Jump to content

Kirppu kysymys?


Recommended Posts

Lueskelin Tekniikan maailmaa jossa oli kirpun rakentamisesta ja siinä sanottiin, että markkinoille on tullut toinenkin korimalli Mag Buggy jossa pohjaa lyhennetään jopa 390mm ja auto on rekisteröity vain kahdelle.

 

Eli kysymys kuuluukin onko kaikki Mag Buggy mallit vain kaksi paikkaisia vai onko niitä rekisteröity myös neljälle? Se Cactus malli mikä tekniikan maailmassa rakennettiin oli lyhennetty muistaakseni 295mm. Onko siis 9,5cm ollut ratkaisu paikkojen lukumäärään? Muuten ainakin äkkiseltään katsottuna Mag buggy ja cactus korit ovat aikalailla saman näköiset.

Link to comment
Guest fgronlun

Onko kellään yhtään tiedossa minkälaiset ne rakennus säännökset on ollu näille kirpuille(esim 80 luvulla)? Onko silloin ollu tuota 50% sääntöä vai miten nuo on ollu?

Ruottissa ollu ihan oma käytännönsa juuri kirpuille monilla hauskoilla erikois ehdoilla.

 

Ja miten näissä kirpuissa joissa on lyhennetty alusta. Onko se merkittynä rek otteseen vaan onko ainostaan auton kokonais pituus?

Link to comment

Mulla on vuonna 76 tehty auto. Otteessa lukee jotain tämän tapaista:

 

"auto tehty liikenneministeriön luvan xxx/xxx/xx mukaan käytetyistä ja uusista osista"

 

Missään ei lue mitään prosentteja eikä lyhennysmittoja, mutta jonkun huhun mukaan jollain valtion konttorilla on eritelty mitä muutoksia lupa pitää sisällään.

 

Uusi akseliväli on kyllä ilmoitettu, joten siitähän saa suoraan pääteltyä, paljonko autoa on lyhennetty.

 

-t-

 

 

Onko kellään yhtään tiedossa minkälaiset ne rakennus säännökset on ollu näille kirpuille(esim 80 luvulla)? Onko silloin ollu tuota 50% sääntöä vai miten nuo on ollu?

Ruottissa ollu ihan oma käytännönsa juuri kirpuille monilla hauskoilla erikois ehdoilla.

 

Ja miten näissä kirpuissa joissa on lyhennetty alusta. Onko se merkittynä rek otteseen vaan onko ainostaan auton kokonais pituus?

Link to comment

70-luvulla eikä vielä 80-luvullakaan otteisiin merkattu prossia vaikka teit korinvaihdon tai muuta isompaa. Ainakin 70-luvulla oli vielä ns. tikapuu muutokset luvallisia, eli muutoskatsastuksessa prossat nollautu. Siis osia sai vaihtaa kuinka paljon vaan, kunhan ei kerralla mennyt yli 50:n...

Link to comment
Guest fgronlun
70-luvulla eikä vielä 80-luvullakaan otteisiin merkattu prossia vaikka teit korinvaihdon tai muuta isompaa. Ainakin 70-luvulla oli vielä ns. tikapuu muutokset luvallisia, eli muutoskatsastuksessa prossat nollautu. Siis osia sai vaihtaa kuinka paljon vaan, kunhan ei kerralla mennyt yli 50:n...

 

 

Tuota yritin selitellä kats neidille mutta ei uskonu minua. Oli kerran kysymys jostain kv autosta joka juuri oli tehty joskus 70-80 taitteessa...

 

 

Onko muuten auton pituus aina annettu akselivälinä tai kokonaispituutena.

Mikä on kuplan akseli väli sitten vakiona?

Link to comment
Guest fgronlun

Soittelin itse tässä tuolle joka on myynyt/"valmistanut" noita mac buggy koreja. En kyllä sen kuummin kyselly noita rek tietoja mutta sen verran utelin että paljo noita on aikoinaan myyty niin meinas että pari kolmestaa...

Osia sillä ei enää ollu ku ikkunan karmi täydellisenä asennus sarjalla (ihan älyttömän suolanen hinta..) Ja etu puskureita. Korin muotit oli pilalla että niitä eikä koreja enää ollu..

Link to comment
Guest fgronlun

Mitä kaikkia valmistajia on muuten ollu kirppu koreille?

Macbuggy toimi ainakin eka juuri Turussa ja sitten närpiössä ja taas kai turussa...

