Hebster52 Posted October 30, 2007 Share Posted October 30, 2007 Mitä rengas/vanne yhdistelmiä (lähinnä koot kiinnostaa) ootte käyttäny madalletuissa juniksissa vakioleveällä etuakselilla? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 30, 2007 Share Posted October 30, 2007 185/55/15 Quote Link to comment
Hebster52 Posted October 30, 2007 Author Share Posted October 30, 2007 Paljonko madallettu, paljonko jää tilaa sisälokariin ettei ala hankata persuksiin? ;) Ai niin minulla 6x15 vanteet... Quote Link to comment
jori Posted October 30, 2007 Share Posted October 30, 2007 Miulla 195/55/15 mutta ovat turhan läskit....vaihtuvat kapeampiin... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 mulkii oli sovituksessa 235/35/18. Oli liikaa. Sen sijaan 225/45/16 oli bueno. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Ok. Mulla siis vanteet eteen 6x15 ja taakse 7x15. Kävisköhän seuraavasti: Eteen 185/50 tai 175/50 Taakse 195/65 tai 205/60 Miten noi kantavuudet noissa matalissa renkaissa muuten riittää junikseen? Quote Link to comment
Fileas Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Miten noi kantavuudet noissa matalissa renkaissa muuten riittää junikseen? http://www.ffp.fi/media/STRO04.png http://www.ffp.fi/media/STRO05.png http://www.ffp.fi/media/STRO06.png Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Ja mitenkähän noita nyt sitten tulkitaan...? Lasketaanko kantavuudet yhteen vai kuinka? Quote Link to comment
Fileas Posted November 2, 2007 Share Posted November 2, 2007 Kantavuusalue, meinaa yhen renkaan kantavuutta. (rengasvalmistajilla voi olla hieman eroa kantavuuksissa) kerrot siis sen kahdella, jos meinaat 2 rengasta laittaa samalle akselille :) vanteista vielä, vanne kohdassa on kerrottu oikea vanneleveys kyseiseen rengaskokoon. vaih van kohdassa ilmoitettu muut hyväksytyt vanneleveydet. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Kantavuusalue, meinaa yhen renkaan kantavuutta. (rengasvalmistajilla voi olla hieman eroa kantavuuksissa) kerrot siis sen kahdella, jos meinaat 2 rengasta laittaa samalle akselille :) vanteista vielä, vanne kohdassa on kerrottu oikea vanneleveys kyseiseen rengaskokoon. vaih van kohdassa ilmoitettu muut hyväksytyt vanneleveydet. Joo noi vanne leveydet kyllä ymmärsinkin. ;) Se oli lähinnä sitä mitä minä mietin että jos esim. Eturenkaiden kantavuudet ovat 398 kiloa tai 796 kiloa etuakselille niin riittääkö se junakeulalle?? Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 2, 2007 Author Share Posted November 2, 2007 Aah. no tietenkin. Tyhmä pää hyvä kun muistutit että on tyhmä... ;) Quote Link to comment
Guest metyme Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Renkaissa ilmoitetaan kyljessä kantavuusluokka numeroin ja katsastus setä sanoi että luokka pitää juniksessa olla 88 tai suurempi.Itsellä Falkenin 185/65 15 Quote Link to comment
Fileas Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 88=560 kg http://www.rengasnuora.fi/renkaat_tietoa.htm#RENGASMERKINNAT Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 3, 2007 Author Share Posted November 3, 2007 Hyvää tietoa tässä nyt tulee!! Kiitos! Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Hmm.. Minulla lukee näin... Quote Link to comment
metake Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 ...joten tuon 1170 kg mukaisesti renkaat. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Aika kova kantavuus tuossa pienessä pickupissa... :) Taakse tuli jo asennetua 195/65-15 88 (= kantavuus 560x2=1120)... Tuon taulukon mukaan pitäis ilmeisesti olla vähintään kantavuus merkintä 90 jotta riittäis tuohon painoon... Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Aika kova kantavuus tuossa pienessä pickupissa... :) Taakse tuli jo asennetua 195/65-15 88 (= kantavuus 560x2=1120, nämä löytyi omasta takaa hyvällä kulutuspinnalla)... Saa kelvata ainakin toistaiseksi.. Tuon taulukon mukaan pitäis ilmeisesti olla vähintään kantavuus merkintä 90 jotta riittäis tuohon painoon... Quote Link to comment
