Jump to content

Karmann Ghia 1962


Recommended Posts

Posted (edited)

Ei tässä mitään uutta eikä erikoista varmaankaan tule tapahtumaan, mutta ajattelinpa pistää topsun pystyyn, koska kuitenkin kaikkea kysyttävää keksin, ja onpahan sitten kysymykset yhdessä paikassa. 

Eli kyseessä -62 KG, joka on katsastettu ja ajokunnossa. Kori on kohtuullisessa kunnossa ja maali ruma ja huono, mutta niille ei tänä talvikautena ole tarkoitus kovin kummoisia tehdä. Ensi kesää varten sipistellään sähköjen kanssa, vaihdetaan tuulilasi, suoritetaan maltillinen madallus ja vaihdetaan moottori karvan verran isompaan. 

 

Ensimmäinen kysymys koskeekin moottorin vaihtoa. Sattuu nimittäin tuossa tallissa pyödän alla rojottamaan vähän ajettu 1600-kuutioinen moottori. Se jäi vähän varalle kun poistin sen pakun persuksista, kun vaihdoin siihen 1200-kuutioisen Judson-motin. Noh, haluan laittaa 1600-kuutioiseen moottoriin Karmannin orkkislämmönvaihtimet, joiden j-putken sisähalkaisija näyttäisi olevan 27 millimetriä. Onko tuo 27-millinen putki liian ahdas 1600-kuutioiselle vakiomotille? Mulla ei ole tässä nyt 1600-kuutioisen lämmönvaihtimia, joista mitata halkaisija. Lämpökotelon leventäminen onnistuu, mutta pitääkö myös vaihtaa avarammat j-putket? Mites on?

 

Kuvassa potilaan peräaukko ja ruumiinosat.

 

ruumiinosat.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Posted

Itsellä oli bussissa käytössä 1600-kuutioisen vakioputket 1835-kuutioisessa koneessa ja pahiten ahdisti vakio äänenvaimennin, ei niinkään putket. Sinänsä aika sama josko ei mitään kierroskonetta ole tekemässä.

Posted (edited)

Jees, näin varmaan on. Mennäänpä sitten noilla putkilla.

 

Sittenpä aiheeseen tuulilasin vaihto. Kuttilan autolasista löytyi hyllystä tuulilasi naarmuisen alkuperäisen tilalle. Sain tuossa juuri rimpuiltua vanhan pois. Ajattelin ensin käyttää vanhaa tiivistettä, mutta on se sen verran kuiva, että pitää löytää jostain uusi. Näissä alle -66-autoissa kromilista on C-tyyppiä ja uudemmissa T-mallia. Samaten tiivistekin on tietenkin erilainen. 

(Edit: tiivistettä ainakin tuolla: Hep.)

 

Ihan hauskaa oli toki muuten se, että pelti listan alta oli ehjä.

 

Ja pari kysymystä kokemusasiantuntijoille: Ilmeisesti C-tyypin lista  - ainakin Youtuben ukkojen mukaan - laitetaan paikalleen viimeisenä, siis sitten, kun ikkuna on paikallaan autossa (https://www.youtube.com/watch?v=-HSMbrWzIxA) . T-malli näköjään taas ennen lasin paikalleen laittoa (https://www.youtube.com/watch?v=ZRkPBj88Ik0 ) Onko tästä jollakulla poikkeavaa näkemystä? 

Toinen kysymys aiheeseen liittyen: Pitääkö kojelaudan pehmuste irrottaa, jotta saa lasin vedettyä paikoilleen? Näyttää niin ahtaalta tuo alareuna, vai kuvitelenksmä vain?

Hyviä vinkkejä ja kummitusjuttuja saa kertoa, kiitos.

lasiirti.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Posted

En usko että kojelauta aiheuttaa ongelmia, itse suojaisin kylläkin kojelaudan ennen asennusta kun itse ainakin tykkään käyttää hyvin rasvattua narua ja rasvatarhat voi jättää vaikeita tahroja. Ja näyttää kyllä todella leveältä listalta jos C-mallia. Ja ymmärrykseni mukaan molemmat paikalle ennen asennusta.

