Jump to content

kirpun luvat menneet vanhaksi..


Recommended Posts

olisi tiedossa ammattimiehen aloittama, 40cm lyhennetty rantakirppuprojekti...kirppuun tuli aikanaan hommattua luvat...mutta auto ei erinäisistä syistä koskaan valmistunut...eikä tullut rekisteriin....

 

luvat menivät vanhaksi.....

 

ja tästä aikaa ainaskin 10 vuotta...

 

onko tuon kanssa nykypäivänä enää mitään mahdollisuuksia...??

Link to comment

on mahdollisuuksia, mutta vanhoilla luvilla voit sytyttää takkaa,,

 

paitsi mahdolliset rakennemuutos selvitykset kannattaa säilyttää, koska uusia lupia hakiessa voi päästä vanhoilla selvityksillä aika helpolla, juuri kävin selvittelemässä,

 

itsellä oli -89 kantaauto tarkastettu pohjalevy, johon piti laittaa 912 porschen kori, vanhoilla luvilla ei, mutta uudet hakemalla, ja hyvin perusteltuina kyllä onnistuu.

 

konttorillahan ne tietää parhaiten sanoa, aken "auttava" puhelin, oli aika perseestä.

Link to comment
Guest Hande

Tuota nii, mulla on nyt kyllä semmonen kutina ja tietokin et kirppua ei saa enää rekisteröityä jos ei ole koskaan ollut tai ole näyttöä et on joskus ollut. Eli luvillahan ei ole mitään merkitystä. Oli tästä samasta aiheesta puhetta konttorilla kun kävin kesäkuun lopulla omani katsastaan. Eikös EU kieltänyt nämä 2000-luvun alussa?

Link to comment
Guest Hande

Jostakin h*vetin eu-direktiiveistä ja lakipykälistä se katsastusmies höpisi ja että näitähän ei saa enää tehdä. Tai tehdähän saa mut ei rekisteröityä. Ja onhan tuosta ollut puhetta paljonkin sillon ku omani ostin 2002, et nää on sit niitä katoavia luonnonvaroja.

Link to comment

Jotenkin minua epäilyttää että EU-lla on tässä mitään sormea mukana. Taitaa olla vaan huhuja, sekä pelko kysyä oikeesti AKE:lta. Jos on kunnon selvitykset rakennemuutoksista niin kyllä pitäis onnistua.

 

Hanski, kysy suoraan AKE:lta tai aluksi luotettavalta konttorilta (eiköshän ne oo kaikki luotettavia...) ;)

Link to comment
Guest Toni I

Suurin muutos mitä eu toi tulleessaan taisi olla, että vaadittiin sivutörmäyssuoja. Tuohan ei ole rakenteeltaan kirpussa kovin vaikea toteuttaa. Vetää esim. pääkaaresta putken korilinjan sisällä etujalkatilaan. Pohjalevyn/rungon lyhenettyjä mallisarjan ulkopuolisia korinvaihtojahan on 2000-luvulla tehty useampia esim.jalkasen 356, useat malibucobrat, rodit, jne...

 

Sitkeässä on tuo huhu Eu-peikosta. Eu alueella useimmassa maissa saa rakentaa täysin omavalmiste vehkeitä, eikä niitä olla ainakaan eu toimesta kieltämässä. Huhun pohjaan on on myöskin lisännyt 90-luvun puolenvälin jälkeen tarkentuneet kanta-auton prosentti seuranta, vaadittiin

kanta-autolle alkuperäinen kone/laatikko, prosentit eivät kuolettuneet 2 vuoden jälkeen, jne..

 

Tämän vuoden vaihteessa toi prosenttitaulukko parani tuollaista projektia kohtaan. Pohjalevyn,akseleiden, laatikon ja koneen prosenttiosuus parani.

 

Katsastuskonttorillakin käydessäkin kannattaa olla kriittinen ja vaatia perusteluja jos kats.mies sanoo ettei saa tehdä. Tuntuu sielläkin olevan sitkeässä korinvaihtokielto mikä tuli voimaan 2001 joka tarkoitti itsekantavalla korilla olevien käytännössä tapahtuvaa kieltoa. Verotetaan uudelleen. Tämäkään muutos ei koske rungollista/pohjalevyllä olevaa autoa.

Link to comment
Guest Hande

Alkoi vaivaan nii paljon tämä aihe että oli pakko soittaa katsastuskonttorille tästä aiheesta, tosin kiinnosti kyllä itseänikin kirpun omistajana. Ennen vuotta -98 muutoskatsastetun kirpun rekisteröinti on mahdollista, mutta sen jälkeen ei ole enää onnistunut muutoskatsastus. Ei ole kuulemma rakennemuutoksille EU-tyyppihyväksyntää, näin sanottiin minulle. En kysellyt sitten sen enempää syitä. Mut hanski, jos kyselet tarkemmin asiasta nii pistähän tekstiä

Link to comment

Tässä nyt sotketaan keskenään kolme täysin eri asiaa.

 

1. Aikaisemmin kilvissä olleen auton uudelleenrekisteröinti.

2. Sellaisen muutoksen teko, joka voidaan hyväksyä muutoskatsastuksella.

3. Sellaisen muutoksen teko, joka vaatii AKEn poikkeusluvan.

 

Uudelleenrekisteröinti onnistuu noin vain, kunhan auto toimii valmistusajankohdan vaatimukset täyttäen.

 

Muutoskatsastuksella voidaan hyväksyä korin vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan, alkuperäistä teknisesti vastaavaan koriin. Kirpun kori ei ole tällainen.

 

Perinteiset 'laikka-avot' ja kirpun korit tarvitsee poikkeusluvan.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei poikkeulupa todellakaan oo mahdottomuus. Tää kun on kuitenkin semmonen setuppi, joka on tehty monta kertaa ennenkin.

 

Kunnon selvitykset, eikä mitään tuhertelua tupakkiaskin kanteen.

Link to comment
En muista nähneeni mitään mainintaa siitä, ettei saisi lyhentää.

 

Mun mielestä se liittyi jotenki näihin uusiin prosenttisääntöihin? Eli runkoa/pohjalevyä ei saa vaihtaa/muokata?

 

Mutta mun muistikuvat on ennenkin osoittauneet vääriksi...

Link to comment

jostakin muistaisin lukeneeni, että lyhennys vaatii ainakin kovat (=kalliit) luvat, lujuustodistuksia ymsp ja perustuu johonkin lakimuutokseen joka tullut voimaan jossain 2000 luvun taitteessa. Eli miltei mahotonta jos näin on, AKEsta varmaa parhaiten saa tiedot ilman mutua.

Link to comment
Guest Toni I

Aken lupakäsittelijän mukaan saa lyhentää(keväällä 2006). Korin vääntöjäykkyys pitää vastata korimuutoksen jälkeen vastaavaa alkuperäistä. Ja vaatii poikkeusluvan.

Testi muistaakseni tehdään jotenkin näin -> nostamalla autoa kulmasta(korista ei tukivarsista tai renkaista) ja kun saman kyljen toinen kulma nousee irti maasta(rengas) mitataan nostettavan kulman korkeus(rengas). Sitä en muista että pitikö tämä todistaa, jotenkin muutoskatsastuksen yhteydessä(luvallisen muutoskatsastuksen) vai riittikö kirjallinen mittaustulos. Yleisesti vakioautojen kopat on melko löysiä. Muistaakseni esim. c-karvalla 9cm.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...