Jump to content
Sign in to follow this  
Insinöörirukka_

Ongelma kondensaattorien kanssa

Recommended Posts

Osaisikohan joku neuvoa tietämätöntä? Ongelmana tuntuu siis olevan se, että kondensaattorit lakkaavat toimimasta hyvin pienen ajan jälkeen. Aluksi kun vaihdetaan uusi kondensaattori, käy moottori täysin normaalisti ilman mitään käyntihäiriöitä. Kuitenkin parin sammuttamisen ja käynnistämisen jälkeen konkka pimenee ja kärjissä alkaa kipinöimään eikä konetta enää saa käyntiin. Kaikki sytytysjärjestelmän osat on vaihdettu aivan hiljattain ja sytytys on säädetty kohdilleen. Ongelma tuntuukin aina vain olevan kondensaattoreissa. Mikä aiheuttaa konkan rikkoutumisen? Kondensaattoreita ja kärkiä on nyt vaihdettu 4 kpl (3 mätänetin tuotteita ja 1 Bosch) ja kaikilla sama tulos. 

Share this post


Link to post

Millainen sytyspuola ensiövastukseltaan? Liian pienellä vastuksella oleva tuhoaa aivan varmasti kondensaattorin...

Edited by Tutkija

Share this post


Link to post

Tarvikepaskaa, original jostain paikalleen niin alkaa pelittämään, itse kanssa hakenut vikaa ja uusi konkkahan se oli paskana

Share this post


Link to post

tavan 12V  kärkipuola olisi tuota luokkaa  3...4 ohmia ensiö vastusta. Onkohan mahdollista että kärjissä olis vuotovirtaa ? joskus kärjissä on ollut oikosulkua jousen kautta akselitappiin ja siitä on on seurannut kärkien palaminen ja jopa muovisen seuraajan (nostin osan) sulaminen. Tarkastaisin onko jossain oikosulkua ja onko pyörijä ja virranjakajan kansi oikeaa paria , että pyörijä oikeasti "ylttää" jakajan kannen hiileen asti.  Heikolla kontaktilla pystyy ajaa n. 100 km ja sitten loppuu meno....sitten alkaa palaa paikat pas2.  Omakohtaisia kokemuksia kun sekoitin eri aikaisia kuplan pyörijöitä ja jakajan kansia keskenään....

  • Like 1

Share this post


Link to post

Mä taistelin paskojen kondensaattorien kanssa joskus noin vuonna 2009. Ensimmäinen hajosi vanhuuttaan ja sitten sainkin vaihdella eri kaupoista ostamiani tarvikkeita viikon aikana ainakin 3 kpl. Kokeilin eri puolia ja kai kaikkea muutakin mahdollista. Sen viikon jälkeen siirryin kaikissa vanhoissa bensakoneissa Pertronixin kärjettömiin, eikä ole tarvinnut noita juttuja enää miettiä (kop kop). 

 

 

Share this post


Link to post

Vihdoin pääsin takaisin projektin kimppuun ja vaihdoin kuplaan kärjettömät vehkeet. Näin vähän aikaa asian kanssa toimineena en voi paljoa olla tyytyväisempi. Hetken sai värkätä ennakon kanssa pitkän seisomisen jälkeen, että myllyn sai uudestaan käyntiin, mutta sen jälkeen ei asian tiimoilta ole ongelmia esiintynyt. Tulevaisuudessa en ihan heti ole kyllä palaamassa kärjellisiin 😆

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...