Dalton Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Autossa on uudet lasit ja tiivisteet paikallaan, mutta kromilistan asennus tökkii. Kuinka nuo listat saa kätevimmin paikalleen? Onko tietoa löytyykö Keski-Suomesta lasiliikettä joka asentaisi listan paikalleen? Quote Link to comment
-AP- Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Kuinka nuo listat saa kätevimmin paikalleen? Lasit irrottamalla ... Nyt paikoillaan asennus siististi erittäin vaikeaa ellei mahdotonta. Quote Link to comment
Dalton Posted April 14, 2008 Author Share Posted April 14, 2008 Onko todella näin? Mä olen saanut ohjeet että nimenomaan lasit ja tiivisteet ensin paikalleen ja tuo lista vasta jälkikäteen! Quote Link to comment
hanski. Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 ei ole mahdotonta, mutta siinä ajassa otat jo lasit pois, lista tiivisteeseen ja lasit takas autoon.... eli ota suosiolla vaan ne lasit pois... Quote Link to comment
Dalton Posted April 14, 2008 Author Share Posted April 14, 2008 No ei helvetti onko ne vielä otettava pois... Eli lista, lasi ja tiiviste laitetaan ensin kasaan ja sit narun kanssa koko paketti paikalleen? Onnistuuko niin ettei tuo lista väänny? Quote Link to comment
hanski. Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 mä ainakin ottaisin...on tullut testattu molempia tapoja, arvaa kumpi voitti??? juu sopivalla narulla paikalle, ylinmääräiset käsiparit aina plussaa, helpottaa asennusta... jokainen tekee tavallaan, mutta hiukan pyyhkäisee silikonia tiivisteeseen niin helpottaa hommaa.. ja onnistuu jos on varovainen.. Quote Link to comment
NO H2O Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Kerkisin jo vastaamaan toisellekin puolelle: Ennen lasin asentamista paikalleen... Quote Link to comment
metake Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 http://koti.mbnet.fi/kmark/mve/lasi_1.htm Tuolta sivun alalaidasta, lasin asennustyökalu. Eikös tuo kromilista ole kuitenkin samaan tarkoitukseen kuin täytelista, eli kiristää tiivisteen (ja lasin) paikoilleen? Quote Link to comment
NO H2O Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Lista ei ainakaan paksutolpassa kiristä tiivistettä paikoilleen, vaan on semmoisessa puolipallon muotoisessa urassa, kuten kromilistasta voi päätellä. Näin ollen ko. listan paikoilleen asentaminen jälkeenpäin tiivisteen ollessa tiukasti paikoillaan erittäin hankalaa. Itse laitoin viime keväänä tuon listan paikoilleen vasta lasin asentamisen jälkeen, itse lasin asennus kävi noin vajaassa tunnissa ja sitä kromilistaa laitoin sitten seuraavat kahdeksan tuntia paikoilleen... Quote Link to comment
Jorrma Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Ei silikoonia asennusvaiheessa jos joskus joutuu maalaamaan niin vaikeuttaa sitä hommaa. Astianpesuainetta liukkarix. Quote Link to comment
Dalton Posted April 14, 2008 Author Share Posted April 14, 2008 Itse laitoin viime keväänä tuon listan paikoilleen vasta lasin asentamisen jälkeen, itse lasin asennus kävi noin vajaassa tunnissa ja sitä kromilistaa laitoin sitten seuraavat kahdeksan tuntia paikoilleen... Onko tällä kokemuksella hyvää niksiä miten tuota jälkeenpäin asennusta kannattaisi lähteä yrittämään? Quote Link to comment
hanski. Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 sopivalla "taltalla" avaa tiivisteuran ja siitä sitten sovittamaan listaa.... liukastetta väliin... suosittelisin edelleen ottamaan ne lasit pois... Quote Link to comment
NO H2O Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Hoh hoijaa... Käytin hyväkseni kaikkea mahdollista mitä tallista sattui löytymään mutta kaikkein parhaimmaksi työkaluksi osoittautui semmoinen palautinjousi jonka sai leikattua päästään sopivan mittaiseksi, ohessa karkea kuvatus jousesta. Tuolla listaa sai muutaman sentin paikoilleen jonka jälkeen se ponnahti sitten aina takaisin sen muutaman sentin, jos ei ollut varovainen sen listan kanssa. Saippuaa taisi mennä puoli litraa koko hommaan kun näköjään sekin kuivaa ikävästi kesken urakan, tai muuten vain häviää jonnekin... Ilmeisesti asentajan vaatteisiin, tms. paikkoihin... Lista sitten loppujen lopuksi tuli asennettua mutta sormet olivat aika turvoksissa, listassa muutama vekki ja koko auton peräpää saippuassa... Loppujen lopuksi voin sanoa että helpointa on ottaa lasi pois paikoiltaan ja laittaa se lista siihen ennen lasin paikoilleen asentamista... Quote Link to comment
