Pepe Posted January 17, 2010 Share Posted January 17, 2010 Tuossapa tulikin Mikolta varsin tyhjentävä vastaus tähän tasapainotusasiaan - kiitos! Quote Link to comment
mikko k Posted January 17, 2010 Share Posted January 17, 2010 Hyvä että edes jollekkin aukes mun jupinat... :-) Quote Link to comment
Guest luunkova Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 Paanko kampiakselin rattaineen ja kiiloineen tasapainotukseen vai ilman? Quote Link to comment
Guest vilho Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 ^Pisti miettimään. Hakusanat: vw crank balancing Hooverin blogista: To properly (there’s that word again!) balance an engine the clutch pressure plate, flywheel, crankshaft (with the cam gear installed), and fan pulley are balanced as a unit. Ja tottakai olen itse aina tehnyt juuri näin. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Pakan hämmennys: jos osat ovat itsessään tasapainossa (ts. erillään tasapainotettu), ja ne lyödään nippuun - voiko mennä epätasapainoon? Tämä epätasapainoisuus onnistuu ymmärtääkseni kahdella tavalla: - Osa on tasapainotettu jostain muusta kun keskipisteestään, ts. asetettu tasapainotuskoneeseen väärin? - Osa ei asetu oikein kasatessa, ts niiden kiinnityspisteet on lähtöjään väärässä kohdin toisiinsa nähden? Esimerkiksi miulla Kampura-vauhtis-equalizer -paketti tasapainotettiin nipussa. Tasapainotusmerkkejä tuli sekä equalizeriin että vauhtipyörään. KEP-paineasetelmassa oli tehtaan tasapainotusreiät ja sitä ei pysty oikein väärinkään asentamaan, joten hyväuskoisena pulttasin sen kiinni ilman että kävin erikseen sen jälkeen vielä kytkinlevyn ja asetelman kanssa painottamassa. Menikö homma perseelleen? Tähän vielä referenssinä: koska kys. paineasetelma (ja levy) on irroitettu sen jälkeen jo useaan kertaan, olisiko hifistelyn mielessä pitänyt joka kerta purkaa kampikammio ja viedä paketti taas tasapainoon? Quote Link to comment
JaniM Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Siis periaatteessa asetelman kanssa pitäis tarkistaa painotus, jos hifistellään. Ei sinne levyä viedä? Milläs sen keskittää varmasti?? Tietty jos nipussa tasapainotettu ja vaihdat asetelman, niin pitäis painottaa uudelleen. Jos se olis painotettu vauhtiksen kanssa ilman asetelmaa ekaks ja asetelma sen jälkeen, niin ei tartte viedä painotukseen periaatteessa, jos painossa asetelma. Näin mä sen olen käsittänyt kun homma tehtäis vimpan päälle? Quote Link to comment
metake Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Siis täh? Mitenkäs se tasapainossa oleva asetelma kykenee saamaan sen koko paketin epätasapainoon? Quote Link to comment
JaniM Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Ei periaatteessa mitenkään, mutta kuinka tarkasti kampi ja asetelma loppupeleissä painotettu? Oletetaan et jos vaikka 5g sisään, niin pahimmillaan heittoa huonolla tuurilla 10g? Mut hifistely on hifistelyä. Ja tarkistaa pitää aina, kun hifistellään. Voihan se peukalokämmen Teuvo laittaa eripituisilla ruuveilla kasaan ku yks hukkunut ja samanlaista ei löytynyt :)) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Tää Teuvon moka tuli muuten vastikään mieleen itellekin joten piti asetelmaa purkaessa ihan tarkastaa (oli toki saman mittaset). Nuo pultit kuitenkin aivan kehällä jossa vaikutus on maksimaalinen. Quote Link to comment
