Jump to content

Nokka-akselin tekijää / hiojaa Suomesta?


Recommended Posts

Posted
1 hour ago, Ketsa said:

Mauri Virtasella lienee aina hyvä avata nämä keskustelut.

 

Maurille oon yrittäny soitella koko tän päivän ilman onnistumista, ens viikolla yritykset jatkuu. Saattaa toki olla vaikka lomalla.

Posted
23 hours ago, mikko k said:

Kokemuksia kenelläkään? Hyviä tai huonoja.

 

Suosituksia?

 

Ilmavolkkariin tulossa nokka?

Olin muutama vuosi sitten sähköpostitse yhteyksissä henkilöön joka hioo JPM:n nokat,

oli erittäin mielenkiintoinen keskustelu koskien ilmajäähdytteisen moottorin erityisominaisuuksista

vrt  nokka-akselien suunnittelu.

 

 

Posted
21 hours ago, wp said:

 

Ilmavolkkariin tulossa nokka?

Olin muutama vuosi sitten sähköpostitse yhteyksissä henkilöön joka hioo JPM:n nokat,

oli erittäin mielenkiintoinen keskustelu koskien ilmajäähdytteisen moottorin erityisominaisuuksista

vrt  nokka-akselien suunnittelu.

 

 

Kyseessä on JPM rullanokka, jonka Johannes on todennut olevan ok. Mutta täällä pohjanmaalla on nyt erilainen käsitys siitä että mikä olis ok. Eli Jpm ei nyt ole vaihtoehto.

Posted
3 hours ago, mikko k said:

Kyseessä on JPM rullanokka, jonka Johannes on todennut olevan ok. Mutta täällä pohjanmaalla on nyt erilainen käsitys siitä että mikä olis ok. Eli Jpm ei nyt ole vaihtoehto.

 

 

En sitä ehdottanutkaan, totesin vain että ilmajäähdytteisen työntötankomoottorin nokan suunnittelussa on muuttujia hieman enemmän.

Alkuviikosta mittailtiin venttiiliajoitusten arvoja 2536cc moottorista ja tarkoituksena olisi niiden pohjalta lähteä hakemaan

parannusta / hieman erilaista näkemystä aiheeseen. Pari asiaa jotka pomppasivat esille oli keinuvipujen välityssuhde

ja paljonko aukioloajasta ja nostosta katoaa kun kansissa on tarvittavat tuplajouset paikallaan verrattuna sovitusjousiin.

Yksi tapa kun nokka-akselisuunnittelija tekee uuden profiilin on venttiilin optimaalisen ajoituksen ja noston kautta

"takaperin"  läpi keinuvivuston ja venttiilikoneiston nokka-akselin nostoprofiiliksi. Suunnittelijan pitäisi siis tuntea kyseisen

moottorin keinuvipujen välityssuhde (joka ei ole vakio läpi koko nostoliikeen) sekä osien joustaminen tarvittavilla jousipaineilla.

  • Like 2
Posted

Juu, en tuota ehdotuksena sillai ottanutkaan. Totesin vain että nyt se ei ole vaihtoehto.

 

Keinuvivut toki vaikuttaa lopputulokseen. Ja niiden geometrialla on myös vaikutuksensa.

 

Itse en käytä sovitusjousia lainkaan ja ajoitukset tutkailen/mittailen suoraan venttiililtä. Nostimelta mittaaminen on mielestäni liian epämääräistä.

Posted

 

Sovitusjousilla mitaten pääsee käsiksi keinuvipujen todelliseen välityssuhteeseen joka omissa Pautereissani oli 1.56 ohjeen mukaan säädetyllä geometrialla.

Sitten kun K800:t oli paikallaan katosi nostosta 0,60mm ja ajoituksista 5 astetta jo 0.050" tuuman nostolla, kun nostoa lisättiin oli hukassa jo paljon enemmän

sekä aukaisevalla että sulkevalla puolella. Tarkoitus olisi tehdä vielä pari lisämittausta mihin kaikkialle aukioloaikaa katoaa kun tuo 0,60mm maksiminostosta

ei selitä vielä ihan kaikkea. Työntotankoina mittauksissa oli GB:n 426 / 160 000 psi makaroonit 0.058" seinämäpaksuudella.

Näiden pohjalta olisi sitten tarkoitus koettaa löytää sopiva nokkaprofiili kaupan hyllystä kun vain valmistajat ilmoittaisivat nokkiensa arvoista 

muutkin kuin mainostetut asteet ja arvot 0.050" nostolla. SLR:n taulukot löytyi Thesamban sivuilta, noista kuvakaappauksista puuttuu selitteet/nokkien kuvaukset

 

 

 

1718166.png

1718165.png

1718167.png

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted
On 7/21/2019 at 3:51 PM, mikko k said:

Kyseessä on JPM rullanokka, jonka Johannes on todennut olevan ok. Mutta täällä pohjanmaalla on nyt erilainen käsitys siitä että mikä olis ok. Eli Jpm ei nyt ole vaihtoehto.

Se on vähän sellainen juttu, että eri käsitykset harvoin toimivat jo valmiin tuotteen kanssa, Sama on vähän näissä hiotuissa nokissa. Itsellä on hiottu nokka, mutta se ei jaksa vetää tarpeeksi pitkälle. FK98 solahtaa ensi kaudeksi takaisin

  • Like 1
  • 3 months later...
Posted
On 8/11/2019 at 9:41 PM, mikko k said:

Jep. Mun nokka lähti hoitoon, ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan. Katsotaan sitten joskus mikä on lopputulos.

 

Joko nokka-akseli palannut hoidosta ? Jos on niin millaisiin arvoihin tekijä päätyi ja mitkä olivat suunnittelun speksit joilla arvoihin päädyttiin,

edellyttäen tietenkin että haluaa tiedon jakaa ?

Posted
1 hour ago, wp said:

 

Joko nokka-akseli palannut hoidosta ? Jos on niin millaisiin arvoihin tekijä päätyi ja mitkä olivat suunnittelun speksit joilla arvoihin päädyttiin,

edellyttäen tietenkin että haluaa tiedon jakaa ?

Kiitos kysymästä. Kyllä nokka on tullut takaisin ajat sitten ja konekin on ollut käynnissä. Mutta dynossa ei vielä ole käyty joten lopputulos ei ole tiedossa.

Posted
7 minutes ago, mikko k said:

Kiitos kysymästä. Kyllä nokka on tullut takaisin ajat sitten ja konekin on ollut käynnissä. Mutta dynossa ei vielä ole käyty joten lopputulos ei ole tiedossa.

 

Olisko liian rohkeaa kysyä näin ennakkoon valmiin nokan "nokkakorttia".

Kiinnostaisi nähdä miten nuo omista mittauksista vedetyt johtopäätökset vastaa nokkavalmistajan näkemystä?    

Posted
12 hours ago, wp said:

 

Olisko liian rohkeaa kysyä näin ennakkoon valmiin nokan "nokkakorttia".

Kiinnostaisi nähdä miten nuo omista mittauksista vedetyt johtopäätökset vastaa nokkavalmistajan näkemystä?    

Voihan sitä toki kysyä, mutta lähtökohtana olleesta JPM nokasta ei ole tullut korttia alunperinkään ja nyt on tehty muutosta mun mielen mukaan eikä siitäkään ole sen kummempaa korttia tehty.

  • Like 1
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...