Jump to content

Koneen purku, tarkistus, fixaus ja kasaus.


Recommended Posts

Ja moottoripukissa ei muka saa mihin asentoon tahansa?

 

Ei saa pystyyn. :)

 

 

Ja pukissa on huono kasata lohkoa joka on halkastavaa mallia.

Itseani hirvitti pistaa niin paljon painoa kahden pultinkorvakkeen varaan.

 

Eihän se kone muutenkaan ole ku neljällä pultilla? Kahden varassa lähes koko paino... Ainakin minulla on pysyny hyvin :)

 

Koneen painoa autossa kannattaa enempi se vaihteiston sisaan lumpsahtavakynnys, ei pelkat pultit. Pultit vetaa koneen kiinni laatikkoon. Toki ylemmilal pulteilla on osa painosta, mutta alapuoli koneesta ei paase retkahtamaan kun se lepaa lodjua vasten. Pukissa nain ei ole vaan kaikki paino repii pultin korvakkeita.

 

Kukin tekee niinku tykkaa, ma vaan koitan tassa sanoa etta ilman pukkia parjaa mainiosti, ei ole mitaan syyta pistaa rahaa siihen jos budjetti on rajallinen.

Link to comment

Koneen painoa autossa kannattaa enempi se vaihteiston sisaan lumpsahtavakynnys, ei pelkat pultit. Pultit vetaa koneen kiinni laatikkoon. Toki ylemmilal pulteilla on osa painosta, mutta alapuoli koneesta ei paase retkahtamaan kun se lepaa lodjua vasten. Pukissa nain ei ole vaan kaikki paino repii pultin korvakkeita.

Heh, kyllä. Siksi minulla onkin vanha vaihdelaatikko pätkästynä pukissa kiinni. Onnistuu se koekäyttökin, kuten aikaisemmin sanoin.

 

Toki lohkon puolikkaitten kasaus ja vauhtiksen kiinnitys pitää hoitaa edelleen ilman pukkia. Lohkon kasaus on mukava tehdä 200 litran tynnyrin päällä. Pääsee helposti jokapuolelle konetta siinä :)

Link to comment

Heh, kyllä. Siksi minulla onkin vanha vaihdelaatikko pätkästynä pukissa kiinni. Onnistuu se koekäyttökin, kuten aikaisemmin sanoin.

 

Toki lohkon puolikkaitten kasaus ja vauhtiksen kiinnitys pitää hoitaa edelleen ilman pukkia. Lohkon kasaus on mukava tehdä 200 litran tynnyrin päällä. Pääsee helposti jokapuolelle konetta siinä :)

 

Joo mulla oli kans bussin kytkinkoppa metallikehikossa, pyorat alla ja pieni "kojelauta' mittareineen ja starttinappuloineen.. akulle ja bensakannulle omat telineet ja ahkoinen pumppu. Sai kayvaa konetta tyonnella mihin halus ja kuvitella ajavansa :)

 

Toi tynnyri on hyva idea.

 

Jan

Link to comment
  • 2 weeks later...

 

Toki lohkon puolikkaitten kasaus ja vauhtiksen kiinnitys pitää hoitaa edelleen ilman pukkia. Lohkon kasaus on mukava tehdä 200 litran tynnyrin päällä. Pääsee helposti jokapuolelle konetta siinä :)

 

 

Purkasin viikonlopun aikana koneesta apulaitteet, putkiston ja männät. Toi 200l tynnyri oli aivan kuningas! Ei oo selkä yhtään kipee vaikka vietti melkosen monta tuntia ropaillessa.

 

No nyt kysymys. Millä sellaseen ylilikaisen lohkon ulkopinnat saan puhtaaksi? (Varmaa keskusteltu jossain muuallakin, et voi ohjata sinnekin)

Link to comment
ie käytin paikallises autokoneistamos ihan pesukonees. läks kaikki tiivisteliimat ja liima jämät. makso 10e

Huoltoasemalla, makso alle kympin kun kaksi lohkoa pesin. Ainoa vika että se pesuri oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Jatkossa jos käytän siellä ni rappaan kyllä pahimmat liat ensin pois lohkosta käsin.

Link to comment

Headtoollarge_Normal.jpg

 

tommosella sitten ne jäykemmät jouset. Näppärä tekee tuommosen työkalun itsekin, virijousissa voimat yllättävän suuria joten kannattaa mitoittaa sen mukaan. Kiitos tompalle kuvasta :)

 

Nii ja sitten tuommosta JaniM mainitsemaa puristinta pitää muokata ettet pilaa kannesta venakopan tiivistepintaa.

