Jump to content

-66 umpipaku henkilöautoksi?


Recommended Posts

Posted

Tällä hetkellä auto on pakettiauto, istumapaikkoja 1+1, 80-lätkä takana ja vakuutusmaksut noin 750e/vuosi.

 

Tarkoitus olisi rekisteröidä henkilöautoksi jolloin saisi ajaa yli 80km/h, penkit eteen kolmelle ja taakse ainakin 2 istumapaikkaa. Vakuutusmaksukin varmaan laskisi noin puoleen?

 

Onko mahdollista, miten ja mitä maksaa?

Posted

Tästä on montaa huhua. Omalla kohdalla faktaa 62 umpparin muutoskatsastuksesta henkilöautoksi. Vaatimuksena, että takaakin pääsee kahta reittiä ulos. Eli takaluukkukin piti saada sisältä auki. Penkit pitää olla kunnolla kiinni. Tuossa oli 62 krankenin sisusta lääkärinpenkki potilaspenkki ja hoitsu penkki. Paikkoja otteessa tuon jälkeen 5. Autoverohan siitä napsahti vuosi oli 2002 tai 2003. Veron määrä karvan alle 500€.

Posted

Aika erikoinen tuo vaatimus että pitää päästä kahta kautta ulos. Ei esimerkiksi caravellessa ole kuin yksi ovi takamatkustajia varten. Niin tai alkuperäisessa junisbussissa.

 

t. Mika

Guest Toheltaja
Posted

eli barnia ei saa sitte katsastettua... Takaluukkukin riittää postumistieks näköjään

Posted

N1-luokan ajoneuvo (pakettiauto) on tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;

 

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248

 

23 § Matkustajien tilat N-luokan ajoneuvossa kuljettajan takana

 

1. Kuljettajan istuimen ja sen viereisten istuinten taakse sijoitetuilta istuimilta tulee olla esteetön kulkuväylä ulos tai etumaisten istuinten on oltava helposti käännettävissä siten, että kulkuväylä ulos johtavalle ovelle on esteetön. Jos istuimet ovat N-luokan ajoneuvon tavaratilan osastossa, joka on väliseinällä erotettu ohjaamosta tai muusta osastosta, osastossa on oltava kaksi erillistä sisäpuolelta avattavaa ovea, jotka eivät saa olla samalla puolella ajoneuvoa, tai yksi tällainen ovi ja hätäuloskäytäväksi sopiva kattoluukku taikka helposti avattava, irrotettava tai rikottava ikkuna.

 

2. Istuimen katsotaan olevan sijoitettu kuljettajan istuimen taakse, jos kuljettajan istuimen istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdan etäisyys auton pituussuunnassa on yli 400 mm taakse sijoitetun istuimen istuinosan ja selkänojan yhtymäkohdan etupuolella molempien istuinten ollessa takimmaisessa valmistajan tarkoittamaan ajonaikaisessa käyttöasennossa.

 

3. Kuljettajan istuimen taakse sijoitettujen istuinten mitoituksen sekä istuinten ja niiden kiinnityspisteiden lujuuden sekä turvavöiden kiinnityspisteiden tulee vastata 21 §:ssä olevia vaatimuksia.

 

-----> eli ilman väliseinää ok. Väliseinä ja takaikkuna hätäpoistumistienä ok. Vain kiinteällä väliseinällä olevaa '50 - alkuvuosi '51 barnia (joissa ei takaikkunaa) ei saa rekisteröitä henkilöautoksi. Eli kyllä sä Jani saisit barnis muutoskatsastettua jos sellainen löytyis...

Posted

Mikon postaamissa vaatimuksissa puhutaan N1-luokan ajoneuvon (paku) istuimista ja ovista ja kulkemisesta. Jos oikein ymmärsin, niin tässähän on tarkoitus muutoskatsastaa junis M1-luokkaan, eli henkilöautoksi. Silloin pitäis auton olla M1-luokan vaatimusten mukainen, vai?

 

t. Mika

Posted

Mikä ja mitäs tää MUU tarkoittaa, kun juuri postiluukusta kolahtaneessa, uudessa rekisteröintitodistuksessa ajoneuvoluokka määritellään MUU / Henkilöauto. Waunu on Grossraum junis.

 

Kartanokupla on tavan M1 / Henkilöauto.

Posted

Luokka MUU on nyt AKEn järjestelmäuudistuksessa lisätty kaikkiin sellaisiin vanhempiin ajoneuvoihin, joissa luokkaa ei aikaisemmin ole määritetty. Uusi järjestelmä vaatii jonkinlaisen luokituksen toimiakseen ... Asialla ei liene muuta merkitystä (käyttäjälle).

Posted
Onhan näitä umpikaappeja henkilöautoina, ikkuna tai ovi käy varareijäxsi niinkuin asetuksessakin mainitaan. Leimalle vaan.

 

Jos en aivan väärässä ole, niin tuokin vaatimus on poistunut, varapoistumistie-vaatimusta ei enää ole.

Posted

Akesta tuli faktaa kun kyselin sieltä aiheesta:

 

Jos pakettiauto on tuotu maahan ennen 15.11.1967, sen voi muuttaa ilman autoveron maksamista henkilöautoksi. Pakettiauton vero kuoleutui sen aikaisten säännösten mukaan kolmessa vuodessa

 

Eli ilmeisesti (melkein) minkä tahansa juniksen saa henkilöautoksi edelleen, palliksia taas ei.

Posted
Eli kantsiiko DOODAHin hakea korjausta tuohon '62 verotukseen?

 

Voi olla et homma on vanhentunu liikaa? Ja biili o Sneegyn nimis nykyään...

Posted

Pritsenin muutos henkilöautoksi luulisi menevän sitten yhtälailla. Pakuhan sekin on. Onko pakun vakuutukset tosiaan kaikkialla selvästi henkilöauton vakuutuksia kalliimmat ? Lätkän saisi pois. Ei muuta etua tai haittaa ? Museoautoa tuosta ei tule jatkossakaan.

 

Isäukko sai kasten-wiimaansa lisää paikkoja ymmärtääkseni ihan pyytämällä kun oli heittänyt bussin penkit sisälle.

Posted
Onko pakun vakuutukset tosiaan kaikkialla selvästi henkilöauton vakuutuksia kalliimmat ?

 

Vain pääkaupunkiseudulla?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...