Jump to content

Latausvalo


Recommended Posts

Nyt rupeaa vähän viit...ttaa kun laturivalo EI sammu ollenkaan.Laturi on tasavirta ja siihen on vaihdettu hiilet+ remmi kiristetty.Luulin että vika olisi ollut laturireleessä,kun muutaman päivän se on "tikittänyt" penkin alla.Mutta olen kokeillut parilla laturireleellä,eikä kummiskaan TOIMI. Olisiko laturi sökö?

Link to comment

remmi irti, akulta miinus laturin runkoon ja + toiseen niistä (D+ tai DF).

Alkaa pyöriä, ja kun + kaapelin yhdistää molempiin (D+ ja DF) yhtäaikaa kiihtyy vauhti, sillon laturi on ok. Samalla hoituu polarisointikin.

 

Vaihdoikko itte hiilet? Niitä pitää painaa ankkuria vasten ja pyöritellä eka, voi olla kosketus muuten huonona ja siksi ei pelaa?

Link to comment
remmi irti, akulta miinus laturin runkoon ja + toiseen niistä (D+ tai DF).

Alkaa pyöriä, ja kun + kaapelin yhdistää molempiin (D+ ja DF) yhtäaikaa kiihtyy vauhti, sillon laturi on ok. Samalla hoituu polarisointikin.

 

Vaihdoikko itte hiilet? Niitä pitää painaa ankkuria vasten ja pyöritellä eka, voi olla kosketus muuten huonona ja siksi ei pelaa?

 

 

 

Nyt on tehty niinkuin DOODAH neuvoi,ja vauhti tosiaan kiihtyyi,elikkäs se tarkoittaa että laturi toimi.Näyttää että olisi aika osta uusi latausrele?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Laturin valon pitäis olla punanen ja öljyvalon vihreä (oliko vuosimalleissa eroja?). Silti on aika helppoa laittaa johdot tai lampunkannat mittarin takana ristiin. Laita virrat päälle ja ota öljynpainekytkimeltä piuha irti, sammuuko sinua vaivannut valo?

 

Jos ei sammu, sillon latauksen merkkivalo maadoittuu jotain muuta kautta kuin mitä sen pitäisi.

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest eemeli

Hep!

 

Kovin samankaltaiselta kuulostaa kuin itellä.

 

toisen threadin ohje oli että miinus runkoon ja DF:ään yhtä aikaa?????

 

kumpi on oikein ja mitä jos meni väärin?

 

laturi kyllä pyöri kun noin tarjosi sähköä, mutta jos laitto vaan miinuksen runkoon ja plussan D+:aan niin todella huonosti ja kipinöi kollektorilta.

 

Kun miinus molemmissa, rungossa ja DF:ssä, niin kipinöinti lakkasi ja pyöri silti, oiskohan ollu et pikkasen paremmin.

 

Kummasti lisää vauhtia sai kun pätki maata DF:ään sopivalla taajuudella.

 

Kumpaan suuntaan laturin pitää tuossa pyöriä ja miten kovaa?

 

Haynesin kirjan ohjeiden mukaan mittasin latausjännitteen regu irroitettuna D+:n ja runko&DF-terminaalien välistä. Mittari näytti noin o,3V. Tässä kytkennässä moottori kävi noin 3 sekuntia, kun mutoin sano kirja että voipi soivakin peli (siis laturi) kärvähtää.

 

Kun mittasin normaalisti käydessä maan ja D+:n väliltä oli ulosanti 1,2-1,3V eli sikali oire vaikutti samanlaiselta. Olisko lanka poikki multakin? Talven aikana tää on ilmaantunut, ekalla käynnistyskerralla tänä keväänä laturin valo sammahti hetkeksi, ja sitten se onkin palanut siitä asti notta oiskos tossa kohti lanka katkennut...

 

Leluauton moottoreiden ankkureiden lankojen katkeaminen on paljon tutumpaa, mutta ne pyöriikin luokkaa 200k RPM jolloin vähän paremmin ymmärtää että miksi se lanka tosiaan katkeaa...

 

Tallin nurkasta löyty 12v tasavirtalaturi puhaltimen kanssa, joten tuota pitäs kanssa kokeilla että toimiko ennenkuin pistäs kiinni.

 

Riepoo se, että motilla tarttis päästä enää noin 3oo km...

 

mikä on kun ei taidot riitä, mikä on kun ei onnistu...

 

-eemeli-

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Sammuhan se valo viimein... eikä tarttenu etes nypätä merkkivalon polttimoa irti, riitti kun laturin vaihto.

 

Hassua oli se, että tallin nurkasta rojukasan alta löyty ihan toimiva tasavirtalaturi, en eten musitanu että mulla sellanen oli omasta takaa...

 

Huomenna vasta mittarin kanssa varmistamaan, että akullekin tulee jotakin. Jos ei tule, niin kun ei tänään viel äkatto sitä, niin ei mee yöunet...

 

-eemeli-

Link to comment
  • 2 months later...

Voe p**ka, kaverin kuplaa ropattu kun lataus loppu yht'äkkiä. Kupla -74:n johon vaihdettu 12V tasavirtalaturi + latausrele. Alkuun pelas ihan hienosti, sitten yht'äkkiä sytty latausvalo ja lakkas lataamasta.

 

Vaihdettiin rele uuteen, eikä auttanut. Kun laturille tarjoaa sähköä (tai painaa releen kärjet käsin kiinni) se yrittää lähtee pyöriin (remmi kiinni). Laturilta suoraan mitaten latausjännite on ~1 V.

 

Taitaa mennä laturin vaihdoksi, olikos se niin että imusarja (1-reik. kannet) pitää irrottaa ennenkuin se onnistuu?

Link to comment
Guest eemeli

Hep!

 

Kuulostaa vähän samalta ku ittellä, paitti että mulla seiso talven ylitte jollon lataus katosi kun eka kerran pisti tulille ni melkeen samantien.

 

Multa ol laturista lanka poikki, anto koko voltin, jopa vähän toistakin.

 

-eemeli-

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...