Jump to content

Polttoaineen suihkutus -projekti


Recommended Posts

Posted

Suunnitelmissa laittaa autoon ruisku, 2 x IDF jakoista läppärunkoa DRLA kaasuttimien tilalle.

 

Aivoiksi ruiskulle Megasquirt, tällä hetkellä parhaiten soveltuu budjettiin, ja kavereilla myös samainen ohjaamassa moottoreita. Onhan tuota väitetty tosin ettei kannata laittaa kuin Motec vain :D

 

 

Millaisia ruiskuprojekteja teillä on ollut? Löytyykö keltään hyviä perusteluja että ei kannattais siirtyä ruiskuun ;)) Aika myöhäistä tosin sekin, kaasarit (48DRLA) myyty jo =)

 

 

2 x Läppärungot taidan siksi laittaa koska sopii suoraan imusarjaan, vähemmän työtä, myös suuttimet mahtuu pienellä vaivalla nurkkiin. Harkinnassa Hariselta 45m Jenvey läppärunkopaketti jossa suutintukit ja TPS-sensori... Olisiko muita vaihtoehtoja läppärungoiksi, joita saisi suht helposti IDF pohjajaolla?

 

 

 

Muuten, mahtaneeko riittää 2 x 45mm läppärungot pitkälle vapari 2276cc koneessa? Äkkiseltään luulisi, virtaahan ne paremmin kuin esim. mitkään 48mm kaasuttimet, olkoot ne IDA:t, DRLA:t jne. ei ole sisäkurkkuja ja hajottajia röörissä =)

 

 

Suuttimiksi olen kaavaillut joko kuvan boschin suuttimia, kappalehinta 45€, tai sitten kaverilta 9000 (175hv) turbosaabin suuttimia, kommenttia?

post-1605-13888359247191_thumb.jpg

post-1605-13888359247425_thumb.jpg

post-1605-13888359247565_thumb.jpg

Posted

Valitettavasti mulla ei ole kokemuksia Motecista, mutta kyllä Megasquirtilla liikutetaan monta nopeaa autoa maailmassa. Mielestäni siinä ei voi mennä hirveästi metsään jos panostaa ensisijaisesti kunnon läppärunkoihin ja suuttimiin. Jos sitten tuntuu että Megasquirtti ei toimi, niin eikun myyntiin vaan ja toista boksia tilalle. Käytettyjä suuttimia en laittaisi, Niitten putsaaminen ja testaaminen maksaa saman verran kuin uudet.

 

Juuri eilen bongasin STF:ltä (shoptalkforums.com) mielenkiintoisen viestin missä väitettiin että tehtaalta ruiskut oilisivat paritettu 1+4 ja 2+3 eikä 1+3 ja 2+4. STFllä on paljon luettavaa ruiskuista.

Posted

Joo, luen toisinaan kans ja postaan sinne shoptalkforum palstalle. Joo, ei käytetyistä suuttimistä tiedä välttämättä, eikä varmaan aina edes tuotto täysin pidä paikkaansa.

 

 

vpv motorracingilla olis boschin suuttimet 45eur halvimmillaan kappale, ovat nuo kuvan suuttimet.

Guest Tuoppi
Posted

mul on nyt ollu kaks kesää mega kiinni 1650cc koneessa ja hyvin on pelittäny, en vaihtais enää kaasareihin.

 

ei oo mega kettuillu kertakaan ja säädöt on pysyny hyvin. ei enää suuttimien kans kikkailua ja arvailua.

 

Potkua tuli koneeseen kivasti lisää ja varsinkin vääntö hymyilyttää. en ois uskonu et siitä vanhasta koneesta löytyy tuollaisia ominaisuuksia mitä ruisku toi esiin. Todella mukava ajaa.

 

 

voin kyl suositella megaa ja voihan sen aina sit vaihtaa niin kuin täällä jo kirjotettiinkin. ei muuta kun ruisku aikaan.

Posted

Kiinnostaa itseäkin tämä ruiskuprojekti joten kävin Tuopin kuplaa taannoin Tampereella ollessani koeponnistamassa ja voin kyllä allekirjoittaa ylläolevat väitteet, vääntää todella nätisti heti tyhjäkäynniltä lähtien vaikka tilavuutta ei moottorissa paljon olekaan. Ja muutenkin asennus oli varsin järkevän oloinen!