Tutulla on muuten tuo "proto" siitä erikoinen että pitäis olla laillisesti katsastettu porchen koneella (1600).

Mutta kuka teki esim tuota cactus koppaa?

Ja mitä muita noita ollu vuosien saatossa.

Ja osaako kukaan sanoa mitä alkuperää on esim tämä koppa on?

Link to comment

Mun kirpun otteessa on akseliväliksi merkitty 241.

Auto on muutettu 08.12.1988 ja otteessa lukee

Kori Dune Buggy-tyyppinen avokori. Korjattu ja muutettu auto, vaihdettujen osien määrä 43%.

"Takapenkin" alla on lasikuidussa Faiber cars merkintä. Rakennussarjan on tuonut Ruotsista joku Vaasalainen (B. New car tai joku) firma.

Rakennussarjaan on saanut lisämaksusta targasiiven.

Onko jollakin tietoa tosta Faider car sarjasta, ja onko tuotu muita kun Vaasalaisella firmalla ei ollut kuulemma muuten tekemistä rakennussarjojen kanssa.

Link to comment
Guest ¤DumCoP¤

Mulla lukee huomautuksia kohdassa: EA AUTOON VAIHDETTU LUJITEMUOVIKORI. MUUTOS TEHTY LM PÄÄTÖKSELLÄ XXXX/XX-XX. TURVAKAARI. Prosenteista ei lue mittän, auto muutos kats. v79. Eli tähänkö vois viel vaihtaa tavaraa *ns. luvan kanssa?

Link to comment
¤DumCoP¤ said:
Prosenteista ei lue mittän, auto muutos kats. v79. Eli tähänkö vois viel vaihtaa tavaraa *ns. luvan kanssa?

 

Ei voi enää vaihtaa, laskevatten pirulaiset prossat uusiks jos huomaavat että on "nykyaikana" tehty lisää muutoksia. Aikanaan on voinut tehdä.

 

Ja vuoden vaihteen jälkeen tilanne huononee noilla korinvaihtoautoilla...

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/3516-uudet-prosentit/

 

Link to comment
Guest fgronlun

Voiko tuosta uudesta % taulukosta esim laskee kirpussa jäljellä olevat %

Esim seuraavat osathan on jäljellä useimiten kirpussa...

 

-Runko/pohjalevy4 24 % (esim jos lyhennetty niin siitä on noin ~80% jäljellä se on 19.2%)

- Moottori 14 %

- Vaihteisto ja kardaani 8 %

- Jäähdyttäjä 2 %

- Polttoainesäiliö 2 %

- Etuakselisto 4 %

- Taka-akselisto 4 %

- Istuimet5 2 % (nämä ny harvoin on jäljellä..)

- Etuvalaisimet 2 %

 

Tämä tekee yhteensä 60%

(ilman penkkejä ja lyhennetyllä pohjalevyllä tekee yht ~55%)

 

Siis eikö noilla uusilla pykälillä ole mahdollista hieman muutella kirppua ilman että mennään heti ali tuon 50% alkuperäisestä

Link to comment

Eihän noi uudet ehdotukset ole vielä edes varmoja mutta jos noita jotenkin tulkitsee niin saman mallisarjan osia vaihdettaisi ei rokotettaisi rosentteja, kirpun lyhennetty pohjalevy ei kuulu mihinkään viralliseen mallisarjaan joten siitä pitäisi kyllä rokottaa poistettava alkuperäinen osa jo nykypykälilläkin.

 

nimimerkillä 0,2 prossaa penkeistä (säätökiskot)

Link to comment
metake said:
Ja vuoden vaihteen jälkeen tilanne huononee noilla korinvaihtoautoilla...

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/3516-uudet-prosentit/

 

Nopeesti ku ynnäilin niin ei toi tilanne suoranaisesti pahene, päinvastoin. Pohjalevystä kun tulee jo tuplasti enemmän kuin aiemmin rosentteja. Oikeestaan tosi helpolla saa noilla yli 50% jos on vaan joku kuplan motti kiinni. Eikä tossa painoteta mittaristoja ynnä muita samalla tapaa kun nykypykälissä, niin senkin ainoan vois vaihtaa jos haluaa.

Link to comment

Noi on muuten hauskoja vanhat otteet kun niissä tosiaan luki vielä mallin kohda rakennussarjan malli. Mulla lukee tylysti vaan alkuperänen 1300 sedan tossa mallin kohalla. Ainoostaan huomautuksissa kerrotaan että vaihdettu lujitemuovinen Tiaran rakennussarjakori. Ainoa mitä inssi muutti mallista oli et otti yhen nollan pois perästä (askeliväli sentteihin).

