Jump to content

Onko kukaan vaihtanut ovaliin 70-luvun laatikkoa?


Recommended Posts

Posted

Olen vaihtamassa ovaliin 70-luvun vaihdelaatikkoa ja tässä operaatiossa olisi nyt hyvät neuvot tarpeen!

 

Laatikkoon on nyt jo vaihdettu bussin nokkakappale ja hockeystick.

 

Ongelmana tässä nyt lähinnä on se, että en nyt millään löydä sopivaa laatikon etupään kannaketta, joka sopisi sekä laatikkoon kiini ja autonrunkoon niin, että laatikko vielä menisi paikalleen.

 

Kyselty, soviteltu ja ihmetelty on jo enemmän kuin tarpeeksi =)

Eikö kukaan muka ole tehnyt kyseistä operaatiota nimenomaan ovaliin niin, että osaisi kertoa, että löytyykö tohon valmista kannaketta jostakin toisesta autosta?

 

Ovalin omalla kannakkeella kannake nostaa laatikkoa liian ylös eikä laatikko mahdu paikalleen vaan ottaa koriin kiini. Sama homma on bussin kannakkeella.

 

Kaikki apu olisi nyt tervetullutta!

Posted

Ei tarvinnu laikata eikä hitsata mitään '54 ovaalissa. Busan nokkakapaaleella ja Hockey stikillä selvittiin. Mut en muista tarkkaan kun aikaa on jo 6 vuotta.

Posted

Hmm. Voihan se olla sitten niinkin ku tipi sano että ei tarvitse mitään hitsailla.

 

Mutta mitähän tämä Wolfsburgwestin teksti meinaa:

111701173C.jpg

TRANSMISSION MOUNT PLATE, use this unit to bolt a 1961-1967 transmission into a 1960 and earlier Beetle

without changing the nose cone, welding required

 

Eikö niissä vanhemmissa ole myös se ongelma että se takahaarukan muoto on erilainen ku uudemmissa, joten uudemmalla laatikolla ja nokkakappaleella tulee hockeystick liian ylös?

Posted
Mutta mitähän tämä Wolfsburgwestin teksti meinaa:

111701173C.jpg

TRANSMISSION MOUNT PLATE, use this unit to bolt a 1961-1967 transmission into a 1960 and earlier Beetle

without changing the nose cone, welding required

 

No tuohan meinaa ettei tarvita busan nokkakappaletta.

Posted

Aivan tipi, sitähän ne kirjoittaa. Mutta eikö se haarukan malli ole sen verran erilainen, että tuo muutos ei onnistu ilman sitä nokkakappaleen vaihtoa?

 

Mulla ainakin tulee -64 kuplan laatikon (sen omalla nokkakappaleella) kanssa se hockeystickki noin 5 cm liian ylös vaihteensiirtäjätankoon nähden. Kyseessä tosin -51 pohjalevy. Siihen ainakin joutuu hitsailemaan sen etukannakkeen kuitenkin kun on ihan erilainen.

Posted

Käsittääkseni mulla on toi 1961-1967 nokkakappale. Ja nimenomaan tätä operaatiota varten kerroin tarvitsemani sitä. Miten noi vanhemmat nokkakappaleet erottaa uudemmasta? Vai onko niin, että toi uudempi ei edes sovi?

Posted

Kyllä se pitäis olla sitten oikea. Elikkä tämmöinen. Kuva lainattu Samban galleriassa jossa sanotaan että tämä käytetään asentaessa uudempaa askia ovaaliin:

 

324157.jpg

Posted
Aivan tipi, sitähän ne kirjoittaa. Mutta eikö se haarukan malli ole sen verran erilainen, että tuo muutos ei onnistu ilman sitä nokkakappaleen vaihtoa?

 

Mulla ainakin tulee -64 kuplan laatikon (sen omalla nokkakappaleella) kanssa se hockeystickki noin 5 cm liian ylös vaihteensiirtäjätankoon nähden. Kyseessä tosin -51 pohjalevy. Siihen ainakin joutuu hitsailemaan sen etukannakkeen kuitenkin kun on ihan erilainen.

