Jump to content

Koneremppa


Guest Albbis

Recommended Posts

Posted

Pitäis ruveta talvi-iltojen ratoksi käymään kuplan konetta läpi. Itse olen vasta aloittelija näissä hommissa. Koneena on vakio 1300 (Ad-lohko). Tarkoitus olisi samalla hieman piristää tuota. Kertokaapa millä konsteilla/osilla kannattaisi hommaa lähteä viemään eteenpäin. Mitään älyttömän kalliita variaatioita ei kannata ehdotella. Budjetti on rajallinen kun pitäisi taloa remontoida samalla.

Posted

Ensiks peset koneen hyvin. Ja sit alat tsekkaileen tilannetta.

 

Jos päittäisvälys on toleransseissa niin en edes avais alakertaa. Jos taas ei niin sen koneistus ja laakereiden uusinta jne. Jonkinlaista osviittaa antavat aiemmat ajokokemuset öljynpaineiden pysymisestä ja käyntiäänistä sun muista.

Sylinterit ja männät vaihtoon jos sitä kaipaavat. Omasta käyttömoottoristani hoonasin itse sylinterit ja laitoin uudet männän renkaat paikalleen. Toimi omasta mielestäni aivan mainiosti. n.6000km ajelin ja öljyt ei paljoa tummuneet... Kansien tsekkaus halkeamien varalta. Jos on rikki niin uusit kannet mahd. hyvillä käytetyillä tai uusilla... Yksreikä kannet käyttökoneeseen on mielestäni aivan hyvä vaihtari ja pysyvät paremmin ehjänäkin. Tosin mitään huipputehoja näistä ei tietenkään saada irti, siitä tässä projektissa ei kai ollutkaan kyse? No jos kannet on ehjät niin irrotat venttiilit ja tsekkaat ohjureiden kunnon ja uusit ne jos tarvii(tai vaihdat kannet jos tulee halvemmaksi), läppäät venttiilit. Palotiloja voit hivenen siistiä fiilistelypohjalta vaikka dreemelillä ja oikoa pahimmat valutknöölit pois kanavista. Normi käyttökoneessa tämä lienee kosmeettista ja tuo lähinnä hyvän mielen. Itse nostin hivenen puristussuhdetta ja laitoin merged käärmepesän taaksi isolla pöntöllä (mallia EMPI) ja vääntö+säädöt oli aikas kohdillaan. Kulutti noin 7L satasella ja tulpat oli hyvän väriset sekä maantiellä että kaupungissa. Tämä kone oli siis 34hp 1200cc. Siistit pellit ja tsekkaat bensapumpun ja sytkäosaston komponentit. Lyöt nippuun ja baanalle. Hyvällä tuurilla remppa maksaa sulle 100e jos suuriin työstöihin ei ole tarvetta ja kannet on kohtuu ehjät. Jos päädyt tekeen työstöjä tai uusimaan palikoita niin se tietty nostaa hintaa.

 

Suositeltavaa lukemista: How to rebuilt volkswagen engines (tai jotain sinnepäin) Joku suomenkielinenkin opus aiheesta on tehty...

 

Jos alat virittelemään ravihevosia niin suosittelen erittäin hyvää aihiota tiukallekin budjetille ja sitä ettei tavoittele kuuta jos koneella on tarve ajaa enemmän kuin 1 kesä/kevät/viikko/viikonloppu ;)

 

Ja muut heittää tästä eteenpäin omia kokemuksiaan...

 

-- bussen till slussen --

Posted

Ilman muuta lohko auki ja laakerit vaihtoon.Ei sitä kakkospytyn kangen laakeria huomaa nykimällä ja niinku tipi jo kertoikin ni voi olla että tarvii kuitenkin koneistaa ainakin jos laittaa isompaa putkea ku 90mm.

 

Halvimmaksi tulee ku laitat 85,5 putket ja yks pystydellu keskelle, kannet joltain valmiina tuunattuna ellei omaa hyvää kaveria jolla on kokemusta ja taitoa kansihommista. Nokka kannattaa samalla vaihtaa ja nostajat ainakin tarkistaa.

