hanski. Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 olisi tiedossa ammattimiehen aloittama, 40cm lyhennetty rantakirppuprojekti...kirppuun tuli aikanaan hommattua luvat...mutta auto ei erinäisistä syistä koskaan valmistunut...eikä tullut rekisteriin.... luvat menivät vanhaksi..... ja tästä aikaa ainaskin 10 vuotta... onko tuon kanssa nykypäivänä enää mitään mahdollisuuksia...?? Quote Link to comment
GT78 Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Öö, kannattaisko kysyä AKElta paremmin kun täältä? :D Quote Link to comment
hanski. Posted July 10, 2007 Author Share Posted July 10, 2007 jep...mutta täältäkin löytyy kavereita jotka ovat noista vanhaksi menneistä lupahakemuksista varmaan perillä.. +jostakin pitää aloittaa... Quote Link to comment
Timppa Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 on mahdollisuuksia, mutta vanhoilla luvilla voit sytyttää takkaa,, paitsi mahdolliset rakennemuutos selvitykset kannattaa säilyttää, koska uusia lupia hakiessa voi päästä vanhoilla selvityksillä aika helpolla, juuri kävin selvittelemässä, itsellä oli -89 kantaauto tarkastettu pohjalevy, johon piti laittaa 912 porschen kori, vanhoilla luvilla ei, mutta uudet hakemalla, ja hyvin perusteltuina kyllä onnistuu. konttorillahan ne tietää parhaiten sanoa, aken "auttava" puhelin, oli aika perseestä. Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Tuota nii, mulla on nyt kyllä semmonen kutina ja tietokin et kirppua ei saa enää rekisteröityä jos ei ole koskaan ollut tai ole näyttöä et on joskus ollut. Eli luvillahan ei ole mitään merkitystä. Oli tästä samasta aiheesta puhetta konttorilla kun kävin kesäkuun lopulla omani katsastaan. Eikös EU kieltänyt nämä 2000-luvun alussa? Quote Link to comment
mikan Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 EU kieltänyt? Lisätietoja pliis... t. Mika Quote Link to comment
Guest Raggare Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 eiks kirva mee korivaihosta? + tietty kaarta pykälien mukaa Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Jostakin h*vetin eu-direktiiveistä ja lakipykälistä se katsastusmies höpisi ja että näitähän ei saa enää tehdä. Tai tehdähän saa mut ei rekisteröityä. Ja onhan tuosta ollut puhetta paljonkin sillon ku omani ostin 2002, et nää on sit niitä katoavia luonnonvaroja. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Jotenkin minua epäilyttää että EU-lla on tässä mitään sormea mukana. Taitaa olla vaan huhuja, sekä pelko kysyä oikeesti AKE:lta. Jos on kunnon selvitykset rakennemuutoksista niin kyllä pitäis onnistua. Hanski, kysy suoraan AKE:lta tai aluksi luotettavalta konttorilta (eiköshän ne oo kaikki luotettavia...) ;) Quote Link to comment
Guest Toni I Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Suurin muutos mitä eu toi tulleessaan taisi olla, että vaadittiin sivutörmäyssuoja. Tuohan ei ole rakenteeltaan kirpussa kovin vaikea toteuttaa. Vetää esim. pääkaaresta putken korilinjan sisällä etujalkatilaan. Pohjalevyn/rungon lyhenettyjä mallisarjan ulkopuolisia korinvaihtojahan on 2000-luvulla tehty useampia esim.jalkasen 356, useat malibucobrat, rodit, jne... Sitkeässä on tuo huhu Eu-peikosta. Eu alueella useimmassa maissa saa rakentaa täysin omavalmiste vehkeitä, eikä niitä olla ainakaan eu toimesta kieltämässä. Huhun pohjaan on on myöskin lisännyt 90-luvun puolenvälin jälkeen tarkentuneet kanta-auton prosentti seuranta, vaadittiin kanta-autolle alkuperäinen kone/laatikko, prosentit eivät kuolettuneet 2 vuoden jälkeen, jne.. Tämän vuoden vaihteessa toi prosenttitaulukko parani tuollaista projektia kohtaan. Pohjalevyn,akseleiden, laatikon ja koneen prosenttiosuus parani. Katsastuskonttorillakin käydessäkin kannattaa olla kriittinen ja vaatia perusteluja jos kats.mies sanoo ettei saa tehdä. Tuntuu sielläkin olevan sitkeässä korinvaihtokielto mikä tuli voimaan 2001 joka tarkoitti itsekantavalla korilla olevien käytännössä tapahtuvaa kieltoa. Verotetaan uudelleen. Tämäkään muutos ei koske rungollista/pohjalevyllä olevaa autoa. Quote Link to comment
Guest Hande Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Alkoi vaivaan nii paljon tämä aihe että oli pakko soittaa katsastuskonttorille tästä aiheesta, tosin kiinnosti kyllä itseänikin kirpun omistajana. Ennen vuotta -98 muutoskatsastetun kirpun rekisteröinti on mahdollista, mutta sen jälkeen ei ole enää onnistunut muutoskatsastus. Ei ole kuulemma rakennemuutoksille EU-tyyppihyväksyntää, näin sanottiin minulle. En kysellyt sitten sen enempää syitä. Mut hanski, jos kyselet tarkemmin asiasta nii pistähän tekstiä Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Tämmöistä 356 Speedsteriä ainakin ilmeisesti vielä saa rakentaa?? Quote Link to comment
