metake Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Lakimuutos tulee (vahvojen) huhujen mukaan voimaan 1.1.2007. Menee ainakin prosenttitaulukot totaalisen uusiksi => huono asia korin vaihtajille, hyvä kaikille muille :) http://www.mintc.fi/oliver/upl168-Julka ... 9_2006.pdf Ja tuolla jo pohdintaa asiasta: http://www.opel6070club.com/forum/viewtopic.php?t=20447 Quote
Olli Ristimäki Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Hmm, mielenkiintoista. Nopeasti lukien tuli mieleen kaksi kysymystä: -jos ehdotukset tulevat voimaan esitetyn aikataulun mukaisesti (suurin osa 2007), koskevatko ne takautuvasti muutoksia eli jos esim kuplaan on muutoskatsastettu v. 2005 pohjalevyn vaihto, kuoleentuuko sen prosenttimerkintä vuoteen 2012 mennessä? -voisiko jokainen rakenneltu kupla olla esityksen määrittelemä "yksittäisesti omaan käyttöön rakenneltu harrasteajoneuvo, jonka käyttöaika rajattaisiin 30-60 kättöpäivään vuodessa" Tosin tämä kohta: "1.1.1 Yli 30 vuotta vanhat ajoneuvot Yli 30 vuotta vanhojen ajoneuvojen osalta kanta-ajoneuvossa tulisi olla vähintään 50 % alkuperäisiä ao. yksilöön valmistajatehtaalla asennetuista osista. Kunnostamista voisi tehdä yleisten säännösten nojalla ja alkuperäisiä osia korvata vastaavilla, mutta uudemmilla osilla. Autojen osalta kanta-ajoneuvon osuutta ei kuitenkaan vähentäisi myöskään osien tai osakokonaisuuksien vaihto ehdolla, että ajoneuvoa osien vaihdon jälkeenkin voitaisiin pitää kantavilta rakenteiltaan, peltiosiltaan, moottoriltaan, voimansiirroltaan, akselistoiltaan ja sisustukseltaan alkuperäistä tyyppiä ja vuosimallia vastaavana (klassikkoajoneuvo). " sallisi toteutuessaan myös harrastevolkkareihin muun muassa pohjalevyn vaihdon ilman prosentteja. Muita osia nyt on alkuperäisen kaltaisiin saanut vaihtaa tähänkin asti melko järkevästi kun ei tunnistettavia osia ole oikeastaan kuin pohja ja kone. Quote
metake Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 En jaksanut lukea ihan koko pumaskaa läpi, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuossa ollaan vahvistamassa nykyistä todellisuutta, noiden yli 30-vuotiaiden osalta. Eli osan saa vaihtaa samanlaiseen ilman prosenttiseuraamuksia. Niinhän se on käytännössä nytkin, kuka pystyy todistaan, että olet vaihtanut kuplaasi luukun tai oven, jos se on samanlainen kuin alkuperäinen? Tuosta harrasterekisteristä museorekisterin rinnalle toteutumisesta en tiedä, mutta ainakin sille on toteutuessaan väläytetty ilmoitusvelvollisuutta ajopäivistä (koskee myös MR-ajoneuvoja). Eli txt tai netin kautta ilmoitus silloin kun haluat ajella. Näin käyttöpäivät olis todellakin ne max 30 päivää. Quote
Guest Mika Raussi Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Hyfät tulis prossat pickupille tolla taulukolla. Vähän vaikuttaa siltä, ettei tästä nyt niin tuhottoman suurta hyötyä ole, mut pitää kai lukea koko roska jossain välissä ennenkun rupee sen kummemmin mitään sanomaan. Quote
mikan Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Myös tuolla asiaa on pohdittu: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2847-peliin-muutoksia-tulossa/ t. Mika Quote
metake Posted October 24, 2006 Author Posted October 24, 2006 No niin, hyvin meni taas :( Ylläpito vois varman siirtää tän tuon em. ketjun jatkoksi. Quote
Hebster52 Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Hienoa! Tuon mukaan Hebsteriin tulis katonpoistosta vain 2%.. :D Quote
Guest Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Mua huvitti erityisesti toi harrastajan rakentaman ajoneuvon määritelmä. Näköjään jos on autofirmassa duunissa niin kielletään ehdottomasti rakennetun ajoneuvon harrastaminen vapaa-aikana :) Jos tossa tähdätäänkin siihen että vähän tulevaisuudessa raotetaan pykäliä siten, että kokonaan rakennettu ajoneuvo olisikin mahdollinen, edelleen teoriassa, niin samalla kuitenkin kielletään se niiltä kenellä olisi parhaat edellytykset ryhtyä toimiin. Tuolla tais olla myös joku ehdotus ettei rakennussarja-osista voi edes tehdä rakennettua ajoneuvoa? Yöllä ton läpi lukasin niin voi olla että jotain meni ohi. Eli ynnättynä, harrastaja saisi siis tulevaisuudessa ehkä rakentaa oman ajoneuvon omilla ratkaisuillaan, kunhan vaan ei käyttäisi apuna mitään valmista rakennusosaa eikä kysyisi apua ammattilaiselta ongelmatilanteessa. Ja silti rakennetun ajoneuvon tulee täyttää kutakuitenkin kaikki turvallisuusmääräykset mitä kyseenomaiselle ajoneuvolle on säädetty. Aivan. Quote
