Guest Maximum Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 mitkä on mitat noihin kampiakselin laakereiden pesiin? siis mitkä ne pitäs olla? auto 1500 -67. kone alkuperäiskunnossa . Quote Link to comment
Racing Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 65mm ja laipan paksuus vauhtipyörän päästä 22mm Laakerikoot menee laipassa millin välein ja lohkon sisäpuolella puolen millin välein,eli 65.5 jos lohko 0,5 alikoossa jne. Quote Link to comment
Guest Maximum Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 mites noi kiertokankien laakerit? onko miten kovia kulumaan noi pesät että riittääkö yleensä pelkkä laakerin vaihto? Quote Link to comment
Racing Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 mites noi kiertokankien laakerit? onko miten kovia kulumaan noi pesät että riittääkö yleensä pelkkä laakerin vaihto? KK Kaulat 55mm STD. Yleensä aarporauksen tarttee lähes jokainen lohko jolla on enemmän ajettu,lisäksi vauhtipyöränpäinen laakeripukki kuluu joskus väljäksi pituussuunnassa jolloin laakerin sovite pukkiin löystyy ja ei ole enää tiukka. Se pitää istua pesäänsä tiukasti kun painaa lohkonpuolikkaaseen eikä melkein. Ääritapauksessa kulunut lohko jossa laakeri päässyt aikansa liikkumaan ja isolla päittäisvälyksellä -> vp takoo pukkia,laakeri pyörähtää pesässä ja lukitustapin kolo "repeää". Näitä tullut vastaan muutamia. Vp kauluslaakeripukin laipan voi koneistaa myös vaikka 0,5mm välein ja sorvata itse laakerin 21mm laakerista jolloin lohkoon jää enemmän työstövaraa seuraavaa kertaa varten. Yleensä koneistamo vetää sen vaan suoraan millin seuraavaan kokoon. Quote Link to comment
ilmari Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Mulla on sen laakeripukin paksuus 20mm nytten. Sellasia "prikkoja" ei varmaa valmiiks saa mistään? Aattelin sorvilla taiteilla siihen 2mm paksusen aluslevyn ja laittaa 22 laakerin. Ei vaan houkuttele kauheesti sellasen tekeminen :) Quote Link to comment
metake Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Mulla on sen laakeripukin paksuus 20mm nytten. Sellasia "prikkoja" ei varmaa valmiiks saa mistään? Aattelin sorvilla taiteilla siihen 2mm paksusen aluslevyn ja laittaa 22 laakerin. Ei vaan houkuttele kauheesti sellasen tekeminen :) 20mm laakereita löytyis kyllä ihan valmiinakin.. Quote Link to comment
ilmari Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 ...Vastaan itse omaan kysymykseeni, eli hotcars;ista näyttäs löytyvän. Taidanpa jättää sorvailut väliin. Quote Link to comment
metake Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 ...Vastaan itse omaan kysymykseeni, eli hotcars;ista näyttäs löytyvän. Taidanpa jättää sorvailut väliin. Ja lähempää löydät Keiteleen Koneesta (Pitäjänmäellä), ainakin uskoisin löytyvän. Quote Link to comment
ilmari Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Kävin kyllä kyselemässä sieltäkin. Ja huomasin tuossa innostuksissani, että std-1-20 laakereita ei sattunu silmiin, edes tuolta hotcarsin luettelosta. Quote Link to comment
Guest Keiteleen Kone Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Oletko tarkistanut että lohko on todella + 1.00mm. ? Quote Link to comment
ilmari Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Näin koneistaja mulle kerto. Kirjotti vielä oikeen lapulle, jottei unohdu. En oo kyllä mitannu. Huomenna pystyn sen tekemään. Sellasia laakereita ei siis ole? Quote Link to comment
vwagen Posted January 17, 2008 Share Posted January 17, 2008 Kiertokankien pesät on myös usein soikeaksi venähtäneet. Quote Link to comment
