Guest Posted October 4, 2004 Posted October 4, 2004 laitetaan tämä nyt tännekin jotta saatte jeesustella... jotta hähää, hienosti toimii, moottoritiellä ja kaupunkissa ja kone lämpenee käyttölämpötilaansa hienosti. (kuvan krediitit Razur) kohta saadaankin taas purkaa pois.....keksitään ensi vuodelle jotain muuta uhottavaa. Quote
Guest Mika Raussi Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Moro nääs! Kaikki sopii minkä sovittaa! ;) Quote
Guest ritariässä Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 jeesustellaan pyynnöstä, millaiset on sylinterikansien lämpötilat? joo, tiedän jo vastauksen, et tiedä eikä tainnut kiinnostaakaan?! Quote
Ketsa Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Sylinterikansien lämpötilat? joo, tiedän jo vastauksen, et tiedä eikä tainnut kiinnostaakaan?! Näin syksystä on aamusin hyvin lähellä kymmentä plusastetta jos auto on ollu yön pihalla. Tallissa vietetyn yön jäljiltä kannet on aamusella vähän lämpösemmät... Quote
Marko Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 Siisti on ku sika pienenä : ) Ei tuo asennustyön osalta kyllä kovin siistiltä näytä vaikka muuten ihan toimiva peli varmaan onkin. Quote
Guest Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 tällä hetkellä kansien lämpötilat alle 20 astetta. juuei todellakaan kiinnosta. ja täällä on jätetty shöy-hierominen muille. Quote
Guest Mika Raussi Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 ja täällä on jätetty shöy-hierominen muille. Silti oot porannu hienoja reikiä laturin rautaan :p Quote
Guest Posted October 5, 2004 Posted October 5, 2004 kompensoidaan ison kiinnityspultin tuomaa lisäpainoa..... :D Quote
Lasse Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Tommi saisko tohon muutaman metrin lisää letkua ikäänkuin vaikka varalle ????!!!!!!!!!! Häh ? Luulisin, että niillä kilometrimäärillä mitä tollanen kesäkäytössä oleva virivolkkarin moottori näkee, ei kansien lämpötiloilla ole käytännössä mitään merkitystä. Paitsi etteivät sula. Quote
Guest Heikki Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 ...ei kansien lämpötiloilla ole käytännössä mitään merkitystä. Voisiko tätä jotenkin perustella? Quote
joksa Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 ja täällä on jätetty shöy-hierominen muille. kähyn näköinen, mutta mitä lisäarvoa tuosta, jos ei ole shöy-arvo? Quote
Ketsa Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 [kähyn näköinen, mutta mitä lisäarvoa tuosta, jos ei ole shöy-arvo? Roitsi puhaltaa jo ihan kämmenpohjamittarilla mitattuna aivan eri määrän ilmaa kuin orkkisropelli. Quote
Lasse Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 ...ei kansien lämpötiloilla ole käytännössä mitään merkitystä. Voisiko tätä jotenkin perustella? Voi. Jos autolla ajetaan esmes 4000 km kesässä ja kannen lämpötila sitten vaikka 20 astetta suosituksen alle, niin väitän, että kymmenen vuotta kestää kumminkin. Paljonko enemmän viritetyn volkkarin koneen tarvii kestää ? Sama homma jos orkkis puhallinkopasta heittää termarit veks. Kone lämpiää jonkin verran hitaammin, mutta onko tälläkään jälleen kesäkäytössä näillä kilometreillä merkitystä ? Mutta nämä on valintakysymyksiä. Jos kansien kylmyys huolettaa, niin ei varmaankaan kannata tollasta deutzia sinne pistää vaan ihan jotain muuta. Quote
-MITO- Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Taitaa peruskoneessa termarin puute tuoda kesäkäytössäkin ongelmia, kone karstoittuu ja kuluu. Quote
Guest Heikki Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 ...lämpötila sitten vaikka 20 astetta suosituksen alle... Mutta jos asia onkin toisinpäin, eli liikalämpöä, niin silloin ainoa ongelma on kansien sulaminen? Siihen asti voi käydä vaikka kuinka kuumana jos sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä? Quote
Guest ritariässä Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 vai pojilla huoli liian kylmistä kansista. mittailkaahan sylinterikohtaiset lämpötilat kansista. eroja voipi löytyä enemmän kuin arvaatte. toisaalta, jos kyseisellä nonshow bubblalla ei ajella kuin lyhyitä spurtteja, ei silloin myöskään voida hehkutella hienosti toimivuudella. toimia voi, mutta miten todettu toimivan hienosti? Quote
