Jump to content

Vaihteiston hankinta edessä


Recommended Posts

Näyttäisi olevan noiden valmiiden laatikoiden saatavuus/tarjonta aika heikolla mallilla joten kaivattaisiin suosituksia henkilöstä/yrityksestä ketä rakentaisi kokemuksella IRS vaihteiston.

 

Ghiian tulossa ja kadulle. Yksinkertaisina spekseinä että kestäisi 150hv, välityksiä voidaan katsoa tarkemmin mutta luultavasti vakiota pidempi nelonen. 

Link to comment
On 3/21/2024 at 7:01 AM, Takre said:

Näyttäisi olevan noiden valmiiden laatikoiden saatavuus/tarjonta aika heikolla mallilla joten kaivattaisiin suosituksia henkilöstä/yrityksestä ketä rakentaisi kokemuksella IRS vaihteiston.

 

Ghiian tulossa ja kadulle. Yksinkertaisina spekseinä että kestäisi 150hv, välityksiä voidaan katsoa tarkemmin mutta luultavasti vakiota pidempi nelonen. 


Vakio laatikko toimii ihan hyvin noilla tehoilla kun muistaa ettei se ole mikään kiihdytyslaatikko jolla otetaan ”kytkinpommeja”. 1303S laatikko on vahvin vakiolaatikko pisimmällä 3.875:1 perävälityksellä.

 

Pidempää nelosta en laittaisi koska se laskee maantienopeuksilla moottorin kierroksia ja siten heikentää moottorin jäähdytystä juuri silloin kun moottorin kuormitus ja lämmöntuotto on suurimmillaan.

Link to comment

Vakiota tehokkaammalla koneella vakiolaatikosta vain loppuu välitys auttamatta kesken, ei oikein toimi sekään.

 

Toki kiihtyy hyvin, mutta siinäkin voi mennä liiallisuuksiin: 60-luvun alun 1200-kuutioisen laatikolla kiihdyttelyä rajoittaa eniten kuski, vaihto 1 -> 2 pitäisi tapahtua käytännössä heti kun on päässyt liikkeelle ja ässän laatikossa onkin paljon sopivampi.

Link to comment

No jaa, tuskin ihan noinkaan.

 

Jos laskeskellaan että autossa on 03S laatikko, halkaisijaltaan 64cm takarenkaat ja kierrosluku olisi 6000rpm, niin auto kulkee noilla eväillä noin 210kmh. Riittänee useimman volkkarin ajo-ominaisuuksiin..

  • Like 2
Link to comment

1303s 3,88 peränvälityksellä olevassa vaihteistossa on aina alunperin 0,93 nelonen eli ei ole nelosen kokonaisvälitykseltään juurikaan eroava 4,125 peränvälityksellä olevaan laatikkoon joissa on lähestulkoon aina alunperin 0,89 nelosen välitys.

Link to comment
On 3/25/2024 at 9:13 AM, mikko k said:

No jaa, tuskin ihan noinkaan.

 

Jos laskeskellaan että autossa on 03S laatikko, halkaisijaltaan 64cm takarenkaat ja kierrosluku olisi 6000rpm, niin auto kulkee noilla eväillä noin 210kmh. Riittänee useimman volkkarin ajo-ominaisuuksiin..

 

Niin ja jos käytät jotain sellaista kierroslukua, johon miedosti viritelty kone kivasti kykenee, vaikka 4000, niin se onkin enää 140.

 

Näkisin että kun koneen kaikki liikkuvat osat on vaihdettu + kannet on vaihdettu (että se ylipäänsä kiertää 6k) niin se ei enää ole 'mieto viritys'. Se toki on suhteellinen käsite, mutta kustannusten pomppaus satasista tonneihin on kovin konkreettista.

 

Matkavauhti on tyypilisesti 80% maksimista eli tässä tapauksessa ~110. Joka niinkuin oli se pointti, miedossakin virikoneessa koneessa olisi vääntöä enempäänkin.

Link to comment
1 hour ago, Kharon said:

 

Niin ja jos käytät jotain sellaista kierroslukua, johon miedosti viritelty kone kivasti kykenee, vaikka 4000, niin se onkin enää 140.

 

Näkisin että kun koneen kaikki liikkuvat osat on vaihdettu + kannet on vaihdettu (että se ylipäänsä kiertää 6k) niin se ei enää ole 'mieto viritys'. Se toki on suhteellinen käsite, mutta kustannusten pomppaus satasista tonneihin on kovin konkreettista.

 

Matkavauhti on tyypilisesti 80% maksimista eli tässä tapauksessa ~110. Joka niinkuin oli se pointti, miedossakin virikoneessa koneessa olisi vääntöä enempäänkin.

Kysyjän specseissä oli 150hv, jota ei voine pitää enää mietona virityksenä ja kustannuksista ei puhuttu mitään.

 

Ja mun pointti oli, kuten jo aiemmin mainitsin, ”Pidempää nelosta en laittaisi koska se laskee maantienopeuksilla moottorin kierroksia ja siten heikentää moottorin jäähdytystä juuri silloin kun moottorin kuormitus ja lämmöntuotto on suurimmillaan.”

 

Mutta asiat voi toki nähdä monella lailla. Ei tästä mulla sen enempää.

Link to comment
On 3/25/2024 at 2:40 PM, Tutkija said:

1303s 3,88 peränvälityksellä olevassa vaihteistossa on aina alunperin 0,93 nelonen eli ei ole nelosen kokonaisvälitykseltään juurikaan eroava 4,125 peränvälityksellä olevaan laatikkoon joissa on lähestulkoon aina alunperin 0,89 nelosen välitys.

Ainakin pari 4.375 perällä olevaa swing loovaa purkanut ja on myös esiintynyt sakeampaa 0.93 nelosen ratasparia. Näissä uudemman mallin laakeri koppa ym. ja veikkaisin olevan alunperin 1200cc Jeans mallista.

Link to comment
Ainakin pari 4.375 perällä olevaa swing loovaa purkanut ja on myös esiintynyt sakeampaa 0.93 nelosen ratasparia. Näissä uudemman mallin laakeri koppa ym. ja veikkaisin olevan alunperin 1200cc Jeans mallista.
Uudemmat 4,375 laatikot aina 0,93 nelosella.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...