Jump to content

moottorista


Guest kuppeli66

Recommended Posts

Guest kuppeli66
Posted

onko kellään kokemuksia miten kestäis jokkis käyttöön tehty kone normaalikäytössä?tiellä ei kuitenkaan ajeta koko ajan kaasu pohjassa niinkuin jokkiksessa niin ajattelin että se vois vaikka kestääkin jonkun aikaa(ehkä} toivottavasti.kertokaa mitä mieltä olette moisesta ajatuksesta. olis nimittäin tulossa tuollainen suhteellisen isolla tilavuudella varustettu jokkiskone jolla ei ole ajettu metriäkään kokoamisen jälkeen koneen on tehnyt ammattimies. kiitos jo etukäteen.

Posted

Mitäs sitä ihmettelemään, kestää minkä kestää, eikö? Yhden viikonlopun olet varmaan ainakin korttelin kingi, ellei muuta =)

Posted

Täydellisellä jokkis koneella johonka vaan laitettiin 2mm prikat pytyn ja kannen väliin ajettiin 2urtsia kokonaan ilman vaikeuksia...

Samalla koneella viime kesänä 1mm prikoilla n. 1000 km ja taas ilman vaikeuksia...kestää........

Guest VW 1303
Posted

yleensä jokkis koneet pelaa vasta 4000rmpn yläpuolella niin taitaa olla aika paha ajaa nätisti ja varsinkin, kun sen vielä laittaa vakio laatikon perään.

Posted
Täydellisellä jokkis koneella johonka vaan laitettiin 2mm prikat pytyn ja kannen väliin ajettiin 2urtsia kokonaan ilman vaikeuksia...

Samalla koneella viime kesänä 1mm prikoilla n. 1000 km ja taas ilman vaikeuksia...kestää........

 

Yksi ex-jm-kone Kotkassa. 2,5-3mm messinki rikat puristusten takia.

Käsittääseni lauloi korkelta ja kovaa T1 korissa kadulla useamman kesän

Posted

Riippuu tekijästä/kamppeista... Itelä on melkein identtinen jokkis kone ollu katu käytössä,ehkä juuri aavistuksen miedommilla puristuksilla.Eli itelä on ainaki kestäny.Onhan nuita sellasiaki kuskeja jolla ei kestä tavallinenkaan kuplan kone,omalla ajolla voi vaikuttaa paljonki koneen kestoon.Kuplan koneella ei kannata hirveitä matkoja kiskottaa lurttu pohjassa,muistaa välissä koneen antaa jäähtyä... ;)

Posted

Edellisiin yhtyen: riippuu niin koneesta ja varsinkin puristuksista.Muutama koneenrakentaja tekee koneen yhtä kisaa varten kauhealla paukulla. Kyl ne normaalisti on hyvin tehtyjä koneita noin muuten ottaen. Puristukset vaan alle 10.5 ni rupiaa kestämään myös kadulla.

Posted
Kyl ne normaalisti on hyvin tehtyjä koneita noin muuten ottaen.

 

Viimeksi kun kisoissa kävin, niin ei meinannu ykskään kone, joka joutui keräilyerien kautta etenemään, kestää finaaliin.

 

Eli keskimäärin kuusi lähtöä alkoi olla liikaa.

Posted

Jokkiskoneissahan ongelmana on enemmänkin juuri toi keräilyjen kautta nousu finaaleihin. Niin monta lähtöä peräperään että rupee väkisinkin kannet painuun ja öljyt menettään ominaisuutensa. Menkääpäs talvella katteleen kisoja jos nyt jäitä ees tulee. Ei talvella juuri koneet hajoile vaikka jalka suorana pitkiä suoria pistellään meneen.

 

Edelleen toistan: tekijöitä moneen lähtöön niinku täälläkin, mutta en ainakin itse karsasta jokkiskoneita yhtään. Muistaa vaan sen paukun tiputtaa ja ostohetkellä tarkistaa ettei vauhtipyörä oo hitsaamalla kiinnitetty kampuraan ; )

Posted

Parhaimmillaan kuullut 14:1 puristuksista jokkiskoneissa...huh huh...aika legendaa,en ainakaan usko että toimii enää normaalibensalla. Yksi koneenrakentaja täälläpäin kuulemma kyllästyi kun teki hyviä=nopeita vw moottorisia autoja ja menivät aina kaupan,sen jälkeen alkasi kasaamaan koneet kempin kanssa,kiertokanget,lohko ja vauhtipyörä hitsillä kiinni ;-)

Lisäksi näillä jm miehillä on "aina" 92mm koneessa,yhdellä 45 keskikaasarilla ja vakiovenaisilla kansilla kuulemma 140 heppaa kun kysyy...oikeasti kyläkisoissa näkee semmoisia paskoja joissa jäädään alle 80 hepan muutamassa tapauksessa ja raskas vw kori eihän se mihinkään mene;-)

