Jump to content

%-peliin muutoksia tulossa?


Recommended Posts

En nyt jaksanut tuota koko pumaskaa kahlata läpi, mutta ei siitä ole kuin pari vuotta, kun akesta todettiin, että käsitteelle "harrasteajoneuvo" ei ole teknistä perustetta. Toivottavasti sellainen tuolta löytyy.

 

Edit: sivu 41 oli mielenkiintoista luettavaa.

Link to comment

Taloussanomissa oli hieman juttua kans;

 

"Kolari- ja harrasteautot saamassa oman veroalen

06.06.2006

Kello 12:53

 

Harraste- ja kolariajoneuvojen niin sanottuihin prosenttisäädöksiin esitetään lievennyksiä. Samalla harrasteajoneuvoille tulisi erillinen rekisteri, jossa tekniset vaatimukset ja verotus olisivat muita ajoneuvoja lievempiä. Ajokkien vuosittainen käyttöaika olisi rajattu samaan tapaan kuin museoajoneuvoilla.

 

Asiaa pohtineen työryhmän ryhmän mukaan ajoneuvo katsottaisiin jatkossa alkuperäiseksi aina, kun osia sen osia korvataan toisilla samanlaisilla ja samanmalliseen ajoneuvoon tarkoitetuilla osilla.

 

Nykyinen lainsäädäntö edellyttää, että osista on oltava vähintään puolet alkuperäisiä. Muussa tapauksessa ajokki on rekisteröitävä rakennettuna ajoneuvona, jolloin siitä peritään myös uuden vero.

 

– Esimerkiksi kolariautot ja moottoripyörät tulisi saada korjata vauriota edeltävään kuntoon aina ilman veroseuraamuksia tai alkuperäisyyden menettämistä, työryhmä esittää.

 

Myös muutettujen ajoneuvojen korjauksista pitäisi jatkossa selvitä lievemmillä seuraamuksilla. Nykyisin 50 prosentin raja saattaa ylittyä pelkän puskurinvaihdon seurauksena ja muutettua ajokkia kohdellaan rakennettuna ajoneuvona.

 

Prosenttisäädöksiä koskevaan selvitystyöhön ovat osallistuneet liikenne- ja viestintäministeriön johdolla valtiovarainministeriö, Ajoneuvohallintokeskus, katsastajat, auto- ja moottoripyöräharrastejärjestöt sekä autojen maahantuojat."

Link to comment

NCF-palstalla eräs oli tuolta poiminut seuraavan:

 

1.1.1 Yli 30 vuotta vanhat ajoneuvot

 

Yli 30 vuotta vanhojen ajoneuvojen osalta kanta-ajoneuvossa tulisi olla vähintään 50 % alkuperäisiä ao. yksilöön valmistajatehtaalla asennetuista osista. Kunnostamista voisi tehdä yleisten säännösten nojalla ja alkuperäisiä osia korvata vastaavilla, mutta uudemmilla osilla.

 

Autojen osalta kanta-ajoneuvon osuutta ei kuitenkaan vähentäisi myöskään osien tai osakokonaisuuksien vaihto ehdolla, että ajoneuvoa osien vaihdon jälkeenkin voitaisiin pitää kantavilta rakenteiltaan, peltiosiltaan, moottoriltaan, voimansiirroltaan, akselistoiltaan ja sisustukseltaan alkuperäistä tyyppiä ja vuosimallia vastaavana (klassikkoajoneuvo).

 

Vaihdettujen osien merkintä rekisteriin tehtäisiin samoin kuin edellä uusien ajoneuvojen osalta. Osista ja osaryhmistä vaadittaisiin yksilöity osaluettelo, jos ajoneuvo ei ole museorekisterissä.

 

Ja tässä ehdotus uudeksi prosenttitaulukoksi, joka koskisi kaikenikäisiä autoja:

 

Liite 3: Autojen (M1 ja N1-luokka) prosenttitaulukot

 

1. Kori varusteineen 32 %

- Korikehikko1 22 %

- Katto 2 %

- Takalokasuojat 1 %/kpl

- Etukansi 1 %

- Takakansi 1 %

- Etulokasuojat2 1 %/kpl

- Ovet3 4 %

- Puskurit 0,5 %/kpl

- Etusäleikkö 1 %

2. Runko/pohjalevy4 24 %

3. Moottori apulaitteineen 26 %

- Moottori 14 %

- Vaihteisto ja kardaani 8 %

- Jäähdyttäjä 2 %

- Polttoainesäiliö 2 %

4. Akselistot lukuun ottamatta jarruja 8 %

- Etuakselisto 4 %

- Taka-akselisto 4 %

5. Sisustus 6 %

- Istuimet5 2 %

- Kojelauta 2 %

- Lämmityslaite6 2 %

6. Valaisimet 4 %

- Etuvalaisimet 2 %

- Takavalaisimet 2 %

Yhteensä 100 %

 

 

1 Jos N1-luokan ajoneuvossa on korikehikosta erillinen lava, kontti tai muu tavaroiden kuljetukseen tarkoitettu tila, sitä ei lueta mukaan korikehikon osuuteen eikä muuhun taulukossa jyvitettyyn osakokonaisuuteen.

2 Jos ajoneuvossa ei ole erillisiä etulokasuojia, niiden osuus lisätään korikehikon osuuteen siten, että korikehikon osuus on 24 %.