mikan Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Oliskohan ne konttorilla tarkoittaneet sitä, että muutoskatsastus kirpuksi ei onnistu ilman aken lupaa. Eli vaatii ajoneuvon rakenteen poikkeusluvan. t. Mika Quote Link to comment
hanski. Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 täytyy käydä kysymässä/selvittää tämä juttu...sen verran erikoinen ja hyvin tehty projekti kun löytyi!!! Quote Link to comment
-AP- Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Tässä nyt sotketaan keskenään kolme täysin eri asiaa. 1. Aikaisemmin kilvissä olleen auton uudelleenrekisteröinti. 2. Sellaisen muutoksen teko, joka voidaan hyväksyä muutoskatsastuksella. 3. Sellaisen muutoksen teko, joka vaatii AKEn poikkeusluvan. Uudelleenrekisteröinti onnistuu noin vain, kunhan auto toimii valmistusajankohdan vaatimukset täyttäen. Muutoskatsastuksella voidaan hyväksyä korin vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan, alkuperäistä teknisesti vastaavaan koriin. Kirpun kori ei ole tällainen. Perinteiset 'laikka-avot' ja kirpun korit tarvitsee poikkeusluvan. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Mutta poikkeuslupa ei ole mitenkään mahdottomuus... :) Quote Link to comment
hanski. Posted July 13, 2007 Author Share Posted July 13, 2007 ap saa kohta privaa... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 13, 2007 Share Posted July 13, 2007 Ei poikkeulupa todellakaan oo mahdottomuus. Tää kun on kuitenkin semmonen setuppi, joka on tehty monta kertaa ennenkin. Kunnon selvitykset, eikä mitään tuhertelua tupakkiaskin kanteen. Quote Link to comment
metake Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Muistan ihan omiani, vai oliko se niin että pohjalevyn lyhennyksiä ei saa enää toteuttaa? Eli kirpun vois saada poikkeusluvalla, kunhan se on pitkä. Kuka muistaa? Quote Link to comment
-AP- Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 En muista nähneeni mitään mainintaa siitä, ettei saisi lyhentää. Quote Link to comment
metake Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 En muista nähneeni mitään mainintaa siitä, ettei saisi lyhentää. Mun mielestä se liittyi jotenki näihin uusiin prosenttisääntöihin? Eli runkoa/pohjalevyä ei saa vaihtaa/muokata? Mutta mun muistikuvat on ennenkin osoittauneet vääriksi... Quote Link to comment
Guest PaKe Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 jostakin muistaisin lukeneeni, että lyhennys vaatii ainakin kovat (=kalliit) luvat, lujuustodistuksia ymsp ja perustuu johonkin lakimuutokseen joka tullut voimaan jossain 2000 luvun taitteessa. Eli miltei mahotonta jos näin on, AKEsta varmaa parhaiten saa tiedot ilman mutua. Quote Link to comment
hanski. Posted July 18, 2007 Author Share Posted July 18, 2007 pitäs jossakin välissä tosiaan käydä paikallista katsastuskonttoria viihdyttämässä... tuossa kirpussa kun olisi hinta-laatu-suhde erittäin kohillaan... Quote Link to comment
-AP- Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Vaatii kovat kalliit luvat eli miltei mahdotonta ... Kuten edellä totesin, vaatii poikkeusluvan, ei voida hyväksyä muutoskatsastuksella. Quote Link to comment
-AP- Posted July 18, 2007 Share Posted July 18, 2007 Edelleen, Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta kertoo kaiken sen mitä voidaan hyväksyä muutoskatsastuksella. Tässä siihen soveltamisohje: http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf . Kaikki muut muutokset, mitä tässä ei ole mainittu, edellyttävät poikkeuslupaa. Quote Link to comment
Guest Toni I Posted July 19, 2007 Share Posted July 19, 2007 Aken lupakäsittelijän mukaan saa lyhentää(keväällä 2006). Korin vääntöjäykkyys pitää vastata korimuutoksen jälkeen vastaavaa alkuperäistä. Ja vaatii poikkeusluvan. Testi muistaakseni tehdään jotenkin näin -> nostamalla autoa kulmasta(korista ei tukivarsista tai renkaista) ja kun saman kyljen toinen kulma nousee irti maasta(rengas) mitataan nostettavan kulman korkeus(rengas). Sitä en muista että pitikö tämä todistaa, jotenkin muutoskatsastuksen yhteydessä(luvallisen muutoskatsastuksen) vai riittikö kirjallinen mittaustulos. Yleisesti vakioautojen kopat on melko löysiä. Muistaakseni esim. c-karvalla 9cm. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.