 

Juniksen nokkapala on saman muotoinen mutta hockeystick on just tuon 5cm alempana.

 

Nimim. nokkapala malleja hypistelly doppelia rakentaessa. ;)

Posted

Juu kovin samalta näyttää tosin sellasta "vääränlaista" en ole nähnyt (toivottavasti =)), että en osaa sanoa siitä mitään. Pitää vertailla noita nokkakappaleita vielä tänään kun niitä nyt on 3 erilaista, että mitä eroa niillä on.

Posted

Juniksen nokkapala on saman muotoinen mutta hockeystick on just tuon 5cm alempana.

 

Niin siis sekä kiinnitys laatikkoon että pohjalevyyn on on samanlainen, mutta tuo reikä mistä se hockeystick tulee ulos on juniksessa 5 cm alempana.

 

Juuri niin. Samaa nokkapalaa käytetään yleensä myös kiihdytys autoissa kun halutaan nostaa vaihdelaatikkoa "2 tuumaa" mutta pitää vaihteensiirtäjää "runkotunnelissa".

 

Pieneksi harmiksi mun splitissä oltiin jo muutettu vaihdekepin paikkaa tunnelin yläpuolelle, muuten olis tuolla nokkapalalla saanu sen piiloon...

Posted
Hmm. Tuo Hebsterin linkkaama kuva sambasta. Siinä on numero 211301211E.

 

Jos vertaa esim tähän VWpartsin myymään:

211301205H%20copy.jpg

 

Ja siellä ilmoittavat numeroksi 211301205H kuten myös Wolfsburgwest:

211301205H.jpg

 

Onko nuo nyt eri kampe?

 

Noissa on muuten paikka peruutusvalon anturille. Siitä syystä johtunee eri numero?

 

Tuossa mun askissa tais kyllä olla G tuo viimeinen.

Posted

No niinpä on. Se varmasti aiheuttaa eri valmistenumeron. Voi olla tietenkin muutakin eroa.

 

TÄytyy sen muuten varmaan olla G nyt kun miettii. Kun on se niin että nuo mene aakkosittain järjestyksessä pienet muutokset viimesessä merkissä ja tuskin ovat S:ään asti tehneet pikku muutoksia.

Posted

Ei oo nyt kuvaa mutta voin ottaa kun käyn tallissa. T-2:sen on vähän taivutettu sivuunkin kuten oikeakätisen jääkiekkomaila. :) T-1:sen on suora.

 

T-2 kiekkomaila:

(löyty samban galleriasta)

275177.jpg

Posted

Lisää sambalta:

 

kuplan vs. juniksen:

338145.jpg

338144.jpg

338142.jpg

 

Tämmöinen kuva löytyi myös jossa nokkapala asennettu splittiin:

280420.jpg

 

 

Original Split Bus Nosecones from letter F and forward have a seal carrier at the end of the nosecone, in addition to the 2 "hockey stick" bushings. The seal carrier is not a bushing on original nosecones.

This pic compares the "E" nosecone to the "G" nosecone. Notice how much longer the "snout" is on the "G" nosecone, left, compared to the earlier "E" nosecone. The difference is 8mm.

252269.jpg

Posted

Tuossa selitettiin että F:stä ylöspäin niillä oli tiiviste puslien lisäksi tuossa nokassa.

 

Tässä mun oma suurennettuna. Oli isompia kuvia kotikoneella. :)

post-65-13888359729088_thumb.jpg

Posted
Siis kuvassahan on ->60 junis :D

 

Nyt kun sanot niin, sehän se onkin. Tosin tuo sama pätee myös splitt Kuplaan. ;)

Juniksessa tuo nokkapalan kiinnitys kohta on keskellä jousisauva putkea.

Posted
Ei oo nyt kuvaa mutta voin ottaa kun käyn tallissa. T-2:sen on vähän taivutettu sivuunkin kuten oikeakätisen jääkiekkomaila. :) T-1:sen on suora.

 

Kiitti infosta.

 

Eikö T2 stickissä pitäis olla myös pidempi "lapa". Kun tulee ulos nokkakappaleesta 5 cm (tai 2,5 cm niinkuin jossakin väitettiin) alempana, niin että yltää perille. Jotkut tosin väittää onnistuneensa käyttää sitä T1 stickiä juniksen nokkakappaleen kanssa.

