Volkkariukko Posted April 26, 2007 Share Posted April 26, 2007 Nyt rupeaa vähän viit...ttaa kun laturivalo EI sammu ollenkaan.Laturi on tasavirta ja siihen on vaihdettu hiilet+ remmi kiristetty.Luulin että vika olisi ollut laturireleessä,kun muutaman päivän se on "tikittänyt" penkin alla.Mutta olen kokeillut parilla laturireleellä,eikä kummiskaan TOIMI. Olisiko laturi sökö? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 Onko vika ilmennyt pitkän seisonta-ajan jälkeen? Noita tasavirtasiahan ois hyvä herätellä näin keväisin taas henkiin. Viisaammat kertokoot miten tämä tapahtuu ilman, että asennussavu karkaa laturista.. Quote Link to comment
DOODAH Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 remmi irti, akulta miinus laturin runkoon ja + toiseen niistä (D+ tai DF). Alkaa pyöriä, ja kun + kaapelin yhdistää molempiin (D+ ja DF) yhtäaikaa kiihtyy vauhti, sillon laturi on ok. Samalla hoituu polarisointikin. Vaihdoikko itte hiilet? Niitä pitää painaa ankkuria vasten ja pyöritellä eka, voi olla kosketus muuten huonona ja siksi ei pelaa? Quote Link to comment
Volkkariukko Posted April 27, 2007 Author Share Posted April 27, 2007 Vika oli jo myöhään syksyllä,tai se "tikitys" oli jo syksyllä.Hiilet vaihdoin itte,ja pyöritin niitä kyllä ankkuria vasten.Auto kyllä alkoi pelata paremmin hiilen vaihdon jälkeen. Quote Link to comment
tmm Posted April 27, 2007 Share Posted April 27, 2007 Lataako se kuitenkin? Eli onko häikkä vain valossa. Saa maita jostain? Quote Link to comment
Volkkariukko Posted April 27, 2007 Author Share Posted April 27, 2007 Lataako se kuitenkin? Eli onko häikkä vain valossa. Saa maita jostain? En tiedä vielä,pitää huomenna mittailla ja katsoa missä voisi olla vikaa. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted April 30, 2007 Author Share Posted April 30, 2007 Nyt on käyty mittailemassa ja suoraan akusta oli 12,7 mikä on kyllä liian vähän.Ja kun mittaili suoraan laturista luvut oli 1,2 ja 1,3,mutta siitä ei saa selvää lukua kun mittari "pomppi" edestakaisin. Olisiko kumminkin latausrele sökö? Quote Link to comment
Guest Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 Tee niinkuin toi DOODAH neuvoi. Sen jälkeen tiedät onko vika laturissa vai jossain muualla, säätimessä tai piuhoissa. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted May 1, 2007 Author Share Posted May 1, 2007 remmi irti, akulta miinus laturin runkoon ja + toiseen niistä (D+ tai DF).Alkaa pyöriä, ja kun + kaapelin yhdistää molempiin (D+ ja DF) yhtäaikaa kiihtyy vauhti, sillon laturi on ok. Samalla hoituu polarisointikin. Vaihdoikko itte hiilet? Niitä pitää painaa ankkuria vasten ja pyöritellä eka, voi olla kosketus muuten huonona ja siksi ei pelaa? Nyt on tehty niinkuin DOODAH neuvoi,ja vauhti tosiaan kiihtyyi,elikkäs se tarkoittaa että laturi toimi.Näyttää että olisi aika osta uusi latausrele? Quote Link to comment
Volkkariukko Posted May 10, 2007 Author Share Posted May 10, 2007 jep, uutta relettä kehiin No niin,uusi latausrele hankittu.Ruuvattu kinni,mutta ei sitä helv...in latausvalo sammuu ollenkaan. Mistä nyt aletaan etsiä vikaa? Quote Link to comment
-tipi- Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Ootko varma ettei ole öljynpainevalo, joka palaa? Quote Link to comment
Volkkariukko Posted May 10, 2007 Author Share Posted May 10, 2007 Ootko varma ettei ole öljynpainevalo, joka palaa? Se valo joka palaa.on vasemmalla puolella alhalla,eikös se ole latausvalo? Quote Link to comment
-tipi- Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 Laturin valon pitäis olla punanen ja öljyvalon vihreä (oliko vuosimalleissa eroja?). Silti on aika helppoa laittaa johdot tai lampunkannat mittarin takana ristiin. Laita virrat päälle ja ota öljynpainekytkimeltä piuha irti, sammuuko sinua vaivannut valo? Jos ei sammu, sillon latauksen merkkivalo maadoittuu jotain muuta kautta kuin mitä sen pitäisi. Quote Link to comment