3 Neliovisessa 1 %/kpl, kaksiovisessa 2 %/kpl.

4 Itsekantavan korikehikon osuus on yhteensä 46 %, varusteineen 56 %.

5 Kaksipaikkaisessa 1 %/kpl, muissa etuistuimet 0,5 %/kpl ja takaistuin 1 %.

6 Jos ajoneuvossa ei ole alun perin ollut lämmityslaitetta, sen osuus lisätään korikehikon osuuteen siten, että korikehikon osuus on yhteensä 24 %.

 

t. Mika

Link to comment
Guest fastghia

Mielenkiintoista kehitystä harrasteautoilun suhteen... mutta minkähänlainen ajopäivien valvontarumba on tiedossa, jos tuonkaltainen ehdotus hyväksytään...

Link to comment
Mielenkiintoista kehitystä harrasteautoilun suhteen... mutta minkähänlainen ajopäivien valvontarumba on tiedossa, jos tuonkaltainen ehdotus hyväksytään...

 

Naapurit hoitaa

 

Eikös museorekisterissä olevien autojen ajopäivät ole tavallisesti naapurit laskeneet !! ;)

 

Suomalaisten kateus asioille jotka "naapurilla paremmin".. .. Monta "rikosta ja rikkomusta" sen avulla Suomessa selvinnyt

Link to comment

Tuossa linkin tekstissä oli ajoaikaehdotus 30-60 päivää, juurikin Lassen osoittamalla sivulla 41.

 

Ja harrasteajoneuvoluokitusta oli ehdotettu määritettäväksi 2008, jotta turha pidättää hengitystä pykälien muuttumiseen saakka, voipi mennä naama siniseksi.

Link to comment
Guest fastghia
Mielenkiintoista kehitystä harrasteautoilun suhteen... mutta minkähänlainen ajopäivien valvontarumba on tiedossa, jos tuonkaltainen ehdotus hyväksytään...

 

Naapurit hoitaa

 

Tai tallikaverit :p

Link to comment

Kuuntelin juuri viime torstaina ministeriön korkean virkamiehen juttua asiasta ja melko mielenkiintoiselta vaikuttaa tulevaisuus harrasteautoilijan näkökannalta katsottuna sanotaan nyt vajaan 10 vuoden aikajänteellä. Tämä prosenttijuttu on vasta ensimmäinen osa suurta uudistusta ja sellainen mieli jäi asiasta, ettei ainakaan asiaa valmisteleva työryhmä mitenkään karsaasti katso ajoneuvoharrastusta.

Link to comment

Vielä kun tekisivät säännöksiin tuollaisen rekisteröimättömän auton rekisterin. Mielestäni tämmöisestä olisi kovasti hyötyä.

Homma voisi toimia seuraavasti. Olet juuri hankkinut pihallesi "ruosteläjän",jota kutsut projektiksi ja perheesi ongelmajätteeksi. Projektin mukana sait repullisen luovareita, osa ruutupaperille kirjoitettuja, ja läjän vanhoja rekisteriotteita. Ennen kuin teet ostoksellesi mitään, voisit marssia paperikasan kanssa katsastuskonttorille ja saada projektillesi rekisteriotteen, jossa olisit merkitty omistajaksi ja kaikki auton tiedot olisi otteeseen merkittynä ja lisätietona, että auto ei ole rekisterissä. Tästä seuraisi kaksi asiaa. Auton entisöinti / rakentelu olisi varmemmalla pohjalla kun omistusoikeudet ja muut paperiasiat olisi hoidettu virallisesti jo heti alussa ja projekti muuttuisi omaisuudeksesi, joka olisi helpompi myydä edelleen jos innostus ei riittänytkään.

Link to comment
  • 6 months later...

Nyt on ainaki helpompaa laskea korinvaihdon prosentit.

 

Ton mukaan mulla pohjalevy+moottori+laatikko+akselit = 58%. Jännästi prosentilleen sama luku mitä mulla oli 2001 muutoskatsastuksessa kun laski vanhoilla säännöillä. Tosin tosta sit tietty lähtee vielä osa koneen rossista ku sitä muutettu mutta 8 rossaa pitäs riittää jo aika pitkälle kuitenkin :)

Link to comment
en tuota niin tarkasti lukenut..mutta jos kirppu on tähän astikkin kelvannut ja on rekisterissä, miksi siitä nyt kilvet lähtis...???

 

Jos kanta-autoa ei ole vähintään 50% jäljellä. Jaa mutta eihän tää ole otteenkaan mukaan kupla vaan kissa. :-)

 

t. Mika

Link to comment

Kyllä pykälät koskevat muutoskatsastaessa kaikki autoja. Tosin ehkä joku rengaskoon tai vaikka ahtimen muutoskatsastaminen onnistuu, koska kanta-auton prosentit ei tuossa muutoksessa muutu ja näin ollen niitä ei tarvisisi laskea. Ehkä skitsoilen ihan turhaan...

 

t. Mika

Link to comment

Hyväthän noi uudet prosentit on... :)

 

Hebsterissä prosentit kasvoi 75%:iin... Vaikkei moottoria ja vaihteistoa oo edes laskettu mukaan... :)

 

Saiskohan Kidrodin rekisteriin jos väittäis että kori on alkuperäis osista tehty ja asentais vakio 1200 koneen ja vaihteiston siihen..

 

Kori ilman lokareita ja puskureita olis 29% ja moottori ja vaihteisto olis 26% taka akselistakin sais 4%... Yhteensä 54% LOL! :D

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...