Posted (edited)

Kiitos, pitää tuota kojelaudan pehmustetta vielä pähkäillä. Ja toinenkin luotettava lähde kehotti laittamaan tämän C-listankin paikalleen ennen autoon kiinnittämistä. Tälläpä lähdetään taistelemaan, kunhan tiiviste saapuu.

Edited by Jyrki Toivanen
Posted

C-lista on viheliäinen laittaa paikalleen, tekee miten tahansa. Lasiliikkeestä kysyin niin tuumasivat että (Karmanniin) T-listallisen lasin asenteluun menee tunti, C-listallisen 8 tuntia ja veloitus sen mukaan.

 

Toveri harrastaja kavereineen nysväsi sen neljässä tunnissa ja vähän toisenlaisella hinnalla, mutta omin avuin sitä en kyllä olisi saanut siihen.

Posted (edited)

Onko kellään irrallaan orkkista doghouse-puhallinkoteloa? Olen rassaamassa ilmaläppiä koteloon,  jossa ei ole reikiä eikä koloja läppäsysteemeille. Tuleeko läppäsysteemi kotelon päätyseinään asti vai jääkö siihen tuollainen n. sentin rako. Ks. kuva. Haluasin siis tietää läppälaitteen sijainnin. Kiitos paljon kiitos.

20211023_143637.jpg

Edited by Jyrki Toivanen
Posted (edited)

Jees, hienoa! Kiitos, tällä päästään taas etteenpäin. Vuosia sitten tein saman tempun, asensin läpät aftermarket-36-hp-doghouse -koteloon, mutta se on toisessa kärryssä kiinni, enkä päässyt näkemään. Eikä muistikuviakaan ole tallessa.

Edited by Jyrki Toivanen
Posted

Ja sitten paineasetelma-asiaa. Mulla on siis tuossa pöydän alla maannut 1600-kuutioinen kone, jota olen laittelemassa Karmanniin. Moottorissa on 109-piikkinen vauhtipyörä, jossa on 200-millinen kytkin ja paineasetelma. Paineasetelma on kuitenkin keskirenkaaton malli (koska autossa, jossa motti oli, oli uudempi loota). Eikös se nyt sovi tuohon vanhaan, n. vuosimallin 1962, laatikkoon, kun hommaan 200-millisen keskirenkaallisen paineasetelman? Niiku tällaisen: Tässä.  Meneeks tää näin? Vai enkö ota jotain huomioon, vai otanko?

Posted
38 minutes ago, Jyrki Toivanen said:

Ja sitten paineasetelma-asiaa. Mulla on siis tuossa pöydän alla maannut 1600-kuutioinen kone, jota olen laittelemassa Karmanniin. Moottorissa on 109-piikkinen vauhtipyörä, jossa on 200-millinen kytkin ja paineasetelma. Paineasetelma on kuitenkin keskirenkaaton malli (koska autossa, jossa motti oli, oli uudempi loota). Eikös se nyt sovi tuohon vanhaan, n. vuosimallin 1962, laatikkoon, kun hommaan 200-millisen keskirenkaallisen paineasetelman? Niiku tällaisen: Tässä.  Meneeks tää näin? Vai enkö ota jotain huomioon, vai otanko?

Mielestäni riittää että laitat pelkän keskirenkaan olemassaolevaan asetelmaan.

Posted
No perskeles! Mistähän sitä sellaisen keksis? 
Riippuu paineasetelmasta...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
Tommone: 
 
20211026_160557.thumb.jpg.abc6de23a8af0ef08d2ee035d98865b3.jpg
Sanotaanko näin, että vaikka löytäisit tuohon keskirenkaan niin ei ole silti huono ajatus vaihtaa asetelmaa...

