Jump to content

kenen avo(roadster) kupla?


Guest Juk_k4

Recommended Posts

On se kyl yksi hienoimpia mita oon nahny. Hurja pata myos.

Tuulilasin taaksepain kallistus idean varastin tuosta autosta omaani, paljon paremman nakoinen... en tainnu ite vaan kallistaa yhta paljon ku tossa. Vaikea sanoa.

Link to comment
Guest Sami Pesu

Kiitos kaikista kehuista. Auto ja tekniikka myyty eri paikkoihin jo pari vuotta sitten,v-laatikkokin kesti jo lopussa mutta perä ei...

 

Osoite löytyy nyt käyttäjätiedoista.

 

 

T.Sami

Link to comment
kappas vaan sinnekkö tuokin on eksynyt.... minulle kaupattiin tuota osina pari vuotta sitten. aika kireä kone siinä... turvakaaret ja ei mitään ylimääräistä sisällä-- hienot pleksi takasivuikkunat.

 

kalifornialookkeri20060fj5.jpg

 

onko sama?

no perhana! sama peli. joo koneessa tuntuu vapariksi olevan hyvin voimaa. mistäspäin suomea autoa sinulle kaupattiin? itse kävin sen hakemassa lahesta jyväskylään (ajamalla) parisen kuukautta sitten...
Link to comment
tai itse asiassa omat kuvani on otettu omassa pihassani lappeenrannassa. levyjarrut edessä ja kaikkea pientä hipoa tuos vehkeessä.muitakin kuvia on mutta niissä on muita tuntomerkkejä liikaa! hep lainasin öljyntäyttökorkin tuohon härveliin joskus.
no mulle tullessa tuossa autossa oli puusta veistetty korkki öljykorkkina =D
Link to comment

Kovasti väittäisin että ainakin jossain vaiheessa k.o pirssissä oli mun tekemä 92mm kone. Ruttua 10.1, pikkuventtiilit, rullakeinut, scat 65, 48mm pystydellu keskellä, vastapainokampi 69mm, malloryn jakaja jne... voi tietysti olla mahollista että kone ei autossa kauaa kiinni ollut mut kova kone se oli vaikka ei niin kummoselta kuulosta teknisessä mielessä. Kannet oli aika hyväks saatu virtaan ja penkitin sen koneen kaverilla ja kiersikin oikeinkin hyvin päälle 7000rpm vääntökäyrän vaan kasvaessa...todellisia tehoja en tiedä koska hydraulipukissa mitattiin ja ainoastaan öljynpaineen perusteella tehoa arvioitiin...

 

Vuosi oli about -01 kun koneen myin eli paljon on kerennyt tapahtua...

Link to comment
Kovasti väittäisin että ainakin jossain vaiheessa k.o pirssissä oli mun tekemä 92mm kone. Ruttua 10.1, pikkuventtiilit, rullakeinut, scat 65, 48mm pystydellu keskellä, vastapainokampi 69mm, malloryn jakaja jne... voi tietysti olla mahollista että kone ei autossa kauaa kiinni ollut mut kova kone se oli vaikka ei niin kummoselta kuulosta teknisessä mielessä. Kannet oli aika hyväks saatu virtaan ja penkitin sen koneen kaverilla ja kiersikin oikeinkin hyvin päälle 7000rpm vääntökäyrän vaan kasvaessa...todellisia tehoja en tiedä koska hydraulipukissa mitattiin ja ainoastaan öljynpaineen perusteella tehoa arvioitiin...

 

Vuosi oli about -01 kun koneen myin eli paljon on kerennyt tapahtua...

joo, no tosiaan tällä henkilöllä keneltä kuplan ostin ei ollut koneesta mitään tarkempaa tietoa kuin että se on kooltaan 1800 ja 2 litraisen välistä. kone tosiaan kiertää sinne lähemmäs 7000rpm:ään ja siinä on yksi pysty dellortto kiinni. laatikkokin on kuulemma välitetty ja ykkösellä se tuntuu kulkevan aivan perskeleesti, kytkinkin on ilmeisesti sintteri kun ei sitä voi luistattaa yhtään ja "normaalilla" lähdöllä se tuppaa sutimaan aina. onkohan näissä kuplissa lukkoperät muuten kuinka harvassa? tuossa kun sellainen on... PS.kone saattaisi olla myynnissä enskesänä
Link to comment
eli kenenkähän tämä kupla mahtaa olla ja löytyyköhän netistä jostain kuvia lisää tästä, lähinnä nuo roadster tyylisten kaarten toteutus kiinnostaisi.

 

Olen melko varma että nykyinen omistaja on lukenut tämän viestin ja on sinuun yhteydessä jos niin haluaa.

Toivottavasti näemme tämän jo ensi kesänä ajossa...

Nuo kuvan turvakaaret oli ainoastaan ulkonäkösyistä, eli feikkiä. Varsinainen turvakaari integroitu tuuli-

lasin kehykseen.

 

Tätä tuli netin kautta kuolattua jo viitisen vuotta sitten, on kyllä komee. Onkohan säilyny näihin päiviin asti..?

