Jump to content

laakerit


Guest BugPower

Recommended Posts

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Guest Keiteleen Kone

Nyt suosittelen "metakelle" että tulet aivan paikanpäälle esim. Turuntie 2 D:n jotta sinäkin saat täydellisen käsityksen mikä vaikuttaa mihinkin.

Se on ehkä helpoin tapa saada kuulija tai lukija ymmärtämään mistä aiheesta on kyse.

Tämä siksi ettei asiasta jää mitään epäselvää

 

Tarjous ei koske em. "Tomppaa" koska hän ei voi tulla Turuntie 2 D:n.

Link to comment
Nyt suosittelen "metakelle" että tulet aivan paikanpäälle esim. Turuntie 2 D:n.

 

Kiitos kiitos, kuten jo aiemmin mainitsin, niin poikkean kyllä kun liikun sielläpäin. Onko tarjolla kahvia? Tuonko kahvipullat tullessani, niin on mukavampi jutustella kahvin ääressä?

Link to comment
Piti oikein laskea tuo laakerin muodonmuutos asennuksen jälkeen. Tässä tapauksessa käytin arvoja:

 

Laakerin sisähalk. 80mm

Laakerin ulkohalk. 84mm

Reiän halk. 83.92mm

Asennusaika 10ms

 

Asennuksessa molemmat laakeripuoliskot olivat lähtötilanteessa täysin puolipyöreitä eli pökkäsivät päistään toisiaan vasten.

 

Tulos: Laakeri menee soikeaksi 0.00383mm eli 0.00192mm pitäisi olla sen liuskan ohuempi sieltä päästä

 

Paljonko laskit laakerin olevan koholla pesästään (ts. puolisko on "ylipitkä")? Laitappa tuohon arvoksi vaikkapa 0,05mm ja laske vielä kerran, ihan mielenkiinnosta.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eli asia lopulta oli niinkun mie luulin Juhan tarkottavan, vaikka heppu ite tarkottikin jotain ihan muuta.

 

Noi päiden ohennukset on varmasti tehty tarkotuksella reiluiksi, ettei tarvii valmistuksessa olla niin tuhottoman tarkka. Toki pieni välys katkoskohdissa voi todennäkösesti auttaa aika paljonkin öljykalvon muodostumiseen ja säilymiseen. Jälimmäinen asia on miun osalta tosin ihan vaan vähäiseen kokemukseen perustuvaa mutua.

Link to comment
Minä kun tipuin vähän kärryiltä topickia lukiessani. Olisiko mitenkään mahdollista saada jotain tiivistelmää tästä asiasta :) Koko topickin olen lukenut mutta silti.

 

 

keskimmainen runkolaakeri on tehty kahdesta osasta. Eli puolikkaista.

 

Laakeripukin pesa on saannollisen pyorea molemmissa lohkon puolikkaissa.

 

Laakeri on hitusen isompi kuin se lohkon laakeripesa, jotta se istuu siihen tiukasti. Kun laakerin junttaa pesaan paikoilleen pohjaan asti, se taipuu ja jaa 'pinteeseen'. Ei paljoa, mutta hiukan.

 

Tama jannitys pienentaa laakerin paatyjen etaisyytta toisistaan. Siksi laakerit on hitusen ohuempia mita lahemmas paatya mennaan. Keskikohta ei liiku mihinkaan asennettaessa joten se on paksumpi.

 

Lopputuloksena on taysin pyorea laakerin sisareika, asennettuna. Ilman ohennusta paiden luona, se olisi paiden kohdalta nyt ahtaampi.

 

LISAKSI laakereissa on paadyissa aivan pieni viiste karjessa, missa laakerin paaty tapaa toisen laakerin paadyn, kun lohko kiristetaan yhteen.

 

Jan

Link to comment
Minä kun tipuin vähän kärryiltä topickia lukiessani. Olisiko mitenkään mahdollista saada jotain tiivistelmää tästä asiasta :) Koko topickin olen lukenut mutta silti.

 

Tama jannitys pienentaa laakerin paatyjen etaisyytta toisistaan. Siksi laakerit on hitusen ohuempia mita lahemmas paatya mennaan. Keskikohta ei liiku mihinkaan asennettaessa joten se on paksumpi.

 

Lopputuloksena on taysin pyorea laakerin sisareika, asennettuna. Ilman ohennusta paiden luona, se olisi paiden kohdalta nyt ahtaampi.

 

Jan

 

Tuossa edellä oli laskettuja numeroarvoja. Jos ulkoreikä on pyöreä ja laakerin paksuus vakio, niin silloin sisäreiästäkin tulee pyöreä. Siis jos jännityskenttä on tasainen. Tuo jännityskentän muutos aiheuttaa sen, että Poissonin vakion mukainen laajentuminen paksuussuunnassa on erilaista, ks. edellä lasketut kaksi tapausta.

