jonih Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Olen vaihtamassa ovaliin 70-luvun vaihdelaatikkoa ja tässä operaatiossa olisi nyt hyvät neuvot tarpeen! Laatikkoon on nyt jo vaihdettu bussin nokkakappale ja hockeystick. Ongelmana tässä nyt lähinnä on se, että en nyt millään löydä sopivaa laatikon etupään kannaketta, joka sopisi sekä laatikkoon kiini ja autonrunkoon niin, että laatikko vielä menisi paikalleen. Kyselty, soviteltu ja ihmetelty on jo enemmän kuin tarpeeksi =) Eikö kukaan muka ole tehnyt kyseistä operaatiota nimenomaan ovaliin niin, että osaisi kertoa, että löytyykö tohon valmista kannaketta jostakin toisesta autosta? Ovalin omalla kannakkeella kannake nostaa laatikkoa liian ylös eikä laatikko mahdu paikalleen vaan ottaa koriin kiini. Sama homma on bussin kannakkeella. Kaikki apu olisi nyt tervetullutta! Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Käsittääkseni joudut laikkaaman pohjalevystä sen kannakkeen irti ja hitsailemaan sinne uudemman mallisen kannakkeen tai tekemään semmosen ite. Eli tämä tämmönen: Quote Link to comment
-tipi- Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Ei tarvinnu laikata eikä hitsata mitään '54 ovaalissa. Busan nokkakapaaleella ja Hockey stikillä selvittiin. Mut en muista tarkkaan kun aikaa on jo 6 vuotta. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Noita juniksen nokkakappaleita ei vaan kauhiasti ole myynnissä käytettyinä. Jostain sai kuulemma uusiakin? Quote Link to comment
jonih Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Juu mulla nimenomaan tuli uusi. Pitänee oikeen mainostaa, että Kokkolan autofix niitä myy kiitoksia vaan! Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Minkä junakeulan nokkapala sulla on? -61 ja vanhempi vai uudempi? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Hmm. Voihan se olla sitten niinkin ku tipi sano että ei tarvitse mitään hitsailla. Mutta mitähän tämä Wolfsburgwestin teksti meinaa: TRANSMISSION MOUNT PLATE, use this unit to bolt a 1961-1967 transmission into a 1960 and earlier Beetle without changing the nose cone, welding required Eikö niissä vanhemmissa ole myös se ongelma että se takahaarukan muoto on erilainen ku uudemmissa, joten uudemmalla laatikolla ja nokkakappaleella tulee hockeystick liian ylös? Quote Link to comment
-tipi- Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Mutta mitähän tämä Wolfsburgwestin teksti meinaa: TRANSMISSION MOUNT PLATE, use this unit to bolt a 1961-1967 transmission into a 1960 and earlier Beetle without changing the nose cone, welding required No tuohan meinaa ettei tarvita busan nokkakappaletta. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Minkä junakeulan nokkapala sulla on? -61 ja vanhempi vai uudempi? Käykö se vanhempi juniksen nokkakappale 70-luvun laatikkoon? Eikö se mene vain halkastavaan kuplan lootaan? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Aivan tipi, sitähän ne kirjoittaa. Mutta eikö se haarukan malli ole sen verran erilainen, että tuo muutos ei onnistu ilman sitä nokkakappaleen vaihtoa? Mulla ainakin tulee -64 kuplan laatikon (sen omalla nokkakappaleella) kanssa se hockeystickki noin 5 cm liian ylös vaihteensiirtäjätankoon nähden. Kyseessä tosin -51 pohjalevy. Siihen ainakin joutuu hitsailemaan sen etukannakkeen kuitenkin kun on ihan erilainen. Quote Link to comment
jonih Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Käsittääkseni mulla on toi 1961-1967 nokkakappale. Ja nimenomaan tätä operaatiota varten kerroin tarvitsemani sitä. Miten noi vanhemmat nokkakappaleet erottaa uudemmasta? Vai onko niin, että toi uudempi ei edes sovi? Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Kyllä se pitäis olla sitten oikea. Elikkä tämmöinen. Kuva lainattu Samban galleriassa jossa sanotaan että tämä käytetään asentaessa uudempaa askia ovaaliin: Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Aivan tipi, sitähän ne kirjoittaa. Mutta eikö se haarukan malli ole sen verran erilainen, että tuo muutos ei onnistu ilman sitä nokkakappaleen vaihtoa? Mulla ainakin tulee -64 kuplan laatikon (sen omalla nokkakappaleella) kanssa se hockeystickki noin 5 cm liian ylös vaihteensiirtäjätankoon nähden. Kyseessä tosin -51 pohjalevy. Siihen ainakin joutuu hitsailemaan sen etukannakkeen kuitenkin kun on ihan erilainen. Juniksen nokkapala on saman muotoinen mutta hockeystick on just tuon 5cm alempana. Nimim. nokkapala malleja hypistelly doppelia rakentaessa. ;) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Juniksen nokkapala on saman muotoinen mutta hockeystick on just tuon 5cm alempana. Niin siis sekä kiinnitys laatikkoon että pohjalevyyn on on samanlainen, mutta tuo reikä mistä se hockeystick tulee ulos on juniksessa 5 cm alempana. Quote Link to comment
