hanski. Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 pitäs tilata turbokoneeseen öljypumppu... kumpi ois laadullisesti parempi, vai onko noissa ees mitään eroja....uusi pumppu on kuiteskin uusi.... Öljypumppu, Schadek 30mm, vakio, alumiini, 3-niittiselle nokalle vai Öljypumppu, Melling, 30mm, teräs, 3-niittiselle nokalle melling ois hiukan kovemmasta aineesta tehty, mutta kannataako siihen liikaa tuijottaa...? kuka tietää, onko kummassakaan kiilalukitusta rattaalle vai se surullisen kuuluisa tiukkasovite...?? Quote Link to comment
-AP- Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Gene-vainaa ei tykännyt teräspumpuista, jotain lämpölaajenemisen aiheuttamiin painevuotoihin liittyviä juttuja se oli ... Quote Link to comment
Lasse Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Teräspumppuja olen käyttänyt ja hyvin on paineet riittäneet. Lienee enempi taas sellainen mutu-asia koko homma. Quote Link to comment
janskuk Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Tiedän kaksi tapausta,joissa uusi Mellingin teräspumppu leikannut kiinni akselistaan,johtuen pienestä välyksestä ja/tai lämpölaajenemisesta. Aikaa kylläkin jokunen vuosi... Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 Gene-vainaa ei tykännyt teräspumpuista, jotain lämpölaajenemisen aiheuttamiin painevuotoihin liittyviä juttuja se oli ... juu joteskin sellasta se oli...että vuotais paineet pumpun ja lohkon välistä suoraan kampikammioon..siis siitä kohtaa missä öljykanavat kohtaavat.. Quote Link to comment
Esa Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 pitäs tilata turbokoneeseen öljypumppu...kumpi ois laadullisesti parempi, vai onko noissa ees mitään eroja....uusi pumppu on kuiteskin uusi.... Öljypumppu, Schadek 30mm, vakio, alumiini, 3-niittiselle nokalle vai Öljypumppu, Melling, 30mm, teräs, 3-niittiselle nokalle melling ois hiukan kovemmasta aineesta tehty, mutta kannataako siihen liikaa tuijottaa...? kuka tietää, onko kummassakaan kiilalukitusta rattaalle vai se surullisen kuuluisa tiukkasovite...?? Itellä on leikannut turbokoneessa Melling teräspumppu kiinni sillä seurauksella, että pumpun akseli poikki. Ei hyvä juttu kovilla kierroksilla. En tiedä yhtään mistä johtui. Esa Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Uusi Mellinki ja sen pysty painamaan niputettuun lohkoon yhdellä sormella. Lohkoon tiivistyvä puoli koneistettu päin prinkkalaa. Tarkistin mitat lohkon / mellun / uuden alu-pumpun osalta. Rymppi oli muuttunut välykseksi rapakon yli tuotaessa? Samaan asiaan törmänny pari kerta käytettyjen Mellujen kanssa. VinkVink; Pysykää kaukana noista.... Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 mää luulin et mellinki ois laadukas osa...eipä taida ollakkaan... Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 minkälaisia kokemuksia on sitten tuosta Schadek 30mm pumpusta....onko siinä kiilalukitus vai ei....?? 30mm pumppu pitäs laittaa mutta mikä on sitten oikeesti hyvä....tuo made in taiwan-paskan kanssa pelaaminen alkaa pikkuhiljaa nyppiä.... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Kaikki schadekit taitaa olla rympillä kiinni. tai siis ne mitkä ei vielä sudi tyhjää. Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 just... kiilalla olevia pumppuja....?? vaihtoehtoja mitä on..??? näitä luistavia varottavia esimerkkejä on täälläkin muutamia jo ollut.... tulossa liian kallis kone tuohon kokeiluun... Quote Link to comment
Guest Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 kukas estaa hitsaamasta akselia kiinni rattaaseen.... :) Jan Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 niin no sekin on yks vaihtoehto....aivan.... Quote Link to comment
Guest Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Mulla on schadekin rattaiden valiin paassy pieni rosterikikkare joka jumitti rattaat, silla seurauksella etta akseli *halkaisi* rattaan palasiksi. Ei siis luistanut vaan mursi rattaan. Itse kaytan alupumppuja, en ikuna enaa teraksista. Jos se on valja jo asennettaessa, niin vuotoja on varmasti kun se valjistyy viela lisaa lammetessaan. Jan Quote Link to comment
hanski. Posted July 27, 2007 Author Share Posted July 27, 2007 luulis että teräs ois kestävää, mutta erinlaisten lämpötilalaajentumisesten takia varmaan alupumppu on sittenkin se järkevin vaihtoehto... aloin tossa miettiä...mulla on yhdessä virikoneessa sellanen teräspumppu...joka vuosi kuin seula pihalle saumoista öljyä....pumpun vastinpinnat lohkoon piti oikoa, ennekuin vuoto lakkasi.... Quote Link to comment
Sakke Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Mulla taas on strokerissa shadeckin 30mm valupumppu bergin kannella ja ei oo falskannu mistään. Kai tää on vaan tuuripeliä? Quote Link to comment
mick Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Täällä ilmottautuu kans yksi jolla kuumasovitteinen akseli hurttas tyhjää! Möin tuossa 2kk sitten kaverille käyttämättömän schadekin pumpun, ja siinä oli kiila! Onkohan noita kiilallakin, vai olisiko rattaat päässeet vaihtumaan jossain vaiheessa? Nyt harmittaa kun pitikin myydä... Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 Vasta vaihdettiin uuteen moottoriin kisapadassa kiinni ollu 28mm alu-schadek jonka Tipi toi joskus Cip1:n alennusmyynnistä matkalaukussa, muistaakseni 19$. Semmonen jossa on sekä lähtö että paluu samassa kannessa, kisapadassa se oli tulpattu että toimii "normaalina full-flow":na mutta nyt käytettiin kuten alunperin aiottu. Toimii hyvin, 6bar painetta kylmänä. Lämpimänä taitaa vähän horottaa pumpun ja lohkon välistä kun tyhjäkäynnillä tippuu baariin (kuten miekin aion tänään). Tämä aiheeseen liittyvästi siten, että en tiedä onko kiilalla vai sovitteella, mutta kisapadan tuhoutuessa tuonkin pumpun rattaiston läpi on taatusti mennyt enemmän ja vähemmän männänlakea pienenä puruna eikä ole leikannut kiinni. Ei näkynyt edes jälkiä, eli mäntä lienee melkoisesti pehmoisempaa ainetta kun ö-pumpun rattaat. Samassa moottorissa oli kiinni myös iso rautarunkonen Melling (vai schadekkiko sekin oli), 32mm rattailla, sillä nuo kuuman koneen paineet tippu vielä alemmaksi, jonnekin 0.3-0.5bar vissiin kun merkkivalokin jo syttyi. Samat öljytkin vissiin oli ennen ja jälkeen pumpun vaihdon. Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.