Guest SIII73 Posted April 12, 2008 Share Posted April 12, 2008 Voiko kiertokankien pesien venähtäminen vaikuttaa siihen kun uusien laakerien kera kankia momenttiin vedettäessä kanget alkaa "kangertaa" eli eivät pyöri lainkaan vapaan oloisesti. Pari kankea saa liikkumaan asiallisesti, mutta varsinkin kakkoskanki ahistaa vaikka laittas miten paikoilleen. Asiaan ei vaikuta vaikka kokeilisi vanhoilla laakereilla, eikä kankien keskinäisellä järjestykselläkään näytä olevan vaikutusta... Timppa Quote Link to comment
vwagen Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Mitkä kiertokanget?Pultti vai mutteri kiinnityksellä? Quote Link to comment
janskuk Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Ei muuta ku kanget vaan koneistamoon tarkistukseen/korjaukseen! Eikä maksa paljo. Tossa asiassa ei voi olla liian tarkka. Kaikkien pitää pyöriä kangertelematta, muuten ei ole pitkäikäinen. Yläpään hela hyvä samalla tarkistaa/vaihtaa. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Eikä maksa paljo. Jos on vakio kanget koneessasi, niin mieti kannattaako kiikuttaa niitä koneistamoon. http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=181 Tuolla rahalla et remppaa molempia päitä kangistasi. Ja jos on tehokkaampi mosa niin sitten; http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=771 Tai vastaavat Empit Hytöseltä hieman kalliimmalla. Quote Link to comment
vwagen Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Tuolla aiemmalla kysymykselläni tarkoitin sitä että jos kyseessä on pulttikiinnitteiset kanget(1200/varhainen 1500)niin ne eivät ole itsekeskittävät,jolloin on normaalia että ahdistavat kiristyksen jälkeen,vaatii muutaman terävän napautuksen varsaralla sauman kohdalle niin keskittyy. Tuon alkuperäisen kunnostuksen/uusien oston suhteen kannattaa huomioida sekin että alkuperäiset ovat varmasti hyvästä materiaalista taottuja ja kestävät kunnostuksen jälkeen taas varmuudella moottorin iän.Ainakin halvimmat tarvike/viritys kanget ovat materiaaliltaan ja mittatarkkuudeltaan selvästi alkuperäistä huonompia. Quote Link to comment
janskuk Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Samaa mieltä, eikä se vanhojen tarkistus/kunnostus maksa 79:ää euroa. Quote Link to comment
Guest Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Samaa mieltä, eikä se vanhojen tarkistus/kunnostus maksa 79:ää euroa. Sarotarkastuksineen ja heloituksineen jne. maksaa varmaan enemman. Ainakaan virikoneeseen en kaytettyja vakioveiveja pistais, en edes "kunnostettuja" kaupasta. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 No, en sanoisin että uusien 99-200e maksavien cromolykankien materiaali olisi huonompaa kuin vanhojen vakiokankien materiaali. Vanhojen kankien materiaali väsyy sitäpaitsi vanhetessa käytössä. Mittatarkkuudessa voi tosin olla joskus heittoja, useasti olen kuullut sellaista. Quote Link to comment
pantse1 Posted April 13, 2008 Share Posted April 13, 2008 Moottorikoneistamolla (Pajakulma) olisi pelkkä helojen drotsaus ollut 88 euroa, joten ei vanhojen vakiokankien kunnostaminen juuri innostanut... Kallista on työ nykyään Suomessa. Quote Link to comment