Dalton Posted April 14, 2008 Author Share Posted April 14, 2008 Kai se on uskottava ja otettava lasi irti... Quote Link to comment
metake Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Edelleenkin kyllä itse koettaisin vetää listan paikalleen tällaisella työkalulla: http://www.minisport.com.au/prod382.htm Mutta minullapas ei olekaan omakohtaista kokemusta asiasta, kunhan spekuloin ;) Quote Link to comment
Dalton Posted April 14, 2008 Author Share Posted April 14, 2008 Etenkin kun tuossa lasin irroituksessa on aika iso mahdollisuus saada lasi paskaksi... Quote Link to comment
Jorrma Posted April 14, 2008 Share Posted April 14, 2008 Edelleenkin kyllä itse koettaisin vetää listan paikalleen tällaisella työkalulla: http://www.minisport.com.au/prod382.htm Mutta minullapas ei olekaan omakohtaista kokemusta asiasta, kunhan spekuloin ;) Tuolla kalulla mun käsittääkseni asennetaan ikkunatiivisteeseen se kiristysnauha, tiiviste jota käytetty esim. Wiiman puhkomissa autoissa ym. Asuntovaunun ikkunoissa käytin tuollaista värkkiä. Quote Link to comment
Lahti411 Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Ehdottomasti lasit irti ja vasta sitten listan asennus! Tein itse joskus ensimmäistä kertaa ikkunoita asentaessani saman virheeen, eli aloin laittaa listaa paikoilleen vasta lasit kiinnitettyäni. Jälki oli niin hirveää, että en edes silloin pystynyt nielemään lopputulosta, vaikka mitään museopeliä en ollutkaan rakentamassa. Eikä ne ikkunat mitenkään kovin helposti rikki helähdä. Itse en ainakaan ole onnistunut rikkomaan vielä yhtäkään lasia kun olen ollut varovainen ja edennyt rauhallisesti. Irroittaessa tiivisteiden lämmittäminen pehmeämmiksi esim. kuumailmapuhaltimella helpottaa hommaa ja takaisin asennettaessa joku saippua. En missään tapauksessa suosittele mitään silikonipitoista öljyä tms tähän hommaan; tämäkin asia on kantapään kautta opittu. Silikoni nimittäin pilaa mahdollisen ylimaalauksen todella tehokkaasti ja sitä on erittäin vaikea saada pinnoilta kokonaan pois -melkeinpä pitää hioa pinnat peltipuhtaiksi, että siitä pääsee kokonaan eroon! Quote Link to comment
hanski. Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 hyvä konsti on myös tunkea paksu sähköjohto tiivisteen reunan alle, koko lasin ympäri, jolloin tiiviste kääntyy hiukan loivempaan asentoon poislähtemistä helpottamaan... (tosin takasivu ikkunat lähtee potkimalla helpoiten pois, ja vielä ehjänä...) ja mitä silikoniin tulee, ei sitä litrakaupalla tarvi auton päälle valella +nykyään on olemassa kunnon myrkyt silikonin poistoon, joita ammattimaalarit käyttävät... Quote Link to comment
NO H2O Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Mitä muuten se läpikuultava tahma siinä uuden tiivisteen pinnassa on? Huomasin vain että sekin on hieman luistavaa ja ajattelin että se on siinä joko tiivisteen valmistuksen jäljiltä tai auttamassa tiivisteen paikalleen laitossa... Ja tosiaan ilman tuota "paksua" sähköjohtoa ei tuota lasia oikein paikoilleen saanut. Minulla oli vielä semmoiset pienet puukapulat johdon ympärille kieputettuna että johtoa oli helpompi vetää. Quote Link to comment
Guest Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Komppaan. Sanoisin että ei saa ollenkaan listaa paikalleen jos lasi EI ole irti. Ja se on ainoastaan koristelista. Ei niinkuin niissä asuntovaunun tiivareissa kiilanauha. Quote Link to comment
