Jump to content

öljypumpun laatueroja...


Recommended Posts

Posted

pitäs tilata turbokoneeseen öljypumppu...

kumpi ois laadullisesti parempi, vai onko noissa ees mitään eroja....uusi pumppu on kuiteskin uusi....

 

 

Öljypumppu, Schadek 30mm, vakio, alumiini, 3-niittiselle nokalle

vai

 

Öljypumppu, Melling, 30mm, teräs, 3-niittiselle nokalle

 

melling ois hiukan kovemmasta aineesta tehty, mutta kannataako siihen liikaa tuijottaa...?

kuka tietää, onko kummassakaan kiilalukitusta rattaalle vai se surullisen kuuluisa tiukkasovite...??

Posted

Gene-vainaa ei tykännyt teräspumpuista, jotain lämpölaajenemisen aiheuttamiin painevuotoihin liittyviä juttuja se oli ...

Posted

Tiedän kaksi tapausta,joissa uusi Mellingin teräspumppu leikannut kiinni akselistaan,johtuen pienestä välyksestä ja/tai lämpölaajenemisesta.

Aikaa kylläkin jokunen vuosi...

Posted
Gene-vainaa ei tykännyt teräspumpuista, jotain lämpölaajenemisen aiheuttamiin painevuotoihin liittyviä juttuja se oli ...

 

juu joteskin sellasta se oli...että vuotais paineet pumpun ja lohkon välistä suoraan kampikammioon..siis siitä kohtaa missä öljykanavat kohtaavat..

Posted
pitäs tilata turbokoneeseen öljypumppu...

kumpi ois laadullisesti parempi, vai onko noissa ees mitään eroja....uusi pumppu on kuiteskin uusi....

 

 

Öljypumppu, Schadek 30mm, vakio, alumiini, 3-niittiselle nokalle

vai

 

Öljypumppu, Melling, 30mm, teräs, 3-niittiselle nokalle

 

melling ois hiukan kovemmasta aineesta tehty, mutta kannataako siihen liikaa tuijottaa...?

kuka tietää, onko kummassakaan kiilalukitusta rattaalle vai se surullisen kuuluisa tiukkasovite...??

 

Itellä on leikannut turbokoneessa Melling teräspumppu kiinni sillä seurauksella, että pumpun akseli poikki. Ei hyvä juttu kovilla kierroksilla. En tiedä yhtään mistä johtui.

 

Esa

Posted

Uusi Mellinki ja sen pysty painamaan niputettuun lohkoon yhdellä sormella. Lohkoon tiivistyvä puoli koneistettu päin prinkkalaa.

Tarkistin mitat lohkon / mellun / uuden alu-pumpun osalta.

Rymppi oli muuttunut välykseksi rapakon yli tuotaessa?

 

Samaan asiaan törmänny pari kerta käytettyjen Mellujen kanssa.

 

VinkVink; Pysykää kaukana noista....

Posted

minkälaisia kokemuksia on sitten tuosta Schadek 30mm pumpusta....onko siinä kiilalukitus vai ei....??

 

30mm pumppu pitäs laittaa mutta mikä on sitten oikeesti hyvä....tuo made in taiwan-paskan kanssa pelaaminen alkaa pikkuhiljaa nyppiä....

Guest Mika Raussi
Posted

Kaikki schadekit taitaa olla rympillä kiinni. tai siis ne mitkä ei vielä sudi tyhjää.

Posted

just...

kiilalla olevia pumppuja....?? vaihtoehtoja mitä on..???

 

näitä luistavia varottavia esimerkkejä on täälläkin muutamia jo ollut....

tulossa liian kallis kone tuohon kokeiluun...

Posted

kukas estaa hitsaamasta akselia kiinni rattaaseen.... :)

 

Jan

Posted

Mulla on schadekin rattaiden valiin paassy pieni rosterikikkare joka jumitti rattaat, silla seurauksella etta akseli *halkaisi* rattaan palasiksi. Ei siis luistanut vaan mursi rattaan.

 

Itse kaytan alupumppuja, en ikuna enaa teraksista. Jos se on valja jo asennettaessa, niin vuotoja on varmasti kun se valjistyy viela lisaa lammetessaan.

 

Jan

Posted

luulis että teräs ois kestävää, mutta erinlaisten lämpötilalaajentumisesten takia varmaan alupumppu on sittenkin se järkevin vaihtoehto...

 

aloin tossa miettiä...mulla on yhdessä virikoneessa sellanen teräspumppu...joka vuosi kuin seula pihalle saumoista öljyä....pumpun vastinpinnat lohkoon piti oikoa, ennekuin vuoto lakkasi....

Posted

Täällä ilmottautuu kans yksi jolla kuumasovitteinen akseli hurttas tyhjää!

 

Möin tuossa 2kk sitten kaverille käyttämättömän schadekin pumpun, ja siinä oli kiila! Onkohan noita kiilallakin, vai olisiko rattaat päässeet vaihtumaan jossain vaiheessa? Nyt harmittaa kun pitikin myydä...

Posted

Vasta vaihdettiin uuteen moottoriin kisapadassa kiinni ollu 28mm alu-schadek jonka Tipi toi joskus Cip1:n alennusmyynnistä matkalaukussa, muistaakseni 19$. Semmonen jossa on sekä lähtö että paluu samassa kannessa, kisapadassa se oli tulpattu että toimii "normaalina full-flow":na mutta nyt käytettiin kuten alunperin aiottu.

 

Toimii hyvin, 6bar painetta kylmänä. Lämpimänä taitaa vähän horottaa pumpun ja lohkon välistä kun tyhjäkäynnillä tippuu baariin (kuten miekin aion tänään).

 

Tämä aiheeseen liittyvästi siten, että en tiedä onko kiilalla vai sovitteella, mutta kisapadan tuhoutuessa tuonkin pumpun rattaiston läpi on taatusti mennyt enemmän ja vähemmän männänlakea pienenä puruna eikä ole leikannut kiinni. Ei näkynyt edes jälkiä, eli mäntä lienee melkoisesti pehmoisempaa ainetta kun ö-pumpun rattaat.

 

Samassa moottorissa oli kiinni myös iso rautarunkonen Melling (vai schadekkiko sekin oli), 32mm rattailla, sillä nuo kuuman koneen paineet tippu vielä alemmaksi, jonnekin 0.3-0.5bar vissiin kun merkkivalokin jo syttyi. Samat öljytkin vissiin oli ennen ja jälkeen pumpun vaihdon.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...