Guest Forsbacka
Posted

Mulla olis kanssa tarkoitus jossain vaiheessa rakentaa ruisku megasquirtilla.

Oon vähitellen haalinut palikoita koneeseen ja ruiskuun. Ostin Honda Firebladen läppärungot suuttimineen, antureineen ja paineensäätimineen parilla sadalla eurolla. Niissä on tietysti jonkun verran enemmän työtä, kun joutuu tekemään imusarjat, ilmanputsarin sovitukset ja vivustot, mutta pakko oli koittaa jossain säästää.

Suuttimista en ole löytänyt mitään speksejä, mutta tuotto pitäisi riittää mun tarkoitukseen, kun firebladessa on kait jotain 130hp.

Tällä hetkellä lähinnä ihmettelen, että mikähän versio squirtista pitäisi laittaa. Todennäköisesti joku Squirt'n'spark viritys. Triggeripyöräkin tuli jo hankittua, mutta olisi ehkä helpompi laittaa tapit suoraan hihnapyörään ja lukea niitä.

 

Finsquirtin foorumilla on joskus jotain karttoja näkynyt. Toiselle koneelle tehtyä karttaa voi kyllä käyttää vaan mallina tai lähtökohtana.

Posted

Käyttää ihan sitä karttaa mitä Megatunesta saa generoitua. Laajakaistalambda kiinni ja ottamaan logia ja sen jälkeen antaa koneen raksuttaa ja muuttaa karttaa. Tollain saa aika äkkiä ajettavan auton kartat.

Sit alkaa se hipostelu sen jälkeen.

 

Itsellä on kikserin läpät varattuna Notsiin ja niitä pitäis alkaa taikoo nippuun. Makso jopa huntin, ilman suuttimia kylläkin, mutta ne on jo ennestään.

 

Ja on muuten mukava ajaa kuplaa ruutalla. Vääntää tosiaanki koko alueen läpi alhaalta ylös.

Guest Janne S
Posted

Kukahan tekis mulle pässinsarviin suuttimille paikat ja penskiskot? Löytyiskö tältä foorumilta alumiinin hitsaajaa?

Posted
Tyhmänä kyselen, saako tuota Megasquirt:iä mistään valmiina, vai pitääkö kaikki komponentit hommata ja tinata itse??

 

Tästä ei tuu nyt hyväksyntää....

 

En ole varma, mutta saiskohan tuolta: http://www.partco.fi/

 

t. Mika

Posted

Kyllä jostain saa, olen kuullut aika monesta paikasta...tosin sitä ei taideta ihan mainostaa?

 

 

Itse saan kaverin tinaamaan ja laittamaan perusasetukset kohdalle yhdestä satasesta, sikäli hyvä juttu kun kaverilla kokemusta sähköalasta, mm. sähköpuolen ammattikoulussa käynyt ja tekussa vähän jatkoi konepuolella samaa, lisäksi ennenkin kasannut megan ja välineet löytyy.

 

 

Tilasinpa sitten tänään hariselta 45mm IDF jakoiset läppärungot, mukaan tulee suutinkiskot ja TPS-anturi. Aluksi harmitti kun läppärungot ovat niin matalat että suutinkisko käy ilmanpuhdistinpohjiin, mutta nyt on mahdollisuus työpaikalla melkoisen edullisesti cnc-koneella tehdä kuvan kaltaiset korokepalat läppärungon ja ilmanputsaripohjan alle. ja samalla tulee O-rengasurat niin ei tartte tiivisteitten kanssa leikkiä ;)

post-1605-13888359248496_thumb.jpg

Posted

Läppärunkoakin hieman mallinsin, mutta ei kannata edes alkaa itse tekemään sellaisia...saa halvemmalla tehdastekoiset...tässä kuva hieman mallinnetusta versiosta.

post-1605-13888359248857_thumb.jpg

Guest Tuoppi
Posted

juu kyl mul on kartat aika hyväs kunnos mut on toi kuplan kone sen verran spesiaali ja kaikilla vähän omat viritykset et ei noilla kartoilla paljon muuta tee kun on apuna ensi startissa ja ja lähtee niitä sit jalostaan.