mikan Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 Noin 50 kiloa joka hepan kuskattavana. Kyllä on ylämäissä alennusvaihteet tarpeen. :-) t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Noin 50 kiloa joka hepan kuskattavana. Kyllä on ylämäissä alennusvaihteet tarpeen. :-) t. Mika No, keväällä olis vaan 18 kiloa joka heppaa kohti... ;) Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 4, 2007 Author Share Posted November 4, 2007 Entä jos uusinta rekisteröintikatsastuksen yhteydessä muutetaan doppeli henkilöautoksi? Meneekö kantavuus kuitenkin siinä vaiheessa uusiksi vai säilyykö alkuperäinen kantavuus kumminkin? Jos tuon kantavuuden sais esim. madallettua etuakselille siinä samalla? Esim. 950 kiloon jolloin kävisi luokan 82 renkaat eteen ja niitähän on huomattavasti helpompi löytää matalaprofiilisina 15 tuumaisina. Quote Link to comment
metake Posted November 5, 2007 Share Posted November 5, 2007 Entä jos uusinta rekisteröintikatsastuksen yhteydessä muutetaan doppeli henkilöautoksi? -67:aa ei taida saada enää henkilöautoksi kuin autoveron maksamalla. Samoin tuleva vuotuisen käyttöveron uudistus ei oikein suosi kokonaispainoltaan suuria henkilöautoja, pakettiautojahan ei vielä uudistuksen jälkeenkään veroteta painon tai päästöjen mukaan. Tosin henkilöautona pääsis eroon siitä 80-lätkästä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 5, 2007 Author Share Posted November 5, 2007 Entä jos uusinta rekisteröintikatsastuksen yhteydessä muutetaan doppeli henkilöautoksi? -67:aa ei taida saada enää henkilöautoksi kuin autoveron maksamalla. Samoin tuleva vuotuisen käyttöveron uudistus ei oikein suosi kokonaispainoltaan suuria henkilöautoja, pakettiautojahan ei vielä uudistuksen jälkeenkään veroteta painon tai päästöjen mukaan. Tosin henkilöautona pääsis eroon siitä 80-lätkästä. Juu, totta. Tuo autovero maksu homma on kyllä tiedossa. Toisaalta. Kuka nykyään kuskaa tuhat kiloa tavaraa näillä vaunuilla? Minä en ainakaan edes uskaltais niin raskasta kuormaa sillä ajaa... Kokonaispainoon ilmeisesti lasketaan myös kuskin ja matkustajien painot mukaan? Elikkä tulisko 6 henkilöllä painoksi n. 1450 kiloa? Laskis siihen lisäksi n. 400 kiloa kuormaa niin sais n. 915 kiloa per akselia elikkä Li luokaksi riittaisi 81? Onkohan kukaan koskaan vähentäny vastaavasti kantavuutta omaansa? Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 5, 2007 Author Share Posted November 5, 2007 Ilmeisesti kantavuutta ei saa muuttaa... Quote Link to comment
mikan Posted November 6, 2007 Share Posted November 6, 2007 Ilmeisesti kantavuutta ei saa muuttaa... Kyllä siihenkin varmaan perusteet löytyy, jos vain katsastusmies haluaa. Tai ainakin kirpussa kantavuus on kuplaa pienempi. t. Mika Quote Link to comment
-tipi- Posted November 6, 2007 Share Posted November 6, 2007 Kokonaispaino taitaa olla pyhempi. Kantavuus on pienentynyt esim. paivavemman moottorin myötä. Quote Link to comment
mikan Posted November 6, 2007 Share Posted November 6, 2007 Kokonaispaino taitaa olla pyhempi. Kantavuus on pienentynyt esim. paivavemman moottorin myötä. Muistaakseni mulla kirpussa kokonaispaino on 770. t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 7, 2007 Author Share Posted November 7, 2007 Mitkähän mahtaa olla vakio kuplan maksimi akselipainot? Quote Link to comment
-tipi- Posted November 7, 2007 Share Posted November 7, 2007 Meinasitko hebsteri laikata doppelia lyhemmäksi? Quote Link to comment
Hebster52 Posted November 7, 2007 Author Share Posted November 7, 2007 Meinasitko hebsteri laikata doppelia lyhemmäksi? Miksi? :) En tosiaankaan, tuli vaan mieleen tuosta kirpun painoista.. Quote Link to comment
Hebster52 Posted January 2, 2008 Author Share Posted January 2, 2008 No nyt tutkin vähän sitä tyyppi kylttiä. Siinä sanotaan että etuakselipaino on 950kg ja takaakselipaino on 1150kg vaikka rekisteriotteeseen onkin merkattu pelkästään toi 1170kg... Tuon kyltin mukaan siis riittäisi Li 82... Quote Link to comment
mikan Posted January 2, 2008 Share Posted January 2, 2008 Ei sinne tuollakaan kantavuudella kovin kummoisia gummeja löydä, taitaa matallimmat olla 195/50-15 ja 185/55-15, jos 15 tuumasia katsoo. Saksalaista matematiikkaa 950 + 1150 = 2070? t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.