Guest Posted November 14, 2006 Share Posted November 14, 2006 saako kyseinen vaihteisto voitelunsa oikein ilman jos sen asentaa mahapuoli ylöspäin? näemmä 935-kilpureissa on ilmeisesti tehty tällä tavoin...... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 14, 2006 Share Posted November 14, 2006 hitusen epäilen. Noissa on usein käytetty ulkoista pumppua lykkimässä vassua rattaille. Kuoriin o tehty rissan kohdalle liitin josta ölberiä lirisee pyöräparille. Porsche oppaissa hyviä neuvoja noista... Voin napsia tässä jokunen ilta muutamia kuvia aiheesta. Ja jos tuommoisen tekee, niin saa joko käyttää 20" vanteita että saa riittävän maavaran, tai vaihtoehtoisesti kone tulee aika killiin kulmaan että kytkinkoppa ei raavi maata. Niin ne kyl noissa 935 korisissa on aika vinossa. Quote Link to comment
Guest Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Kyttäilin netistä, että porukka olis ajanut ihan sellaisenaan. Kuitenkin akselit on keskellä koteloita oli aski miten päin tahansa. Ja esim. 915-askiin saa muutossarjaakin johon tulee kädettömille uudet öljyproput ja huohotinhässäkkä....tätä käytettiin kait jossakin kitcarissa, ilman ylimääräistä voitelua.... Mutta vissiin pitää katsoa, että öljy liikkuu vaihdekotelon ja tasauspyöräkotelon välillä oikein. No napsippa kuvia niin katotaan. Tommi.nylund(ättt)kolumbus.fi voi laittaa digitaalisessa muodossa. Koneessa ei ole periaatteessa ollenkaan öljypohjaa, eikä mitään off-roaderia olla tekemässä maavaran suhteenkaan.. ;) Kytkinkopan raapimiseen en vielä ota kantaa, kun en ole vielä siinä mielessä askia mallaillut aisojen päälle. Quote Link to comment
Ketsa Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Vaihteensiirtotangon takiakko laatikkoa kääntämässä? Quote Link to comment
Guest Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 ei pelkästään sen takia..... tavoitteena myös laatikon noston hyödyt ilman moottorin nousemisen haittaa sekä perävälityksen lautaspyörän pitäminen pinioniakselin sillä puolella, jossa kiinteä poski. ja tarkoitus varjella splitin runkoaisoja ja niiden seutua mahdollisimman paljon.... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 "mopo-lähti-käsistä-splitwagen" Juu sille alkaa jo tuntumaan :) Quote Link to comment
Guest Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 ....äsh......pelkkää käyttöentisöintiä vain...... Quote Link to comment
mikan Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Tommille pussihousut! Eiks lootat oo niin halpoja että voi huoletta kokeilla miten se toimii väärinpäin ja kuinka kauan. Tai sit vaan silvot koko pohjalevyn ja teet keskimoottorisen... t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted November 20, 2006 Share Posted November 20, 2006 vaihdekotelosta peräkoteloon joutunee kuljettamaan öljyä joko ulkopuolelta tai kaivamaan sisälle reikää. todnäk erillinen pumppu töihin, kunhan Jappe saa kuvamateriaalia aikaiseksi.. :) startti tulee melko ilkeän näköisesti päin runkoaisaa, tosin pitää tutkia voisiko startin kasata/asentaa 180-astetta väärinpäin tms...... taikka sitten aletaan ottamaan laikatuskuvia splitin pohjan mittavasta raiskaustyöstä.. :D vaihteensiirtäjätanko, vetarinlaipat ja moottorin kiinnitystaso tuntuisi olevan varsin toimivalla korkeudella.....pitänee tutkia aihetta vielä tarkemmin. Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted November 20, 2006 Share Posted November 20, 2006 Vaihtet voi muuttaa vaijerikäyttöisiksi. Vaihteistoöljyn pumppaukseen ulkokautta on omat pumputkin olemassa, linjaan voi laittaa jäähdyttimen. Tsemppiä kokeiluun! Quote Link to comment
Lasse Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Kun tätä topiccia lukee, niin väkisinkin tulee mieleen, että onko helpompaa tehdä porssesta kupla vai päinvastoin? Quote Link to comment
