Jump to content

901 loota ja sen voitelu....


Guest tommi nylund

Recommended Posts

Guest Toheltaja

hitusen epäilen. Noissa on usein käytetty ulkoista pumppua lykkimässä vassua rattaille. Kuoriin o tehty rissan kohdalle liitin josta ölberiä lirisee pyöräparille. Porsche oppaissa hyviä neuvoja noista... Voin napsia tässä jokunen ilta muutamia kuvia aiheesta.

Ja jos tuommoisen tekee, niin saa joko käyttää 20" vanteita että saa riittävän maavaran, tai vaihtoehtoisesti kone tulee aika killiin kulmaan että kytkinkoppa ei raavi maata. Niin ne kyl noissa 935 korisissa on aika vinossa.

Link to comment

Kyttäilin netistä, että porukka olis ajanut ihan sellaisenaan. Kuitenkin akselit on keskellä koteloita oli aski miten päin tahansa. Ja esim. 915-askiin saa muutossarjaakin johon tulee kädettömille uudet öljyproput ja huohotinhässäkkä....tätä käytettiin kait jossakin kitcarissa, ilman ylimääräistä voitelua.... Mutta vissiin pitää katsoa, että öljy liikkuu vaihdekotelon ja tasauspyöräkotelon välillä oikein.

 

No napsippa kuvia niin katotaan. Tommi.nylund(ättt)kolumbus.fi voi laittaa digitaalisessa muodossa.

 

Koneessa ei ole periaatteessa ollenkaan öljypohjaa, eikä mitään off-roaderia olla tekemässä maavaran suhteenkaan.. ;) Kytkinkopan raapimiseen en vielä ota kantaa, kun en ole vielä siinä mielessä askia mallaillut aisojen päälle.

Link to comment

ei pelkästään sen takia..... tavoitteena myös laatikon noston hyödyt ilman moottorin nousemisen haittaa

 

sekä perävälityksen lautaspyörän pitäminen pinioniakselin sillä puolella, jossa kiinteä poski.

 

ja tarkoitus varjella splitin runkoaisoja ja niiden seutua mahdollisimman paljon....

Link to comment

vaihdekotelosta peräkoteloon joutunee kuljettamaan öljyä joko ulkopuolelta tai kaivamaan sisälle reikää. todnäk erillinen pumppu töihin, kunhan Jappe saa kuvamateriaalia aikaiseksi.. :)

 

startti tulee melko ilkeän näköisesti päin runkoaisaa, tosin pitää tutkia voisiko startin kasata/asentaa 180-astetta väärinpäin tms......

 

taikka sitten aletaan ottamaan laikatuskuvia splitin pohjan mittavasta raiskaustyöstä.. :D

 

vaihteensiirtäjätanko, vetarinlaipat ja moottorin kiinnitystaso tuntuisi olevan varsin toimivalla korkeudella.....pitänee tutkia aihetta vielä tarkemmin.

Link to comment

ei mulle vaan...? kuitenkin tuon askin sovittaminen on hyvin yksinkertainen toimenpide siihen nähden mitä muuta on tullut jo tehtyä / tullaan vielä tekemään.

 

kun vaikkapa vaihteensiirtotanko kääntyy tunnelin päälle niin tankovälitteisen vaihteensiirron toteuttaminen on melkistä helmpompaa kuin nauraminen. (vaijerit kuuluu fillareihin....en tiedä mistä hanttapee moisen idean edes sai..?)

 

...olis varmaan taas pitänyt pähkäillä tätäkin vain itsekseen ilman mitään foorumijeesustelua.....mitään annettavaa ei tällä(kään) ketjulla taaskaan ollut......ihme kyllä.

 

siispä. viikonloppuna hallille mars.

Link to comment

Mikset vaan nosta lootaa sen verran ylöspäin että vaihteensiirtäjä menee alkuperäisestä reiästä keskitunneliin? Näin ei tarvi aisoja ym silpoa. Tosin joudut sä laikkaa kuitenkin käyttämään kun teet tukivarsien kiinnityspisteitä.

 

t. Mika

Link to comment

nousee todennäköisesti liikaa ylöspäin, koska sitä pitää nostaa ihan törkeesti ennenkun tanko sujahtaa reikäänsä.....ja kone ei saa nousta kuin joku 50mm suunnilleen.....

 

ei laikkaa tarvitse kiinnityspisteiden tekemiseen käyttää.....en ainakaan irsiä ajatellut tehdä... :)

Link to comment
nousee todennäköisesti liikaa ylöspäin, koska sitä pitää nostaa ihan törkeesti ennenkun tanko sujahtaa reikäänsä.....ja kone ei saa nousta kuin joku 50mm suunnilleen.....