 

Auto on edelleen lähes samannäköinen kuin tuon kuvan aikoihin. Peräluukku tosin ammottaa toistaiseksi tyhjyyttään.

 

Tais lodjuja porsia niin tiuhaan tahtiin etta kyllasty leikkimiseen ja moi tekniikan veks ja hyllytti auton?

 

Vwoima puhuu ja siinä rattaat valittaa. Valitettavasti olen osasyyllinen viimeiseen

poikimiseen. Yksi "pieni" kiihdytys liikennevaloista mun turbokuplan edestä ja poks. :(

 

 

t. Mika

Link to comment
Turvakaarien minimimi korkeus on 80cm selkänojan suuntaisesti istuin osasta.

 

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714

 

 

27 §

Turvakaari

1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Jos tässä päätöksessä on määrätty turvakaari pakolliseksi, on sen oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.

 

2. Henkilö- ja pakettiautossa (M1- ja N1-luokka) hyväksytään turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 1,5 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan vahvuisella vinotuella tai joka omaa vastaavan lujuuden. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä pulttiliitoksella koriin tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 85 cm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.

 

 

Joku päivittää, jos omaa uudempaa tietoa.

Link to comment
eli kenenkähän tämä kupla mahtaa olla ja löytyyköhän netistä jostain kuvia lisää tästä, lähinnä nuo roadster tyylisten kaarten toteutus kiinnostaisi.

 

Olen melko varma että nykyinen omistaja on lukenut tämän viestin ja on sinuun yhteydessä jos niin haluaa.

Toivottavasti näemme tämän jo ensi kesänä ajossa...

Nuo kuvan turvakaaret oli ainoastaan ulkonäkösyistä, eli feikkiä. Varsinainen turvakaari integroitu tuuli-

lasin kehykseen.

 

joo se mulle onkin jo selvinnyt että tuossa autossa olleet kaaret olivat feikit. mutta minun kohdallani niistä ei tule feikit vaan ihan oikeasti toimivat... on vaan hakusessa kuinka toteuttaa nuo turvakaaret että niistä saisi vahvat, meinaa noista penkein takana olevista pysty U-putkista. mutta tässä on jo pari erillaista hahmotelmaa niistä tehty ja pitäisi käydä niitä näyttämässä konttorilla että mitä ovat mieltä

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 7 years later...

Onhan tuo osa suomalaista vw-harrasteautohistoriaa, tuohon aikaan erittäin vakuuttava laitos, ja ennenkaikkea paperillinen "rajaton" turbovehje. Tänä päivänä silti legendoja tulee ja menee, varsinkin nyt näin 3D cad osaamisen, osavalmistajien ja internetin aikana, jos vain projektit joskus valmistuu 100% valmiiksi. Ei siinä mitään, on silti mukava lukea vanhoista suomalaisista vw "legendoista"  :)

 

Ennen 80-90 luvulla oli paljon harvinaisempia isot strokerit, porschen jarrut, 5-v laatikot, saati tuplakaasarit ja IRS jousitukset jne jotka tekivät kuplasta jotain muutakuin ähtärin isolla takasiivellä.. Täälläkin 20v sitten kiersi villit huhut 50km säteellä olevasta parista kuplasta, toinen oli mintunvihreä iso+pieni rengasyhdistelmäinen kupla jossa oli 2,1 kone, saattoi toki jossainvaiheessa ollakin, mutta yhdessä vaiheessa näin tarkemmin autoa, että aika vakio se oli.  Toinen huhupuheiden mukaan ärjympi katukupla oli Oulaisista, punainen 70-lukulainen valkoisilla mangelsseilla jota omistaja käytti kisa-ajoon ja leikkimiseen, siinä oli 2,3 litran kone SF kansilla jne. Saattais kuviakin löytyä, en tosin hepun nimeä muista.

Link to comment

Eikös tuossa Samin ex kuplassa ollut koneen koko merkitty papereihin joku 1.6, ettei se nyt aivan  "rajaton". Joskus kaveri ostoaikeissa, mutta tuo pieni tilavuus papereissa sit innostus lopahti, jos ois ihan laillisen halunnut. Stroukattuna toki mukava rakentelukohde.

Link to comment

Pantiin tämäkin laite taas takaisin naftaliiniin, vähän kun ollaan herkkiä kuittailuille ja ollaan eletty ennen internettiä. Ehkäpä joskus Sami tai minä tuodaan tämä takaisin kadulle alkuperäisessä iskussa. 

 

Joskus tulee mietittyä, kuinka pirun paljon sitä saisi aikaiseksi, jos ei roikkuisi netissä?

  • Like 2
Link to comment

Tämä on kyllä ihan minun auto ja rahalla maksettu.

 

Katsos Justin, me vanhan liiton äijät ehkä ollaan eri puusta veistettyjä kuin nykynuoriso. me katsotaan maailmaa pikkuisen eri tavalla. Jos tulee sellainen paikka, että tunneasiat ajaa järjen äänen edelle, niin sille ei sitten ei voi mitään. Raha kun ei loppupelissä merkkaa mitään, jos on kyse ystävyyssuhteista, jotka ovat kantaneett yli vuosikymmenten.