Guest Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 ei mulle vaan...? kuitenkin tuon askin sovittaminen on hyvin yksinkertainen toimenpide siihen nähden mitä muuta on tullut jo tehtyä / tullaan vielä tekemään. kun vaikkapa vaihteensiirtotanko kääntyy tunnelin päälle niin tankovälitteisen vaihteensiirron toteuttaminen on melkistä helmpompaa kuin nauraminen. (vaijerit kuuluu fillareihin....en tiedä mistä hanttapee moisen idean edes sai..?) ...olis varmaan taas pitänyt pähkäillä tätäkin vain itsekseen ilman mitään foorumijeesustelua.....mitään annettavaa ei tällä(kään) ketjulla taaskaan ollut......ihme kyllä. siispä. viikonloppuna hallille mars. Quote Link to comment
mikan Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Mikset vaan nosta lootaa sen verran ylöspäin että vaihteensiirtäjä menee alkuperäisestä reiästä keskitunneliin? Näin ei tarvi aisoja ym silpoa. Tosin joudut sä laikkaa kuitenkin käyttämään kun teet tukivarsien kiinnityspisteitä. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 nousee todennäköisesti liikaa ylöspäin, koska sitä pitää nostaa ihan törkeesti ennenkun tanko sujahtaa reikäänsä.....ja kone ei saa nousta kuin joku 50mm suunnilleen..... ei laikkaa tarvitse kiinnityspisteiden tekemiseen käyttää.....en ainakaan irsiä ajatellut tehdä... :) Quote Link to comment
mikan Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 nousee todennäköisesti liikaa ylöspäin, koska sitä pitää nostaa ihan törkeesti ennenkun tanko sujahtaa reikäänsä.....ja kone ei saa nousta kuin joku 50mm suunnilleen..... ei laikkaa tarvitse kiinnityspisteiden tekemiseen käyttää.....en ainakaan irsiä ajatellut tehdä... :) Juu, se tais olla jotain 7-8 senttiä se ero T1 ja 901 lootan kepukoiden välillä. Tuota täytyykin tulla sitten katsomaan, että mihin sä ne tukivarret laitat kiinni jos ei tarvi laikata... t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Eiks se onnistu että nostat laatikon nokasta tuon 7-8cm mutta aisanpäästä vain n. 2-3? Tuolloin moottorin korkeus säilyisi lähes vakiona? Vain vähän takakenossa? Quote Link to comment
Guest Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 7-8cm ei näillä näkymin riitä nostamaan vetareita suoraan... ja lootan etu-/takapää eri tasoon asennettuna moottorin takapää tulee todnäk liian alas... mä yritän välttää perävälityksen käännön ja säätämisen viimeiseen asti, ennemmin sitten vaikka laikka laulaa pohjalevyssä. piru vie kun en ehtinyt vloppuna ottamaan starttia käteen ja tutkimaan voisiko sen asentaa väärinpäin, eli solenoidi alaspäin. jos voi, niin sitten ovat ongelmat melko vähissä. Quote Link to comment
mikan Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Olis varmaan kannattanut ostaa 911 possun loota. ;-) Lootan vinoon asentaminen on huono idea. Vaihteensiirtäjään pitää sit tehdä nivel ja siitä voi tulla säätöongelmia. t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 Sama lootahan 914 ja 911 (=901) on, ainoa ero nokkapalassa ja että perä on käännetty toisin? Quote Link to comment
Guest Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 miksi 911 aski? samat tappeluthan siinä on tehtävänä -> vetarinlaipat on yhtä alhaalla, vaihdetanko väärässä paikassa, lautaspyörä avattavan posken puolella ja 10 kertainen hinta, ainakin siinä askissa jota mulle tarjottiin, eikä mikallekaan raha kelvannut..... hebster on oikeilla jäljillä, paitsi että 914-askissa lienee aavistuksen erilaiset välitykset. (vai oliko ero vain perävälityksessä...) Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 miksi 911 aski? samat tappeluthan siinä on tehtävänä -> vetarinlaipat on yhtä alhaalla, vaihdetanko väärässä paikassa, lautaspyörä avattavan posken puolella ja 10 kertainen hinta, ainakin siinä askissa jota mulle tarjottiin, eikä mikallekaan raha kelvannut..... hebster on oikeilla jäljillä, paitsi että 914-askissa lienee aavistuksen erilaiset välitykset. (vai oliko ero vain perävälityksessä...) Ei mun mielestä toi lautaspyörä voi olla molemmissa posken puolella? Vai onko poski toisella puolella 914 askissa? Tietävästi niillä on sama runko? Periaatteessa samalla tavalla kuin esim pakuissa kun niistä poistaa alennusvaihteet, tai kun esim. kuplan askista ja koneesta rakennettiin Formula Vee:t, perävälitys jouduttiin vaihtamaan puolta kun aksi käännettiin taaksepäin. Quote Link to comment
mikan Posted November 21, 2006 Share Posted November 21, 2006 miksi 911 aski? samat tappeluthan siinä on tehtävänä -> vetarinlaipat on yhtä alhaalla, vaihdetanko väärässä paikassa, lautaspyörä avattavan posken puolella ja 10 kertainen hinta, ainakin siinä askissa jota mulle tarjottiin, eikä mikallekaan raha kelvannut..... No kun ymmärsin että yrität välttää perän kääntämistä, niin siinä ei olisi tarvinnut sitä vältellä. Ei kai 914:n askeja sentään 1/10 hinnalla saa? :-) Mun täytyy omaa lootaa hautoa ihan vaan siltä varalta jos joskus... Ja kun noi mun irs-kamatkaan ei kenellekään kelpaa, niin taidan laittaa nekin naftaliiniin. t. Mika Quote Link to comment
Guest Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 siis 901:ssä lautaspyörä on avattavan posken puolella ja 914:ssä kiinteän posken puolella. avattava poski on (laatikko takamoottoriasennettuna) kuljettajan puolella kummassakin. laatikon kuoret on periaatteessa samat, poislukien early-901:t.... yritän edelleen välttää perän kääntämisen lisäksi myös vetarilaippojen liian alas sijoittumista, moottorin nousemista liian ylös, vääntösauvaputken katkaisua runkoaisojen välistä ja vaihdetangon menemistä runkotunneliin. kyllä tämä mun laatikko maksoi 10 kertaa vähemmän kuin se yksilö jota mulle suomessa tarjottiin(vissiin luuli käsissään olevan kultaa.....), lisäksi paljastui sisuskaluiltaan yllättävän hyväksi yleisiin käsityksiin, hintaan ja ikään nähden. Quote Link to comment
Guest Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 "Sama lootahan 914 ja 911 (=901) on, ainoa ero nokkapalassa ja että perä on käännetty toisin?" Ei oo, välityksissä ja vaihteensiirron tangoissa (laatikon sisällä) eroja, riippuen mallista. Runko kylläkin sama molemmissa. 901varaosakurkomika Quote Link to comment
Guest Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 mites muuten 901osakurko se nokkapala+muut tarvittavat rojut.......? :) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 aattelepa itte kuinka alas sulla öljypohja tulee ku laitat ylösalaisin ton lootan. vetarilinjasta liki 25cm noin arvioiden äkkiseltään. Quote Link to comment
Guest Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 en mä ymmärrä.......kun ainakin mitä itse pyörittelin tota askia aisojen päällä/välissä, niin kytkinkoppa pysyy korkeuden suhteen ihan paikallaan, joskin saattaa pudota alaspäin maks. noin 10-15mm jos runkoaisojen väliin mahtuu. ja kytkinakselista öljypohjan alimpaan kohtaan tulee olemaan matkaa luokkaa noin 50-70mm riippuen pohjan lopullisesta muodosta, joten kytkinkoppa on edelleen selkeästi matalin kohta. ...siispä... startti-dilemmakin näyttäisi ratkenneen kuin lähes itsestään. Quote Link to comment
