Jump to content

Vauhtiksen ja kampiakselin tasapainotusta?


Recommended Posts

  • 9 months later...

^Pisti miettimään.

Hakusanat: vw crank balancing

 

Hooverin blogista:

To properly (there’s that word again!) balance an engine the clutch pressure plate, flywheel, crankshaft (with the cam gear installed), and fan pulley are balanced as a unit.

 

Ja tottakai olen itse aina tehnyt juuri näin.

Link to comment

Pakan hämmennys: jos osat ovat itsessään tasapainossa (ts. erillään tasapainotettu), ja ne lyödään nippuun - voiko mennä epätasapainoon? Tämä epätasapainoisuus onnistuu ymmärtääkseni kahdella tavalla:

 

- Osa on tasapainotettu jostain muusta kun keskipisteestään, ts. asetettu tasapainotuskoneeseen väärin?

- Osa ei asetu oikein kasatessa, ts niiden kiinnityspisteet on lähtöjään väärässä kohdin toisiinsa nähden?

 

Esimerkiksi miulla Kampura-vauhtis-equalizer -paketti tasapainotettiin nipussa. Tasapainotusmerkkejä tuli sekä equalizeriin että vauhtipyörään. KEP-paineasetelmassa oli tehtaan tasapainotusreiät ja sitä ei pysty oikein väärinkään asentamaan, joten hyväuskoisena pulttasin sen kiinni ilman että kävin erikseen sen jälkeen vielä kytkinlevyn ja asetelman kanssa painottamassa. Menikö homma perseelleen? Tähän vielä referenssinä: koska kys. paineasetelma (ja levy) on irroitettu sen jälkeen jo useaan kertaan, olisiko hifistelyn mielessä pitänyt joka kerta purkaa kampikammio ja viedä paketti taas tasapainoon?

Link to comment

Siis periaatteessa asetelman kanssa pitäis tarkistaa painotus, jos hifistellään.

Ei sinne levyä viedä? Milläs sen keskittää varmasti??

 

Tietty jos nipussa tasapainotettu ja vaihdat asetelman, niin pitäis painottaa uudelleen.

 

Jos se olis painotettu vauhtiksen kanssa ilman asetelmaa ekaks ja asetelma sen jälkeen, niin ei tartte viedä painotukseen periaatteessa, jos painossa asetelma.

 

Näin mä sen olen käsittänyt kun homma tehtäis vimpan päälle?

Link to comment

Ei periaatteessa mitenkään, mutta kuinka tarkasti kampi ja asetelma loppupeleissä painotettu?

 

Oletetaan et jos vaikka 5g sisään, niin pahimmillaan heittoa huonolla tuurilla 10g?

Mut hifistely on hifistelyä. Ja tarkistaa pitää aina, kun hifistellään.

 

Voihan se peukalokämmen Teuvo laittaa eripituisilla ruuveilla kasaan ku yks hukkunut ja samanlaista ei löytynyt :))

Link to comment

"tasapainotettu" asetelma ja loppupaketti (tai mikä tahansa kikkare) on erikseen tasapainossa vain jollain tarkkuudella.

Niputettaessa em. esineet keskenään sattumanvaraiseen asentoon/asemaan lopputulos saattaa olla mäihällä jopa paremmassa tasapainossa kuin kumpikaan erikseen...tai sitten ei.

Asetelmalle on vain 1 paras asento tai asema -> pitää merkitä ja varmistaa kiinnitys tarvittaessa.

 

Tuohon aikaisempaan pohdiskeluun liittyen, taidan jatkossa viedä akselin koneistamoon kaikkine epäsymmetrisine lisäosineen ts. jakoratas ja kiilat ja spaceri ja jakajan ratas asennettuna. Jos keksin miten sokan voi lukita yhteen asentoon, niin vien senkin.

 

Yst. terv. nimim. "Teuvo"

Link to comment
"tasapainotettu" asetelma ja loppupaketti (tai mikä tahansa kikkare) on erikseen tasapainossa vain jollain tarkkuudella.

Niputettaessa em. esineet keskenään sattumanvaraiseen asentoon/asemaan lopputulos saattaa olla mäihällä jopa paremmassa tasapainossa kuin kumpikaan erikseen...tai sitten ei.

Asetelmalle on vain 1 paras asento tai asema -> pitää merkitä ja varmistaa kiinnitys tarvittaessa.

 

Juuri näin. Siksi ensin painotetaan kampi yksin. Sitten lisätään vauhtis ja painotetaan. Ja sitten lisätään asetelma ja painotetaan. Kennedyn asetelmissa on ilmennyt hienoista epätasapainoa, ei kaikissa vaan vain joissain yksilöissä. Asetelman asennuksessa on ilmennyt myös joskus että ne eivät ole keskittyneet vauhtikseen. Joillain sopivilla keinoilla saadaan asetelma aina samaan asentoon, kuten lyömällä hieman "vikaa" kiinnityskohdan sivuun.

Link to comment

Tämä oli oikein hyvää ja ymmärrettävää informaatiota eikä ollenkaan "salatiedettä". Tämmöisen lukeminen aina mukavasti avittaa kokonaispaketin hahmottamista.

 

En oo kyllä koskaan nähnyt pyörivien moottorinosien tasapainotuskonetta. Kai se jonkunsortin sorvin näköinen linko on koska pitää pystyä tukemaan esim. kampura molemmista päistä. Miten siihen sitten kiinnitetään esim paineasetelma jota ei voi keskeltä kiinnittää. Kaikkea sitä ATK-osaaja pohtiikin.

Link to comment

Lyhyesti selitystä tuohon metaken kuvaan liittyen.

 

Eli, kampi pyörii runkolaakerikaulojen varassa ja sitä pyöritetään hihnapyörän päästä sopivalla palikalla. Tällöin voidaan luonnollisesti kiinnittää vauhtis kampeen kuten normaalistikin, samoin asetelma kiinnitetään vauhtikseen aivan kuten muutenkin. Kampi pyörii n. 1000-1500 rpm tuollaisessa laitteessa.

 

Kuvassa oleva kampi näyttäis olevan V8:sta. Sellaisen tasapainoitus vaatii tiedon kiertokankien ja mäntien massoista, jotka tulee ottaa huomioon painoituksessa. Siksi kuvassa näkyy myös kampeen asennetut painot kiertokankien kauloihin. Boxerin kampi ei tarvi painoja (6 syl. boxerista en kyl ole varma, luultavasti ei) eikä normi 4 sylinterisen rivikoneen kampikaan tarvi painoja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...