 

T2 hockeystickejä ei tunnu olevan varastossa kovin monella.

Posted

Joo, olen myös lukenu että jotkut on taivuttanu T-1:sen hockeystickin jotta se yltää tuon nurkan taa samoin kuin tuossa ylemmällä linkityssä kuvassa.

Posted

Korjaan vähän näitä aikaisempia horinoitani. Eli laatikko ei suinkaan ota koriin kiin vaan ongelma on sama mitä tuomo tossa jo aikaisemmin kuvaili.

 

Mulla ainakin tulee -64 kuplan laatikon (sen omalla nokkakappaleella) kanssa se hockeystickki noin 5 cm liian ylös vaihteensiirtäjätankoon. nähden.

 

Eli juurikin tämä sama ongelma mulla. Tässä pari kuvaa selventämään asiaa:

 

#1 Tästä näkee miten etukannakkeen (ovalin orkkis) pultit asettuvat nokkakappaleeseen nähden. Eli noin sentistä kyse.

 

#2 Ja tässä näkyy huonosti toi miten nokkakappale menee tosta rungosta läpi. Näkyy myös, että tältäkin puolelta ois vähän varaa kasvattaa reikää ylöspäin.

 

#3 Tässä vielä jäkismaila sisältäpäin katsottuna.

 

Eli tota laatikkoa pystyy nostaan sentin verran ylös niin sitten on toi nokkakappaleen etupää läpimenorei'än yläreunassa kiini (sisältä katottuna siis). Voiskohan tota reikää vingulla ottaa vähän ylöspäin niin sitte oltais ihan enää milleistä kiini, että menee etukannakkeen pultit nokkakappaleen reikiin. Mahtaako vaihteensiirtäjä mennä sitten edelleen paikalleen ja toimia?

Posted

Onko toi nokkapala oikeesti juniksen?

 

IMG_8930.jpg

 

Toi korvake muistuttaa erehtyttävästi kuplan korvaketta? Juniksessa se ei ole noin viisossa reikien mukaisesti.

 

Onko sulla kuvaa tuosta nokkapalasta?

Posted

Sullahan on vielä kuplan nokkapala tuossa:

 

IMG_8896.jpg

 

Juniksen nokkapalassa ei ole 3 pitkää ripaa tuon nokkaputken päällä vaan vain yksi pitkä keskellä!

 

Kokeilepas vielä tarkistaa tuon nokkapalan osanumeroa...

Posted

Huoh...

 

 

Valmistenumerosta en osaa sanoa pitää tutkailla huomenna. Kuvaa ei ainakaan löydy, josta vois tiirailla.

 

Mulla oli jopa käsitys, että kuplan nokkapala (siis uudemman) ei sovi tohon kumiseen etukannakkeeseen. Ovalin nokkapala taas ei sovi 70-luvun laatikkoon... Enpä nyt tiedä... tutkintaan sitä nummeroa huomenna.

Posted

Muistinkin että mulla oli yks 60-luvun keskivälin nokkapala kotitallin ullakolla...

 

Kävin äsken valokuvamassa ja laiton tuon aikasemmin linkintetyn juniksen nokkapalan viereen. Lätkämailan korkeusero näyttäis olevan lähemmäs tuota 2,5cm luokkaa.

 

7314.jpg

 

3452.JPG

Posted

Ja eikös juniksen nokkapalan tunnista myös siitä että toi pultin reikien kannakkeen alareuna ei ole tollai viistottu vaan ihan suora?

Kuuluuko ton toisen Hebsterin kuvan mukaan ton typ2 lätkämailan olla päästään vähän kiero??

Posted

No niin, uusi nokkapala laitettu tulemaan. Katotaan josko toi seuraava sitten sopii paremmin. Jäkismailaa en löytänyt mistään euroopan puolelta.

 

Ei kenelläkään ole ylimääräisenä noita jäkismailoja? Niitä ei tunnu saavan kun tuolta ison meren takaa.

 

Edit. löyty jo.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...