Guest vilho Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 "tasapainotettu" asetelma ja loppupaketti (tai mikä tahansa kikkare) on erikseen tasapainossa vain jollain tarkkuudella. Niputettaessa em. esineet keskenään sattumanvaraiseen asentoon/asemaan lopputulos saattaa olla mäihällä jopa paremmassa tasapainossa kuin kumpikaan erikseen...tai sitten ei. Asetelmalle on vain 1 paras asento tai asema -> pitää merkitä ja varmistaa kiinnitys tarvittaessa. Tuohon aikaisempaan pohdiskeluun liittyen, taidan jatkossa viedä akselin koneistamoon kaikkine epäsymmetrisine lisäosineen ts. jakoratas ja kiilat ja spaceri ja jakajan ratas asennettuna. Jos keksin miten sokan voi lukita yhteen asentoon, niin vien senkin. Yst. terv. nimim. "Teuvo" Quote Link to comment
mikko k Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 "tasapainotettu" asetelma ja loppupaketti (tai mikä tahansa kikkare) on erikseen tasapainossa vain jollain tarkkuudella.Niputettaessa em. esineet keskenään sattumanvaraiseen asentoon/asemaan lopputulos saattaa olla mäihällä jopa paremmassa tasapainossa kuin kumpikaan erikseen...tai sitten ei. Asetelmalle on vain 1 paras asento tai asema -> pitää merkitä ja varmistaa kiinnitys tarvittaessa. Juuri näin. Siksi ensin painotetaan kampi yksin. Sitten lisätään vauhtis ja painotetaan. Ja sitten lisätään asetelma ja painotetaan. Kennedyn asetelmissa on ilmennyt hienoista epätasapainoa, ei kaikissa vaan vain joissain yksilöissä. Asetelman asennuksessa on ilmennyt myös joskus että ne eivät ole keskittyneet vauhtikseen. Joillain sopivilla keinoilla saadaan asetelma aina samaan asentoon, kuten lyömällä hieman "vikaa" kiinnityskohdan sivuun. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 Tämä oli oikein hyvää ja ymmärrettävää informaatiota eikä ollenkaan "salatiedettä". Tämmöisen lukeminen aina mukavasti avittaa kokonaispaketin hahmottamista. En oo kyllä koskaan nähnyt pyörivien moottorinosien tasapainotuskonetta. Kai se jonkunsortin sorvin näköinen linko on koska pitää pystyä tukemaan esim. kampura molemmista päistä. Miten siihen sitten kiinnitetään esim paineasetelma jota ei voi keskeltä kiinnittää. Kaikkea sitä ATK-osaaja pohtiikin. Quote Link to comment
metake Posted November 12, 2010 Share Posted November 12, 2010 En oo kyllä koskaan nähnyt pyörivien moottorinosien tasapainotuskonetta. Siinä on sulle edes kuva malliksi: Edit: Ja edellisellä sivullahan olikin jo kuva samasta laitteesta :D Quote Link to comment
mikko k Posted November 13, 2010 Share Posted November 13, 2010 Lyhyesti selitystä tuohon metaken kuvaan liittyen. Eli, kampi pyörii runkolaakerikaulojen varassa ja sitä pyöritetään hihnapyörän päästä sopivalla palikalla. Tällöin voidaan luonnollisesti kiinnittää vauhtis kampeen kuten normaalistikin, samoin asetelma kiinnitetään vauhtikseen aivan kuten muutenkin. Kampi pyörii n. 1000-1500 rpm tuollaisessa laitteessa. Kuvassa oleva kampi näyttäis olevan V8:sta. Sellaisen tasapainoitus vaatii tiedon kiertokankien ja mäntien massoista, jotka tulee ottaa huomioon painoituksessa. Siksi kuvassa näkyy myös kampeen asennetut painot kiertokankien kauloihin. Boxerin kampi ei tarvi painoja (6 syl. boxerista en kyl ole varma, luultavasti ei) eikä normi 4 sylinterisen rivikoneen kampikaan tarvi painoja. Quote Link to comment
mikko k Posted November 13, 2010 Share Posted November 13, 2010 Nuolien osoittamiin kohtiin voi hieman lyödä mainitsemaani "vikaa", ellei asetelma ole tiukka paikkaansa. Sitten asetelma asettuu aina samaan asentoon/paikkaan, eikä enää mene "väärään paikkaan" eikä pilaa tasapainoitusta. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.