Jump to content

Kleinbus 66


Recommended Posts

Ajatuksissa museokatsastaa vm 66 bussi. Tarviiko moottorinlohko olla alkuperäinen(ollu 1500) jollainen siinä on ollut. Alkuperäinen kone on hajonnut 1992 jolloin asennettiin kuplasta kone tilalle joka nyt toki täysin korjattu vastaamaan 1600 moottoria mutta siis eri sarjanumero kuin 1500cc.

Sähköt muutettu 12V:ksi, muutoin auto on alkuperäinen junis.

Link to comment

Riippu tietty museotarkastajasta. Itse sanoisin että jos moottori ulkonäöllisesti vastaa bussin konetta niin en näe asiassa ongelmaa. Mutta jos esim. ilmanputsari ei ole bussista niin se on iso näkyvä osa moottoria mikä minusta kuuluu olla oikeanlainen.

Link to comment

12V muutos on monesti kelvannut liikenneturvallisuutta parantavana muutoksena (paremmat valot). Mutta turha näitä on netissä ihmetellä, yhteys oman alueen museotarkastajaan, niin asiat selviää. Sarjanumerot nyt tuskin haittaa, mutta jos on Kuplan 1600 kaksreikäkansilla alkuperäisen 1500 yksreikäkantisen koneen tilalla, niin se voi olla jollekin tarkastajalle liikaa. 

Link to comment

Ja jossain vedetään täysin silmät ummessa tai tietämättä kaikki muutokset läpi museokatsastuksesta. Aika räikeetäkin rävellystä museoautona nähty vuosien mittaan 😄  Menee se kuplankin 2 reikäkantinen, harvassa on orggiskone enää ja sinne on usein laitettu uudempaa, hieman tehokkaampaa yms. Normaalia huoltoa ja korjaamista modernimmilla palasilla.  Toki itse arvostan autoa  museokuntoiseksi sellaisena että se on alkuoperäistä lähellä, vaikka vähän aikaakin olisi nähnyt. Ei sentään uutta vastaava tai ylihyväksi tehty, jollaisena se ei tehtaaltakaan ole ollu

Link to comment
On 11/13/2023 at 5:46 PM, ovaaliheppu said:

Ja jossain vedetään täysin silmät ummessa tai tietämättä kaikki muutokset läpi museokatsastuksesta. Aika räikeetäkin rävellystä museoautona nähty vuosien mittaan 😄  Menee se kuplankin 2 reikäkantinen, harvassa on orggiskone enää ja sinne on usein laitettu uudempaa, hieman tehokkaampaa yms. Normaalia huoltoa ja korjaamista modernimmilla palasilla.  Toki itse arvostan autoa  museokuntoiseksi sellaisena että se on alkuoperäistä lähellä, vaikka vähän aikaakin olisi nähnyt. Ei sentään uutta vastaava tai ylihyväksi tehty, jollaisena se ei tehtaaltakaan ole ollu

Onhan näitä, siinä missä toinen tarkastaja valittaa naarmuista virtalukon ympärillä ja toiselle kelpaa uusituotanto alumiinivanteet (alkuperäinen esikuva peltinen) ja kaksivärimaalaus kuplan kyljessä.

Link to comment

No joo kiitos näistä kommenteista. Alkuperäinen kysymys jos joku viitsii lukea oli tuo moottorilohko ja olen kysynyt siis yhdeltä tarkastajalta joka sanoi että se pitää olla alkuperäinen. Se että onko se tai paremminkin siitä tehty ties mitä ei kuulemma kiinnosta. Auto on alkuperäinen T2 jossa 12V ja moottorin osalta kaikki muu alkuperäistä joten ei siis mikään räpellys aluvanteilla jne..

 

 

Link to comment
4 hours ago, PetriS said:

.....oli tuo moottorilohko ja olen kysynyt siis yhdeltä tarkastajalta joka sanoi että se pitää olla alkuperäinen.

Nyt pitäis olla tarkkana termien kanssa. 

Moottorilohko pitää yleensä olla alkuperäinen, koska useimmiten moottorilohkoon tehdään koneistukset, jotta saadaan kuluneisuuden aiheuttamat haitat postettua.

VW ilmajäähdytteisessä moottorissa numero on kampikammiossa, joka siis on pienempi osakokonaisuus kuin moottorilohko.
VW on valmistanut vaihtomoottoreita, joissa on uusi kampikammio puuttuvalla numerolla mutta kierrätysmerkeillä. Tähän on ollut tarkoitus lyödä alkuperäinen numero kierrätysmerkkien väliin.

