multanen Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Sitten on vielä adusoimalla tehty. Eli ensin valurautaa muottiin. Sitten poistetaan hehkuttamalla hiiltä niin että materiaali ei ole enää valettavaa vaan enempi terästä. Esim. kierteelliset LVI rautaputken liitekappaleet on tätä. On sitkeätä ja vahvaa vaikka ihan valetun näköistä. Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Sitten on vielä adusoimalla tehty. Eli ensin valurautaa muottiin. Sitten poistetaan hehkuttamalla hiiltä niin että materiaali ei ole enää valettavaa vaan enempi terästä.Esim. kierteelliset LVI rautaputken liitekappaleet on tätä. On sitkeätä ja vahvaa vaikka ihan valetun näköistä. Nyt mun pitää hieman varovaisesti kommentoida, koska tämä adusoitu materiaali on hivenen vierasta mulle. Sitä vaan epäilen, että sillä saavutettaisiin teräksen lujuutta, koska tuosta puuttuu kuitenkin teräksessä käytetyt lisäaineet (kromi, nikkeli, ym.)? Sitkeys kyllä paranee varmasti. Quote Link to comment
Anssi Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Ainakin empin vastaavat ovat valettu. JOS ne ovat valurautaa niin vasaralla napauttaa helpohkosti tuon navan poikki. Rohkea poika joka sellaisilla ajelee. Kysymys: Mistä päättelit että ne on valettu? Vai olisiko sittenkin muottiin taottu? Edit: Ja jos ne todella ovat valettuja, niin silloinkaan en usko niiden olevan valurautaa, vaan teräsvalua. Tässä lainaus Sambasta, CB:n droppiolkien mainostekstiä: Forged, just like factory. No more need for Cast spindles that have been known to break. These spindles will also be TUV approved for those over seas. These spindles are one piece forgings out of chromoly. Eli taottuja ovat alunperin ja empin valuolkia on ilmeisesti mennyt poikki vaikka americassa on sileät kadut... Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Minä en tiedä metallijutuista mitään. Miten nämä on tehty? t. Mika Piti oikein katsoa tätä kuvaa uudestaan. Nämä kyllä ihan oikeesti näyttää valetuilta ja todellakin näyttäis siltä että tuo akselitappi on siihen sitten paremmasta materiaalista liitetty. Mitenkähän se liitos on oikein tehty? Pelkkä puristussoviteko? Eikä tuo akseli ainoa rasitukselle joutuva osa ole, ei oe kivaa huomata ohjausvarren katkenneen kuoppaan ajon seurauksena ;) Mutta pitää hieman korjata omaakin tietoutta, on noita näköjään valettujakin, en kyllä tosin uskonut kenenkään niin hullu olevan että sellaisia tekisi. Ja kuten tuossa joku jo totesikin, niin alkuperäiset ja muut kunnolliset ovat kyllä taottuja. Quote Link to comment
hanski. Posted January 15, 2008 Author Share Posted January 15, 2008 madallusosia pakuun:http://www.wagenswest.com/parts.html mitähän nuo droppiolat sitten mahtais olla..??? Jos jostain pitäisi vetoa lyödä, niin rahani pistäisin likoon sen puolesta, että ovat teräsvaluaihiosta muottiin taottuja. meinaat että nuo uskaltaisi autoon laittaa...??? Quote Link to comment
metake Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 madallusosia pakuun:http://www.wagenswest.com/parts.html mitähän nuo droppiolat sitten mahtais olla..??? Jos jostain pitäisi vetoa lyödä, niin rahani pistäisin likoon sen puolesta, että ovat teräsvaluaihiosta muottiin taottuja. meinaat että nuo uskaltaisi autoon laittaa...??? En tiedä, kun nyt kuitenkin osoittautui että valettujakin on markkinoilla. Se on kuitenkin selvää että omaan autooni en valettuja laittaisi, enemmän luotan hitsattuihinkin jos kerran kunnollisia taottuja ei ole saatavilla. Quote Link to comment
Guest vvikla Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Aika arvokkaat noi wagen:in dropit.. Sitä en katsonut oliko jopa vielä puntina vai dollareina...? Mites tämä, Pulttaamalla kiinni vaan... http://www.red9design.co.uk/busezrider.htm Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 Nyt olis tuommoiset 2" droppiolat saatavilla. Tosin nämäkin ovat hitsatut. Erona "tavallisiin" pallon droppeihin mitä tähän mennessä on ollu saatavilla että nämä kaventavat hieman raideväliä. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=679110 Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 pelottavan näköiset :D Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 Juu, en minäkään noita laittas ainakaan semmoiseen autoon jolla on tarkoitus ajaakin... :) Täällä ainakin oli joku jolla oli noi asennettunakin... Quote Link to comment
Guest Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 Juu, en minäkään noita laittas ainakaan semmoiseen autoon jolla on tarkoitus ajaakin... :) Täällä ainakin oli joku jolla oli noi asennettunakin... joo, ei sitä millä tahansa uskaltais ajaa. Esim. säätöpalat pitää hitsata kunnolla kiinni. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 Katoppas. Niilo ei oo taas tälläkään viikonloppuna saanu... :D Quote Link to comment
Lasse Posted December 22, 2008 Share Posted December 22, 2008 No tollaset rympit mullakin on kuplan olissa. Varmaan myös aika monella muullakin. Ja hyvin on kestäny. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.