Jump to content

Kromilistan asennus lasitiivisteeseen...


Recommended Posts

mä ainakin ottaisin...on tullut testattu molempia tapoja, arvaa kumpi voitti???

juu sopivalla narulla paikalle, ylinmääräiset käsiparit aina plussaa, helpottaa asennusta...

 

jokainen tekee tavallaan, mutta hiukan pyyhkäisee silikonia tiivisteeseen niin helpottaa hommaa..

 

ja onnistuu jos on varovainen..

Link to comment

Lista ei ainakaan paksutolpassa kiristä tiivistettä paikoilleen, vaan on semmoisessa puolipallon muotoisessa urassa, kuten kromilistasta voi päätellä.

 

Näin ollen ko. listan paikoilleen asentaminen jälkeenpäin tiivisteen ollessa tiukasti paikoillaan erittäin hankalaa.

 

Itse laitoin viime keväänä tuon listan paikoilleen vasta lasin asentamisen jälkeen, itse lasin asennus kävi noin vajaassa tunnissa ja sitä kromilistaa laitoin sitten seuraavat kahdeksan tuntia paikoilleen...

Link to comment
Itse laitoin viime keväänä tuon listan paikoilleen vasta lasin asentamisen jälkeen, itse lasin asennus kävi noin vajaassa tunnissa ja sitä kromilistaa laitoin sitten seuraavat kahdeksan tuntia paikoilleen...

 

Onko tällä kokemuksella hyvää niksiä miten tuota jälkeenpäin asennusta kannattaisi lähteä yrittämään?

Link to comment

Hoh hoijaa...

 

Käytin hyväkseni kaikkea mahdollista mitä tallista sattui löytymään mutta kaikkein parhaimmaksi työkaluksi osoittautui semmoinen palautinjousi jonka sai leikattua päästään sopivan mittaiseksi, ohessa karkea kuvatus jousesta.

 

Tuolla listaa sai muutaman sentin paikoilleen jonka jälkeen se ponnahti sitten aina takaisin sen muutaman sentin, jos ei ollut varovainen sen listan kanssa.

 

Saippuaa taisi mennä puoli litraa koko hommaan kun näköjään sekin kuivaa ikävästi kesken urakan, tai muuten vain häviää jonnekin... Ilmeisesti asentajan vaatteisiin, tms. paikkoihin...

 

Lista sitten loppujen lopuksi tuli asennettua mutta sormet olivat aika turvoksissa, listassa muutama vekki ja koko auton peräpää saippuassa...

 

Loppujen lopuksi voin sanoa että helpointa on ottaa lasi pois paikoiltaan ja laittaa se lista siihen ennen lasin paikoilleen asentamista...

Link to comment
Edelleenkin kyllä itse koettaisin vetää listan paikalleen tällaisella työkalulla: http://www.minisport.com.au/prod382.htm

 

Mutta minullapas ei olekaan omakohtaista kokemusta asiasta, kunhan spekuloin ;)

 

Tuolla kalulla mun käsittääkseni asennetaan ikkunatiivisteeseen se kiristysnauha, tiiviste jota käytetty esim. Wiiman puhkomissa autoissa ym. Asuntovaunun ikkunoissa käytin tuollaista värkkiä.

Link to comment

Ehdottomasti lasit irti ja vasta sitten listan asennus! Tein itse joskus ensimmäistä kertaa ikkunoita asentaessani saman virheeen, eli aloin laittaa listaa paikoilleen vasta lasit kiinnitettyäni. Jälki oli niin hirveää, että en edes silloin pystynyt nielemään lopputulosta, vaikka mitään museopeliä en ollutkaan rakentamassa. Eikä ne ikkunat mitenkään kovin helposti rikki helähdä. Itse en ainakaan ole onnistunut rikkomaan vielä yhtäkään lasia kun olen ollut varovainen ja edennyt rauhallisesti. Irroittaessa tiivisteiden lämmittäminen pehmeämmiksi esim. kuumailmapuhaltimella helpottaa hommaa ja takaisin asennettaessa joku saippua. En missään tapauksessa suosittele mitään silikonipitoista öljyä tms tähän hommaan; tämäkin asia on kantapään kautta opittu. Silikoni nimittäin pilaa mahdollisen ylimaalauksen todella tehokkaasti ja sitä on erittäin vaikea saada pinnoilta kokonaan pois -melkeinpä pitää hioa pinnat peltipuhtaiksi, että siitä pääsee kokonaan eroon!

Link to comment

hyvä konsti on myös tunkea paksu sähköjohto tiivisteen reunan alle, koko lasin ympäri, jolloin tiiviste kääntyy hiukan loivempaan asentoon poislähtemistä helpottamaan...

(tosin takasivu ikkunat lähtee potkimalla helpoiten pois, ja vielä ehjänä...)

