Jump to content

Dinitrol ruostesuoja-aineesta kokemuksia? (tai POR-15)


Guest timokupla

Recommended Posts

Guest timokupla

Ajattelin työntää Dinitrolin ML-sprayta tuonne lämpötunnelien sisälle. Kenelläkään moisesta ruostesuojasta käytännön kokemusta?

 

Jos porais 10mm reiät lämpökanavien kylkeen, jollain jatkoletkuviritelmällä tavaraa sisään ja tulppais ne reiät sitten.

5v päästä sama homma.

Link to comment

Dinitrolia myyvästä tarvikekaupasta piäis löytyä Dinitrolin oma pitkällä letkulla varustettu spraysuutin, joka käy spraypulloon. Sellaisella olen joskus koteloita hölväillyt. On vielä tallella tuo suutin/letku. Tectylin vastaavassa pullossa onkin erilainen suutin, joten siihen ei käynyt.

 

Ei oo käytännön empiiristä kokemusta kestääkö Dinitrol 5 v. Tietysti vaikuttaa missä kunnossa kotelot ylipäätänsä on ennen käsittelyä...

Link to comment
Guest timokupla
Siis lämpötunnelien sisälle ruosteenestoaine, eli sinne missä se lämmin ilma kulkee? Hanki kaasunaamari valmiiks...

 

Juuri sinne.

Löyhkäkö se pahastikin, vaikka on kuivunut? Kuivaako hitaasti (vrt. esim terva).

Link to comment
Siis lämpötunnelien sisälle ruosteenestoaine, eli sinne missä se lämmin ilma kulkee? Hanki kaasunaamari valmiiks...

 

Juuri sinne.

Löyhkäkö se pahastikin, vaikka on kuivunut? Kuivaako hitaasti (vrt. esim terva).

 

Tuo oli osuva vertaus, tuo terva, kuivuu juurikin kuin terva, eli ei lähes ollenkaan. Ja haisee ihan saatanasti, mitä enempi lämpöä niin sitä enempi haisee. Ja haisee taatusti sen 5 vuotta.

Link to comment

miksi ne pitäisi sisäpuolelta suojata? jos ovat käytössä niin kuumailma pitää ne kuivana.

 

ja juuri se että vaikka kuivuukin niin lämmetessä saattaa kertyä kaasuja.

no ei se mitään jos haluaa ajella kaasunaamari päässä tai kärsiä pienestä pääkivusta kruisailunpäätteeksi.

 

mulla on kohta sama operaatio edessä eli uusien koteloiden laitto ja ajatelin suojata ne vain päältä.

Link to comment
Guest timokupla
Siis lämpötunnelien sisälle ruosteenestoaine, eli sinne missä se lämmin ilma kulkee? Hanki kaasunaamari valmiiks...

 

Juuri sinne.

Löyhkäkö se pahastikin, vaikka on kuivunut? Kuivaako hitaasti (vrt. esim terva).

 

Tuo oli osuva vertaus, tuo terva, kuivuu juurikin kuin terva, eli ei lähes ollenkaan. Ja haisee ihan saatanasti, mitä enempi lämpöä niin sitä enempi haisee. Ja haisee taatusti sen 5 vuotta.

 

Tuota pelkäsinkin! Mitenkähän mahtaa olla sen Tectylin kans? Tuskin senkummempaa.

Taitaa mennä tavallisen pohjamaalin suihkutteluksi.

Link to comment
Guest timokupla
miksi ne pitäisi sisäpuolelta suojata? jos ovat käytössä niin kuumailma pitää ne kuivana.

 

ja juuri se että vaikka kuivuukin niin lämmetessä saattaa kertyä kaasuja.

no ei se mitään jos haluaa ajella kaasunaamari päässä tai kärsiä pienestä pääkivusta kruisailunpäätteeksi.

 

mulla on kohta sama operaatio edessä eli uusien koteloiden laitto ja ajatelin suojata ne vain päältä.

Eipä ole kupla koko vuotta ajossa, eikä kuivaa varastopaikkaa - toki semmoinen on hankintalistalla.

