Jump to content

Palliksen etupenkkitietoa kaivataan !


Recommended Posts

Posted

Kertokaa tietämättömälle miten läpikuljettavan etupään rakenne eroaa 3 paikkaisesta, kun en ole 2 paikkaista livenä nähnyt, eikä sopivia kuviakaan ole löytynyt.

Entä onko kaikki 2 paikkaiset läpikuljettavia vai onko niitäkin useampaa versiota ?

Jos moiseen muutokseen ryhtyy niin mitä on syytä huomioida ?

 

Posted

Ainakin Busseissa muistaakseni väliseinä ei ole umpinainen vaan keskeltä 'auki', vaikka istuin olisikin kolmelle. Bussin varapyörä asuu takana tavaratilassa pystyssä, Kastenissa etuistuinten alla. Bussista (ja Kombista?) siis paljon helpompi tehdä 'läpikuljettava',  kuin Kastenvagenista.

Posted (edited)

Meillä olisi kanssa palliksen laittaminen alkamassa ja miettinyt aivan samaa, että pitäisikö tehdä läpikuljettavaksi vai antaa olla 3 paikkaa edessä. Sitä en tiedä mikä tuo meidän malli todellisuudessaan on. vm-79. Penkkirivejä on ollut 3 (1+8 paikkainen), kiinteä väliseinä, kattoverhoilu ja sivuverhoilut olleet taakse asti ja lämmityskanavia näyttäisi olevan edessä, ovia myöten kanavat väliseinään ja vieläpä tavaratilan lattiastakin tulee lämmityskanavia ainakin yksi ylös.

 

https://www.justkampers.com/vehicles/index/info/id/3/ <- tuolla ainakin bussista juurikin sanotaan "Bus, was a windowed van with more comfortable interior reminiscent of a car. Normally 3 rows of seats, headlining all the way through, heating vents front, middle and rear.", eli olisiko peräti alkuperäinen bussi, mutta kyllä tuossa ainakin on kiinteä väliseinä ja vararengaspaikka etupenkkien alla. Bussejahan taisi olla 7 ja 9 paikkaisina, eli olisiko sitten 7 paikkaiset olleet läpikuljettavia 2+3 takapenkeillä ja niihin on myös ollut sitten lisävarusteena palikoita millä saanut 3 paikkaa eteen.

 

Jotkuthan ovat poistaneet jopa läpikuljettavista ne pienet väliseinän pätkät kokonaan että ovat saaneet rakennettua kääntyvät ns. "kapteenin" penkit (https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1185388.jpg). Näitä on tainnut tulla myös suoraan tehtaalta, jos ei muuten niin brassimallina, väliseinän sijasta penkkien takana nurkissa vain kolmio palat jäykisteenä (https://uploads.carandclassic.co.uk/uploads/cars/volkswagen/9690856.jpg) sillä väliseinän poistohan vaikuttaa korin vääntöjäykkyyteen. 

 

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?p=4166490&highlight=#4166490 <- Tuolta näkyy hyvin millaiset ovat alkuperäiset penkkien pohjat jos on läpikuljettavassa mallissa

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=542392 <- Tuolla projektikertomus kuvitettuna missä väliseinä purettu. Väliseinän tilalle tehty tukikaaret penkkien taakse ja samalla saatu läpikuljettavaksi tehtäessä irtoavat penkkien sisemmät kiskot kiinni.

 

Aihe taitaa kuulua niihin ikuisiin dilemmoihin. Jos autossa on kiinteä väliseinä ja 3 paikkaa edessä, mietitään läpikuljettavaksi muuttamista ja jos on 2 paikkaa ja läpikuljettava, mietitään miten saisi kolmannen paikan eteen.

Edited by Henkar
Posted (edited)

Näemmä molempaa väliseinäversiota on saanut busseihin M-koodilla. Autosi malli selviää helposti katsomalla runkonumeron kolmea ekaa merkkiä.

 

Läpikäveltävyys on kyllä voittamaton etu retkeilybussissa, vaikka yksi istumapaikka voikin hävitä.

 

Jos M-kilpi on tallella, tämä linkki kertoo melkein kaikki sen salat:

http://www.type2.com/m-codes/t2chassi.html

Edited by -tipi-
Posted (edited)
47 minutes ago, -tipi- said:

Näemmä molempaa väliseinäversiota on saanut busseihin M-koodilla. Autosi malli selviää helposti katsomalla runkonumeron kolmea ekaa merkkiä.

 

Läpikäveltävyys on kyllä voittamaton etu retkeilybussissa, vaikka yksi istumapaikka voikin hävitä.

 

Jos M-kilpi on tallella, tämä linkki kertoo melkein kaikki sen salat:

http://www.type2.com/m-codes/t2chassi.html

 

En nyt aivan tuota runkonumero hommaa tuolta sivulta hokesta. Eikös valmiste- ja runkonumero nyt kumminkin ole sama asia? Meillä runkonumeron alku 229, mutta eihän tuolla sellaista ole. Kuitenkin "official service manual" näyttää näin runkonumeroista.

image.png.078687807a559f4032f98a1b941ca8ff.png 

 

Eli tuon mukaan runkonumeroissa ensimmäinen numero kertoo että kyseessä T2

 

Toinen numero mikä malli:

1 Umppari

2 Bussi (?),

3 Kombiwageni tai matkailuversio

6 Lavamalli = pritseni tai doppeli

 

Kolmasnumero valmistusvuosi

Neljäsnumero taitaa merkitä vain ollaanko toisella vuosikymmenellä = 70 luvulla valmistuksessa.

 

Viittaisiko tuo ensimmäinen linkki sekin sitten tuohon M-koodiin/ kilpeen?

Edited by Henkar
Posted

M-kilven koodeilla näkee mitä optioita sulla on autoon uutena ruksittu.

 

Esimerkiksi itselläni on tehtaan microbussiin tilattu M-koodeilla takapenkkien delete (rekisteröity sillä keinoin Suomeen kastenwageniksi, mutta priimemmalla sisustalla), eteen kolmen istuttavat penkit vaikka auto ns. läpikäveltävä ja moottoritilaan eber-lisälämmitin. Eberiä ei autossa enää ole mutta säädin löytyy edelleen kabiinista.

 

Nämä tiedot selvisi tuolla M-koodin dekooderilla.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Posted

täältä kans käsi ylhäällä läpijuostavalle, ihan ehdoton.. esmes ku reissussa ei satu ajovuoro osumaan kohda, kätevä käydä ajaessa jääkääpiltä hakemassa kylmä tinasolttu.. voihan sille muutakin hyötykäyttöä miettiä, mutta tuo nyt tärkeänä etuna tuli mieleen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...