Ketsa Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Hah! Toivottavasti telaketjuilla kulkevia työkoneita ei lasketa mukaan "autoteollisuuteen", että ei tule työpaikan vaihto eteen :-) Quote
Hebster52 Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Tuolla tais olla myös joku ehdotus ettei rakennussarja-osista voi edes tehdä rakennettua ajoneuvoa? Yöllä ton läpi lukasin niin voi olla että jotain meni ohi. Eli ynnättynä, harrastaja saisi siis tulevaisuudessa ehkä rakentaa oman ajoneuvon omilla ratkaisuillaan, kunhan vaan ei käyttäisi apuna mitään valmista rakennusosaa eikä kysyisi apua ammattilaiselta ongelmatilanteessa. Ja silti rakennetun ajoneuvon tulee täyttää kutakuitenkin kaikki turvallisuusmääräykset mitä kyseenomaiselle ajoneuvolle on säädetty. Aivan. Kuka sitä nyt rakentais rakennussarja osista...? ;) Omat ratkaisut kunniaan! :) Quote
Guest Toni I Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Mua huvitti erityisesti toi harrastajan rakentaman ajoneuvon määritelmä. Näköjään jos on autofirmassa duunissa niin kielletään ehdottomasti rakennetun ajoneuvon harrastaminen vapaa-aikana :) Jos tossa tähdätäänkin siihen että vähän tulevaisuudessa raotetaan pykäliä siten, että kokonaan rakennettu ajoneuvo olisikin mahdollinen, edelleen teoriassa, niin samalla kuitenkin kielletään se niiltä kenellä olisi parhaat edellytykset ryhtyä toimiin. Tuolla tais olla myös joku ehdotus ettei rakennussarja-osista voi edes tehdä rakennettua ajoneuvoa? Yöllä ton läpi lukasin niin voi olla että jotain meni ohi. Eli ynnättynä, harrastaja saisi siis tulevaisuudessa ehkä rakentaa oman ajoneuvon omilla ratkaisuillaan, kunhan vaan ei käyttäisi apuna mitään valmista rakennusosaa eikä kysyisi apua ammattilaiselta ongelmatilanteessa. Ja silti rakennetun ajoneuvon tulee täyttää kutakuitenkin kaikki turvallisuusmääräykset mitä kyseenomaiselle ajoneuvolle on säädetty. Aivan. Eiköhän tossa ehdotuksessa juuri pyritä siihen että piensarja/omavalmiste vehkeet olisi mahdollisia rakentaan ja ne tulisivat tohon harrasteajoneuvoluokkaan missä on rajoitettu ajoaika. Vaikka kuinka tavasin ton muistion läpi en löytänyt tota sun mainitsemaan piensarja kieltoa? Quote
Guest Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Kuten aiemmin todettua niin tuli yöllä lukaistua opus läpi ja noi seikat ilmeni. Tosin nyt kun tutkin niin tuossahan olikin kyseessä englannin ja ruotsin omat mallit, eli tuskin tuollaisenaan ainakaan tulee täälläpäin käyttöön, sen siitä saa kun nukkumattitilassa lukee dokumentteja. Englannin malli: Harrastelijan rakentama tai kokoama ajoneuvo on yksityishenkilön omaan käyttöön itse rakentama tai tämän henkilön ohjauksessa jonkun muun yksityishenkilön tai näiden yhdessä rakentama ajoneuvo. Edellä mainitut yksityishenkilöt eivät missään rakentamisen vaiheessa ole saaneet olla mukana yritystoiminnassa, jossa rakentamista tai kokoamista normaalisti harjoitetaan. Ruotsin malli: Ajoneuvo, jonka kori on rakennettu korikehikolle tai kantavalle alustalle ja jonka alkuperäinen kori vaihdetaan toiseen koriin, katsotaan myös uudelleen rakennetuksi ajoneuvoksi sillä ehdolla, että runkoa ei muilta osin esim. akselivälin, pyörän ripustusten tai moottorin tehon osalta muuteta olennaisesti. Pienemmässä määrin muutettuun ajoneuvoon sovelletaan omia säännöksiä. Harrastelijan rakentama ajoneuvo on yksittäisen henkilön omaan käyttöön rakentama tai muuttama ajoneuvo silloin, kun muutokset ovat suurempia kuin mitä uudelleen rakennetulla ajoneuvolla. Harrastelijan rakentamana ajoneuvona ei kuitenkaan pidetä omaan käyttöön osittain tai kokonaan rakennussarjasta rakennettua tai koottua ajoneuvoa. Quote