Link to comment
Kysymyksen tärkein sisältö olikin että millaiset halkeamat eivät haittaa vakio/vakiohkossa koneessa? Melkein kaikki kuitenkin halkeavat joskus.

 

Itse tuota samaa kyselin jokin aika sitten ja tuli kahdenlaisia vastauksia: ei saa olla minkäänlaisia halkeamia ja minkäänlaiset halkeamat ei haittaa.

 

Siis itse en asiaa itselleni selväksi saanut...

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Venttiilien välissähän voi olla halkeama jota ei ikinä edes huomaa jos ei kantta ota pois ja tutki, moottori kun toimii vaan.

 

Itsellä oli kansi halki tulpanreikään, josta suhisti kaasuja pihalle (tulppa oli musta yhdeltä sivulta), korjauskonstina kerrottiin, että laittaa tulpan jossa on pidempi kierre, ja juuri sen tulpan "pesän" kokoisen prikan, niin taas mennään kuulemma vakiokoneella mutkasta tietä näkymättömiin..

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on pannu saatu takasin koneistuksesta ja päästy suunnittelemaan kasausta. (laakerilinja, sekä avarrukset). Tosin ennen kasauksen alotusta pitäs vielä öljykanavat puhdistaa. Onko paras/ainoa tapa porata auki, puhdistaa ja tulpata. Ja jos siihen pitää mennä, niin millä se hemmetin reikä sit kannattaa tulpata?

 

Löytyykö sieltä öljykanavista usein paljonkin kuraa, eli kuinka tarpeellinen toimenpide tälläne on?

Link to comment

Kantsii porata tulpat auki ja putsata kunnolla. Siella on muutakin ryona kuin vain koneistuksen jaljilta nyt mahdollisesti kertynyt hile.

 

Kaytannossa poraat tulppaan sopivan pikkuisen reian, johon kierrat jonkun peltiruuvin. Sitten vedat ruuvista sen tulpan ulos.

 

Reikaan sitten kierteet kierretulppaa varten, siihen saa valmiita sarjoja mutta pitais ruuvikaupasta loytya irtotavaranakin. Niinko lyhyt pultti mis ei oo kantaa, mutta kuusiokolo paassa mista vaannetaan avaimella. Joku muu muistanee oikeat koot, muutamaa eri kokoa tarvitaan.

Kierretulppa lukitaan paikoilleemn kierrelukitteella.

 

Jan

Link to comment
. Niinko lyhyt pultti mis ei oo kantaa, mutta kuusiokolo paassa mista vaannetaan avaimella. Joku muu muistanee oikeat koot, muutamaa eri kokoa tarvitaan.

Kierretulppa lukitaan paikoilleemn kierrelukitteella.

 

Jan

 

Din 906 (kartiokierre) 3/8"

38tulppa.jpg

Link to comment

Se alumiinitulppa pitaa porata joka tapauksessa kokonaan pois, ei siihen ole mielta tehda kierteita.. se liukuu pahimmillaan ulos ittellaan kun kanava paineistuu :)

 

Tota sisaan lumpsahtanutta jamaa vois koittaa huuhdella ulos vaikak puutarhaletkulla, painetta vaan sisaan tosta vasemmalla olevasta reiasta ja ylempi kanava tukkoon, nin se saattais tulla alemmasta kanavasta ulos? Enpa tiija. Ehka porais tosiaan vaan isomman holen. Viisaammat auttakoon..

 

Jatkossa kandee tehda niinkuin mie tuossa aiemmin neuvoin.. poraat vain pienen reian jokaiseen tulppaan johon kierrat ruuvin hyvin kiinni. Sitten ruuvin kannasta kampeat tulpan ulos. Se on vain painettu sinne tehtaalla.

 

 

Jan

Link to comment

Näin mä vähän uumailinkin, että se pitää porata tohon isomman tulpan ulkomittoihin, mutta kun vain tollanen pikkupala siitä lähti.

 

Mä tein just silleen, et porasin pienen reiän, laitoin peltiruuvin ja nyppäsin siitä ne pois. Tossa en vaan kerinny laittaa peltiruuvia, kun lähti toi tulppa karkuun.

 

Meen kohta porailemaan tota ja yritän kaivella turhan rojut sieltä pois.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...