Jos tarkastaja on perehtynyt vanhoihin autoihin yleensä, eikä tiedä tätä kuriositeettiä volkkarissa, voi häntä valistaa asiassa. 

Useat tarkastajat hyväksyvät moisen muutoksen, vaikka numero muuttuukin. Niitä uusia kampikammioita ei enää ihan helpolla löydä.

 

Onnea ja menestystä-

Link to comment

Jaksaisin väittää muistikuvistani kun noita museointidokumentteja joskus lueskelin, ettei museoajoneuvossa tarvitse moottorilohkon olla alkuperäinen. Melko lailla anaalimielinen tarkastaja jos tämän vaatii tarkastuksen läpäisyyn. Museoajoneuvon vaatimuksena ei ole 100% matching numbers osat...

Link to comment
On 11/21/2023 at 10:27 AM, ovaaliheppu said:

Jaksaisin väittää muistikuvistani kun noita museointidokumentteja joskus lueskelin, ettei museoajoneuvossa tarvitse moottorilohkon olla alkuperäinen. Melko lailla anaalimielinen tarkastaja jos tämän vaatii tarkastuksen läpäisyyn. Museoajoneuvon vaatimuksena ei ole 100% matching numbers osat...

Toinen on että miten edes määrität mikä on oikea matching numbers kone autoon kun tietääkseni edes tehdas ei enää birth certificateen tätä merkitse.

Tietty oikealle tontille moottorinnumero on helppokin määrittää mutta se että onko se juuri oikea on aikalailla mahdotonta jos ei ole tallessa auton alkuperäisiä dokumentteja missä moottorin numero olisi mainittu.

Link to comment

Kuplan osalta ovat aika tarkkoja kaikesta, kun siihen melkein kaikkea kaupasta saa eikä tarvitse itse tehdä, mutta moottorista riittää kunhan on alkuperäisen tyyppinen ja niitähän ei montaa erilaista sitten enää ole, laturi/ laturin jalka ja imureikien määrä kannessa varmaan suurimmat.

 

Mutta toki tämäkin on parin paikallisen museotarkastajan näkemys, tulkinnanvaraa aina on.  VW:n vaihtokonesysteemin jäljiltä harvassa enää alkuperäistä konetta on ja kovin usein vaihtokoneeseenkin on jäänyt stanssaamatta alkuperäinen numero, joten ei ole mitään numeroa.

 

Syntymätodistukseen saa moottorinumeron jos sen on älynnyt hakiessa ilmoittaa ja se täsmää siihen mikä tehtaan rekisterissä on, muuten ei. Minä en viitsinyt edes yrittää koska tiesin että kone on vaihdettu. Arkistossa tiettävästi on haku vain runkonumeron perusteella ja siitä tietty pääsee moottorinumeroon ja muihin tietoihin, mutta toisinpäin ei onnistu.

Edited by Kharon
Link to comment
On 11/22/2023 at 11:19 PM, Kharon said:

Kuplan osalta ovat aika tarkkoja kaikesta, kun siihen melkein kaikkea kaupasta saa eikä tarvitse itse tehdä, mutta moottorista riittää kunhan on alkuperäisen tyyppinen ja niitähän ei montaa erilaista sitten enää ole, laturi/ laturin jalka ja imureikien määrä kannessa varmaan suurimmat.

 

Mutta toki tämäkin on parin paikallisen museotarkastajan näkemys, tulkinnanvaraa aina on.  VW:n vaihtokonesysteemin jäljiltä harvassa enää alkuperäistä konetta on ja kovin usein vaihtokoneeseenkin on jäänyt stanssaamatta alkuperäinen numero, joten ei ole mitään numeroa.

 

Syntymätodistukseen saa moottorinumeron jos sen on älynnyt hakiessa ilmoittaa ja se täsmää siihen mikä tehtaan rekisterissä on, muuten ei. Minä en viitsinyt edes yrittää koska tiesin että kone on vaihdettu. Arkistossa tiettävästi on haku vain runkonumeron perusteella ja siitä tietty pääsee moottorinumeroon ja muihin tietoihin, mutta toisinpäin ei onnistu.

Ei taida moottorin nroa saada, vaan maininnan että moottorin nro on alkuperäinen.

3DB23AC0-E648-44DF-9244-EBE97556DB6A.jpeg

  • Confused 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...