Timppa Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 ja ei muutakun kasaamaan! sitkeyttä tompalle projektiin, ei ihan museo splitti tulossa..:) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 vesikoneelle siis? jos ilmabokserin kanssa turaisit niin kävis näin... get it? http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=397 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=396 eli siis pääpiirteittäin noin. Aika iso mittaero kyllä tulee kääntäessä, jos aikoo pitää koneen vakiolinjassaan. Saahan tossa toki anteeks paljon jos koneen takareunaa nostaa ja lootan etureunaa laskee. Se ei vaan sitt öljynkierron ja kaasareiden kanssa o viisain teko. Mut jos tosiaan vesikonetta, niin ölkkäpohjahan o saakelin matala. Quote Link to comment
Guest Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Pitää muistaa, että G50:ssä kytkinkoppa on pirusti alempana väärinpäin käännettynä kuin 901:ssä jos vetarilaipat pysyy samassa tasossa. Lootamuistikuvien perusteella eroa on useita senttejä. Nyt oli maavaraa takana jotain 150mm kun tuota askia viikonloppuna mallailin ja vetolaipat laatikossa tuli aavistuksen liian ylös....veikkaan, että asettuvat roger-korkeuteen kun maavara asetetaan vastaamaan todellista ajokorkeutta. Vesikone, boxeri, vesi-ilmaboxeri....mitä tahansa, yhtään valmista ei ole mitään noista.....boxerista pitää hävittää se nokka-akseli pois tieltä sitten. Ja mikään noista ei tule märkäsumpulla pulttautumaan tähän autoon. Ainakin muutamilta valmistajilta löytyy kohtuuhintainen sähköpumppukin öljyn liikuttamiseen tarpeen vaatiessa. Pähkäilin, että vaihdekotelon ja tasauspyöräkotelon öljy olisi eroitettu toisistaan = pääkuoressa eikä intermediate-platessa ei ole väärinpäin käännettynä aukkoja, joista öljy pääsisi eri puolille. Öljyn siirtämen puolelta toiselle ei toki ole edes mainittava ongelma, ilman pumppuakaan. Pumpun kanssa samalla vaivalla tietysti tekee öljysuihkut ja pienen jäähdyttimen kiertoon. Tosimies voisi tutkia suodatinvaihtoehtojakin? No noita voi jeesustella sitten joskus kun aski istuu rungossa ja takapyörät on kiinni jne. -> Tinippa: Tarttee turvakehikkoa kasailla ensin höhhölleen ennenkun varsinaiseen vaihteiston kiinnitykseen pääsee syventymään. Käyttöentisöity ei ole tietenkään museoauto. :) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 jos investoi G50:een lootaan, itte vaihtaisin tossa vaiheessa jo koko auton... Quote Link to comment
Pekka Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Missä 935:ssa on G50 laatikko? Ymmärtääkseni G50:t on 80-luvun lopulta ja 935:lla ajettiin kilpaa 70 luvulla? Tiedätkö Tommi onnistuuko G50:ssä lautaspyörän kääntö? Niin joo, Janin linkittämissä kuvissa taitaa olla 930 laatikko. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 juu on 930, ku en löytäny muista käännettynä kuvaa... ja mitä noita kuvista vertailin, on kyllä 901/915/930 aika lähellä toisiaan noin vetareiden ja kytkinakselin kohdilta silmäiltynä. Quote Link to comment
Guest Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 ärsh, juuniino. mistä lie se g50 jäänyt mieleen. ja tuon laatikon lautaspyörää pystyne kääntämään, sekin jostain jäi mieleen, mutta hyvä kun tarkistit. 935:ssä tietysti turbo-sukuinen vaihteisto. mites jappe ne possukirjan hyvät suutinohjeet? Quote Link to comment
aki Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Asiaan liittymättä juuri lainkaan: Olisiko tietoa tai viitettä mistä olisi saatavissa tietoa porsaan 901/915/930 askien fyysisistä ulkomitoista, välityksistä etc. Samaten kiinnostaisi 911/912 65-68 tukivarsien mitoitus verrattuna esim. 944 vastaaviin ja/tai vw-tuotteisiin. Aki Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 mie saan kaivettua ton 912 pohjaisen 901 lootan sekä 911 pohjaisen 901 lootan mitat het huomenisssa jos vaan muistan. hitusen tuo 912 peruja oleva 5 lovinen 901 on sirompi ku uudempi 901. Sopi ainakin pakuun paremmin... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.