Pellin pintaan kertynee kosteutta ja pitemmän päälle pelti sitten ruostuu. Ei huvittais pilata työlästä projektia säästämällä väärässä paikassa.

 

Joissain ulkkisprojektisivuissa ovat laittaneet ne kotelot kahdesta palasta (alapuoli erikseen), suojanneet ensin sisältä ja hitsanneet sitten kiinni.

Link to comment

Itse vetelin just alkuviikosta Tectyl-spray suojat sisuksiin..ja hyvältä tuo vaikutti, kuivuikin melko nopeesti. Sain myös mukaan sopivan pidemmän letkusuuttimen. En lämpökoteloihin kuiteskaan.

 

Eiköhän ne samanlaisia rasvoja ole, eikös ne takuita tyrkytä kaikkiin jos liikkeessä teettää.. ja saahan sitä laittaa lisää aikaajoin, onhan siellä tulpat sitä varten.

Link to comment

Tässä tectyl-dinitrol-mikälie-kotelosuoja-asiassa ongelmana on juurikin tuo lämpö. Vaikka se olisi 5-vuotta vanhaa ja hyvin kuivunutta, niin kun sitä lämmittää, se notkistuu ja alkaa haista.

 

Eipä mullakaan vuosi sitten suojattu emännän käyttöauto juuri enää haissut, kunnes alkoi helteet niin sama haju kuin olis justiinsa suojattu.

Link to comment
Guest timokupla
Tässä tectyl-dinitrol-mikälie-kotelosuoja-asiassa ongelmana on juurikin tuo lämpö. Vaikka se olisi 5-vuotta vanhaa ja hyvin kuivunutta, niin kun sitä lämmittää, se notkistuu ja alkaa haista.

 

Eipä mullakaan vuosi sitten suojattu emännän käyttöauto juuri enää haissut, kunnes alkoi helteet niin sama haju kuin olis justiinsa suojattu.

 

ok. Näinhän siinä taitaa käydä.

 

Mites tommonen aine kun POR-15? Oiskohan siitä sitten avuksi?

Link to comment

http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm

 

En ole itse käyttänyt, mutta POR 15 on käsittääkseni maali, jonka kanssa suositellaan käytettäväksi systeemiin kuuluvaa pesuainetta ja pinnan esikäsittelyainetta. Ehkä aika hankala sinne kotelon sisälle... Itse jätin ne peltiset lämpökanavat pois ja laitoin tilalle muoviputkea. En kyllä missään nimessä laittaisi mitään öljymäistä tai vahamaista mönjää noiden kanavien sisälle. Siitä ei välttämättä selviä pelkällä päänsäryllä...

Link to comment

POR15 kokemuksia loytyy.

 

Piruuttani testasin sita japanin ruosteeseen ennen koritoita:

 

Takaluukussa oli mannyn salakavalasti aiheuttama lommo josta oli maali lohjennut. Maalia oli pois semmoinen 1x4cm pala. Ruostekin oli kerennyt iskemaan siihen jo jonkin verran, lieko ollu vuoden paivat paljaana.

 

Poistin pintaruosteen terasharjalla ja vetasin mustan POR15 maalin pintaan, ja jatin sikseen yli vuodeksi, talven suolatkin paasivat vapaasti temmeltamaan kun kyseessa oli paaosin talvipirssi.

 

Tuona aikana ei paikatussa kohdassa nakynyt minkaanlaista muutosta, loppuun asti se oli saman nakoinen kuin ekana paivana. Pysyy kiinni kuin tauti, kunhan pelti siella alla on rosoinen tai hiukan ruosteinen, ja rasvaton.

 

Tuotteesta sanotaan etta se ei sovellu pintamaaliksi, haalistuu auringossa nopeasti. Ei mulla ainakaan haalistunut yhtaan.

 

Sittemmin koko auto kaytiin lapi ja maalattiin yli. Ei kiehunut POR sielta lapi.

 

Mina ainakin suosittelen tuota, jos on pintaruosteista peltia maalattavana.

