metake Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Kuplan kone alkoi vuotamaan öljyä bensapumpun poikittaisakselilta, kuvassa punaisella ympyröidystä paikasta. Oire ilmeni noin viikon ajelun jälkeen ja pienen tihkumisen jälkeen paheni vuotamiseksi noin 50 km matkalla. - onko pumppu yksinkertaisesti tullut tiensä päähän, eli jokin tiiviste pumpussa falskaa? - onko huohutus vaillinainen ja kerää painetta, joka nostaa öljyn pumpulle (huohotus laturinjalasta suoralla letkulla ulkoilmaan, ei pitäis ahistaa) - miksi öljyä yleensäkään nousee pumpulle (tyhmä kysymys, ilmeisesti voitelun takia, yleensähän ne pumpun alapäät on melko öljyisiä), ja pitäisikö sen päästä jotenkin valumaan bakeliitin kautta takaisin alas, onko käyttötanko siis mahdollisesti liian tiukka bakeliitin reikään? Edit: tuli vielä mieleen, että onko tässä voinut käydä niin, että normaalisti tuo akseli on krympillä tuossa rungossa (eli tiukka ja tiivis) ja nyt se olisikin jostain syystä lähtenyt pyörimään tuosta välistä? Quote Link to comment
Tomppa Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Pikaisesti miettien tuo viimeinen johtopäätös olisi oikea. Tuon tapin pitäisi olla tiivis, koska sen kuuluukin olla liikkumaton. Quote Link to comment
mick Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Ei kait öljyn pitäs tuonne saakka nousta edes? Vaseliinia pitää laittaa tuonne pumpun yläpäähän asennuksen yhteydessä, ja kun joskus vanhasta motista pumpun olen irroittanut niin vaseliinit siellä on edelleen ollut. Olisiko pakeliitin yläpäässä oleva tiiviste huono? Quote Link to comment
metake Posted July 5, 2008 Author Share Posted July 5, 2008 Olisiko pakeliitin yläpäässä oleva tiiviste huono? Pakeliitin yläpäässä olevassa tiivisteessä on käyttötangon mentävä reikä, joten hyväkään tiiviste ei pysäytä öljyn nousemista pumppuun, ja kaikki pumput mitä mulla on tullut vastaan, ovat olleet enempi vähempi mustia öljystä, mutta tuo vaseliinin laitto oli kuitenkin ihan hyvä neuvo, pitää se(kin) muistaa kun vaihdan pumpun. Mutta tuli vielä mieleen sellainenkin, että bakeliitin keskellähän on öljyreikä, josta käyttötangolle painetaan öljyä josta sen pitäisi käsittääkseni painua alaspäin ja voidella sitä käyttötangon alapäätä. Nyt kun koneessa onkin vakiota tehokkaampi öljypumppu, ja jos bakeliitin reikä on alapäästään liian tiukka, eli öljy ei kerkiä mennä alaspäin, niin sehän painaa öljyn kohti bensapumppua. Eli auttaisikohan jos bakeliitin alaosaan tekisi reikään viilalla öljyuran? Onko se muuten bakeliitti vai pakeliitti? Quote Link to comment
hanski. Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 tai sitten liimaa pikaliimalla kumitulpat pumpun runkoon kiinni, peittää tuon näkyvän akselin pään ja koristelee vielä sikakitillä... kuplassa on kestänyt jo pari vuotta tuo "tiivistys" tapa... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Älä Hanski kerro enempää ettei tuu painajaisia. Quote Link to comment
Fileas Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Ettei ois taas joku tingeltangel osanen ? Quote Link to comment
metake Posted July 6, 2008 Author Share Posted July 6, 2008 Ettei ois taas joku tingeltangel osanen ? Siinä lukee kyl Pierburg/VW, mutta lienee sen verta uusi palikka että Turkkilaiset maahanmuuttajat tehneet sen, joten laatu nyt saattaa olla mitä on ;) Quote Link to comment
metake Posted July 6, 2008 Author Share Posted July 6, 2008 No niin, mysteeriksi jäi, että mikä sen öljyn tuonne pumpulle asti nostaa, paineella sitä ei työnnetä siihen käyttötangolle. Viilasin kuitenkin bakeliitin alaosaan, käyttötangon reikään, uran jota pitkin öljy pääsee helpommin alas ja porasin yläosaan 2 reikää joista öljy pääsee valumaan pois pumpun alta. Kummastutti saksalaisten ajatus kun tuo bakeliitti on tosiaan umpinainen ylhäältä joten sinne tuleva öljy myös jää sinne. Samoin leikkasin tiivisteeseen isomman aukon, jottei se öljy jää sinne tiivisteen yläpuolelle. Vanhassa pumpussa se akseli näytti myös olevan hivenen löysä, ei pyörinyt mutta heilui, joten vaihdoin uuden (käytetyn) pumpun. Tietoa siitä, että toimiiko systeemi nyt, ei ole, koska uusi pumppu vuoti bensaa. Eli näyttäisi siltä, että öljyvuoto ainakin muuttui bensavuodoksi, mutta tarina jatkuu... Quote Link to comment
Guest Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 porasin yläosaan 2 reikää joista öljy pääsee valumaan pois pumpun alta. Kummastutti saksalaisten ajatus kun tuo bakeliitti on tosiaan umpinainen ylhäältä joten sinne tuleva öljy myös jää sinne. Samoin leikkasin tiivisteeseen isomman aukon, jottei se öljy jää sinne tiivisteen yläpuolelle. Orggis bakeliitissa onkin oljynpaluureijat pohjassa, ehka noin 2-3mm halkaisijaltaan. Jan Quote Link to comment