Ei ihan parhaita kokemuksia ainakaan mulla noista Sachs Brazil -asetelmista..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted

Ihan kuin jostain olisi tarttunut silmään, että Kennedyn rengas ei kävisi, mutta eipä mulla siitä tämän kummepaa tietoa ole. Pitää tuolta raak-racingiltä varmaan kysäistä. Kiitos vinkeistä.

Posted

Edellisen kuvan iso käärme pitäisi saada narrattua vanhan tilalle. Eli johtonippu konetilasta eteen tavaratilaan. Kannattanee lähteä ujuttamaan moottoritilasta eteenpäin. Vanhasta piuhasta vetolaite ja uuden alkupää niputettuna vanhaan kiinni. Ensimmäinen läpivienti menee helposti takasivupanelin taakse. Johto on siinä näkyvillä. Mutta sieltä se sukeltaa kynnykseen ja tulee näkyville vasta tavaratilassa edessä. Tavaratilaan tullessa tuntuu olevan tiukka mutka ja ahdas paikka, eikä tulokohtaa oikein edes näe.  Hyvät vinkit ovat tervetulleita. Vai lähdenkö apinan raivolla vaan vetämään vanhalla uutta sisään (ei tunnu hyvältä idealta se)? 

 

 

Posted

Saman asian kanssa tapelleena ei ole hyviä vinkkejä. Loppupelissä vedettiin vain voimalla läpi ja korjattiin pari johtoa jotka saivat prosessissa kipeätä. Siinä on tosiaan 90 asteen mutka kynnyskotelossa ja siihen se tahtoo jumittaa, vetää miten päin vain.

 

Jonkunlaista liukastetta varmaan voisi käyttää, ehkä saippuaa? Johtojen muovi ei oikein tykkää josko sen rasvaa, muuten sipaisu vaseliinia tuottaisi kivasti luistoa. Jarrukumirasva voisi toimia, se ei tiettävästi syö kumia eikä muovia.

Posted
1 hour ago, Jyrki Toivanen said:

Rengasrasva, se jota autonrenkaaseen laitetaan asennettaessa?

Juu se on just pop tähän tarkoitukseen. Tietty 3M kaapeliliukaste on myös yleisesti saatavilla sähkötarvikeliikkeistä.

  • Like 1
Posted
On 10/30/2021 at 8:30 PM, Tanhis said:

Juu se on just pop tähän tarkoitukseen. Tietty 3M kaapeliliukaste on myös yleisesti saatavilla sähkötarvikeliikkeistä.

Niinpä tietysti. Pannaan muistiin, tätä tarvitaan kun aletaan kasaamaan junista. (vaikka siinä onkin tilavat kaapelikanavat, niin ei ainakaan haittaa).

Posted

Jumakauta. Yritin vetää vanhaa piuhaa liikkeelle, mutta eihän se inahtanutkaan. Tai vähän liikahti, sitten juuttui. Tuo kärry on läträtty ruostesuojamössöillä niin huolellisesti, että olisko nekin liimailleet piuhan sinne kiinni. Tiedä sitten laittelisko johtonipun takaa eteen niiku myöhemmissä, olisko ihan hölmöä: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=619940&highlight=wiring+harness+installation

Posted
11 hours ago, Jyrki Toivanen said:

Jumakauta. Yritin vetää vanhaa piuhaa liikkeelle, mutta eihän se inahtanutkaan. Tai vähän liikahti, sitten juuttui. Tuo kärry on läträtty ruostesuojamössöillä niin huolellisesti, että olisko nekin liimailleet piuhan sinne kiinni. Tiedä sitten laittelisko johtonipun takaa eteen niiku myöhemmissä, olisko ihan hölmöä: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=619940&highlight=wiring+harness+installation

Voithan sinne tietty ruiskutella etupäästä vaikka silikoni sprayta niin saisi vähän alkuliukastetta että sen saisi sieltä liikkeelle.