 

ei laikkaa tarvitse kiinnityspisteiden tekemiseen käyttää.....en ainakaan irsiä ajatellut tehdä... :)

 

Juu, se tais olla jotain 7-8 senttiä se ero T1 ja 901 lootan kepukoiden välillä. Tuota täytyykin tulla sitten katsomaan, että mihin sä ne tukivarret laitat kiinni jos ei tarvi laikata...

 

t. Mika

Link to comment

7-8cm ei näillä näkymin riitä nostamaan vetareita suoraan... ja lootan etu-/takapää eri tasoon asennettuna moottorin takapää tulee todnäk liian alas...

 

mä yritän välttää perävälityksen käännön ja säätämisen viimeiseen asti, ennemmin sitten vaikka laikka laulaa pohjalevyssä.

 

piru vie kun en ehtinyt vloppuna ottamaan starttia käteen ja tutkimaan voisiko sen asentaa väärinpäin, eli solenoidi alaspäin. jos voi, niin sitten ovat ongelmat melko vähissä.

Link to comment

miksi 911 aski? samat tappeluthan siinä on tehtävänä -> vetarinlaipat on yhtä alhaalla, vaihdetanko väärässä paikassa, lautaspyörä avattavan posken puolella ja 10 kertainen hinta, ainakin siinä askissa jota mulle tarjottiin, eikä mikallekaan raha kelvannut.....

 

hebster on oikeilla jäljillä, paitsi että 914-askissa lienee aavistuksen erilaiset välitykset. (vai oliko ero vain perävälityksessä...)

Link to comment
miksi 911 aski? samat tappeluthan siinä on tehtävänä -> vetarinlaipat on yhtä alhaalla, vaihdetanko väärässä paikassa, lautaspyörä avattavan posken puolella ja 10 kertainen hinta, ainakin siinä askissa jota mulle tarjottiin, eikä mikallekaan raha kelvannut.....

 

hebster on oikeilla jäljillä, paitsi että 914-askissa lienee aavistuksen erilaiset välitykset. (vai oliko ero vain perävälityksessä...)

 

Ei mun mielestä toi lautaspyörä voi olla molemmissa posken puolella? Vai onko poski toisella puolella 914 askissa? Tietävästi niillä on sama runko?

 

Periaatteessa samalla tavalla kuin esim pakuissa kun niistä poistaa alennusvaihteet, tai kun esim. kuplan askista ja koneesta rakennettiin Formula Vee:t, perävälitys jouduttiin vaihtamaan puolta kun aksi käännettiin taaksepäin.

Link to comment
miksi 911 aski? samat tappeluthan siinä on tehtävänä -> vetarinlaipat on yhtä alhaalla, vaihdetanko väärässä paikassa, lautaspyörä avattavan posken puolella ja 10 kertainen hinta, ainakin siinä askissa jota mulle tarjottiin, eikä mikallekaan raha kelvannut.....

 

No kun ymmärsin että yrität välttää perän kääntämistä, niin siinä ei olisi tarvinnut sitä vältellä. Ei kai 914:n askeja sentään 1/10 hinnalla saa? :-)

Mun täytyy omaa lootaa hautoa ihan vaan siltä varalta jos joskus... Ja kun noi mun irs-kamatkaan ei kenellekään kelpaa, niin taidan laittaa nekin naftaliiniin.

 

t. Mika

Link to comment

siis 901:ssä lautaspyörä on avattavan posken puolella ja 914:ssä kiinteän posken puolella. avattava poski on (laatikko takamoottoriasennettuna) kuljettajan puolella kummassakin.

 

laatikon kuoret on periaatteessa samat, poislukien early-901:t....

 

yritän edelleen välttää perän kääntämisen lisäksi myös vetarilaippojen liian alas sijoittumista, moottorin nousemista liian ylös, vääntösauvaputken katkaisua runkoaisojen välistä ja vaihdetangon menemistä runkotunneliin.

 

kyllä tämä mun laatikko maksoi 10 kertaa vähemmän kuin se yksilö jota mulle suomessa tarjottiin(vissiin luuli käsissään olevan kultaa.....), lisäksi paljastui sisuskaluiltaan yllättävän hyväksi yleisiin käsityksiin, hintaan ja ikään nähden.

Link to comment

"Sama lootahan 914 ja 911 (=901) on, ainoa ero nokkapalassa ja että perä on käännetty toisin?"

 

Ei oo, välityksissä ja vaihteensiirron tangoissa (laatikon sisällä) eroja, riippuen mallista. Runko kylläkin sama molemmissa.

