Cosmo Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Tässä olen taas siipikossua lainannut. Best power näyttäisiolevan 12.5 ...13 kohdalla. Quote Link to comment
mikan Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 kokeile ja kerro sit miten kävi! Ilkeä! :-) Juu, mutta lambda-arvolla vähän alta 0,9 taitaa tulla se paras teho ja silloin seossuhde lienee jossain alle 13:1. Ei siihen taida ihan mitään absoluuttista totuutta olla joka olisi kaikilla moottoreilla sama? t. Mika Quote Link to comment
Cosmo Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 lambda-arvolla vähän alta 0,9 taitaa tulla se paras teho Mitäpä suuretta tämä Lambda-arvo tarkoittaapi? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 lambda on ilman ja polttoaineen suhdeluku, 14,7. 0,9 lambda on tuosta se 0,9 eli pikkasen päälle 13. alle 14,7 seokset ovat ns rikkaita jne... Quote Link to comment
mikan Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Mä olen ahdetussa säätänyt seoksen yleensä aika rikkaalle. Kulutus suurenee, mutta on moottorin kannalta turvallisempaa ja lämmöt pysyy paremmin kurissa. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 lambda-arvolla vähän alta 0,9 taitaa tulla se paras teho Mitäpä suuretta tämä Lambda-arvo tarkoittaapi? Kun suureesta puhuttiin ni eiköhän se 0.9 tarkota voltteja : ) Quote Link to comment
Cosmo Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Jaaha. Taas jouduin siipicossua lainaamaan! Kylläpä anturi näyttäisi antavan ulos öpaut .9 V kun AFR on 13. Quote Link to comment
Roope Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 No sitten meijjän ope kusetti :/ tai sitten oli eri lailla lasketusta seoksesta puhe ? No ainakin sen mukaan 8 olis paras tehon kannalta, mutta 11 on optimaalinen päästöjen kannalta ja se 11 suhde oli näin että 1kg polttoainetta ja 14.5kg ilmaa TAI sitten muistan aivan väärin :) Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 ehkä siin meni puurot ja vellit sekaisin. bensa kun on litrapainoltaan vettä kevyempää jne... Quote Link to comment
Roope Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 ehkä siin meni puurot ja vellit sekaisin. bensa kun on litrapainoltaan vettä kevyempää jne... En mää uso et see niin olis seonnu ohan see jonku aikaa olu tuol amikses opena.. tai no ei noist tiiä ;D Quote Link to comment
mikan Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Jos joku menee amikseen opeksi, niin täytyy olla hieman seonnut. :-) t. Mika Quote Link to comment
Roope Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 Jos joku menee amikseen opeksi, niin täytyy olla hieman seonnut. :-) t. Mika Varmasti on ja se on olu siel +20vuotta... eli... okee ymmärretty ;) Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 ne jotka ei osaa, opettaa. toshan aika hyvä kuva, eli 14.7:1 suhteella stökiometrinen optimi (meniks oikein) ja 13:1 tuntumas paras teho Quote Link to comment
metake Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 ne jotka ei osaa, opettaa. Ja ne jotka ei osaa opettaa, konsultoi. Quote Link to comment
Cosmo Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Tällanen löytyi. Meidänkin kuohittu kolli on levoton maaliskuussa ja on silloin kaikki yöt "konsultoimassa". http://www.aempower.com/ViewCategory.aspx?CategoryID=70 Quote Link to comment
Guest Raggare Posted November 1, 2006 Share Posted November 1, 2006 onkos tuo vaan mittari? http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm tuollahan ois lambda-anturi+ohjain 195e, siihen joku diy ledipalkki kiinni? Quote Link to comment