 

Pienenä esimerkkinä voisin heittää stoorin, jolla ainakin itselleni on melkoinen merkitys tämän VW-harrastuksen skenessä.. Nöösipoikana 70-80 -luvun vaihteessa luettiin sitä Suomen ainoaa autolehteä, jolla oli jotakin merkistystä eli Veekasia. Siinä oli juttua hassunhauskasta mattavihreästä kuplasta, joka hätyytteli isojen amerikanrautojen aikoja. Kavereilla oli varsin hauskat nimet, Kotten ja Pommen, mutta eniten kai tuossa alkukantaisessa pyristelyssä viehätti se periksiantamattomuus, jolla jampat taistelivat selkeästi isompiaan vastaan. Ajautumista harrastuksen parrin ei suinkaan heikentänyt se, että isävainaa oli noutanut minut ja äitini synnytyssairaalasta eräänä synkeänä elokuun aamuna kuplavolkkarilla, josta kai sitten loppujen lopuksi voi syyttää hairahtumista VW-harrastuksen pariin.

 

Vielä ajokortittomana vesselinä pakotin isäni viemään minut vuonna 1982 Turun Ruissalon kansanpuiston parkkipaikalle, jossa olisi FVWA:n Turun jaoston perustamiskokous. Meitä oli siellä koolla varsin edustava porukka; minä, Kotten, Mäkelän Esa, Lindforsin Kari, Forsmanin Mikael,, Heinosen veljekset, Paska-Pekka (joka lienee jo kuollutkin) ja muutama muukin, joiden nimeä en muista. Perustetttiin jaosto, juotiin alaikäisinä kaljaa (lähinnä minä ja Klaus), tehtiin autoja ulkona talvella parkkipaikalla, käytiin tapahtumissa ja tutustuttiin ison kirkon poikiin kuten Rapasen Mackeen, Kanasen Pekkaan ja moneen muuhun mielenkiintoiseen tyyppiin.

 

Vuoden 1982 Hangon katuautokisan jälkeen leukailtiin Kottenin kanssa, että jos joskus Varakosto tulee myyntiin, niin se on minun. Auto vaihtoi omistajaa vuonna 2012 syksyllä yli 30 vuotta lupauksen jälkeen ja enkä voisi kuvitellakaan luopuvani siitä. Tänään viimeksi oltiin Kottenin kanssa tallilla seisoskelemassa ja hankin hänen zwitteriinsä oikean mallisen etuakselin. Kaveria pitää jeesata.

 

Tämän mustan kanssa on vähän sama juttu. Samin kanssa vedettiin runtua ympäri Turkua eri autoissa, kisattiin samoista naisista ja puuhattiin kaikkea mukavaa porukassa. Auto oli Turun volkkariskenen keskeinen vaikuttaja 80-luvulla. Sen verran on kuitenkin kertynyt maallista hyvää taskun pohjalle, että mitään ei ole pakko myydä ja alkoi tosiaan tuntumaan siltä, että auton tulisi pysyä "perhepiirissä" tai ainakin lähipiirissä. Sitähän voi sitten käydä hallissa katsomassa ja muistella menneitä. kuten Juha Vatt Vainio aikoinaan lauloi 

 

Tiedostan toki itsestäni, etten ole niitä mukavimpia kavereita, joiden kanssa on kiva hengata, mutta se ei oikeastaan minua haittaa, mitä muut minusta ajattelevat. Pääasia kuitenkin on, että kannustamme ja autamme toisiamme tässä yhteisessä harrastuksessa.

 

Kiitos, jos jaksoitte lukea loppun. Nähdään Kiikalassa

 

Jukka

  • Like 6
Link to comment

Appiukkokin kävi tekemässä Dannylle laiturin ja Matti&Teppo siellä samaan aikaan, mutta sä varmaan tunnet nekin. T:70-luvun lapsi.

Vastaus löytyi jo ekasta lauseesta, loput meni lukemisen puolelle.

 

Hyvä Justin! Osasitpa valita kuittailuusi sopivat henkilöt. Olen meinaan ollut Danny-Show:n palkkalistoilla vuosina 92-94. Keikkaputken jälkeen mentiin yleensä laivalta aina koko porukan kanssa D:n mökille Poriin saunomaan pariksi päiväksi. En kyllä muista siitä laiturista mitään, mutta varmasti se on ollut laatutyötä, jos isäsi on kyseessä. En tosin muista niistä keikoista paljon muutakaan. 

 

Matti ja Teppo, Lapparit, Niemisen Pertti, Mustajärven Pauli; joo, tuttuja kavereita kaikki muusikkoajoilta. Pitäisikö tehdä soittokierros ja lähteä Poriin saunaan? Tosin ei meistä taida enää ketään muu kuin Kivisen Mikko juoda viinaa, joten varmasti siitä tulisi aika tylsä reissu.

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...