Jump to content

teho ennätys!


Guest BugPower

Recommended Posts

Guest ritariässä

ja kyseisen formula-aikakauden bemun myllyistä revittiin parhaimmillaan noin 1500 hepan lukemia. lohkoina vanhat ja käytetyt tuotantomallien valurautamöykyt:) noil lukemilla kuplan työntötangot olisivat ihmeissään,heh

Link to comment
Guest Valtsu
1.5l koneesta 900 heppaa wtf? x(

 

Tuolloin noissa sai käyttää vaikka mitä polttoaineita joten eiköhän noi litkuja "viritelty" yhtä surutta kuin mitä moottoreitakin.

Link to comment
Guest Valtsu

Olihan noi B-ryhmäläisetkin aika rajuja. Tekniikka kuitenkin jotain muuta ku mitä formuloissa on nähty.

 

"Audi vetäytyi välittömästi Henri Toivosen kuolemaan johtaneen

onnettomuuden jälkeen. Muutama kuukausi tämän jälkeen Audi ilmoitti, että

heillä olisi ollut jo valmiina seuraavan sukupolven turbokone, josta olisi

irronnut huimat 1000hv!"

 

Tuolla lisää: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=29439

 

Mikäs se rataluokka on missä noilla B-ryhmän kaltaisilla on tässä viime vuosinakin ajeltu? Vai ovatko jopa peräti noita ex B-ryhmäläisiä

 

Edit: joo... Sori tää OT

Link to comment
ja kyseisen formula-aikakauden bemun myllyistä revittiin parhaimmillaan noin 1500 hepan lukemia. lohkoina vanhat ja käytetyt tuotantomallien valurautamöykyt:) noil lukemilla kuplan työntötangot olisivat ihmeissään,heh

 

BMW M10 moottorista nämä lukemat. Aikanaan 1.6L moottori joka putkitettiin ja tehtiin 1500 kuutioiseksi. Tehdas osti ihmisten autoista käytettyjä moottoreita ja antoivat uudet tilalle. Vanha lohko kesti paremmin kun aivan uusi.

Link to comment
Guest ritariässä
ja kyseisen formula-aikakauden bemun myllyistä revittiin parhaimmillaan noin 1500 hepan lukemia. lohkoina vanhat ja käytetyt tuotantomallien valurautamöykyt:) noil lukemilla kuplan työntötangot olisivat ihmeissään,heh

 

BMW M10 moottorista nämä lukemat. Aikanaan 1.6L moottori joka putkitettiin ja tehtiin 1500 kuutioiseksi. Tehdas osti ihmisten autoista käytettyjä moottoreita ja antoivat uudet tilalle. Vanha lohko kesti paremmin kun aivan uusi.

 

 

ja jos joku nyt ihmettleee käytettyjen lohkojen käyttöä niin kerrottakoon käytettyjen hakeneen ne muodot mihin ne tulee jäämään eli uutuuden jälkeiset jännitykset ym lohkoista karaistuneet käytössä pois.

Link to comment

joo, olihan noita..

 

hondan F1 kuulemma kanssa kehitteli omaa vastaustaan turbo aikakauden kahinoihin, oli omana aikanaan kuulemma todella futuristinen, ovaalimännillään ect. mutta kyseistä konetta ei koskaan saatu radalle, ennen turbokausien loppua.

Link to comment

Onkos kellään tietoa tosta Dahlbackin ennätysturbokuplasta? Oli jotain juttua tuning.fi-lehdessä ja muistaakseni joskus oli v8-lehdessä juttua et oli kilometrin matkalla ottanut 298km/h mittariin tai jotain..liki 300km/h kuitenkin. Nii ja eikös noista Pauterin tekemistä koneista oo otettu jotain 980heppaa? näin muistaisin..

Link to comment
Guest Toheltaja

Ovaalimäntiä oli jossain Hondan katupyörissäkin taannoin. tosin ei kauaa.. Tolla yritettiin saada paras mahdollinen hyöty nääs kahdelle venttiilille. Varmasti ois paikallinen koneistamo ollu huuli pyöreenä ku ois vieny porautukseen ;)

Link to comment
Ovaalimäntiä oli jossain Hondan katupyörissäkin taannoin. tosin ei kauaa.. Tolla yritettiin saada paras mahdollinen hyöty nääs kahdelle venttiilille. Varmasti ois paikallinen koneistamo ollu huuli pyöreenä ku ois vieny porautukseen ;)

 

Honda NR750. Siitä saatiin paras mahdollinen hyöty 8:lle (!) venttilille. Eli 4-sylinterinen 32-venttiilinen. Samoin siinä oli 2 kiertokankea / mäntä.