Cosmo Posted November 1, 2006 Author Share Posted November 1, 2006 Näyttikin jo liian hyvältä. Tuo laite taitaakin olla pelkkä näyttö. Eli sulla pitääolla joku AEM Wideband Controller sydeemi minkä tuottamaa dataa tuo mittari osoittaa. Luulisin. Quote Link to comment
Guest Posted November 2, 2006 Share Posted November 2, 2006 Toi LC-1 on laajakaistalambdan ohjainyksikkö, mulla on itellä hyllyssä asennusta odottelemassa sama yksikkö. Tuli toisen foorumin kimppatilauksen kautta mutta ei se hinta ollut kuin kympin pari vähemmän kuin tuolla. Sitäpaitsi takuuasiat varmasti helpompi hoitaa jos tilaa kotomaasta. LC-1 antaa ulos jo vakiona peruslambadamittariin menevää jännitettä ja jos haluaa muokata ulostulon toimintatapaa niin sekin onnistuu kytkemällä mittari suoraan PC:hen. Erikseen ostettava XD-16 näyttö on kyllä ihan hieno mutta melko tyyris. Eli koko pakettiin tarvitaan LC-1, laajakaistanen anturi sekä joko näyttö tai ruiskuboksi minne sen arvoja syötetään. Ihan varauksetta en tota kuitenkaan suosittelis sillä ko ohjaimen D/A-muuntimet ei oo tunnettu väärinkohdeltuina kestävyydestään. Sen verran joillain ollu ongelmia että omani ulostuloon lisään suosiolla hieman suojausta ennen kuin edes kytken mihinkään. Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted November 2, 2006 Share Posted November 2, 2006 lambda-arvolla vähän alta 0,9 taitaa tulla se paras teho Mitäpä suuretta tämä Lambda-arvo tarkoittaapi? Kun suureesta puhuttiin ni eiköhän se 0.9 tarkota voltteja : ) Lambda 1:llä tarkoitetaan stoichiometristä seosta eli 14,7:1, kuten Ritariässä aiemmin totesi. Se on siis vaihtoehtoinen esitystapa tuolle suhteelle. Ei pidä sotkea sitä tuohon anturijännitteeseen, joka nyt tuossa kohtaa sattuu olemaan sama voltteina. Jos joku on mittaria virittämässä, niin tuolla on parempi käppyrä anturin antojännitteistä: http://www.ffp-motorsport.com/tuning/o2meter.php Quote Link to comment
Cosmo Posted November 2, 2006 Author Share Posted November 2, 2006 Summa, summaarum. On yhteenvedon aika. Useista lähteistä olen saanut lukea että on aivan sama millä Lambda-anturin jännitettä mitataan. Tarvitaan vain volttimittari. http://www.fastcarskotka.com/tekniikka/bosch/seos.htm On myöskin tullut selväksi että on käytettävä lämmitettävää laajakaista-anturia. Se LSU minua vielä hieman askarruttaa.. http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm Näitä voinee käyttää? Bosch 0 258 006 066 5-johto laajakaista-lambda 155.00 € Bosch 0 258 007 057/058 5-johto laajakaista-lambda 73.00 € Parhaaksi omatekoiseksi LED-näytöksi on todettu HIPO/TR/siipicossu http://www.ffp-motorsport.com/tuning/20ledseos.php Tietoa alkaa olla kasassa tarpeeksi. Kun vielä tuon LSU:n saan selville. Miten se poikkeaa noista kahdesta muusta BOSCH-anturista? Helpoin vaihe on kohta ohitettu. Mutta sitten alkaa kova pohdinta kuinka tulkita ja käyttää mittalaitteen näyttämää. Quote Link to comment
Guest Posted November 2, 2006 Share Posted November 2, 2006 Useista lähteistä olen saanut lukea että on aivan sama millä Lambda-anturin jännitettä mitataan. Tarvitaan vain volttimittari. Kyllä, mikäli kyseessä kapeakaistainen malli. Juuri tuosta syystä en itse usko minkään tietyn lambdanäyttövalmistajan ylivoimaisuuteen. Luettavuutta voidaan helpottaa paremmalla mittarisuunnittelulla mutta toi on kuitenkin vain jännitemittari. Yleensä (itseasiassa aina) kun puhutaan pelkästä lambdasta niin tarkoitetaan juuri kapeakaistaista anturia. On myöskin tullut selväksi että on käytettävä lämmitettävää laajakaista-anturia. Se LSU minua vielä hieman