 

Lasken huomenna vielä sellaisen tapauksen, jossa laakeri on lähtötilanteessa soikea (em. vaan reikää hieman isompi). Sillä ei kyllä ole asiaan mitään (käytännön)vaikutusta, mutta todistetaanpa sekin nyt silti.

 

Laakerin paksuus ei ole vakio, mika tuossa jo mitattiin.

Jannitys tuossa kohdistuu vain karkiin, ja hieman siita alemmas. Supistusta ei tule lainkaan laakerin keskelle. Kun ulkopinnaltaan tasaisesti pyorean laakeripuolikkaan tunkee 'liian pieneen' laakeripukkiin pohjaan asti, niin siita tulee soikea. Se taipuu karjista sisaanpain mahtuakseen paikoilleen.

Tasta syysta soikeus poistetaan tekemalla liuska paistaan ohuemmaksi, asennettuna sisareian muoto on silloin pyorea.

 

 

Siihen en ota kantaa kuinka isoista mitoista on kyse, tai kuinka paljon silla on vaikutusta voiteluun. Jos muodonmuutokset ovat kovin pienia, niin vaikutuskin jaa pieneksi. Kaikenlisaksi karkien kohdalle ei kampurasta aiheudu kovin kummoisia voimia, minka nakee kaytetyista laakereistakin.

 

Jan

Link to comment
Kun ulkopinnaltaan tasaisesti pyorean laakeripuolikkaan tunkee 'liian pieneen' laakeripukkiin pohjaan asti, niin siita tulee soikea.

 

Toisinpäin, kun soikean laakerin tunkee... ...niin siitä tulee pyöreä. Laakeriliuska vapaana ollessaan ei ole pyöreä.

 

Se taipuu karjista sisaanpain mahtuakseen paikoilleen.

 

Se taipuu koko matkalta, päistä enemmän, mutta ei vain kärjistä. Mutta myös kärjet nojaavat tiukasti laakeripesän seinämiin. Lisäksi laakerin muoto aikaan saa sen, että puoliskojen välinen puristus kääntää päitä tiukemmin seinämää vasten.

Link to comment

Bugfuel selitti asian hyvin. Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että keskilaakerin puoliskot ovat vapaana ollessaan hiukan avonaisia. Mietitään vain tilannetta laakeripuoliskot lohkoon asennettuna.

 

Jos laakeripesä olisi sisähalkaisijaltaan aivan täsmälleen sama kuin laakerin ulkohalkaisija, voisivat laakeripuoliskot olla tasapaksuja. Laakerissa on kuitenkin puristussovite, laakerin ulkohalkaisija on muutamia satasia suurempi kuin pesän sisähalkaisija. Tästä johtuen tasapaksujen laakeripuoliskojen päiden kohdalle syntyisi liian pieni sisämitta, joten ohennus päissä on tarpeen.

Link to comment
Bugfuel selitti asian hyvin. Asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että keskilaakerin puoliskot ovat vapaana ollessaan hiukan avonaisia. Mietitään vain tilannetta laakeripuoliskot lohkoon asennettuna.

 

Jos laakeripesä olisi sisähalkaisijaltaan aivan täsmälleen sama kuin laakerin ulkohalkaisija, voisivat laakeripuoliskot olla tasapaksuja. Laakerissa on kuitenkin puristussovite, laakerin ulkohalkaisija on muutamia satasia suurempi kuin pesän sisähalkaisija. Tästä johtuen tasapaksujen laakeripuoliskojen päiden kohdalle syntyisi liian pieni sisämitta, joten ohennus päissä on tarpeen.

 

Tämä Keiteleen Kone-Bugfuel-Jaa-selitys laakerin alku- ja loppupään ohennukselle ei ole oikea. Tämä Mahlen sen sijaan voisi ollakin:

( http://mahleclevite.com/it_bearinginstall.asp )

 

"When measuring a bearing ID or wall thickness, avoid measuring at the parting line. The diagram illustrates there is a parting line relief machined into nearly all bearing shells. This relief is to allow for any mis-match between upper and lower shells due to tolerance differences, or possibly resulting from cap shift or twist during assembly. To determine bearing wall eccentricity or assembled bearing ID ovality, measure at a point at least 3/8" away from the parting line."

 

Eli alku- ja loppupään ohennus on tosiaan siltä varalta että puoliskot eivät satukaan aivan paikalleen. Laakeri jää asennettunakin väljemmäksi halkaisukohdan tienoilta.

 

 

Sitten laakeriliuskassa on näköjään toinen, loivempi paksuusvaihtelu (paksunee tasaisesti keskiosaa kohti). Tämä liittyy öljykalvon syntymiseen, on haluttu että öljyä syöttävässä kohdassa välys on pienin.

Kts. http://www.aa1car.com/library/ar797.htm kohta "eccentrity".

 

Nää molemmat on jo mainittukin tässä ketjussa, tässä vaan lähteet samassa.