Link to comment
Guest fgronlun

Mulle ainakin kats konttorilla laskettiin että paljo mulla olisi jäljellä alkuperää pohjalevyssä ja sillä laskettiin siitä jäljelle jäävät prossat...

Mutta voi olla että oli vaan kyseisen konttorin oma muunnelma prossa laskennasta..

Link to comment
Mulla on yksi tälläinen ote. Ei merkitty pituutta tai akseliväliä ainoastaan leveys. Pitäskö pätkästä pala pois välistä ;-P

 

Rekisteriotteesta selviää ihmeellisiä asioita, vaikka niitä ei olis sinne kirjattukaan. Niin kuin tuostakin, että akseliväli on 2400 ja rekisterinumero EJB-XXX :-P

Link to comment
Mulla on yksi tälläinen ote. Ei merkitty pituutta tai akseliväliä ainoastaan leveys. Pitäskö pätkästä pala pois välistä ;-P

 

Rekisteriotteesta selviää ihmeellisiä asioita, vaikka niitä ei olis sinne kirjattukaan. Niin kuin tuostakin, että akseliväli on 2400 ja rekisterinumero EJB-XXX :-P

Pelkele ;-P Ei tullut toi yläkulman tunnus poistettu, olin vissiin vähän hätänen... =)

Juu, ei tota kyllä muutenkaan tarkoitus lyhyntää. Toi Desert dog on rumudessaan jo niin hauska ettei sen lyhentäminen sitä kaunista ;-P http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=384

Mulla oli kyllä aikaan kirpun/ferrarin sekasikiö missä oli lyhennetty pohjalevy, mutta sen malli oli silti 1200-11/2400. Pituus oli merkattu mutta ei akseliväliä. En tiedä onko siinä sitten muutoskatsastuksessa tapahtunut virhe?

Link to comment

Tota vähän kaupittelinkin, mutta en saanut siitä mitään järkevää tarjousta. Joten kaipa sitä jossain vaiheessa pitäs ruveta työstämään. Todennäköisesti teen siitä race henkisen laitoksen....Tosin tossa olisi mahdollisuus 2+2 paikkaan. Siitä saisi koko perheen kesä-autonkin jos riisus noita kaaria vähän...

Ensi talvi menee kyllä tän kimpussa ->

http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=360

Nyt siitä on riisuttu noi kaikki 80-luvulla tehdyt räpellykset esim. levikkeet/siivet/yms... Seuraavaksi siihen pitäsi ruveta hitsaamaan putkirunkoon palkkeja takasin. Joku älypää on leikannut spaceframe rungon alaputket pois kun ei ole saanut pakoputkia paikalleen. Ihmeen hyvin se on pysynyt kasassa vaikka sen takarunko/laatikko/kone on ollut ainoastaan yläputkien ja korin varassa.

Link to comment

-Runko/pohjalevy4 24 % (esim jos lyhennetty niin siitä on noin ~80% jäljellä se on 19.2%)

- Moottori 14 %

- Vaihteisto ja kardaani 8 %

- Jäähdyttäjä 2 %

- Polttoainesäiliö 2 %

- Etuakselisto 4 %

- Taka-akselisto 4 %

- Istuimet5 2 % (nämä ny harvoin on jäljellä..)

- Etuvalaisimet 2 %

 

Oivoi, mites kun on jo 70-luvulla rekisteröintikatsastukseen vaihdettu noistakin osista moottori, loota, jäähdyttäjä, penkit ja lamput. Jäljellä ei oikein ole kuin lyhennetty pohjalevy ja akselistot = vajaa 30%. Aikanaan autorekisterikeskuksen tulkinta kirppujen osalta taisi olla, että osia sai vaihtaa mielin määrin kunhan käytettiin kertaalleen verotettua kuplan pohjalevyä. Kumma miten uudet lait tekevät lainsuojattomaksi.

 

t. Mika

Link to comment

eiks noissa uusissa ehdotuksissa ollu nimenomaan jotain pohdintaa että vastaavan osan saisikin vaihtaa noin vanhaan mobiiliin ilman prosenttien menetystä kun niiden osien alkuperää ei muutenkaan nykyjärjestelmällä voida oikeasti todeta alkuperäisiksi? ei oikeen ajatuksella jaksa tota tutkia kun ei ole vielä mitään lopullisia päätöksiä.