Guest Forsbacka Posted October 26, 2006 Posted October 26, 2006 Toi dokumentti on työryhmän raportti, jota käsittääksin käytetään sitten varsinaisen lainsäädäntötyön pohjana. Oliko jossain mainitaa oliko joku tuohon liittyvä lakiehdotus ollut jo eduskunnassa? Toihan oli päivätty 5.6.2006. Hiukan epäilen, että vuoden vaihteessa vielä mitään tapahtuu. Ainut päivämäärä mikä tuosta raportista jäi mieleen, oli että harrasteautorekisteriä voitaisiin alkaa rakentaa 2008, eli vaikka siitä jotain jo nyt säädettäisiinkin, niin voimaantulo olisi noilta osin aikaisintaan jossain 2009. Sinänsä ihan fiksua tekstiä. Otettu huomioon, että vapaammat säännökset mahdollistaisivat alan yritystoimintaa. Korinvaihtoja ei enää tehdä veronkierron takia vaan harrastamisen ilosta. Rakennetut autot eivät erotu mitenkään onnettomuustilastoissa ja riskikuljettajiin ei näillä rakennesäädöksillä pystytyä vaikuttamaan. Olihan siellä "helmiäkin" joukossa: "....Riskinottoa lisäsivät erityisesti moottorimuutokset ja alustan madallus." Pessimistinä kuitenkin oletan, että lainsäädäntövaiheessa muutos vesitetään niin, että omavalmisteet yms. pudotetaan pois ja laki saatetaan vain vastaamaan nykyistä käytäntöä, eli sallitaan autojen korjaaminen vastaavilla osilla ilman prosenttiseuraamuksia. Hyvässä muistissa on vielä tämä edellinen lakimuutos joka salli "auton toiminnan kannalta välttämättömien osien vaihdon ilman muutosprosentteja. Esim vaihdelaatikon sisällä olevat akselit ja rattaat". Jippiii!! Edit: Olisi pitänyt lukea kerralla kunnolla. Siellä lopussahan oli taulukko kehittämisehdotuksista jatkoaikataulusta. Ajoneuvolain ja asetusten muutokset on todella aikataulutettu 2007-alkaen, mutta esim harrasteajoneuvoluokan/rekisterin suunnittelulle ehdotetaan vain uutta työryhmää 2008 alkaen, eli menee pitkälle ensi vuosikymmenelle. Käytännössä siis: Tulossa paljon pieniä muutoksia, jotka eivät käytännössä näy juuri missään. Quote
Racing Posted October 30, 2006 Posted October 30, 2006 Lueskelin nämä läpi ja ymmärsin siis jos rakennan "normaali" auton ei siis nyt harrasteautoluokassa olevaa "valmiiksi" ja siihen tulee esimerkiksi 32% ja sen jälkeen esimerkiksi vaihdan siihen oven,lokasuojan ja vaikka puskurin samanlaisiin mitä kanta-autossa on ollut niin niistä ei tule enää lisää % eli mistään ei tule enää lisää % jos autoon ei tehdä lisää muutoksia vaan vaihdetaan samanlaisia osia? .ja se kanta-auton katsastus jäisi nyt kokonaan pois.? Jos näin on ja läpi menee niin helvetin hieno homma. Quote
metake Posted October 30, 2006 Author Posted October 30, 2006 Lueskelin nämä läpi ja ymmärsin siis jos rakennan "normaali" auton ei siis nyt harrasteautoluokassa olevaa "valmiiksi" ja siihen tulee esimerkiksi 32% ja sen jälkeen esimerkiksi vaihdan siihen oven,lokasuojan ja vaikka puskurin samanlaisiin mitä kanta-autossa on ollut niin niistä ei tule enää lisää % eli mistään ei tule enää lisää % jos autoon ei tehdä lisää muutoksia vaan vaihdetaan samanlaisia osia? .ja se kanta-auton katsastus jäisi nyt kokonaan pois.? Jos näin on ja läpi menee niin helvetin hieno homma. Ollaan sitten ymmärretty ihan samalla tavalla :) Näin käsitin, että prosentteja menee vain siitä, että vaihtaa autoon erilaisia osia kuin siinä alunperin olleet. Ja sitten vielä yhtenä pointtina se, että auto on jaettu kolmeen osaan: kori, runko ja moottori/voimansiirto. Näistä voi vapaasti vaihtaa yhden eikä ole pelkoa prosenteista, eli identiteetti säilyy. Quote
Guest Toni I Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 Uutisia-> http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=96144 Quote
Ketsa Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 Jos joku jaksaa selata noi mopo-jutut läpi, niin voisiko kopsata tänne autoja koskevat osuudet. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.