hours ago, mikko k said: Kyseessä on JPM rullanokka, jonka Johannes on todennut olevan ok. Mutta täällä pohjanmaalla on nyt erilainen käsitys siitä että mikä olis ok. Eli Jpm ei nyt ole vaihtoehto. En sitä ehdottanutkaan, totesin vain että ilmajäähdytteisen työntötankomoottorin nokan suunnittelussa on muuttujia hieman enemmän. Alkuviikosta mittailtiin venttiiliajoitusten arvoja 2536cc moottorista ja tarkoituksena olisi niiden pohjalta lähteä hakemaan parannusta / hieman erilaista näkemystä aiheeseen. Pari asiaa jotka pomppasivat esille oli keinuvipujen välityssuhde ja paljonko aukioloajasta ja nostosta katoaa kun kansissa on tarvittavat tuplajouset paikallaan verrattuna sovitusjousiin. Yksi tapa kun nokka-akselisuunnittelija tekee uuden profiilin on venttiilin optimaalisen ajoituksen ja noston kautta "takaperin" läpi keinuvivuston ja venttiilikoneiston nokka-akselin nostoprofiiliksi. Suunnittelijan pitäisi siis tuntea kyseisen moottorin keinuvipujen välityssuhde (joka ei ole vakio läpi koko nostoliikeen) sekä osien joustaminen tarvittavilla jousipaineilla. 2 Quote
mikko k Posted July 22, 2019 Author Posted July 22, 2019 Juu, en tuota ehdotuksena sillai ottanutkaan. Totesin vain että nyt se ei ole vaihtoehto. Keinuvivut toki vaikuttaa lopputulokseen. Ja niiden geometrialla on myös vaikutuksensa. Itse en käytä sovitusjousia lainkaan ja ajoitukset tutkailen/mittailen suoraan venttiililtä. Nostimelta mittaaminen on mielestäni liian epämääräistä. Quote
wp Posted July 22, 2019 Posted July 22, 2019 Sovitusjousilla mitaten pääsee käsiksi keinuvipujen todelliseen välityssuhteeseen joka omissa Pautereissani oli 1.56 ohjeen mukaan säädetyllä geometrialla. Sitten kun K800:t oli paikallaan katosi nostosta 0,60mm ja ajoituksista 5 astetta jo 0.050" tuuman nostolla, kun nostoa lisättiin oli hukassa jo paljon enemmän sekä aukaisevalla että sulkevalla puolella. Tarkoitus olisi tehdä vielä pari lisämittausta mihin kaikkialle aukioloaikaa katoaa kun tuo 0,60mm maksiminostosta ei selitä vielä ihan kaikkea. Työntotankoina mittauksissa oli GB:n 426 / 160 000 psi makaroonit 0.058" seinämäpaksuudella. Näiden pohjalta olisi sitten tarkoitus koettaa löytää sopiva nokkaprofiili kaupan hyllystä kun vain valmistajat ilmoittaisivat nokkiensa arvoista muutkin kuin mainostetut asteet ja arvot 0.050" nostolla. SLR:n taulukot löytyi Thesamban sivuilta, noista kuvakaappauksista puuttuu selitteet/nokkien kuvaukset 1 Quote
Mäki Posted August 11, 2019 Posted August 11, 2019 On 7/21/2019 at 3:51 PM, mikko k said: Kyseessä on JPM rullanokka, jonka Johannes on todennut olevan ok. Mutta täällä pohjanmaalla on nyt erilainen käsitys siitä että mikä olis ok. Eli Jpm ei nyt ole vaihtoehto. Se on vähän sellainen juttu, että eri käsitykset harvoin toimivat jo valmiin tuotteen kanssa, Sama on vähän näissä hiotuissa nokissa. Itsellä on hiottu nokka, mutta se ei jaksa vetää tarpeeksi pitkälle. FK98 solahtaa ensi kaudeksi takaisin 1 Quote
mikko k Posted August 11, 2019 Author Posted August 11, 2019 Jep. Mun nokka lähti hoitoon, ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan. Katsotaan sitten joskus mikä on lopputulos. Quote
wp Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 On 8/11/2019 at 9:41 PM, mikko k said: Jep. Mun nokka lähti hoitoon, ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan. Katsotaan sitten joskus mikä on lopputulos. Joko nokka-akseli palannut hoidosta ? Jos on niin millaisiin arvoihin tekijä päätyi ja mitkä olivat suunnittelun speksit joilla arvoihin päädyttiin, edellyttäen tietenkin että haluaa tiedon jakaa ? Quote
mikko k Posted November 23, 2019 Author Posted November 23, 2019 1 hour ago, wp said: Joko nokka-akseli palannut hoidosta ? Jos on niin millaisiin arvoihin tekijä päätyi ja mitkä olivat suunnittelun speksit joilla arvoihin päädyttiin, edellyttäen tietenkin että haluaa tiedon jakaa ? Kiitos kysymästä. Kyllä nokka on tullut takaisin ajat sitten ja konekin on ollut käynnissä. Mutta dynossa ei vielä ole käyty joten lopputulos ei ole tiedossa. Quote
wp Posted November 23, 2019 Posted November 23, 2019 7 minutes ago, mikko k said: Kiitos kysymästä. Kyllä nokka on tullut takaisin ajat sitten ja konekin on ollut käynnissä. Mutta dynossa ei vielä ole käyty joten lopputulos ei ole tiedossa. Olisko liian rohkeaa kysyä näin ennakkoon valmiin nokan "nokkakorttia". Kiinnostaisi nähdä miten nuo omista mittauksista vedetyt johtopäätökset vastaa nokkavalmistajan näkemystä? Quote
mikko k Posted November 24, 2019 Author Posted November 24, 2019 12 hours ago, wp said: Olisko liian rohkeaa kysyä näin ennakkoon valmiin nokan "nokkakorttia". Kiinnostaisi nähdä miten nuo omista mittauksista vedetyt johtopäätökset vastaa nokkavalmistajan näkemystä? Voihan sitä toki kysyä, mutta lähtökohtana olleesta JPM nokasta ei ole tullut korttia alunperinkään ja nyt on tehty muutosta mun mielen mukaan eikä siitäkään ole sen kummempaa korttia tehty. 1 Quote
mikko k Posted December 12, 2019 Author Posted December 12, 2019 Noin 15hv tuli lisää koneeseen. Vieläkin paremmaksi tuota varmaan sais. Quote
mikko k Posted December 12, 2019 Author Posted December 12, 2019 Piirun päälle 290 oli paras veto. Quote
Raihna Posted December 13, 2019 Posted December 13, 2019 11 sec taitaa olla paperia ens kesänä👍 Quote
mikko k Posted December 13, 2019 Author Posted December 13, 2019 No jos 0,004s sais pois niin sit olis 10,999s.. 😁 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.