 

Honda suunnitteli sitä superbike kilpuriksi, mutta säännöt muutetettiin juuri ennen pyörän esittelyä siten, että männän tulee olla pyöreä. Tekivät siitä sitten katupyörän ettei koko suunnittelutyö olis menny hukkaan.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

No tää menee nyt jo OT:n OT:ksi.

 

Verstaalle tuli patu, joka oli pamauttanut vanhalla corollalla transitin kylkeen, epäili että olisko menny männät soikeeksi siitä äkkipysäyksestä, kun oli kone alkanu sen jälkeen savuttaan..

En oikein tienny, että mitä siihen olis pitäny vastata..? :)

 

Eikä corollalla ollu ajettu vasta kuin 350tkm..

 

Tuli vaan noista männistä mieleen.

Link to comment

Heh.. Tuosta Dahlbackin kuplasta vielä.. oli vissiin saanu jonkun kilpailukiellon ku oli niin ylivoimainen.. Nooh, olivat keksineet kilpailukiellon syyksi, et kupla valutti VETTÄ radalle.. Vaikka siis kone EI ollut vesijäähdytteinen. :)

Link to comment
Guest kvaaq
...On siellä kuvattuna joku porschen 16-mukinen boxerikin, jos jotain sattuu ilmajäähypaskat kiinnostamaan.

 

Hyvän näkösiä noi virranjakajat. "Tää letku tais mennä tohon mukiin...eiku..."

 

-k

Link to comment

^ wbx lohko?!?? vai oliskohan nyt kuitenkin Pauterin oma moniosainen lohko jossa vw:stä muistuttaa vain sylintereiden määrä ja nokka-akselin sijainti. Pelkät tuollaiset kannet maksaa vajaan neljä tonnia riippuen varusteista...

 

Rajumpi katukäytettävyys arveluttaa suuresti kun katsoo jäähdytysripoja... Mutta nämä ovatkin tehty vain suoraan ajamiseen. (paitsi pappa-Donin matalapuristeinen cruiseri-ghia :D)

Link to comment
Guest Forsbacka
...On siellä kuvattuna joku porschen 16-mukinen boxerikin, jos jotain sattuu ilmajäähypaskat kiinnostamaan.

 

Hyvän näkösiä noi virranjakajat. "Tää letku tais mennä tohon mukiin...eiku..."

 

-k

 

Tämäkin Ferrari jokseenkin perverssin näköinen sytkän osalta. V-12, kaksi jakajaa ja neljä puolaa. Italialaiset tunnetusti ymmärtää sähkölaitteiden päälle. Ehkä ne on sen verran tässä kohtaa ymmärtäneet, että ainut keino päästä maaliin asti on kahdentaa koko sytytys. http://www.gurneyflap.com/Resources/PICT3310.jpg

Ei kylläkään formula ja muutenkin alkaa oleen aika off-topic.

 

Noita formulakuvia kun katselee, niin jo 70-luvulla joka härveli oli mekaanisella ruiskulla. 80-luvun härveleissä alkaa sitten olemaan jo sähköisiäkin ruiskuja, mutta vain muutamalla sytyttää suoraan ilman jakajaa.

-Edit-

Kävi askarruttamaan, että miten ne 70-luvulla sen mekaanisen ruiskun tekivät, kun voi arvata, että formulassa ei mitään mekaanista ilmamäärämittarilautasta käytetä. Tästäpä tuo näkyy selvästi:

http://www.gurneyflap.com/Resources/IMG_0113.jpg

Nokan päässä pumppu ja luistimallisesta kaasuläpästä vipu, joka pienentää syöttiä osakaasulla. Helppoa, kuin mikä.

Link to comment

ei ole mikään ainutkertaiseksi jäänyt suuttimen sijoituspaikka.

 

tosin modernimmeissa formulamoottoreissa suuttimet ovatten keskellä imutorvea joku 10-20mm irti torven päästä.......

Link to comment

Eikä sen tartte olla edes formula.. eräs suomen ratoja kiertävä jannu koitti jo aikoinaan eri sijoitusmalleja ja totesi omassa ratakilpurissaan ton asennusmallin kaikkeesta toimivimmaks. Tuolla linkin takana oli muutama kuva tuostakin mallista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...