Jump to content

Liian iso nokkalaakeri


Juge

Recommended Posts

Posted

Kasailemassa ekaa kertaa kuplan konetta ja tuli tilanne eteen johon en löydÀ vastausta. Nokka akselin ensimmÀinen laakeri on leveÀmpi kuin nokka-akselin ura eli nokka-akseli ei mene paikoilleen. Nokka on ilmeisesti joku virinokka (merkinnÀt kyljessÀ K2 CWC C-4 D-4 ja pÀÀssÀ C-35). TönÀrillÀ kun mittaan akselin uran niin se on 28mm ja laakeri on 28,1mm. Onko laakeri oikean levyinen? NÀitÀ ei ilmeisesti ole eri levyisiÀ eli ainoa ongelma laakerissa voisi olla ettÀ on valuvikainen? Akseli on ollut aikaisemmin kiinni koneessa ja toiminut eikÀ kyseinen laakeri ollut ongelma koneremonttia varten. Voiko laakeria hioa kapeammaksi vai mitÀ tÀssÀ tilanteessa kannattaisi tehdÀ? Jos voi hioa niin paljonko kannattaa jÀttÀÀ vÀlykseksi?

Posted (edited)
13 hours ago, mikko k said:

Vaikuttaa Scat C-35 nokalta. Hio hienoa hiekkapaperia vasten pöydÀllÀ. VÀlys jotain 0,05-0,1mm.

Ja jos nokkalaakeri sattuu olemaan

ns double thrust niin klemmarilla nippuun molemmat ja sitten laakerimetallin hionta tasalleen. On se kyllÀ syvÀltÀ ettei tÀnÀ maailman aikana saa edes bolt on- nokkalaakereita

Edited by wp
Posted

Jotenkin tulis itselle mieleen palauttaa laakerit sinne mistĂ€ on ne ostanut. Sitten uudet jonkun toisen valmistajan sopivammat tilalle. EihĂ€n nuo maksa kuin jotain 20-30 €.

Posted (edited)

”On se kyllÀ syvĂ€ltĂ€ ettei tĂ€nĂ€ maailman aikana saa edes bolt on- nokkalaakereita”


Tahtoo nykyÀÀn olla kaikki tavara samanlaista. Tarkastaa tarvii kaikki osat itse.

Edited by mikko k
Posted
3 hours ago, mikan said:

Jotenkin tulis itselle mieleen palauttaa laakerit sinne mistĂ€ on ne ostanut. Sitten uudet jonkun toisen valmistajan sopivammat tilalle. EihĂ€n nuo maksa kuin jotain 20-30 €.

Noinkin voi toki tehdÀ. Saattaa vaan mennÀ viikko tai pari tuohon puljaamiseen. Jos laakerit tarttee niinku nyt niin nopeiten saa hiomalla kuntoon ja konetta eteenpÀin.

Posted

Kiitos vastauksista :) Onko eri valmistajilla siis eri levyisiÀ laakereita? En osannut tÀllaistÀ sopimattomuusongelmaa arvata niin laakereihin tuli pientÀ nirhaumaa kylkeen kun nokka-akselia paikalleen sovittelin eli epÀilen ettÀ ei kelpaa palautukseen. Hionta ei ole ongelma kyllÀkÀÀn. LÀhinnÀ mietin ettÀ onko kyljissÀ kovaa tavaraa vain pinnassa ja hionta vie sen pois (vai tuleeko tÀhÀn kohtaan edes hirveesti rasitusta). Miten hienoa hiekkapaperia kannattaa hommassa kÀyttÀÀ?

Posted (edited)

Nokka-akseli kannattaa ottaa irti moottorista jos tulee tuollainen ongelma ja kokeilla irtolaakereita nokkaan. Kuitenkin on helpompi ottaa materiaalia pois kuin lisÀtÀ sitÀ. Jos edellÀ oleva ohje ei toimi niin laakeri on hiottava siten ettei vastinpinnat mene vinoon, hiomapaperiksi kÀy esim. vesihiomapaperi, mutta kokeile ensin asentaa laakerit irralliseen nokkaan. Nokkalaakereita löytyy joka suuntaan, yli ja alikokoja. Terveisin Keiteleen Kone.

Edited by Maasturi
Posted

Akseli on irti moottorista eikĂ€ laakeri mahdu akselin uraan leveyssuunnassa koska on 0,1mm leveĂ€mpi. MĂ€ en oo mistÀÀn löytĂ€nyt myytĂ€vien laakerin leveysmittoja (enkö ole vain osannut katsoa ja siksi ostanut vÀÀrĂ€nkokoiset laakerit?). Yli ja alikokoja lohkoa ja nokkaa vasten olen nĂ€hnyt
 niiden mittojen pitĂ€isi olla kohdallaan. MitĂ€ karkeutta vesihiomapaperia kannattaa kĂ€yttÀÀ?

Posted

Ei se karkeus niin tarkkaa ole mutta joku 400-600 kÀy ainakin. TÀÀ hiontahomma on ihan normaali toimenpide nÀillÀ nyky laakereilla.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...