 

(Uskon mitkä tahansa muutkin selitykset jos on joku kunnon lähde tai jos selitys olisi edes fysiikan lakeja noudattava).

Link to comment
Guest Keiteleen Kone

Nimimerkit "sirairy" ja "multanen".

Tietenkin jää suuremmaksi ´, näkeehän sen jo käytetyista keskipukin laakereista.

Toivotan teidät tervetulleeksi KK:n järjestämään runkolaakerien asennus ja mittauskoulutus tapahtumaan.

Informaatio ei maksa yhtään mitään, mutta ostavat asiakkaat ohittavat koulutustapahtuman.

Ps. unohtakaa tuhannesosa millimetrit, yritetään pärjätä 1/100mm. digimitalla.

 

Nimimerkki "Jaa", kyllä laakeriliuskan ulkohalkaisija päiden kohdalta on huomattavasti suurempi kuin muutama sadasosa millimetri, todellinen luku on pari kymmenystä.

Link to comment

Tämänpäiväisessä Tekniikan Maailmassa oli sivuttu laakeriasiaa. Toimittaja esitti laakerin päätyohennuksen olevan sen takia ettei laakerista irtoa palasia (käytti sanaa kuoriutuminen, kts. Fiat Grande Punto).

Varmaan osa totuutta tuossakin. Luulisin kuitenkin että "kuoriutumisen" estämiseen riittäisi ohennus ihan parin millin matkalta..?

 

Katsoin tuota nimimerkki sirairyn piirrosta ja tuli tämmönen toteama mieleen:

Koska laakeriin kohdistuu yhtä paljon puristusta joka suunnasta, ei ole käytännössä merkitystä onko laakeri kokonainen vai kaksi puolikasta. Molemmat hakeutuvat kiristyksen jälkeen käytännöllisesti katsoen samaan muotoon (eli tasapaksusta laakeriliuskasta tulisi pyöreä).

Eiks niin?

Link to comment
Guest Mika Raussi

 

Katsoin tuota nimimerkki sirairyn piirrosta ja tuli tämmönen toteama mieleen:

Koska laakeriin kohdistuu yhtä paljon puristusta joka suunnasta, ei ole käytännössä merkitystä onko laakeri kokonainen vai kaksi puolikasta. Molemmat hakeutuvat kiristyksen jälkeen käytännöllisesti katsoen samaan muotoon (eli tasapaksusta laakeriliuskasta tulisi pyöreä).

Eiks niin?

Näin tapahtuisi jos laakerin liuskojen ja lohkon välissä ei olisi kitkaa lainkaan. Kuitenkin kitka on olemassa ja sen takia kahden puolikkaan yhteen puristuessa kohdistuu voima pääasiassa vain liuskojen kärkiin.

Puristus ei siis ole tasanen.

Link to comment

 

Katsoin tuota nimimerkki sirairyn piirrosta ja tuli tämmönen toteama mieleen:

Koska laakeriin kohdistuu yhtä paljon puristusta joka suunnasta, ei ole käytännössä merkitystä onko laakeri kokonainen vai kaksi puolikasta. Molemmat hakeutuvat kiristyksen jälkeen käytännöllisesti katsoen samaan muotoon (eli tasapaksusta laakeriliuskasta tulisi pyöreä).

Eiks niin?

Näin tapahtuisi jos laakerin liuskojen ja lohkon välissä ei olisi kitkaa lainkaan. Kuitenkin kitka on olemassa ja sen takia kahden puolikkaan yhteen puristuessa kohdistuu voima pääasiassa vain liuskojen kärkiin.

Puristus ei siis ole tasanen.

 

Niin varmaan, mutta ei kai kärkiin kohdistu lähellekään niin paljon voimaa että materiaali tyssääntyisi (merkittävissä määrin)?

En siis osaa laskea tätä mutta ihan näppituntumalta tuntuisi siltä.

 

EDIT: Tuli vielä toinenkin juttu mieleen tuosta kitkasta: Silloin kun kiristyminen alkaa, ovat liuskojen päät vielä irti pohjasta eli kitka on nolla (kts. sirairyn kuva). Kitka vaikuttaa vasta kiristämisen loppuvaihessa - jos se nyt laakerin mittoihin yleensä mitattavaa määrää vaikuttaa.

Eiks niin?

 

EDIT 2: No ei se kitka nyt nollaa ole mutta pienempi kuiteskin.

Link to comment

Mikä olisi hyvä hinta Mahlen runkolaakerisarjoille?

 

19 euroa?

 

Laakereiden hinnat alk. 1.1.2008 : Aircooled.fi :

 

Runko 19.00 eur.

Kiertok. 7.00 eur.

Na. 7.00 eur.

 

Merkki : Mahle

 

Eipä tosiaankaan tarvitse kauan aikaa ihmetellä mistä kannattaa ostaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...