askarruttaa.. LSU on laajakaista-anturin mallimerkintä. Boschilla on LSU:sta monta versiota, kuten muillakin valmistajilla omat variaationsa. Eri valmistajien anturit voi toimia eri periaatteilla. Laajakaistaisen anturin lukeminen ei onnistu millään parin piirin kytöstelmällä vaan anturin lämmityselementin ohjaamiseen ja lukemiseen tarvitaan monimutkainen elektroniikka. Tämä juurikin tekee laajakaista"lambdasta" niin hintavan, ohjausyksiköllä on hintansa, itse anturi ei maksa paljoa enempää. Laajakaistalambdojen ohjainyksiköissä on yleensä 1-2 ulostuloa, joihin voi sitten kytkeä itse näyttölaitteen. Quote Link to comment
Cosmo Posted November 3, 2006 Author Share Posted November 3, 2006 Hienoa! Taas tuli todistettua Volkkaripalstan tarpeellisuus! Olisin hankkinut/rakennellut laitteiston jolla ei olisi ollut mitään käyttöä eli hyötyä. Nyt aion pysyttäytyä valmiissa laitteistossa. Mulla on kaasuttimet joten tarvitsen vain näytön, millaisen? Eli koko pakettiin tarvitaan LC-1, laajakaistanen anturi sekä joko näyttö tai ruiskuboksi minne sen arvoja syötetään. Eli se on tässä? Vai onko parempia ehdotuksia? VPV-Motorracing Electronics: Laajakaista LC-1 + XD-16 + BOSCH LSU HINTAAN 390€ /paketti Quote Link to comment
Guest Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Edelleen toi XD16 on sikakallis, mutta jos on varaa niin on ainakin selkeä lukea. LC-1:seen saa kiinni tavallisen lambdamittarin myös, eli toi siipikossun mallikin käy hyvin. Varsinkin kun LC-1:n lähtöjä voi ohjelmoida viiveellisiksi, niin pientä värähtelyä ei tule lainkaan niin paljon ja luettavuuskin on parempi kuin tavalliseen lambdaan kytkettynä. Erillisellä mittarilla tarve vain LC-1 ohjain + laajakaista-anturi, eli ton vajaa pari sataa ekua. Quote Link to comment
Guest Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Ainiin, kyllä sillä kapeakaistasellakin pärjää ihan kohtuullisesti joten kannattaa harkita onko laajakaistaisen tarkkuus kohteessa hintansa väärti. Mulla on toi koska haluan saada ruiskun säädettyä optimaalisesti. Kaasareilla säädettävyys ei luonnollisesti ole lähelläkään samaa luokkaa kuin ohjelmoitavalla ruiskulla, joten tällöin kannattaa kysyä itseltään tekeekö edes tarkemmalla seostiedolla mitään? Quote Link to comment
ozone Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Onko kukaan tehnyt systeemiä jolla saisi lambda-anturin tiedon jotenkin vaikka kannettavalle tietokoneelle? Eli tietokone toimisi reaaliaikaisesti lambda-anturin näyttönä ja datan saisi myös logattua helposti johonkin tiedostoon tietyin väliajoin. Jos samaan pakettiin saisi vielä kierrosluvunkin niin voisi olla ihan käyttökelpoinen vehje. Nyt ei siis puhuta ruiskuista vaan kaasarikoneesta. Jos jollakin olisi taitoa värkätä elektroniikkapuoli kuntoon niin voisin yrittää koodata softaa. Quote Link to comment
mick Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Tuo tietokoneen kanssa toimiva paketti kiinnostaisi minuakin! Kun mittalaitteitten ei välttämättä tarvitse jäädä autoon pysyvästi, niin tuo olisi todella näppärä paketti :) Quote Link to comment
