Mikko82 Posted August 15, 2020 Posted August 15, 2020 Aloin vaihtamaan 64 mallin kuplaan vuotavaan takanapaan stefaa ja o-renkaita, että saisin öljyvuodon loppumaan. Pääsi siinä laakerikantta irrottaessa ilmeisesti vetoakseli tulemaan kannen mukana ulospäin ja nyt ei mene takaisin paikoilleen. Olisiko puolikuu päässyt vetoakselin pään taakse vai onko muita mahdollisia syitä tuohon? Quote
x-pj Posted August 15, 2020 Posted August 15, 2020 2 hours ago, Mikko82 said: Aloin vaihtamaan 64 mallin kuplaan vuotavaan takanapaan stefaa ja o-renkaita, että saisin öljyvuodon loppumaan. Pääsi siinä laakerikantta irrottaessa ilmeisesti vetoakseli tulemaan kannen mukana ulospäin ja nyt ei mene takaisin paikoilleen. Olisiko puolikuu päässyt vetoakselin pään taakse vai onko muita mahdollisia syitä tuohon? Ei ole muita vaihtoehtoja. Quote
Mikko82 Posted August 15, 2020 Author Posted August 15, 2020 Miten sen puolikuun saa paikalleen? Kone pois ja laatikko pois ja vetoakseelin laippa irti ja sitä kautta vai onko mahdollista tehdä alle päin? Quote
x-pj Posted August 15, 2020 Posted August 15, 2020 Vetoakselin suojaputki pitää irrottaa. Sen jälkeen pääsee irroittamaan rengassokan. Sen jälkeen voi vetää vetarin ulos, korjata puolikuut paikoilleen ja laittaa paketin kasaan. En ole itse tehnyt tuota koskaan vaihteisto paikoillaan, mutta tehtävissä se on. Itse varmaan yrittäisin tehdä irroittamatta vaihteistoa. Quote
Mikko82 Posted August 15, 2020 Author Posted August 15, 2020 Kiitos paljon tiedoista x-pj:lle. Koitetaan ensin paikallaan ja jos vastustaa niin kaikki pois. On nämä foorumit hyviä kun amatöörit kyselee niin saa asiallisia neuvoja. Jos joku on kyseisen homman tehnyt alle päin niin otan mielellään neuvoja vastaan. Quote
vw_g1 Posted August 16, 2020 Posted August 16, 2020 Oli loota alla tai ulkona niin, mun mielestä varsinkin sokkaa varten varautuisin hyvillä, riittävän kokoisilla sokkapihdeillä. 1 Quote
Mikko82 Posted August 17, 2020 Author Posted August 17, 2020 Paljonko kuuluu olla mitta laakerin ulkoreunasta tuohon vetoakselin päähän? Saisi varmistettua että laakeri on pysynyt paikoillaan. Ajattelin että voisiko olla mahdollista että laakeri liukunut akselilla ja sen takana oleva holkki tullut pois vetoakselin putken urasta ja se ei nyt keskittyisi paikoilleen ja ahdistaisi sen takia. Aika hullusti tehty tuo rakenne jos ei saa vahingossakaan vetoakselia vetää ulospäin ettei puolikuu pääse pois ja luiskahda vetoakselin taakse. Onko muita joilla olisi näin käynyt? Onko tuon laakerin irrottamiseen jotain hyvää konstia muuten kuin, että vetoakselin putki irti laatikosta ja jousilatasta ja sen kanssa vetää normaalilla ulosvetäjällä pois? Kuten alla olevassa videossa kohdasta 6:50 eteenpäin. https://www.youtube.com/watch?v=BNymN_LqSQg Quote
metake Posted August 17, 2020 Posted August 17, 2020 "Ajattelin että voisiko olla mahdollista että laakeri liukunut akselilla ja sen takana oleva holkki tullut pois vetoakselin putken urasta ja se ei nyt keskittyisi paikoilleen ja ahdistaisi sen takia." Holkki ei ole missään urassa, se menee kyllä laakerin takana laakerin mukana paikalleen. Laakeri on niin toukasti vetoakselissa että se ei vahingossa liikahda pois paikaltaan. "Onko muita joilla olisi näin käynyt?" On, useita "Onko tuon laakerin irrottamiseen jotain hyvää konstia muuten kuin, että vetoakselin putki irti laatikosta ja jousilatasta ja sen kanssa vetää normaalilla ulosvetäjällä pois?" Ei, tuo on paras ja miltei ainoa tapa. Quote
Kemin Karavaanari Posted August 17, 2020 Posted August 17, 2020 (edited) Muistatko tuliko vetari ulospäin niin että laakeri tuli ulos pesästään ? Kun laakeri on tosiaan yleensä niin tiukassa vetarin ympärillä että akseli ei sen sisällä liiku. Eli jos laakeri tuli ulos on mahdollista että puolikuu on muljahtanut paikoiltaan. Edit, tarkemmin kuvaa katsoen näyttäisi että laakeri on tullut ulos jolloin voipi mennä purkuhommiksi. Edited August 17, 2020 by Kemin Karavaanari Puusilmä Quote
Mikko82 Posted August 17, 2020 Author Posted August 17, 2020 Kyllä laakeri tuli juuri ja juuri ulos pesästään, kuitenkin niin vähän ettei sen taakse saa ulosvetäjää. Ja kyllä se nyt vissiin on ainut vaihtoehto, että puolikuu on pois paikoiltaan. Quote
metake Posted August 17, 2020 Posted August 17, 2020 Koeta vielä pyörittää vetoakselia samalla painaen sitä sisäänpäin ja ikäänkuin hieman "ravistella" sitä. Joskus sain tällä tavoin akselin takaisin kun puolikuut olivat vasta hieman kääntyneet väärään asentoon.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
Mikko82 Posted August 17, 2020 Author Posted August 17, 2020 Täytyypä koittaa tuota. Onko tietoja olisiko joku tehnyt alleppäin tuon homman kun tuntuu niin ahtaalta väliltä. Nimimerkki x-pj kyllä meinasi, että tehtävissä on myös laatikko paikallaan. Quote
MESIKÄMMEN Posted August 17, 2020 Posted August 17, 2020 Onnistuu laatikko paikoillaan. Olen jumpannut tuon monta kertaa kun eräässä harrastepelissä oli kolkuttava vetoakseli. Kyseessä oli kylläkin kolkki, mutta on käytännössä samat tilat kuin kuplassa. Auto oli tosin nosturilla puuhaa tehdessä. Quote
Tutkija Posted August 17, 2020 Posted August 17, 2020 30min homma maastossa purkaa ja kasata kun vaihtaa ehjää vetoakselia katkenneen tilalle... eli onnistuu kyllä purkamatta vaihteistoa pois. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.