metake Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Orggis bakeliitissa onkin oljynpaluureijat pohjassa, ehka noin 2-3mm halkaisijaltaan. Jan Kaksi 3mm reikää porasin tähänkin. VW merkki oli kyllä bakeliitissä, mutta ei reikiä. Quote Link to comment
Guest Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Orggis bakeliitissa onkin oljynpaluureijat pohjassa, ehka noin 2-3mm halkaisijaltaan. Jan Kaksi 3mm reikää porasin tähänkin. VW merkki oli kyllä bakeliitissä, mutta ei reikiä. sit on varmaan vuosimallieroja ollu. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted July 12, 2008 Share Posted July 12, 2008 Jatkoin tähän kun oli hieman samankaltainen vika. Erittäin varmatoiminen kolkkini jätti tänään tielle, onneksi alle 100 m kotipihasta. Auto ei selvästikään saanut bensaa ja syyksi paljastui se, että tuo bensapumpun poikittaisakseli oli irronnut kokonaan ja löytyi onneksi moottorin päältä. Naputtelin akselin takaisin ja tiukkaan se asettui. Mikä lienee irrottanut sen? Ko. pumpussa akseli ei ole sokkalukitteinen, vaan toisessa päässä on poorit. Pumppu paikoilleen ja taas toimii. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 12, 2008 Share Posted July 12, 2008 No jos se on vaan löstyny värinästä ja lämpölaajenemisesta jne. ja sit löit sen paikoilleen eri asentoon, niin kai tuo menee taas. Quote Link to comment
metake Posted July 17, 2008 Author Share Posted July 17, 2008 No niin, bensapumppu uusittu ja nyt ei vuoda enää, mutta, alkoi tihkumaan virranjakajan juuresta. Pitää tarkastaa siitä o-rengas, mutta joku tässä nyt ei ole varmaan kohdallaan, koska harvemmin noista mulla aikaisemmin on öljyä tullut. Eli onko hyviä ideoita miksi öljyt (Valvoline 20W-50) ei halua pysyä koneessa? Luulisin että se painetta ei pysty kertymään, koska edelleen huohotuksena on suora putki ulos. Edit: Käytin jakajan ylhäällä ja vaihdoin o-renkaan, vanha oli aivan löysä ja kuivunut, uudella o-renkaalla ei meinannut saada jakajaa takaisin paikalleen, toivotaan että auttaa. Katselin ja mietin sitä rakennetta samalla, niin kyllä sinne vissiin kuuluu sitä öljyä noustakin, tuskin se tehdas siihen muuten olisi sitä o-rengasta asentanut. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 17, 2008 Share Posted July 17, 2008 paas paremmat huohotussysteemit koneesees. Mulla sylki sonderi aina sekä jakajan akselin välistä että pumpun bakeliitin välistä ku oli huonot huohotukset. Sitte ku lisäs venakoppaan liittimet, ja kisko siitä sopivan säiliön jossa alipaine, niin loppu tuo pursuaminen. Quote Link to comment
metake Posted July 17, 2008 Author Share Posted July 17, 2008 Tuota olen hieman pelännytkin. Ihmetyttää vaan, että kun kampikammiosta on suora reikä pihalle, niin mikä piru sen öljyn ajaa sinne ahtaaseen rakoon virranjakajalle, tai bensapumpulle? Quote Link to comment
metake Posted July 22, 2008 Author Share Posted July 22, 2008 Ja tarina jatkuu, kyllä se ilmeisesti tuo Janin teoria on se oikea. Nyt ei vuoda enää virranjakajan akselistakaan, kun vaihto tiivisteen, mutta tihkuu hihnapyörän juuresta sen verran että konepellin sisäpuoli oli hienoisen öljysumun peitossa, ei pahasti mutta kuitenkin. No eipähän ruostu. Vieläkään en tosin tajua, että jos kampikammiosta on 100 reikä suoraan ulos, niin miten se paine ei tule siitä, prkl. Eli huohotusta lisättävä. Ajattelin laittaa liitännät venttilikoppien yläreunaan ja siitä letkut keräillä samaan paikkaan kuin normaali huohotuksenkin. Ilmeisesti paras mahdollinen tapa ei ole pistää letkun päitä suoraan ulkoilmaan, mutta kumpikos seuraavista olisi suositeltavampi: http://www.hotcars.net/Prod/viewpict.as ... g/5180.jpg http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1283 Quote Link to comment
nyki Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 On 7/5/2008 at 11:05 PM, mick said: Ei kait öljyn pitäs tuonne saakka nousta edes? Vaseliinia pitää laittaa tuonne pumpun yläpäähän asennuksen yhteydessä, ja kun joskus vanhasta motista pumpun olen irroittanut niin vaseliinit siellä on edelleen ollut. Olisiko pakeliitin yläpäässä oleva tiiviste huono? Miksi vaseliinia? Onko pakko 😁 Quote Link to comment
x-pj Posted June 10, 2021 Share Posted June 10, 2021 1 hour ago, nyki said: Miksi vaseliinia? Onko pakko 😁 Ei ole pakko, mutta jos siellä ei ole luikastetta, metalli hankaa metallia vasten ja kuluu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.