hanski. Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Ja tosiaan ilman tuota "paksua" sähköjohtoa ei tuota lasia oikein paikoilleen saanut.. oisko jotakin säilytysainetta...?? siis tarkoitin lasien pois ottamiseen tuota paksua sähköjohtoa!!! nostaa tiivisteen irti korista ja menee helpommin läpi ikkuna aukosta.... takaisin laitossa sopivan paksulla narulla, liian ohut leikkaa tiivisteen pilalle.. sähköjohtoakin voi käyttää, mutta pitää olla notkeaa johtoa... Quote Link to comment
NO H2O Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 No niin joo, tarkemmin kun luki niin idea tuosta paksusta sähköjohdosta lasin poisotossa selvisi minullekin... Quote Link to comment
vw_g1 Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Tarkalleen ottaen, laitetaanko lista tiivisteeseen jo ennenkuin tiiviste laitetaan lasin ympärille? Vai onko tämä enemmänkin makukysymys? Tässä seuraavassa kuvassa taitaa olla sellainen kiristävä kromilista uudempiin tiivisteisiin. http://fvwa.sitefactory.fi/data/6961.jpg Tätäkin oli vaikeeta saada sovinnolla enää paikalleen, kun tiiviste oli pelkästään lasin ympärillä. Tosin mitään työkaluja ei ollut käytössä. Se oli laitettava sitten jo ennenkuin laittoin tiivisteen lasin ympärille. Sen jälkeen oli kyllä aika venyttäminen lista + tiivistepakettia lasin ympärille, mutta meni kuitenkin, kunhan ensin lirutteli astianpesuaineliuosta listan uraan. Quote Link to comment
Dalton Posted April 20, 2008 Author Share Posted April 20, 2008 Nyt on lasit käytetty kertaalleen pois ja laitettu listojen kanssa takaisin. Todellakin kävi homma helpoiten näin ja tuli listat siististi paikalleen. Kiitokset taas fiksuista neuvoista, täytyy jatkossa kysyä jo ennen asennusta niin ei mene harjoitteluksi ;) Quote Link to comment
ergy Posted May 3, 2008 Share Posted May 3, 2008 Mistäs porukka on hommannut kunnollisia tiivisteitä? Viimeisimmän tiivisteen paksutolpan takalasiin hommasin HC:stä, kiroilun jälkeen meni paikalleen mutta ilman koristelistaa. Tuntuu että tiiviste on vähä liian lyhyt, hädin tuskin kolmella käsiparilla saatiin edes tiiviste lasin ympärille. Eli mistä saan varmasti istuvat ja erityisesti kestävät tiivisteet, West Coast Metric, Wolfsburg West vai jotain muuta? Ja onko oikea työjärjestys siis ensin tiiviste lasin ympärille, sitten koristelista tiivisteeseen ja lopuksi koko paketti autoon kiinni? Vai ensin koristelista ja tiiviste yhteen ja vasta sen jälkeen lasin ympärille? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted May 3, 2008 Share Posted May 3, 2008 Itte oon ostannu järjestäen kaikki kumiosani wolfsburg westiltä eikä ole todellakaan yhtään huonoa sanomista. west coastin kattoikkunatiivareita on pari laitettu sonderiin, ja nekin vaihtui wolfsburgin tiivareihin heti kun seuraava kuorma tuli. Quote Link to comment
ergy Posted May 3, 2008 Share Posted May 3, 2008 Ok, kiitti vastauksesta. Kattelin tuota Wolfsburgin nettikauppaa ja kyseisen tiivisteen näyttäisi saavan 15 taalalla. Mutta kun eteni pidemmälle ja pääsi toimituskuluihin asti, niin hinta-arvioksi tuli melkein 80 taalaa! Toki samalla kannattanee tilata jotain muutakin jolloin toimituksen osuus suhteessa tippunee, mutta kovalta silti tuntuu. Tuommoisia toimituskulujako harrastajat ovat maksaneet, vai onko jotain kikkaa jolla säästää toimituksissa? (Vertailun vuoksi, tilasin juuri jenkeistä hyrräkelan, kela 100 dollaria ja toimituskulut ilmaiset. Sama kela suomessa 160e, joten en usko että tuossa 100 dollarissa on hirveästi toimituskulujen osuus) Quote Link to comment
UltraVW Posted May 3, 2008 Share Posted May 3, 2008 Mielestäni tuo Wolfsburg on jopa kuuluisa noista toimituskuluistaan. Itse teen niin, että kaveri Jenkeissä tilaa ne itselleen kotiin ja lähettää huomattavasti halvemmalla minulle. Quote Link to comment
Guest Posted May 4, 2008 Share Posted May 4, 2008 Wolfsburgin postikulut on torkean kalliit. Mina olen sielta paljon tilannut kamaa itselleni ja lahettanyt suomeen, pienen valityspalkkionkin kanssa saastoa tulee ihan kivasti. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.