Volkkariukko Posted June 2, 2007 Author Share Posted June 2, 2007 Vikaa vihdoin löytynyt,oli 1 johto ankkurista poikki. Ja se vanha laturi latasi 6-7 volttia,että akku ei mennyt ollenkaan tyhjäksi. Kiitoksia kummiskin kaikille. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted June 2, 2007 Share Posted June 2, 2007 Hep! Kovin samankaltaiselta kuulostaa kuin itellä. toisen threadin ohje oli että miinus runkoon ja DF:ään yhtä aikaa????? kumpi on oikein ja mitä jos meni väärin? laturi kyllä pyöri kun noin tarjosi sähköä, mutta jos laitto vaan miinuksen runkoon ja plussan D+:aan niin todella huonosti ja kipinöi kollektorilta. Kun miinus molemmissa, rungossa ja DF:ssä, niin kipinöinti lakkasi ja pyöri silti, oiskohan ollu et pikkasen paremmin. Kummasti lisää vauhtia sai kun pätki maata DF:ään sopivalla taajuudella. Kumpaan suuntaan laturin pitää tuossa pyöriä ja miten kovaa? Haynesin kirjan ohjeiden mukaan mittasin latausjännitteen regu irroitettuna D+:n ja runko&DF-terminaalien välistä. Mittari näytti noin o,3V. Tässä kytkennässä moottori kävi noin 3 sekuntia, kun mutoin sano kirja että voipi soivakin peli (siis laturi) kärvähtää. Kun mittasin normaalisti käydessä maan ja D+:n väliltä oli ulosanti 1,2-1,3V eli sikali oire vaikutti samanlaiselta. Olisko lanka poikki multakin? Talven aikana tää on ilmaantunut, ekalla käynnistyskerralla tänä keväänä laturin valo sammahti hetkeksi, ja sitten se onkin palanut siitä asti notta oiskos tossa kohti lanka katkennut... Leluauton moottoreiden ankkureiden lankojen katkeaminen on paljon tutumpaa, mutta ne pyöriikin luokkaa 200k RPM jolloin vähän paremmin ymmärtää että miksi se lanka tosiaan katkeaa... Tallin nurkasta löyty 12v tasavirtalaturi puhaltimen kanssa, joten tuota pitäs kanssa kokeilla että toimiko ennenkuin pistäs kiinni. Riepoo se, että motilla tarttis päästä enää noin 3oo km... mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu... -eemeli- Quote Link to comment
Guest eemeli Posted June 3, 2007 Share Posted June 3, 2007 Hep! Sammuhan se valo viimein... eikä tarttenu etes nypätä merkkivalon polttimoa irti, riitti kun laturin vaihto. Hassua oli se, että tallin nurkasta rojukasan alta löyty ihan toimiva tasavirtalaturi, en eten musitanu että mulla sellanen oli omasta takaa... Huomenna vasta mittarin kanssa varmistamaan, että akullekin tulee jotakin. Jos ei tule, niin kun ei tänään viel äkatto sitä, niin ei mee yöunet... -eemeli- Quote Link to comment
metake Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Voe p**ka, kaverin kuplaa ropattu kun lataus loppu yht'äkkiä. Kupla -74:n johon vaihdettu 12V tasavirtalaturi + latausrele. Alkuun pelas ihan hienosti, sitten yht'äkkiä sytty latausvalo ja lakkas lataamasta. Vaihdettiin rele uuteen, eikä auttanut. Kun laturille tarjoaa sähköä (tai painaa releen kärjet käsin kiinni) se yrittää lähtee pyöriin (remmi kiinni). Laturilta suoraan mitaten latausjännite on ~1 V. Taitaa mennä laturin vaihdoksi, olikos se niin että imusarja (1-reik. kannet) pitää irrottaa ennenkuin se onnistuu? Quote Link to comment
Pepe Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 No paskanahan se selvästi on jos ilman säädintä antaa 1 voltin. Olette tietysti polarisoineet sen ilman että hihna on kiinni? Imusarjaa ei tarvitse irroittaa kunhan löysää puhallinkopan etupuolelta hyrrän irti. Quote Link to comment
metake Posted August 22, 2007 Share Posted August 22, 2007 Olette tietysti polarisoineet sen ilman että hihna on kiinni? Eipäs polarisoitukaan sitä ollenkaan. Pata vaan kiinni latureineen ja piuhat paikalleen. Kovaa ajoo 2 kuukautta ja lopetti lataamisen. Quote Link to comment
Guest eemeli Posted August 23, 2007 Share Posted August 23, 2007 Hep! Kuulostaa vähän samalta ku ittellä, paitti että mulla seiso talven ylitte jollon lataus katosi kun eka kerran pisti tulille ni melkeen samantien. Multa ol laturista lanka poikki, anto koko voltin, jopa vähän toistakin. -eemeli- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.