Posted

Tai koitat vedellä vanhan ensin pois vaikka piuha kerrallaan, ja sitten uusi vaijerilla vetäen paikaleen, jos ei katkeile vanhat kaikki sinne putken tukkeeksi 🙈

 

Posted

Juu, pitää kattoa jos sitä saisi liukasteltua jollakin. Uudemmissa kuin vm. -66 piuha kulkee tosiaan kynnyskotelon ulkopuolella, ohjaamossa, joten jos tuon alkuperäisen ratkaisun kanssa rupeaa sipuli palamaan, mä laittelen sitten siten. Tuossa kun on kaksi tiukkaa mutkaa, alhaalla kynnyskotelossa ja ylhäällä näköjään vielä siinä kun piuha tulee tavaratilaan. 

Posted
33 minutes ago, Jyrki Toivanen said:

Juu, pitää kattoa jos sitä saisi liukasteltua jollakin. Uudemmissa kuin vm. -66 piuha kulkee tosiaan kynnyskotelon ulkopuolella, ohjaamossa, joten jos tuon alkuperäisen ratkaisun kanssa rupeaa sipuli palamaan, mä laittelen sitten siten. Tuossa kun on kaksi tiukkaa mutkaa, alhaalla kynnyskotelossa ja ylhäällä näköjään vielä siinä kun piuha tulee tavaratilaan. 

Nykyään kun noita pikku endoskooppeja löytyy vähän jokanurkalta niin voisi olla fiksua kurkata kanavaan ennen kuin uutta rupeaa pujottamaan läpi. Siittä saisi ainakin aika hyvän ymmärryksen kannattaako edes ruveta yrittämään.

  • Like 1
Posted
1 hour ago, Jyrki Toivanen said:

Juu, pitää kattoa jos sitä saisi liukasteltua jollakin. Uudemmissa kuin vm. -66 piuha kulkee tosiaan kynnyskotelon ulkopuolella, ohjaamossa, joten jos tuon alkuperäisen ratkaisun kanssa rupeaa sipuli palamaan, mä laittelen sitten siten. Tuossa kun on kaksi tiukkaa mutkaa, alhaalla kynnyskotelossa ja ylhäällä näköjään vielä siinä kun piuha tulee tavaratilaan. 

Juuri eilen katselin youtubesta kun CT purki -67 Karmannia ja siinähän oli huijattu katalasti: Koko johtosarja tuli suoraan kuskin jalkatilaan ja meni kynnyskotelon sisäpuolella ja vasta takajalkatilasta putkeen josta konehuoneeseen.  Ihan siis tehtaan jäljiltä, olivat vissiin huomanneet että se putkiasennus koko matkalta on kovin työläs.

  • Like 1
Posted (edited)

Enhän mä ollut tiennyt enkä tajunnut, että etulokarin takaosassa on luukku. Luukku pois, niin johan helpottui. Siellähän se johto näkyy ja lähtee suoraa putkea takapenkin sivulle ja siitä konetilaan. Kyllähän se tuota suoraa linjaa tuli ulos ihan kauniisti pyytämällä ja uuden johdon viemisenkin pitäisi onnistua kohtuuheleposti. Vedin vielä vanhalla johdolla vetolangan putkeen.

Vähän pelotti kun luukkua kaivelin auki, mutta siellähän oli ihan ehjää tavaraa. 

(Itsehän en tuota luukkua hoksannut - kiitos Naapurin Heikille jälleen kerran!)

 

piilo.jpg

 

piilo2.jpg

 

johtoputki.jpg

 

 

Edited by Jyrki Toivanen
  • Like 2
Posted

Onpas ollut tiivis tuo keula. Minulla on kyllä tuo pelti, mutta sen molemmin puolin on varmaan 5mm rako.  Oliko siinä luukun ympärillä tiiviste ja sitten massattu umpeen vai miten tuo oli tehty?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...