 

901varaosakurkomika

Link to comment

en mä ymmärrä.......kun ainakin mitä itse pyörittelin tota askia aisojen päällä/välissä, niin kytkinkoppa pysyy korkeuden suhteen ihan paikallaan, joskin saattaa pudota alaspäin maks. noin 10-15mm jos runkoaisojen väliin mahtuu.

 

ja kytkinakselista öljypohjan alimpaan kohtaan tulee olemaan matkaa luokkaa noin 50-70mm riippuen pohjan lopullisesta muodosta, joten kytkinkoppa on edelleen selkeästi matalin kohta.

 

...siispä...

 

startti-dilemmakin näyttäisi ratkenneen kuin lähes itsestään.

Link to comment
Guest Toheltaja

vesikoneelle siis? jos ilmabokserin kanssa turaisit niin kävis näin... get it?

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=397

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/album_pic.php?pic_id=396

 

 

eli siis pääpiirteittäin noin. Aika iso mittaero kyllä tulee kääntäessä, jos aikoo pitää koneen vakiolinjassaan. Saahan tossa toki anteeks paljon jos koneen takareunaa nostaa ja lootan etureunaa laskee. Se ei vaan sitt öljynkierron ja kaasareiden kanssa o viisain teko.

 

Mut jos tosiaan vesikonetta, niin ölkkäpohjahan o saakelin matala.

Link to comment

Pitää muistaa, että G50:ssä kytkinkoppa on pirusti alempana väärinpäin käännettynä kuin 901:ssä jos vetarilaipat pysyy samassa tasossa. Lootamuistikuvien perusteella eroa on useita senttejä. Nyt oli maavaraa takana jotain 150mm kun tuota askia viikonloppuna mallailin ja vetolaipat laatikossa tuli aavistuksen liian ylös....veikkaan, että asettuvat roger-korkeuteen kun maavara asetetaan vastaamaan todellista ajokorkeutta.

 

Vesikone, boxeri, vesi-ilmaboxeri....mitä tahansa, yhtään valmista ei ole mitään noista.....boxerista pitää hävittää se nokka-akseli pois tieltä sitten. Ja mikään noista ei tule märkäsumpulla pulttautumaan tähän autoon.

 

Ainakin muutamilta valmistajilta löytyy kohtuuhintainen sähköpumppukin öljyn liikuttamiseen tarpeen vaatiessa. Pähkäilin, että vaihdekotelon ja tasauspyöräkotelon öljy olisi eroitettu toisistaan = pääkuoressa eikä intermediate-platessa ei ole väärinpäin käännettynä aukkoja, joista öljy pääsisi eri puolille. Öljyn siirtämen puolelta toiselle ei toki ole edes mainittava ongelma, ilman pumppuakaan. Pumpun kanssa samalla vaivalla tietysti tekee öljysuihkut ja pienen jäähdyttimen kiertoon. Tosimies voisi tutkia suodatinvaihtoehtojakin? No noita voi jeesustella sitten joskus kun aski istuu rungossa ja takapyörät on kiinni jne.

 

-> Tinippa: Tarttee turvakehikkoa kasailla ensin höhhölleen ennenkun varsinaiseen vaihteiston kiinnitykseen pääsee syventymään. Käyttöentisöity ei ole tietenkään museoauto. :)

Link to comment
Guest Toheltaja

juu on 930, ku en löytäny muista käännettynä kuvaa...

ja mitä noita kuvista vertailin, on kyllä 901/915/930 aika lähellä toisiaan noin vetareiden ja kytkinakselin kohdilta silmäiltynä.

Link to comment

ärsh, juuniino. mistä lie se g50 jäänyt mieleen. ja tuon laatikon lautaspyörää pystyne kääntämään, sekin jostain jäi mieleen, mutta hyvä kun tarkistit. 935:ssä tietysti turbo-sukuinen vaihteisto.

 

mites jappe ne possukirjan hyvät suutinohjeet?

Link to comment

Asiaan liittymättä juuri lainkaan: Olisiko tietoa tai viitettä mistä olisi saatavissa tietoa porsaan 901/915/930 askien fyysisistä ulkomitoista, välityksistä etc. Samaten kiinnostaisi 911/912 65-68 tukivarsien mitoitus verrattuna esim. 944 vastaaviin ja/tai vw-tuotteisiin.

 

Aki

Link to comment
Guest Toheltaja

mie saan kaivettua ton 912 pohjaisen 901 lootan sekä 911 pohjaisen 901 lootan mitat het huomenisssa jos vaan muistan. hitusen tuo 912 peruja oleva 5 lovinen 901 on sirompi ku uudempi 901. Sopi ainakin pakuun paremmin...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...