Guest SIII73 Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Voi kertakaikkiaan, kone on työkaverin ja lupasin laakeroida ja rengastaa sen. Kaveri antoi matkaan alfamerin julkaiseman "korjaus"kirjan, aiemmastakin kokemuksesta tiesin ko. kirjojen olevan todella säälittäviä, mutta ajattelin että edes momentit pitäisivät paikkaansa... Olen vetänyt kiertokankia kirjan ilmoittamaan 5 kilon momenttiin ja ihmetelly kun aina kangertaa... Monta iltaa on mennyt aivan hukkaan tuommosen paskaopuksen vuoksi, nyt hoksasin katsoa momentin vanhasta autodatan säätöarvokirjasta ja johan alko kanget huilaamaan! Kyllä oli luottamus omiin taitoihin todella koetuksella ja kampura kankineen oli jo autossa menossa koneistamoon tarkastettavaksi. Silti piti vähän naputella ja keskittää kankia että sai liikkeestä jouhevan. Olisikohan alfamer kantanut vastuunsa jos olisin lyönyt koneen kasaan ja liikenteeseen... Monikohan on tuhonnut kamppeensa luottaessaan moiseen törkyyn? No kirjan mukaanhan venttiilinnostajatkin ovat työntötankoja :) Quote Link to comment
mite^ Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Alfmerin kirjassa momentit ketuille :) Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 ... eikä se vanhojen tarkistus/kunnostus maksa 79:ää euroa. Alapään remontti maksaa kuitilla suurusluokkaa 40-50 € / kankisetti ja yläpää saman verran osineen. Siitä vaan laskemaan summia yhteen. . . . Quote Link to comment
janskuk Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Ok. Sovitaan sitten niin. Loppuu ainakin tämäkin "vääntö". Ei kai siinä alkuperäiselle kysyjälle jää muita vaihtoehtoja kuin OSTAA kaikki osat UUSINA ja KAIKKEIN kalliimmasta paikasta. Olivat sitten hyviä tai huonoja. Jos ei halua ottaa riskejä elämässä! Niin se maailma muuttuu, näköjään. "Ennen vanhaan" vielä vanhojakin osia heräteltiin henkiin. Ei herneitä piste Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Kerro ihmeessä mistä saa sekä ala, että yläpään kuntoon kangistagista alle 79€:llä. Ja kuuluuko siihen hintaan särötarkastus? Entä uudet pultit? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Ei kai siinä alkuperäiselle kysyjälle jää muita vaihtoehtoja kuin OSTAA kaikki osat UUSINA ja KAIKKEIN kalliimmasta paikasta. AC'n sivuilta kopioitua; Hyvistä aihioista uudistetut vakiokiertokangetEn tiedä ulkoa kaikkien osakauppiaiden hintoja, AC & HotMats oli helppo tarkistaa netistä. Hytösen hintoja en muistanut ulkoa (ja netin kautta tarkistaminen vaikeahkoa). Antamani kunnostushinnat oli ehkäpä Suomen edullisimman koneistamon hintoja. Mutta ole ystävällinen ja kerro ihmeessä mistä orggis kiertokankia saa molemmista päistään kunnostettuna vielä edullisemmin. Jos hinta tippus vaikka puoleen AC'n hinnasta , kannattasi ottaa jo muutama setti ihan varuiksi hyllyyn. Olivat sitten hyviä tai huonoja. Juu samaa VAG-shittua noi on kuin sullakin vakiokoneesi sisällä. Niin se maailma muuttuu, näköjään. "Ennen vanhaan" vielä vanhojakin osia heräteltiin henkiin.Mulle ei ole väliä onko osat elvytetty 10km päässä vai rapakon takana. Toki saa olla erimieltä, esim kotimaisen työn kannattaminen on suotavaa. Ei herneitä Juu ei me semmoisia. Tää on vaan VW keskustelua aiheesta jos toisestakin =) Entä uudet pultit? AC'n sarjassa on vanhat mutterit (näkösällä avaimen jälkiä), joten veikkaan että pultitkin on vanhoja. Quote Link to comment
janskuk Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Sen verran tulen vastaan että usein olen ilman kuittia selvinnyt. Se ehkä selittää sopivat hinnat... Ja se että K.Raakilta saa sopivasti heloja KUITIN kanssa. Mika Raussi tietää koneistus-firman, paikan, hinnan ja paljon muutakin. Toivotaan että pitää omana tietonaan! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.