Guest Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Koneen lämpötiloja pitää käsitellä kokonaisuutena, pelkkien kansien (tai öljyn) lämpöjen tarkkailu kertoo vasta puoli totuutta. Jan Quote
JaniM Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 No mikäs pitää olla kansien normaali lämpötila ja mistä kohtaa mitataan? Entäs pakokaasujen lämpö? Quote
Lasse Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Niin ihan rupesi itseäkin kiinnostamaan, että mikäs on herroilla kannen lämpötilat ? Ja mitkä ovat erot eri sylinterien välillä ? Millä olette "ongelman" korjanneet ? Onko kone kestänyt em. muutosten jälkeen paremmin tai onko jotakin muuta etua jos tuota ongelmaa alkaa korjaamaan ? No jos mun koneessa kannen lämpötilat olisivat ihan päin persettä, niin tuskin olisin sillä 70 tkm päästellyt. Quote
Guest jipari Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Kattokaas juipit; tää on nykyaikaa. Ainahan kuplan koneista puhuttaessa päivitellään, että käy liian kuumana ja miten siitä pääsee eroon. Yhtälöhän menee normaalisti, että lisäteho lisää lämpöä joka pitää poistaa. Jotku laittaa tehokkaamman ropellin, jotkut jotain muuta. Ja jos kantti ei kestä katsella jotain erilaista ja rakentavaa niin kannattaa pysyä standardi vehkeissä ja hinkata niitä. Quote
Guest Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Oikke. Teho*reservi* sinänsä ei nosta lämpöjä ellei sitä käytä. Jos ajat täsmälleen samoja kiihtyvyyksiä ja nopeuksia 200hp strokerilla kuin 50 heppasella vakiokoneella, niin tehoa käytät aika tasan yhtä paljon. Jolloin lämpöäkin syntyy karkeasti ottaen yhtä paljon tai vähän. Satasen matkanopeuden ylläpitämiseen kuplalla riittää semmoiset 20-30hp. Ei pitäisi olla lämmöntuoton suhteen eroa otetaanko se vakiokoneesta vai virikoneesta :) Riippuen tapauksesta, virikoneessa voi olla kitkoja ja sisäistä pyörintävastusta enemmän, jäykemmät venajouset ja isommat puristukset jne. jotka hiukan nostavat lämpöjä, kun niiden vastus pitää hevosvoimia käyttämällä kumota ensin. Marginaaliset erot, kun puhutaan "normaali" sunnuntai ajelusta. Homma tietty muuttuu kun poljetaan oikein kunnolla.. jos kyseessä on päivittäisessä ajossa oleva käyttöauto, niin kovin paljoa ei varmaan ajella jalka suorana. Eli ylimääräistä jäähdytystä tarvitaan aika harvoin. (noh, toiset tarvii useammin ;) Yhden likennevalo-kiihdytyksen aikana ei mielestäni kerkiä syntymään niin paljon ylimääräistä lämpöä että pitäisi radikaalisti lisätä jäähdytyskapasiteettia. Aika hyvä systeemi pitää ollakin jos niin lyhyessä ajassa pystyy sitä lämpöä myös hukkaamaan, ei öljykään lämpene silmänräpäyksessä. Kannet kyllä nopeammin. Sitävastoin radalla kun tarkoitus on mennä koko ajan kovaa, on ne hepat enempi käytössä ja lämpöä syntyy aika paljon enemmän ja kauemmin kerrallaan. Lisäjäähdytys lienee paikallaan silloin. Tuskin kisassa on aikaa höllätä kaasuakaan ja jäädä konetta jäähdyttelemään :-D Jan Quote
JaniM Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 No ne asteet? Kuin paljon normaalinopeudessa ja kuinka paljon saa olla "kengityksessä"?? Faktaa! Quote
Guest Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 No tässä olisi kaksi lähdettä. Bob kertoo metallurgisesta näkökulmasta kuinka pitkälle alumiinikantta *voi* viedä ennenkuin alkaa tapahtumaan materiaalissa muutoksia. Joe kertoo käytännön asettamat rajat. Bob Hoover: >The safe upper limit for cast aluminum is 450 degrees on the Fahrenheit >scale. That is the lower edge of the 'plastic' range for cast aluminum; >the point at which the material begins to deform and 'flow', not in the >fluid sense but due to a combination of heat & stress. Run at that temp >for any length of time, allow the head to cool and you'll discover it's >dimensions have changed. Do that enough times -- enough 'heat >cycles' -- and your valve wear will be greatly accelerated and your >sealing surfaces will no longer provide a seal. >The real surprise comes when you try running your heads ABOVE 450F. >for any length of time. Cast aluminum suffers what's called 'white >shortness' - when stressed it CRACKS before it melts. (That's what >causes those troublesome cracks between the exhaust valve seat and >the spark plug hole.) Joe Locicero, Oregon Performance parts: >Head temps on a VW should'nt stay or go past >400F. Too many variables are involved including where the engine is in >its age/wear cycle as to how stressed it will be at elevated temps. Long >life engine temps vary from an observed low 300F's to 370F-390F.(#3) >With other than factory heads in the marketplace, the different (and >unknown) alloys may well change the numbers. Nämä siis olettavat että mittaus suoritetaan tulpan juuresta. Molemmat hemmot tietävät mistä puhuvat. Joe tosin kuoli pari vuotta sitten. Isohkoilla virikoneilla, eri kansilla ajelevat immeiset keskimäärin raportoivat lämpöjä just tuonne vähän alta 400F nurkille, kun lämpöongelmia ei tunnu olevan. Nämä siis pitkän ajan lämpöjä, hetkellisiä ylityksiä tapahtuu kun poljetaan oikein kunnolla. Muuntotaulukko tekstissä esiintyville arvoille: 450F = 232.2C 400F = 204.4C 390F = 198.9C 370F = 187.8C 300F = 148.9C Jan Quote
Guest Ranne Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Mites tollanen kansien lämpotilan mittaaminen sitten suoritetaan? Tulpan tienoille kuoppa johon monikäyttöinen digitaalinen kinkkumittari kiinni? :D Quote
Guest Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Mites tollanen kansien lämpotilan mittaaminen sitten suoritetaan? Tulpan tienoille kuoppa johon monikäyttöinen digitaalinen kinkkumittari kiinni? :D VDO sylinterikannen lämpömittari. ( Head Temp Gauge ). Anturi tulee tulpan juureen, se on semmonen rinkula/prikka. Usein kannattaa tehdä pieni lovi kanteen mihin anturista sojottava sakara/piuha mahtuu näppärästi. http://www.dansperformanceparts.com/bug ... gauge1.htm Näyttää mittarin puoliväli olevan 350F kohdalla. Jan Quote
Guest Ranne Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Saakohan tollasia suomesta? Aika hintava muuten, kai. Quote
-MITO- Posted October 7, 2004 Posted October 7, 2004 Saahan noita melkeen jokasesta VDO:ta myyvästä putkasta Quote
JaniM Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Jees, eli nyt kannelle lämpöarvo, no entäs pakokaasut? Mihin pitäis pyrkiä? Mistä kohtaa mitataan. Quote
Guest Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 onko atro mittaillut omista moottoreistaan kansilämpötiloja? paljonko ovat olleet? tästä toimivuudestakin voidaa olla niin montaa mieltä = ymmärtää ajatella asiaa väärin.....yhdelle riittää jotta hihna pysyy paikalla, toiselle että laturi ei lähtenyt irti, kolmas taas näsäviisastelee kansien lämpötiloista, neljäs on onnellinen kun missään tilanteessa öljynlämmöt ei nouse yli 85-asteen ja viides on onnellinen jotta ajokausi on ohitse, auto seisonnassa ja uudet ideat mielessä. Lasse tuntuu olevan taas ainakin lähellä asian ydintä. Kuinka tällä palstalla kirjoittelevat vw-moottoreiden suuret viritysvelhot selittävät hänen moottorinsa moitteettoman toimimisen noinkin suuren kilometrimäärän? Quote
mikan Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Äkkiseltään voisi kuvitella että jos on tuollainen puhallin kuin tommilla, niin kannet tuskin ovat kuumemmat kuin vakiopuhaltimella koska ilmaa liikkuu enemmän (onko faktaa deutzin tuotosta tuolla hihnapyörävälityksellä?). Sitä en tosin tiedä miten puhallinkopan sisällä ilma on jaettu pytyille ja kansille. Entä voiko kannet olla liian viileät? Tuskin sekään on mahdollista. Ainakaan itse en keksi miten kannet voisi olla liian viileät? Ei ne varmaan tuollaisella puhaltimella kuitenkaan ole sen viileämmät kuin vesijäähdytteiset kannet. Sen mitä tiedän kuplan moottoreita joissa on vesikannet, niin niissä veden lämmöt ovat tyypillisesti olleet jotain 60-80 asteen välillä. t. Mika Quote