jonih Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Juu kovin samalta näyttää tosin sellasta "vääränlaista" en ole nähnyt (toivottavasti =)), että en osaa sanoa siitä mitään. Pitää vertailla noita nokkakappaleita vielä tänään kun niitä nyt on 3 erilaista, että mitä eroa niillä on. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Juniksen nokkapala on saman muotoinen mutta hockeystick on just tuon 5cm alempana. Niin siis sekä kiinnitys laatikkoon että pohjalevyyn on on samanlainen, mutta tuo reikä mistä se hockeystick tulee ulos on juniksessa 5 cm alempana. Juuri niin. Samaa nokkapalaa käytetään yleensä myös kiihdytys autoissa kun halutaan nostaa vaihdelaatikkoa "2 tuumaa" mutta pitää vaihteensiirtäjää "runkotunnelissa". Pieneksi harmiksi mun splitissä oltiin jo muutettu vaihdekepin paikkaa tunnelin yläpuolelle, muuten olis tuolla nokkapalalla saanu sen piiloon... Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Hmm. Tuo Hebsterin linkkaama kuva sambasta. Siinä on numero 211301211E. Jos vertaa esim tähän VWpartsin myymään: Ja siellä ilmoittavat numeroksi 211301205H kuten myös Wolfsburgwest: Onko nuo nyt eri kampe? Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Tuossa mun nokkapala -67:a doppelista. Saatko selvää numerosta.. ;) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Numero näyttäis olevan 211301211S. Tosin tuo S, voi olla jotain muutakin. EDIT: on G viimeinen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Hmm. Tuo Hebsterin linkkaama kuva sambasta. Siinä on numero 211301211E. Jos vertaa esim tähän VWpartsin myymään: Ja siellä ilmoittavat numeroksi 211301205H kuten myös Wolfsburgwest: Onko nuo nyt eri kampe? Noissa on muuten paikka peruutusvalon anturille. Siitä syystä johtunee eri numero? Tuossa mun askissa tais kyllä olla G tuo viimeinen. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 No niinpä on. Se varmasti aiheuttaa eri valmistenumeron. Voi olla tietenkin muutakin eroa. TÄytyy sen muuten varmaan olla G nyt kun miettii. Kun on se niin että nuo mene aakkosittain järjestyksessä pienet muutokset viimesessä merkissä ja tuskin ovat S:ään asti tehneet pikku muutoksia. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Ei sulla Hebster olis kuvaa niistä hockeystickeistä? Tai osaisko joku sanoa mitä eroa niissä on T1 vs T2 ja eri vuosimallien välillä jne. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Ei oo nyt kuvaa mutta voin ottaa kun käyn tallissa. T-2:sen on vähän taivutettu sivuunkin kuten oikeakätisen jääkiekkomaila. :) T-1:sen on suora. T-2 kiekkomaila: (löyty samban galleriasta) Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Lisää sambalta: kuplan vs. juniksen: Tämmöinen kuva löytyi myös jossa nokkapala asennettu splittiin: Original Split Bus Nosecones from letter F and forward have a seal carrier at the end of the nosecone, in addition to the 2 "hockey stick" bushings. The seal carrier is not a bushing on original nosecones. This pic compares the "E" nosecone to the "G" nosecone. Notice how much longer the "snout" is on the "G" nosecone, left, compared to the earlier "E" nosecone. The difference is 8mm. Quote Link to comment
Sakke Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Siis kuvassahan on ->60 junis :D Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Tuossa selitettiin että F:stä ylöspäin niillä oli tiiviste puslien lisäksi tuossa nokassa. Tässä mun oma suurennettuna. Oli isompia kuvia kotikoneella. :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Siis kuvassahan on ->60 junis :D Nyt kun sanot niin, sehän se onkin. Tosin tuo sama pätee myös splitt Kuplaan. ;) Juniksessa tuo nokkapalan kiinnitys kohta on keskellä jousisauva putkea. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Ei oo nyt kuvaa mutta voin ottaa kun käyn tallissa. T-2:sen on vähän taivutettu sivuunkin kuten oikeakätisen jääkiekkomaila. :) T-1:sen on suora. Kiitti infosta. Eikö T2 stickissä pitäis olla myös pidempi "lapa". Kun tulee ulos nokkakappaleesta 5 cm (tai 2,5 cm niinkuin jossakin väitettiin) alempana, niin että yltää perille. Jotkut tosin väittää onnistuneensa käyttää sitä T1 stickiä juniksen nokkakappaleen kanssa. T2 hockeystickejä ei tunnu olevan varastossa kovin monella. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Joo, olen myös lukenu että jotkut on taivuttanu T-1:sen hockeystickin jotta se yltää tuon nurkan taa samoin kuin tuossa ylemmällä linkityssä kuvassa. Quote Link to comment