 

Huurut on myrkkya, ja kasista ei maali lahde kuin kulumalla pois ajan mittaan. Purkin kantta ei ekan avauksen jalkeen kannata sulkea, ellei laita muovikassista tms. leikattua siivua valiin. Maali kuivuessaan liimaa purkin kannen aika tehokkaasti kiinni.

 

Jan

Link to comment

Por15 ohjeessa neuvotaan käyttämään pesuun valmistajan marine cleania (rasvan poisto) ja sen jälkeen metal readya. Metal ready tekee pinnasta mattamaisen missä maali tosiaankin pysyy aika hyvin. Laiton omaan projektiin kynnyskotelot alapuolelta ja pyöränkaaret yms. tuolla POR15:lla. Maalasin hiekkapuhalletulle pinnalle, mutta käsittelin pinnat noilla aineilla ennen maalausta. Aika näyttää mihin aine pystyy.

Maalasin kokeeksi ruosteisen rautalapion reilu vuosi sitten. Eipähän maali ole hilseillyt oikein yhtään. Tietysti lapiohommissa maali kuluu...

Maali jää tosiaan käsiin, kuin purkka tukkaan.

Link to comment
Guest timokupla

Pistin kyselyä Finikorille, jos niillä ois hyviä ideoita. Esim sen mönjän päälle jotain, joka tekis kalvon. Ettei tarvii kajuutassa varahappilaitteita.

 

Jos niillä ei oo mitään ei-haisevaa ratkaisua ko. ongelmaan, suihkin pohjamaalia 8mm rei'istä sisälle.

 

Tuota PORia olis varmaan kannattanu käyttää tuossa mun pohjan kunnostuksessa. Noh, seuraavaan kertaan - toivottavasti vasta 30v päästä.

 

Ja palstalaisille jälleen kiitos vinkeistä.

 

/timo

Link to comment

Joo, toi on kynnyskotelo jonka sisällä on putki, minkä päät on noi putken natsat. Ja sen putken sisällä se kuuma ilma kulkee.

Eli jos teet tohon näkyvään pintapeltiin reiän ja lykkäät siitä koteloainetta sisään, se ei ole vielä siellä missä lämpö kulkee...

Link to comment
Guest timokupla
Joo, toi on kynnyskotelo jonka sisällä on putki, minkä päät on noi putken natsat. Ja sen putken sisällä se kuuma ilma kulkee.

Eli jos teet tohon näkyvään pintapeltiin reiän ja lykkäät siitä koteloainetta sisään, se ei ole vielä siellä missä lämpö kulkee...

Noh, tohon nimitysasiaan en lähde mukaan. Tuota on varmaan puitu tarpeeksi aiemminkin.

 

Ja kyllä siellä putken ulkopuolellakin lämmintä piisaa, toki vähemmän kuin putken sisällä. Mutta kuitenkin sen verran, että kotelosuoja-aine lämmetessään saattaa tuntua nenässä.

Ainakin tuo minun tarvikekotelon sisäputki on varsin ohutta peltiä.

 

Tiedän tyypin, joka tekee siinä takimmaisen haaroituskappaleen päällä, takapenkin alla, ruokaa. Käärii folioon nakkeja & lihiksen ja ajelee jonkun matkaa!

Link to comment

Kyllä noita volkkarin kynnyskoteloita on suojattu suomessa 50-luvulta asti.

On niillä ennen ainakin voinu ajaa.

Oon mä ainakin vetäny koteloaineet kaikkiin mulla olleisiin kupliin. Enkä oo miettiny sen enempää. Mut ehkä mä siks oonkin näin pöljä, kun liuottimet on surkastuttanu aivot alkuperäisestä rusinan koosta vielä lisää.

Link to comment

Ei pysty sanoo, kun en ollu syntyny sillon vielä, mutta varmaan tervaa, jäteöljyä, vaseliinia...

 

Mä oon laittanu vaikka mitä merkkejä. Ainakin tektyyliä, dinitron, ym.

Eli älä ainakaan niitä laita, tai susta tulee tällänen lahopää.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...