 

joku kyseli pässin sarviin paikkoja, vois onnistua jossain vaiheessa, mut riippuu paljon töistä millon kerkiän tekeen et en lupaa kauheen nopeella aikataululla.

 

toi mexico ruisku on siitä vähän hömö kun on noi liitokset tehty 90 asteen kulmilla niin ei toi virtaus oo mikää älyttömän hyvä ja toiseks mitä pitempi toi imusarja on sitä alemmas vääntö menee. mut varmasti tollakin saa toimiin ihan mukavasti, mut ei se kauhee homma oo tehä pässinsarviin reijät ja jokkis imusarjan tyyppinen keskiosa johon esim 9000 uudempi läppä. osia saa romiksilta ja saab forumin kautta helposti eikä hinnat päätä huomaa. toki jos ei oo kaveria tai paikkaa missä tehä niin sit toi on hieno setti.

 

ainoa ongelma mikä on tullut esiin projektissa on tuo öljylämpömittari. oon käyttäny öljytikkulämpömittaria ja sen ominaiskäyrä on kaikkee muuta kun lineaarinen ja se ei oikein sovellu megalle joten se on paikka mikä pitäis parantaa esim pt100 anturi ois jees.

Guest Tuoppi
Posted

moottorin käyntilämpötilan seuraamiseen. tämä säätää suoraa esim. kylmäkäyntirikastuksia eli vanhan ajan "ryyppyä"

Guest Raggare
Posted

nnniii, mut eiks vw koneessa kannenlämpö ole enemmänki koneen lämpö..?

eikö öljy lämpee enimmäkseen koneen sisäsistä kitkoista jne :O

Guest Tuoppi
Posted

mut yleisesti tota öljynlämpöö pidetään mittarina onko kone lämmin vai ei, eikö vaan? toki kannet vois olla hyvä paikka ja pitää tota miettiäkin. ongelma ei ole se et rikastus ois pielessä ton takia vaan kun mittatikku on niin epälineaarinen et sitä ei saa toimimaan kunnolla esim kylmänä about 5 asteisena vastus on 4 kohmin luokkaa, 40 asteisena 250 ohmia ja 80-90 asteisena 90 ohmin luokkaa. mega haluaa kolme pistettä ja jos annat noi arvot niin se muuttaa ne lieaariseksi jolloin asteet on ihan mitä sattuu. jos anturi olisi lineaarisempi olisi se ihan ok koska ei toi niin tarkka ole, mut muutamaa sata-astetta voi olla hankala gonffata mut täytyy tutkia.

Posted
nnniii, mut eiks vw koneessa kannenlämpö ole enemmänki koneen lämpö..?

eikö öljy lämpee enimmäkseen koneen sisäsistä kitkoista jne :O

 

Taitaa öljyä lämmittää eniten kansien palotiloissa tapahtuva palotapahtuma.

 

t. Mika

Posted

Mä kun oon ymmärtäny että öljyä lämmittäis eniten ite pumppu.

Posted

Jos oikein muistan niin ainakin vdo:n M14 öljyroppu anturin mittasin toimivan oikein 0-100C. Saa kelvata ainakin aluksi omassa projektissa. Jatkossa sitten cht mukaan kun saadaan savut koneesta ja säädöt sinnepäin.

  • 4 weeks later...
Posted

Herätellänpäs tämä keskustelu jälleen henkiin! Eli onko projekti edennyt?Miten se TPS-anturi oikein toimii ja miten se asennetaan läppärunkoon?

Olis ittellä kaks 2-kurkkuista läppistä hiluineen ja tässä vois jotain tehdä talvi-iltoina myös tämän suhteen.

Posted

TPS on ihan tavallinen lineaarinen potikka ja kannattaa hommata käyttötarkoitukseen suunniteltu että kestää olosuhteet konehuoneessa. Näitä on käytetty ja itse hommasin saabin läppikseen V70 volvon palikan missä AMP/Tyco 3-nap liitin suoraan potikan rungossa.

