Insinöörirukka_ Posted August 7, 2020 Share Posted August 7, 2020 Osaisikohan joku neuvoa tietämätöntä? Ongelmana tuntuu siis olevan se, että kondensaattorit lakkaavat toimimasta hyvin pienen ajan jälkeen. Aluksi kun vaihdetaan uusi kondensaattori, käy moottori täysin normaalisti ilman mitään käyntihäiriöitä. Kuitenkin parin sammuttamisen ja käynnistämisen jälkeen konkka pimenee ja kärjissä alkaa kipinöimään eikä konetta enää saa käyntiin. Kaikki sytytysjärjestelmän osat on vaihdettu aivan hiljattain ja sytytys on säädetty kohdilleen. Ongelma tuntuukin aina vain olevan kondensaattoreissa. Mikä aiheuttaa konkan rikkoutumisen? Kondensaattoreita ja kärkiä on nyt vaihdettu 4 kpl (3 mätänetin tuotteita ja 1 Bosch) ja kaikilla sama tulos. Quote Link to comment
Tutkija Posted August 7, 2020 Share Posted August 7, 2020 (edited) Millainen sytyspuola ensiövastukseltaan? Liian pienellä vastuksella oleva tuhoaa aivan varmasti kondensaattorin... Edited August 7, 2020 by Tutkija Quote Link to comment
ajomies Posted August 7, 2020 Share Posted August 7, 2020 Tarvikepaskaa, original jostain paikalleen niin alkaa pelittämään, itse kanssa hakenut vikaa ja uusi konkkahan se oli paskana Quote Link to comment
Insinöörirukka_ Posted August 7, 2020 Author Share Posted August 7, 2020 Kahdella eri puolalla tosiaan kokeiltu. Toisessa vastus oli 2,4ohm ja toisessa 3,3ohm. Molempien kanssa konkat tosiaan palanut samanlailla. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted August 7, 2020 Share Posted August 7, 2020 tavan 12V kärkipuola olisi tuota luokkaa 3...4 ohmia ensiö vastusta. Onkohan mahdollista että kärjissä olis vuotovirtaa ? joskus kärjissä on ollut oikosulkua jousen kautta akselitappiin ja siitä on on seurannut kärkien palaminen ja jopa muovisen seuraajan (nostin osan) sulaminen. Tarkastaisin onko jossain oikosulkua ja onko pyörijä ja virranjakajan kansi oikeaa paria , että pyörijä oikeasti "ylttää" jakajan kannen hiileen asti. Heikolla kontaktilla pystyy ajaa n. 100 km ja sitten loppuu meno....sitten alkaa palaa paikat pas2. Omakohtaisia kokemuksia kun sekoitin eri aikaisia kuplan pyörijöitä ja jakajan kansia keskenään.... 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Muutama kymppi kärettömään moduuliin ja kondensaattoritkin joutaa roskikseen. Quote Link to comment
Essi Posted August 8, 2020 Share Posted August 8, 2020 Mä taistelin paskojen kondensaattorien kanssa joskus noin vuonna 2009. Ensimmäinen hajosi vanhuuttaan ja sitten sainkin vaihdella eri kaupoista ostamiani tarvikkeita viikon aikana ainakin 3 kpl. Kokeilin eri puolia ja kai kaikkea muutakin mahdollista. Sen viikon jälkeen siirryin kaikissa vanhoissa bensakoneissa Pertronixin kärjettömiin, eikä ole tarvinnut noita juttuja enää miettiä (kop kop). Quote Link to comment
Insinöörirukka_ Posted October 21, 2020 Author Share Posted October 21, 2020 Vihdoin pääsin takaisin projektin kimppuun ja vaihdoin kuplaan kärjettömät vehkeet. Näin vähän aikaa asian kanssa toimineena en voi paljoa olla tyytyväisempi. Hetken sai värkätä ennakon kanssa pitkän seisomisen jälkeen, että myllyn sai uudestaan käyntiin, mutta sen jälkeen ei asian tiimoilta ole ongelmia esiintynyt. Tulevaisuudessa en ihan heti ole kyllä palaamassa kärjellisiin 😆 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.