Kustannukset jos ite tekee:

Nokka max 100 ( joku scat 45 tai vastaava )

kannet max 100 , jos vanhoista tekee

laakerit yms 100 tohon rahaan jää jo kaljarahat

männät+putket 100

kaasari 100

 

Juuri 500e enempää ei kannata laittaa kiinni. Jos enemmän haluaa panostaa kannattaa kysellä kaikkia osia tai koko konetta nipussa.

 

Ite myin muuten vastaavan mutta 92mm pytyillä ja malloryn jakajalla

650e

 

Tietty pakosatsia yms härpäkettä joudut vielä hommaamaan...

Posted

Onneksi tosta kuppelista löytyy jo valmiina tollanen Bugpackin kärmeksen pesä, joten sitä ei tarvitse hommata. Itsellä on ollut mielessä jo alunperinkin toi kansien vahtaminen 1600:iin. Nyt olen kyllä ruvennut miettimään että jos ostaisi kuitenkin joko valmiin tai kuitenkin toisen (vähemmän valmiin) 1600:sen koneen mitä laitella niin jäisi toi alkuperänen varakoneeksi. Joten jos jollakulla pyörii nurkissa ylimääräinen 1600 kone Etelä-suomessa tai tarkemmin lahden lähistöllä niin tarjota voi. Tarjota voi myös noita k.surkan ja muidenkin mainitsemia osia. Hakusessa olisi myös yksiosaisiin etuoven laseihin niitä alalistoja ja tiivisteitä. Laitetaan noista osista sitten oma ilmotus tonne ostopalstalle kun tulee ajankohtaiseksi, mutta jos nyt sattuu löytymään tätä kautta niin hyvä juttu.

Posted

Jaa-a, jos ostat toisen moottorin (1,6), niin siinä saattaa pytyt olla kuitenkin uusimiskunnossa ja kannet halki. Näin olet lopulta lähtöruudussa. Tee vaan siitä 1,3:sta ja laita siihen 85,5 (tai 87) pytyt ja uudet kannet siistittynä, alakertaan laakerointi ja vääntönokka. Helpottaisi huomattavasti reseptin laatimista jos tietäisi paljonko se budjetti oikeasti on...

 

t. Mika

 

- runkolaakerit 39€

- kk-laakerit 15€

- Engle W110 75€

- Mahle nostajat 39€

- nokkalaakerit 15€

- 87x69 srj 199€

- 1600 kannet 298€

- öljypumppu 35€

- suojaputket 20€

- vp-pultti 15€

- tiivistesrj 20€

 

= 771 € ja mahdolliset koneistukset päälle. Lisäksi pitäisi miettiä kaasaria...

Guest ritariässä
Posted

jos vakiokaasarin aiot pitää koneessa, kannattaa noi virinokat lievimpiä versioita lukuunottamatta unohtaa täysin ,eli englen satasta ( tai muiden valmistajien vastaavia) voi viel laittaa jos vakio ei haluu laitta ja kulunutta sellaista tuskin muutenkaan kannattaa.

 

jos kone jää vakioksi tai livästi kutietelluksi, niin kansien kaikkia halkeamia ei tartte säikähtää. jos säröt/halkeamat vain istukoiden välissä, ei haittaa menoa. enmmänkin kannattaa kiinnittä huomiota missä kunnossa ohjurit ja venat ovat, varsinkin pakovenat on se paikka mistä moinasti kulunut ja väsynyt kone kilahta oli alakarrassa päittäis välystä 0,10 tai puolmilliä.

 

jos koneen historiasta ja ajomäärästä ei oo mitään tietoa, kyl kannattaa vaihtaa kaikki laakerit uusin. niis on kuitenkin uria ym. samalla kantsii kattoa kelpaako kampiakseli sellaisenaa neli onko laakerikaulat kirkaat ja sileät. jos uraiset, tapauksesta riippuen pintaan kiilloitus tai alikokoon hionta. uusista laakereista kun ei juuri hyötyä oo jos kaulat kuluneet phoille urille tai muuten laakerivälys jää suureksi. samoin öljypumppu on joka menee ylseensä vaihtoon, tosin markkinoilla oj pumppuja joiden mität jo uuutena heittelee sinne tänne. myös lohkon öljynpaineventiilien liikkuuvuus hyvä varmistaa.