Posted
mut yleisesti tota öljynlämpöö pidetään mittarina onko kone lämmin vai ei, eikö vaan? toki kannet vois olla hyvä paikka ja pitää tota miettiäkin. ongelma ei ole se et rikastus ois pielessä ton takia vaan kun mittatikku on niin epälineaarinen et sitä ei saa toimimaan kunnolla esim kylmänä about 5 asteisena vastus on 4 kohmin luokkaa, 40 asteisena 250 ohmia ja 80-90 asteisena 90 ohmin luokkaa. mega haluaa kolme pistettä ja jos annat noi arvot niin se muuttaa ne lieaariseksi jolloin asteet on ihan mitä sattuu. jos anturi olisi lineaarisempi olisi se ihan ok koska ei toi niin tarkka ole, mut muutamaa sata-astetta voi olla hankala gonffata mut täytyy tutkia.

En ole koskaan tutkinut generoitua taulukkoa mutta en ole mistään lukenut että se oikeasti lineaarinen olisi? Toisekseen, en ole kuullut ettei kolmen pisteen mukaan kalibroidut anturit olisi näyttäneet tarpeeksi lähelle megakäytössä. Tietenkin jos haluaa hipostella niin sen koko lämpötilataulukon voi itse täyttää vaikka 20 mittauspisteen mukaan, tekee vaikka pohjan excelillä ja muuttaa sitten megalle menevään muotoon.

Posted

Kannenlämpö ois parempi määre megallaki mittaamaan koneen todellista käyntilämpöä. Öljyt lämpenee eri tavalla eikä se suoraan kuvaa koneen käyntilämpöä samalla tavalla kuin esim vesijäähdytettyjen jäähdytysneste. Ilmajäähyn kannet lämpenee ja reagoi tilanteisiin aika nopeesti vrt öljy.

 

Mutta kuplan virittelyssä toisaalta valtaosalle aika yks hailee jos kone käy käynnistyksen jälkeen hetken liian rikkaalla..

 

Toinen juttu et kannenlämpöanturin pulttaaminen megaan ei oo yhtä suoraviivanen operaatio ku öljynlämpöjen mittaamisen kanssa. Kai jostain vois löytää lämpötilaan reagoivan vastuksen joka kestäis kansien lämpötilat. Valmiina saa noita K-tyypin termopariantureita mutta silloin megan ja anturin väliin tarvitaan elektroniikkaa vahvistamaan ja muuttamaan signaali sopivaan muotoon.

Posted

Kun lähemmin tarkastelin läppiksiä niin niissä oli toisessa kiinni "potikka" jossa on kolminapainen pistoke.Eli eikö megassa tarvita,jos käyttää MAP anturia, ollenkaan ilmamäärämittaria?Vai miten se menee?

Posted

map ja lämpötila-anturi yhdessä on yhen sortin ilmanmäärän mittaava systeemi. tps tarttee kolme plugia, yhteen tulee 5v, yhteen maa ja yhdestä menee megalle tieto joka on noiden väliltä, riippuen läpän asennosta.

Posted

Kaikki kaasuläpän asentoanturit ei sit ole potikkamallissia eli sellaisia mitä mega haluaa. Anturin toiminta on nopea tarkistaa yleismittarilla.

  • 1 year later...
Posted

No, nyt alkaa oleen ruiskuprojekti edistynyt, konekin jo käy, tosin aivan alkusäädöissä vasta. Megatunea ahkerasti luettu ja kaveri ollut iso apu alussa.

 

 

Kuvia voin laittaa nähtäväksi enemmänkin, jos kiinnostaa.

post-1605-13888360452256_thumb.jpg

post-1605-1388836045272_thumb.jpg

Posted

No niin, tässä muutama kuva lisää. Eli enskesänä olis tarkoitus säätää mahdollisesti penkissä mega kohdilleen uuden koneen kera.

post-1605-13888360455121_thumb.jpg

post-1605-13888360455747_thumb.jpg

Posted

Sähköjä olis tarkoitus vielä siistiä, ja akun päälle suoja. Tosta koneesta on 2x48drla kaasareilla, kuluneella FK-10 nokalla ym ja kuvan pakoputkistolla mitattu 122hv takarattaista, jospa teho nousisi hieman =) Ja kannet, STD as41 lohko ja pakoputkisto on piakkoin kenties myynnissä.

post-1605-13888360456303_thumb.jpg

post-1605-13888360456866_thumb.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...