Guest Raggare Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 hmh, eikös deutzissaki joku termari systeemi liene ole? eli eikö se raota sitä mukaan lisää ilmaa ku kuumenee? Quote
Ketsa Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 hmh, eikös deutzissaki joku termari systeemi liene ole? eli eikö se raota sitä mukaan lisää ilmaa ku kuumenee? Deutzin diisselissä tämä kuplaankin kelpaava ropelli on "termarin" takana ja lähtee pyörimään vasta tarvittaessa. Quote
Guest ritariässä Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 ritariässä mitannut omistaan lähes 450 asteeseen yltäviä fahrenheittejä kansistä tulpan juresta mitattuna. ilmeisesti ilmajäähdytteisen koneen jäähdyttäminen mahdollisimman suurella ilmamäärällä olis liian helppoa ollakseen totta. miksi sitten vwn omissa puhallinkopissa on puhallinkopan sisällä ilmanohjaimet ja puolia verrattaessa varsin epäsymmetrisesti rakennetut. oliskohan ilman virtauksen suunnalla ja paineella jotain merkitystä, kuten myös jäähdytettävän pinnan pinta-alallajne... en kuitenkaan epäile yhtään, etteikö deutsain puhaltimella saisi aikaan hyviä tuloksia oikein tehtynä, mutta miten todettuja ovat ne hienot tulokset. mikä on pisin yhtäsuuntainen ajomatka nopealla matkanopeudella? se jo mikä kertoo miten jäähdytys toimii ja/tai onko konekompinatio säätöjen osalta kondiksessa. ei tässä näsäviisaita olla, enemmänkin tiedonnälkäisiä todellisen tehokkuuden perään. Quote
Racing Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Myös moottorin kierrosluku vaikuttaa lämpötilaan matka-ajossa,esim. jos ajat kauan 4500 kierrosta lasissa tai 3000 kierrosta. Välityksillä on iso vaikutus.Myös sillä onko kone autossa jossa on cool air kit,umpinainen takaluukku tai ilmaritilöillä oleva pelti,nämä vaikuttaa paljon!! Quote
mikan Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Omien kansien lämpötiloista ei ole mitään tietoa sen paremmin silloin kuin se oli vakio tai nyt kun se on piristetty. Mutta vakiopuhaltimella ja öljynjäähdyttimellä ei voi matka-ajossa pitää juurikaan yli 80 km/h nopeutta tai öljyjen lämmöt menee yli 100-105 asteen. Mulla luukku on AUKI. Tiedän toki että käyttämäni Castrolin 10W-60 pitäis voidella ihan hyvin ainakin 120 asteen lämmöillä. Suurin osa lämmöstä syntyy kuitenkin kansissa. Siitä syystä olenkin siirtymässä vesijäähdytteisiin kansiin. Vielä kun saisi pidemmät välitykset, niin tavoittelemisen arvoinen 120 km/h matkavauhti voisi olla aivan mahdollinen ilman lämpöongelmia. Ajakaa joku ihan vakiolla kuplalla 120 km/h riittävän pitkä pätkä ja mitatkaa öljynlämmöt tarkalla mittarilla. Öljyinä perinteinen 10W-30 ja ilmoittakaa lukema. Kiinnostaisi nimittäin kovasti tietää missä ne lämmöt on ihan tavallisella peruskuplalla. Säädöt tietysti pitää olla kohdallaan. t. Mika Quote
Guest Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 56 Ovaali, uudemmalla lodjulla mutta ei vielä sillä 3.875 perällä, Vakio korkeat rättirenkaat, umpinainen luukku 2cm auki alhaalta 1776, vastapainoakseli 8,7:1 Cr muistaakseni 286 nokka 40mm tupladellut 009 jakaja Kannet uusista vakioista tehdyt, ei suuria muutoksia.. vakio venat Yksinkertaiset jäykät jouset Doghouse jossa type 4 cooleri vakion paikalla Vakiokokoinen hihnapyörä Öljyfilsu vasemman lokasuojan alla 100kmh tuntikausia, öljynlämmöt mittatikun reiästä mitattuna 85-90 astetta. (ajettu pitkin poikin suomea, mm. Lappiin) 120kmh kun ajoi pidempään, niin kiipesi sataseen muistaakseni. Ajo-omituisuudet tuli siellä vastaan jo jonkin verran vakio alustalla... :D Jan Quote
Racing Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Kuinka suuri ero on Typ4 ja Typ1 Lauhduttajilla jäähdytystehossa? kun nelkussa on pari rivii enemmän. Mietin jos vaihtaisi nelkun jäähdyttäjän omaani myös kun sellainenkin löytyy.Mahtuuko tuo hyvin paloseinän ja puhallinkotelon väliin / ilmeisesti joutuu puhallinkopan+ylemmän lauhdutinpellin leikkelemään ja muotoilemaan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.