Link to comment
Guest ritariässä

tää on kyllä aivan sairas systeemi jos konttoreilla aletaan entistä isommassa mittakaavassa tonkimaan esim 30/40 vuotiaan kuplan osia osa osalta et onko tehtaalla asenenttu vai joskus vaihdettu. katotaan voittaako täs systeemissä järki vai törmäämmekö konttoreilla harrasteautojen kanssapikkunatseihin.

Link to comment
tää on kyllä aivan sairas systeemi jos konttoreilla aletaan entistä isommassa mittakaavassa tonkimaan esim 30/40 vuotiaan kuplan osia osa osalta et onko tehtaalla asenenttu vai joskus vaihdettu. katotaan voittaako täs systeemissä järki vai törmäämmekö konttoreilla harrasteautojen kanssapikkunatseihin.

 

Eikun just toisinpäin. Yli 30 vuotiaita ei enää kytätä suurennuslasin kanssa, vain silloin menis prossia jos vaihdat autoon kuulumattomia osia.

 

 

Oivoi, mites kun on jo 70-luvulla rekisteröintikatsastukseen vaihdettu noistakin osista moottori, loota, jäähdyttäjä, penkit ja lamput. Jäljellä ei oikein ole kuin lyhennetty pohjalevy ja akselistot = vajaa 30%. Aikanaan autorekisterikeskuksen tulkinta kirppujen osalta taisi olla, että osia sai vaihtaa mielin määrin kunhan käytettiin kertaalleen verotettua kuplan pohjalevyä. Kumma miten uudet lait tekevät lainsuojattomaksi.

 

Tuskin ne tämänkään lakimuutoksen jälkeen alkavat syynäämään jo tehtyjä tapauksia. Tämänkin hetken prosentti pelleilyllä suurin osa 80-luvun korin vaihdoista on laittomia ;)

 

 

ei oikeen ajatuksella jaksa tota tutkia kun ei ole vielä mitään lopullisia päätöksiä.

 

Kyllä ne aika lopullisia alkaa oleen kun 1.1. astuu voimaan...

Link to comment

Onko toi päivämäärä ilmotettu virallisesti jossakin vai onko se spekulaatiota? Valmisteluaikataulu suurinpiirtein näkyy jo tuolta. Toihan on vielä ainakin dokumentin mukaan ehdotus ja osa tekstistä on pohtivaan sävyyn kirjoitettua.

Link to comment
Onko toi päivämäärä ilmotettu virallisesti jossakin vai onko se spekulaatiota? Valmisteluaikataulu suurinpiirtein näkyy jo tuolta. Toihan on vielä ainakin dokumentin mukaan ehdotus ja osa tekstistä on pohtivaan sävyyn kirjoitettua.

 

Kyllä mä tuon päivämäärän jostain (?) bongasin, mutta en muista mistä. Asia on palannut lausuntokierrokselta ja yhteenveto on tehty, mutta eduskunnalle asia ei ole edennyt, eli virallista voimaantulo aikatauluehdotusta ei ole. Toivokaamme parasta :)

Link to comment

Pari 80-luvun korivaihtoräpellystä selvitteenä sanoisin seuraavaa:

 

- selvittäkää onko korinvaihdosta olemassa kantakorttia jossakin konttorilla tai akella mikrofilmillä. Jos ei löydy, hyvä juttu, mutta jos löytyy kannattaa lukea mitä siinä on.

- tullia kannattaa varoa joka tapauksessa. Toivottavasti niillä on tätä nykyä muuta tekemistä kun jahdata 20 vuotta vanhoja juttuja.

Link to comment
Guest fgronlun

Tämä meni sopivaksi kirppu löpinäksi niin onko kellään sanoa että onko kirpussa samat alusta säädöt ku esim tavallisessa kuplassa. Tarkoitan auraus kulmia edessä sekä takana? Ja mitkä nuo sitten on?

Ja jos jollaki olis kopioita noitten rakennusohjeista niin olisin kiinnostunut

Link to comment

Itsehän en paljoa näistä asioista ymmärrä, mutta omassa kirpussa ainakin on mallina vaan vw buggy ja huomautuksissa että korjattu ja muutettu auto, lasikuitukori. Prosenteista ei tietoakaan kun tuo on joskus 80-luvun alussa tehty.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...