jonih Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Korjaan vähän näitä aikaisempia horinoitani. Eli laatikko ei suinkaan ota koriin kiin vaan ongelma on sama mitä tuomo tossa jo aikaisemmin kuvaili. Mulla ainakin tulee -64 kuplan laatikon (sen omalla nokkakappaleella) kanssa se hockeystickki noin 5 cm liian ylös vaihteensiirtäjätankoon. nähden. Eli juurikin tämä sama ongelma mulla. Tässä pari kuvaa selventämään asiaa: #1 Tästä näkee miten etukannakkeen (ovalin orkkis) pultit asettuvat nokkakappaleeseen nähden. Eli noin sentistä kyse. #2 Ja tässä näkyy huonosti toi miten nokkakappale menee tosta rungosta läpi. Näkyy myös, että tältäkin puolelta ois vähän varaa kasvattaa reikää ylöspäin. #3 Tässä vielä jäkismaila sisältäpäin katsottuna. Eli tota laatikkoa pystyy nostaan sentin verran ylös niin sitten on toi nokkakappaleen etupää läpimenorei'än yläreunassa kiini (sisältä katottuna siis). Voiskohan tota reikää vingulla ottaa vähän ylöspäin niin sitte oltais ihan enää milleistä kiini, että menee etukannakkeen pultit nokkakappaleen reikiin. Mahtaako vaihteensiirtäjä mennä sitten edelleen paikalleen ja toimia? Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Onko toi nokkapala oikeesti juniksen? Toi korvake muistuttaa erehtyttävästi kuplan korvaketta? Juniksessa se ei ole noin viisossa reikien mukaisesti. Onko sulla kuvaa tuosta nokkapalasta? Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Sullahan on vielä kuplan nokkapala tuossa: Juniksen nokkapalassa ei ole 3 pitkää ripaa tuon nokkaputken päällä vaan vain yksi pitkä keskellä! Kokeilepas vielä tarkistaa tuon nokkapalan osanumeroa... Quote Link to comment
jonih Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 No voi kiasus! Tätä sitten odottelin reilun kuukauden ja jos se tosiaan on vielä väärä. Tossa on vielä pari kuvaa: eka toka Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Jep, Kuplan se on... Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Mikä sulla on tuossa nokkakappaleessa valmistenumero? Outoa että miten se menee noin lähelle kun tavallisella kuplan nokkakappaleella tuo ero pitäisi olla huomattavasti isompi. Quote Link to comment
jonih Posted February 21, 2008 Author Share Posted February 21, 2008 Huoh... Valmistenumerosta en osaa sanoa pitää tutkailla huomenna. Kuvaa ei ainakaan löydy, josta vois tiirailla. Mulla oli jopa käsitys, että kuplan nokkapala (siis uudemman) ei sovi tohon kumiseen etukannakkeeseen. Ovalin nokkapala taas ei sovi 70-luvun laatikkoon... Enpä nyt tiedä... tutkintaan sitä nummeroa huomenna. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Pitäis vissiin hommata kaikki mahdolliset nokkakappaleet, laatikot, hockeystickit, kannattimet jne ja alkaa sovittelemaan niitä eri pohjalevyihin eri komboilla. Lopuksi vois kirjoittaa aiheesta kirjan. Kaikki bestsellerin ainekset kasassa. Quote Link to comment
Hebster52 Posted February 21, 2008 Share Posted February 21, 2008 Muistinkin että mulla oli yks 60-luvun keskivälin nokkapala kotitallin ullakolla... Kävin äsken valokuvamassa ja laiton tuon aikasemmin linkintetyn juniksen nokkapalan viereen. Lätkämailan korkeusero näyttäis olevan lähemmäs tuota 2,5cm luokkaa. Quote Link to comment
jori Posted February 22, 2008 Share Posted February 22, 2008 Ja eikös juniksen nokkapalan tunnista myös siitä että toi pultin reikien kannakkeen alareuna ei ole tollai viistottu vaan ihan suora? Kuuluuko ton toisen Hebsterin kuvan mukaan ton typ2 lätkämailan olla päästään vähän kiero?? Quote Link to comment
jonih Posted February 22, 2008 Author Share Posted February 22, 2008 No niin, uusi nokkapala laitettu tulemaan. Katotaan josko toi seuraava sitten sopii paremmin. Jäkismailaa en löytänyt mistään euroopan puolelta. Ei kenelläkään ole ylimääräisenä noita jäkismailoja? Niitä ei tunnu saavan kun tuolta ison meren takaa. Edit. löyty jo. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.