 

sit pitää muistaa et oli koneessa satkun tai tonnin edestä uusia osia, saa koneen jo ekalla pitkällä kesämatkalla pilalle jos seokset ja sytkä päin persettä. noiden loppusäätöjen tärkeyttä kun ei voi koskaan korostaa liikaa.

Posted

saa koneen jo ekalla pitkällä kesämatkalla pilalle jos seokset ja sytkä päin persettä. noiden loppusäätöjen tärkeyttä kun ei voi koskaan korostaa liikaa.

Millä moottorin toimintaa kannattaa valvoa. Öljyn-, kansien- vai pakokaasun lämpötilamittauksella. Kaikki sylinterit vai riittääkö yhden tarkkailu?

Yhdistyksen puolella on aiheesta keskusteltu muttei aiheesta tullut sen valmiimpaa. http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/ke ... hlight=cht

Guest ritariässä
Posted

tulpat ei kyl oo kaikkein tarkin methodi oikeiden seosten tarkistamiseen, kyllä se on pepputuntuma ja mittarit. esim muutamien sytkäasteiden erolla saa esim sylinterikansien lämpötilan muuttuman radikaalisti ilman ett äöljynlämmöissä tapahtuu juurikaan mitään ja jos tapahtuu niin piiiitkällä viiveellä.

 

niin ja kun hankkii noit mittareita, ei esim halvimmat öljynpainemittarit oo mitenkaan huipputarkkoja , vaan enemmänkin suuntaa antavia.

 

mielestäni kolme tärkeintä mittaria katukäyttöisessä ilmajäähyssä ovat öljypaine/lämpö ja sylinterikannen lämpötilaa mittaavat jutzkat.

Posted

Joskus myytiin kannen lämpöjen mittaamiseen sellaista mittaria jossa anturina oli "prikka" joka tuli tulpan alle. Tais olla VDO:n mittari. Myykös joku suomessa vielä tuollaista?

 

t. Mika

Guest ritariässä
Posted

varmaan tän viestin jälkeen löytyy niitä suomimyyjiäkin, mut ite oon saksasta tilannu yhteensä kolme noita ja kaikilla toimineet ihan jees ja just tolla tulpan alle tulevalla prikalla olevia. joidenkin mittarin kohdalla kytkentä pitänyt tahdä just päinvastoin mitä käyttöohje kerto että näyttävät oikein.

Posted
Joskus myytiin kannen lämpöjen mittaamiseen sellaista mittaria jossa anturina oli "prikka" joka tuli tulpan alle. Tais olla VDO:n mittari. Myykös joku suomessa vielä tuollaista?

 

t. Mika

 

justhan noit tuli ja meni oli tosin Fahrenheit asteikolla.

Posted

Mistäs te ootte ostellu noita koneen osia? Hot carssihan taitaa olla aika kallis paikka...

Posted

keiteleen kone ja aircooled.fi on täälläkin mainostellut.Hc:sta ei kannata hankkia mitään ellei mualla ole.

Kannattaa kysellä täältä ensin osia ja sit vasta ruveta tilaileen jos ei tääl ole.Tääl on sellasia hamstraajia kellä on uutta osaa tallin nurkassa enemmänkin...esim ritariässällä on miltein kaikkea : )

Posted
Hc:sta ei kannata hankkia mitään ellei mualla ole.

 

Erittäin hyvin sanottu siellä takana... :D

 

Luetun ymmärryksessä mulla kyllä harjoittelemista :DDD

 

Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että Volkswagen aiheuttaa huolestumista suunniteltaessa hiusten halkomiseksi osoittautunutta geneerisyyttä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...