 

ja mitä silikoniin tulee, ei sitä litrakaupalla tarvi auton päälle valella

+nykyään on olemassa kunnon myrkyt silikonin poistoon, joita ammattimaalarit käyttävät...

Link to comment

Mitä muuten se läpikuultava tahma siinä uuden tiivisteen pinnassa on?

 

Huomasin vain että sekin on hieman luistavaa ja ajattelin että se on siinä joko tiivisteen valmistuksen jäljiltä tai auttamassa tiivisteen paikalleen laitossa...

 

Ja tosiaan ilman tuota "paksua" sähköjohtoa ei tuota lasia oikein paikoilleen saanut. Minulla oli vielä semmoiset pienet puukapulat johdon ympärille kieputettuna että johtoa oli helpompi vetää.

Link to comment

Ja tosiaan ilman tuota "paksua" sähköjohtoa ei tuota lasia oikein paikoilleen saanut..

 

oisko jotakin säilytysainetta...??

siis tarkoitin lasien pois ottamiseen tuota paksua sähköjohtoa!!!

nostaa tiivisteen irti korista ja menee helpommin läpi ikkuna aukosta....

 

takaisin laitossa sopivan paksulla narulla, liian ohut leikkaa tiivisteen pilalle..

sähköjohtoakin voi käyttää, mutta pitää olla notkeaa johtoa...

Link to comment

Tarkalleen ottaen, laitetaanko lista tiivisteeseen jo ennenkuin tiiviste laitetaan lasin ympärille? Vai onko tämä enemmänkin makukysymys?

 

Tässä seuraavassa kuvassa taitaa olla sellainen kiristävä kromilista uudempiin tiivisteisiin.

http://fvwa.sitefactory.fi/data/6961.jpg

Tätäkin oli vaikeeta saada sovinnolla enää paikalleen, kun tiiviste oli pelkästään lasin ympärillä. Tosin mitään työkaluja ei ollut käytössä.

Se oli laitettava sitten jo ennenkuin laittoin tiivisteen lasin ympärille.

Sen jälkeen oli kyllä aika venyttäminen lista + tiivistepakettia lasin ympärille, mutta meni kuitenkin, kunhan ensin lirutteli astianpesuaineliuosta listan uraan.

Link to comment

Nyt on lasit käytetty kertaalleen pois ja laitettu listojen kanssa takaisin.

Todellakin kävi homma helpoiten näin ja tuli listat siististi paikalleen.

 

Kiitokset taas fiksuista neuvoista, täytyy jatkossa kysyä jo ennen asennusta niin ei mene harjoitteluksi ;)

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mistäs porukka on hommannut kunnollisia tiivisteitä? Viimeisimmän tiivisteen paksutolpan takalasiin hommasin HC:stä, kiroilun jälkeen meni paikalleen mutta ilman koristelistaa. Tuntuu että tiiviste on vähä liian lyhyt, hädin tuskin kolmella käsiparilla saatiin edes tiiviste lasin ympärille.

 

Eli mistä saan varmasti istuvat ja erityisesti kestävät tiivisteet, West Coast Metric, Wolfsburg West vai jotain muuta?

 

Ja onko oikea työjärjestys siis ensin tiiviste lasin ympärille, sitten koristelista tiivisteeseen ja lopuksi koko paketti autoon kiinni? Vai ensin koristelista ja tiiviste yhteen ja vasta sen jälkeen lasin ympärille?

Link to comment
Guest Toheltaja

Itte oon ostannu järjestäen kaikki kumiosani wolfsburg westiltä eikä ole todellakaan yhtään huonoa sanomista. west coastin kattoikkunatiivareita on pari laitettu sonderiin, ja nekin vaihtui wolfsburgin tiivareihin heti kun seuraava kuorma tuli.

Link to comment

Ok, kiitti vastauksesta. Kattelin tuota Wolfsburgin nettikauppaa ja kyseisen tiivisteen näyttäisi saavan 15 taalalla. Mutta kun eteni pidemmälle ja pääsi toimituskuluihin asti, niin hinta-arvioksi tuli melkein 80 taalaa! Toki samalla kannattanee tilata jotain muutakin jolloin toimituksen osuus suhteessa tippunee, mutta kovalta silti tuntuu. Tuommoisia toimituskulujako harrastajat ovat maksaneet, vai onko jotain kikkaa jolla säästää toimituksissa?

 

(Vertailun vuoksi, tilasin juuri jenkeistä hyrräkelan, kela 100 dollaria ja toimituskulut ilmaiset. Sama kela suomessa 160e, joten en usko että tuossa 100 dollarissa on hirveästi toimituskulujen osuus)

Link to comment

Wolfsburgin postikulut on torkean kalliit. Mina olen sielta paljon tilannut kamaa itselleni ja lahettanyt suomeen, pienen valityspalkkionkin kanssa saastoa tulee ihan kivasti.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...