Guest vw poika
Posted

on jokkis koneissa paljon myös 87mm ja 88mm:N koneita käytössä varsinkin Ns.kyläkisoista ja niistäkin saa melkoisen tulisia kapistuksia. tokihan on 92:a paljon käytössä myöskin.kaasareina käytetään paljon ns.brosolleita,on myös moottoripyörän kaasareita esim dellorto käytössä.ja tietysti weber yms tuplia.ja kyösti kulmalalle haluan sanoa että,ite jokkiksessa kilpailleena voin sanoa että alle 80 heppasia paskoja ei tänä päivänä jokkis kuplissa ole,kisassa varsinkaan.varsinkin isommissa kisoissa näkee tosi nopeita volsuja esim kuivasumppu moottoreilla.

Posted

ja kun puhutaan sm-kisoista ja niihin tehdyistä koneista...hinta pomppas!!!!

 

tuostakin on tullut rahamiesten kilpalaji, jos siis haluaa oikesti pärjätä....

Guest VW 1303
Posted

volsun täytyy olla jokkiksessa tänäpäivänä hyvä jos meinaa voittaa edes kyläkisat joka kyläkisassa on yleensä muutama nopea vesiviiatti. 87-88 koneesta saa kohtuu kustannuksin sen 140-148 heppaa, mutta 92 motista pitäs saada sillon yli 165 heppaa, että teho painosuhde olis sama ja se ei löydy edullisesti.

Posted
87-88 koneesta saa kohtuu kustannuksin sen 140-148 heppaa, mutta 92 motista pitäs saada sillon yli 165 heppaa, että teho painosuhde olis sama ja se ei löydy edullisesti.

 

Eli aikas painavat sylinterit ja männät kun lisäävät auton painoa n. 10 %

 

En oikein tajua

Posted

Jos tuo selventäis (lainaus AKK:n sääntökirjasta):

 

Autojen tulee täyttää seuraavat vähimmäispainot todellisen kuutiotilavuuden mukaisesti kilpailukunnossa ilman kuljettaja.

 

enintään 1050 cm3 520 kg

1350 cm3 600 kg

1650 cm3 680 kg

1680 cm3 680 kg

2050 cm3 760 kg

2500 cm3 840 kg

yli 2500 cm3 920 kg

Guest VW 1303
Posted

säännöt alle 1680cc on 680kg ja yli 1680cc on 760kg ja paljon ajetaan kilpaa alipainosella 92 volsulla, kun kyläkisoissa ei ole vaakaa.

Guest vw poika
Posted

takamoottorisen max kuutiotilavuushan on 1680cm3 omalla koneella ja 1650 ns.vierasmoottorilla.ilmakoneessa max männän halk.92mm.minun mielestä volsulla pystyy voittamaan kyllä kyläkisan,isommissa tekeekin jo tiukempaa..:) kuluneena kesänäkin voitettiin monta kisaa kuplilla.

Posted
Parhaimmillaan kuullut 14:1 puristuksista jokkiskoneissa...huh huh...aika legendaa,en ainakaan usko että toimii enää normaalibensalla. Yksi koneenrakentaja täälläpäin kuulemma kyllästyi kun teki hyviä=nopeita vw moottorisia autoja ja menivät aina kaupan,sen jälkeen alkasi kasaamaan koneet kempin kanssa,kiertokanget,lohko ja vauhtipyörä hitsillä kiinni ;-)

Lisäksi näillä jm miehillä on "aina" 92mm koneessa,yhdellä 45 keskikaasarilla ja vakiovenaisilla kansilla kuulemma 140 heppaa kun kysyy...oikeasti kyläkisoissa näkee semmoisia paskoja joissa jäädään alle 80 hepan muutamassa tapauksessa ja raskas vw kori eihän se mihinkään mene;-)

 

[OT]

Kyösti, muistakko ne kannet joita vilautin joskus taannoin Vaasas, niistä mitattiin puristukset 12,5 ja niissäkin oli kansia laskettu paaalljooon=)... ja menivät johonkin koneesee vieläpä kiinni =)[/OT]

Posted

Ostin kerran yhiltä pojilta jokkisvolkkarin ihan suoralla kaupalla. Oli kuulemma sylinteriputki haljennu,ei se mitään halki ollu vaan siinä oli reikä. Kansikin oli ottanu hiukkasen lämpöö. Mittasin ja laskin puristussuhteen. 14,2. Kaverit oli ihmetelly ku meinaa nakuttaa vaikka mitä tekee :)

 

Tuo Kyöstin kirjottama juttu kiertokankien yms yms hitsailusta on mun mielestä aika naurettavaa touhua...

 

Se on totta että jokkis on menny aika kalliiks touhuks,siks sen lopetin.

Autokrossia pystyy ajaa melkeen samalla rahalla ihan silleen "harrastusmielessä". Ja saa ajaa edelleen volkkarilla eikä se mene kaupaks jos ei ite halua :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...