Jump to content

Vesittyneet lohkot..


Guest ¤DumCoP¤

Recommended Posts

Guest ¤DumCoP¤

Kuulin tälläisen jutun..

 

Eräs vanhankansan vw-kuski kertoi minulle, että jos kuplan öljytilaan on päässyt vettä ja se on seisonut siellä pitempään (vetistyneet metsälöydöt), niin lohko on kuuluma käyttökelvoton? Alumiinihan lähtee kyllä hapettumaan veden seurauksista, tämän mukana lohko hilseilee metallihilettä pitkään.. (kai?!)

 

Ovat kuulema pilanneet monta *hyvää mottoria huonoilla lohkoilla, mahtaakohan tämä pitää paikkansa?? Tähän mies vielä lisäsi, "siinä sen näkee miksi volkkarin lohkoihin ei ole tarkoitettu laitettavaksi vettä.." ;)

 

Kokemuksia, kuultuja juttuja?

 

-Eetu-

Link to comment
Guest ¤DumCoP¤

Jotain kuvaan viittaavaa tuli ensin itsellenikin mieleen.. Ei kylläkään ihan noin pahana.. :D

 

Onkohan nokkaratas ja lohko samaa materiaalia?

 

-Eetu-

Link to comment
Guest ¤DumCoP¤

Mulla menee tuo fysiikka/kemia jonkun verran yli hilseen.. :P Mutta sittenhän vois näin maalaisjärellä kuvitella että lohko ei pääse hilseilemään vaan sisäkalut kuluu ensin pois?

 

Ja mitenkäs sitten jos koneessa on kuitenkin öljyä jonka seassa on vettä?

 

Itse kun olen laittanut koneen "seisomaan" ni samalla oon ladannu sen täpötäyteen öljyä..

 

-Eetu-

Link to comment

Ei se vesi sellaisenaan tee sitä pahaa, vaan happi. Jos vesi on öljyn seassa(oikeastaan se ei voi olla seassa vaan parhaimmillaan pelkästään "emulgoituna", mutta joka tapauksessa se erottuu öljystä kun se on seissyt jonkin aikaa ja muistaakseni vesi on kevyempää kuin moottoriöljyt joten se nousee pintaan ja hapettaa sitten ne metallit joka ovat veden kosketuksessa.

 

Jos vesi menis pohjaan öljyn alle se ei tekis mitään koska happi ei pääse veden sekaan öljyn läpi.

 

 

Edit: Tuon näköiseksi splitin vaihdelaatikko menee jos se lojuu happamassa vedessä riittävän kauan... ;)

 

195431.jpg

Link to comment
  • 4 months later...

Sanon oman sanani tähän vaikken näistä kemiallisista asioista niin ymmärrä. Omasta koneesta oli syksyn ja talven aikana mennyt vettä kaasarista sisälle. Öljyt kun päästi pois niin vettä tuli aika lahjakkaasti, mutta kaasari ok, syliterit ok, kampi, veivit, lohko, ok. mikään siis ei ollut syöpynyt. Ja nyt on koneella ajettu hyvillä mielin :)

 

edit. Hups tuli nostettua vähän vanha keskustelu ylös. :)

Link to comment
  • 5 months later...
Guest ¤DumCoP¤

No nyt se tuli tälläinen lohko vastaan.. Oli idea ruveta siitä rankentelemaan konetta kesäisiin ajoihin..

 

Uskaltaakko vai eikö uskaltaa..

Mielessäni kävi, jos tekisin niin että putsaisin lohkon huolella ja tämän jälkeen "paistaisin" sen jossain *uunissa ~110:ssa asteessa hetken?!

Voinko saada sen mahdollisen hapettumisen loppumaan sillä?

Viisaammat auttakoon..

 

Onko muilla käyttökokemuksia lohkoista joissa on ollut vettä?

 

 

 

 

-Eetu-

Link to comment
Guest Toheltaja

mie oon joskus koittannu ihan hiekkapuhalluksella että kuinka kivasti tuommonen hapettuma on menny syvyyttä kun pinnassa on jo selvää rakkulaa. Se lohko oli ainakin käyttökelvoton. Ei näyttänyt hapettuneena ees pahalta, mutta kun sai hapettuman pois ja pinnat puhtaaks niin oli täynnä neulan mentäviä reikiä läpi asti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...