Jump to content

Liian iso nokkalaakeri


Juge

Recommended Posts

Kasailemassa ekaa kertaa kuplan konetta ja tuli tilanne eteen johon en löydä vastausta. Nokka akselin ensimmäinen laakeri on leveämpi kuin nokka-akselin ura eli nokka-akseli ei mene paikoilleen. Nokka on ilmeisesti joku virinokka (merkinnät kyljessä K2 CWC C-4 D-4 ja päässä C-35). Tönärillä kun mittaan akselin uran niin se on 28mm ja laakeri on 28,1mm. Onko laakeri oikean levyinen? Näitä ei ilmeisesti ole eri levyisiä eli ainoa ongelma laakerissa voisi olla että on valuvikainen? Akseli on ollut aikaisemmin kiinni koneessa ja toiminut eikä kyseinen laakeri ollut ongelma koneremonttia varten. Voiko laakeria hioa kapeammaksi vai mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Jos voi hioa niin paljonko kannattaa jättää välykseksi?

Link to comment
13 hours ago, mikko k said:

Vaikuttaa Scat C-35 nokalta. Hio hienoa hiekkapaperia vasten pöydällä. Välys jotain 0,05-0,1mm.

Ja jos nokkalaakeri sattuu olemaan

ns double thrust niin klemmarilla nippuun molemmat ja sitten laakerimetallin hionta tasalleen. On se kyllä syvältä ettei tänä maailman aikana saa edes bolt on- nokkalaakereita

Edited by wp
Link to comment
3 hours ago, mikan said:

Jotenkin tulis itselle mieleen palauttaa laakerit sinne mistä on ne ostanut. Sitten uudet jonkun toisen valmistajan sopivammat tilalle. Eihän nuo maksa kuin jotain 20-30 €.

Noinkin voi toki tehdä. Saattaa vaan mennä viikko tai pari tuohon puljaamiseen. Jos laakerit tarttee niinku nyt niin nopeiten saa hiomalla kuntoon ja konetta eteenpäin.

Link to comment

Kiitos vastauksista :) Onko eri valmistajilla siis eri levyisiä laakereita? En osannut tällaistä sopimattomuusongelmaa arvata niin laakereihin tuli pientä nirhaumaa kylkeen kun nokka-akselia paikalleen sovittelin eli epäilen että ei kelpaa palautukseen. Hionta ei ole ongelma kylläkään. Lähinnä mietin että onko kyljissä kovaa tavaraa vain pinnassa ja hionta vie sen pois (vai tuleeko tähän kohtaan edes hirveesti rasitusta). Miten hienoa hiekkapaperia kannattaa hommassa käyttää?

Link to comment

Nokka-akseli kannattaa ottaa irti moottorista jos tulee tuollainen ongelma ja kokeilla irtolaakereita nokkaan. Kuitenkin on helpompi ottaa materiaalia pois kuin lisätä sitä. Jos edellä oleva ohje ei toimi niin laakeri on hiottava siten ettei vastinpinnat mene vinoon, hiomapaperiksi käy esim. vesihiomapaperi, mutta kokeile ensin asentaa laakerit irralliseen nokkaan. Nokkalaakereita löytyy joka suuntaan, yli ja alikokoja. Terveisin Keiteleen Kone.

Edited by Maasturi
Link to comment

Akseli on irti moottorista eikä laakeri mahdu akselin uraan leveyssuunnassa koska on 0,1mm leveämpi. Mä en oo mistään löytänyt myytävien laakerin leveysmittoja (enkö ole vain osannut katsoa ja siksi ostanut vääränkokoiset laakerit?). Yli ja alikokoja lohkoa ja nokkaa vasten olen nähnyt… niiden mittojen pitäisi olla kohdallaan. Mitä karkeutta vesihiomapaperia kannattaa käyttää?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...