Jump to content

pallokeulaan kunnon alustaa....


Recommended Posts

Sitten on vielä adusoimalla tehty. Eli ensin valurautaa muottiin. Sitten poistetaan hehkuttamalla hiiltä niin että materiaali ei ole enää valettavaa vaan enempi terästä.

Esim. kierteelliset LVI rautaputken liitekappaleet on tätä. On sitkeätä ja vahvaa vaikka ihan valetun näköistä.

Link to comment
Sitten on vielä adusoimalla tehty. Eli ensin valurautaa muottiin. Sitten poistetaan hehkuttamalla hiiltä niin että materiaali ei ole enää valettavaa vaan enempi terästä.

Esim. kierteelliset LVI rautaputken liitekappaleet on tätä. On sitkeätä ja vahvaa vaikka ihan valetun näköistä.

 

Nyt mun pitää hieman varovaisesti kommentoida, koska tämä adusoitu materiaali on hivenen vierasta mulle. Sitä vaan epäilen, että sillä saavutettaisiin teräksen lujuutta, koska tuosta puuttuu kuitenkin teräksessä käytetyt lisäaineet (kromi, nikkeli, ym.)? Sitkeys kyllä paranee varmasti.

Link to comment
Ainakin empin vastaavat ovat valettu.

 

JOS ne ovat valurautaa niin vasaralla napauttaa helpohkosti tuon navan poikki. Rohkea poika joka sellaisilla ajelee.

 

Kysymys: Mistä päättelit että ne on valettu? Vai olisiko sittenkin muottiin taottu?

 

Edit: Ja jos ne todella ovat valettuja, niin silloinkaan en usko niiden olevan valurautaa, vaan teräsvalua.

 

Tässä lainaus Sambasta, CB:n droppiolkien mainostekstiä:

 

Forged, just like factory. No more need for Cast spindles that have been known to break. These spindles will also be TUV approved for those over seas. These spindles are one piece forgings out of chromoly.

 

Eli taottuja ovat alunperin ja empin valuolkia on ilmeisesti mennyt poikki vaikka americassa on sileät kadut...

Link to comment
Minä en tiedä metallijutuista mitään. Miten nämä on tehty?

 

Droppedlinkpin_Normal.JPG

t. Mika

 

Piti oikein katsoa tätä kuvaa uudestaan. Nämä kyllä ihan oikeesti näyttää valetuilta ja todellakin näyttäis siltä että tuo akselitappi on siihen sitten paremmasta materiaalista liitetty. Mitenkähän se liitos on oikein tehty? Pelkkä puristussoviteko? Eikä tuo akseli ainoa rasitukselle joutuva osa ole, ei oe kivaa huomata ohjausvarren katkenneen kuoppaan ajon seurauksena ;)

 

Mutta pitää hieman korjata omaakin tietoutta, on noita näköjään valettujakin, en kyllä tosin uskonut kenenkään niin hullu olevan että sellaisia tekisi. Ja kuten tuossa joku jo totesikin, niin alkuperäiset ja muut kunnolliset ovat kyllä taottuja.

Link to comment

 

mitähän nuo droppiolat sitten mahtais olla..???

 

Jos jostain pitäisi vetoa lyödä, niin rahani pistäisin likoon sen puolesta, että ovat teräsvaluaihiosta muottiin taottuja.

 

meinaat että nuo uskaltaisi autoon laittaa...???

 

En tiedä, kun nyt kuitenkin osoittautui että valettujakin on markkinoilla. Se on kuitenkin selvää että omaan autooni en valettuja laittaisi, enemmän luotan hitsattuihinkin jos kerran kunnollisia taottuja ei ole saatavilla.

Link to comment
  • 11 months later...
Juu, en minäkään noita laittas ainakaan semmoiseen autoon jolla on tarkoitus ajaakin... :)

 

Täällä ainakin oli joku jolla oli noi asennettunakin...

 

joo, ei sitä millä tahansa uskaltais ajaa. Esim. säätöpalat pitää hitsata kunnolla kiinni.

 

DSC_3133.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...