Guest Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Onko kukaan tehnyt systeemiä jolla saisi lambda-anturin tiedon jotenkin vaikka kannettavalle tietokoneelle? Eli tietokone toimisi reaaliaikaisesti lambda-anturin näyttönä ja datan saisi myös logattua helposti johonkin tiedostoon tietyin väliajoin. Jos samaan pakettiin saisi vielä kierrosluvunkin niin voisi olla ihan käyttökelpoinen vehje. Nyt ei siis puhuta ruiskuista vaan kaasarikoneesta. Jos jollakin olisi taitoa värkätä elektroniikkapuoli kuntoon niin voisin yrittää koodata softaa. Ja samaan pakettiin vähän sitä ja tätä anturitietoa ja kas meillä onkin jo isomman mittapuun dataloggeri. Pelkän lambdan kytkemiseen tarvittaan ad-muunnos. Netistä löytyy kasapäin kytkentöjä valmiille piireille jotka yleensä kytketään tulostinportin kautta PC:lle. AD-muuntimen tyypistä riippuen näihin kytkentöihin saattaa joutua lisäämään erillisen vahvistinkytkennän, sillä lambdan impendassitaso on kylmänä luokkaa ääretön ja pikkuhiljaa taso laskee luettavalle tasolle. Tästä ei läheskään kaikki muuntimet selviydy. Äänikortin sisäänmenotaso ei taida suoraan ihan riittää ja sekin pitäs suojata piikeiltä jos lambdaa sinne syöttää. Halvin kyllä olisi (olettaen ettei kärväytä äänikorttia). Rrm-tiedon laskeminen reaaliajassa voidaan toteuttaa monella tapaa mutta kokonaisuudessaan jos haluaa kompaktin paketin niin se pitäisi kuitenkin toteuttaa jollain kontrollerilla. Ja laiteläheiseen ohjelmointiin taas menee aikaa mitä sitä osaavilla ei kuitenkaan koskaan ole tarpeeksi. Helpoimmalla pääsis jos tekis vaikka suoraan megasquirtin prossulle piirilevyn jossa on ainoastaan sisäänmenot ja sarjaliikennepiiri. Megalle kun löytyy jo valmiita loggerisoftia. Veikkaisin että komponenttien hinnat jäisi jotain 40-50e luokkaan + mahdolliset piirilevykulut. Quote Link to comment
Guest Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Niin ja tolla megallehan ei pysty loggaamaan suoraan vaan se on oltava kytkettynä PC:hen jotta voi tallentaa tietoja. Quote Link to comment
ozone Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 Koko homman hauskuushan on just siinä että saa (yrittää ainakin) tehdä itte. Löytyykö noista valmiista softista lähdekoodeja? Tällasella melkein valmiilla ohjelmistoinssillä saattaisi löytyä aikaa tollasen tekemiseen vaikka lopputyönä... Loggaaminen on mun mielestä koko homman juju, eli läppäri matkustajan penkille ja kova varttimailin repäsy jonka jälkeen varikolle ja purkamaan rpm/seostieto ja vaihtamaan suuttimia jne. Quote Link to comment
Cosmo Posted November 3, 2006 Author Share Posted November 3, 2006 Minäkin olen innokas rakentelemaan, sisällä lämpimässä. En vastaa virheistä. Tässä minun näkemys tarvittavasta piirilevystä. Kun ei ollut muuta työkalua tein Exelillä. On helppo tehdä koekytkentälevyn kappalelle. Quote Link to comment
JaniM Posted November 3, 2006 Share Posted November 3, 2006 TechEdgeen saa Palmin kiinni ja paljon muutakin, termopareja 3 kpl. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Mikäs on tilanne näillä seosmittaus asiolla. Onko tullu uusia innovaatiota. Pitäs jostain kehiteellä mittari, lambda jo löytyy. Jamppa Quote Link to comment
JaniM Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 Onks sulla laajakaistalambda vai kaponen? Mitäs kaikkea haussa pakettiin? Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 7, 2015 Share Posted April 7, 2015 (edited) Sitä selvitän lambda on bosch lsh 6 0258003338 mistähän sais selville onko laajakaista vai kapiakaista Mittaus sydeemi ei tule kiinteästi autoon, en tarvi muutakun seostuloksen. Edited April 7, 2015 by jarmo juurikka Quote Link to comment
JaniM Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Narujen määrä kertoo. Mutta kuukkeli toi heti ekana vastauksen eli olisi ihan tavallinen kapeakaistanen kuvan perusteella. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted April 8, 2015 Share Posted April 8, 2015 Juu kapeakaistanen on kysyin boschin veijolta Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.